Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ertan GÖRGÜ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, erken çocukluk döneminin özellikleri, erken çocukluk döneminde özel eğitim ihtiyacının nedenleri, erken çocuklukta özel eğitim hizmetlerinin tanımı, önemi ve teorik alt yapısı, EÇÖZE’de değerlendirme, EÇÖZE’de müdahale programları, EÇÖZE’de aile katılımı ve EÇÖZE’de uygulamalarına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Erken çocukluk dönemi ve gelişim/Bilişsel-dil ,Erken çocukluk ve gelişim/Duygusal, sosyal, fiziksel ,Erken çocuklukta gelişimsel gerilik kavramı/Gelişimi etkileyen faktörler,Erken çocuklukta özel eğitim: Tanımı, önemi./Yasalarla EÇÖZE ,Erken çocuklukta özel eğitim/Müdahale nedenleri ,Erken çocuklukta özel eğitim/Müdahale nedenleri,EÇÖZE’ de değerlendirme,EÇÖZE’de aile paydaşlığı,EÇÖZE’de oyun/Oyun örnekleri ,EÇÖZE’ de etkinlik uygulama örnekleri,EÇÖZE’de programlar • Portage • Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı (KAEEP) ,EÇÖZE’de İlişki temelli, Gelişimsel Programlar • Eteçom, • DIR/Floortime ,EÇÖZE’de Davranış Temelli Programlar,EÇÖZE’de Davranış Temelli Programlar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Erken çocukluk döneminin özellikleri tanımlar. | 16 | A |
Erken çocukluk döneminde özel eğitim ihtiyacının nedenleri açıklar. | 16 | A |
Erken çocuklukta özel eğitim hizmetlerinin tanımı, önemi ve teorik alt yapısı açıklar. | 16 | A |
EÇÖZE’de değerlendirmeyi açıklar. | 16 | A |
EÇÖZE’de müdahale programlarını tanımlar. | 16 | A |
EÇÖZE’de aile katılımını açıklar. | 16 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken çocukluk dönemi ve gelişim/Bilişsel-dil | Fazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 1. (ss.1-28) |
2 | Erken çocukluk ve gelişim/Duygusal, sosyal, fiziksel | Fazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 2 ve 3 (ss.57-112) |
3 | Erken çocuklukta gelişimsel gerilik kavramı/Gelişimi etkileyen faktörler | Diken, İ. H. (ed) (2014). Bölüm 6 (ss.210-247) |
4 | Erken çocuklukta özel eğitim: Tanımı, önemi./Yasalarla EÇÖZE | Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği |
5 | Erken çocuklukta özel eğitim/Müdahale nedenleri | Fazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 8. (ss. 187-220) |
6 | Erken çocuklukta özel eğitim/Müdahale nedenleri | Fazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 8. (ss. 187-220) |
7 | EÇÖZE’ de değerlendirme | Fazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 9. (ss.219-248) |
8 | EÇÖZE’de aile paydaşlığı | Fazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 18. (ss. 473-516) |
9 | EÇÖZE’de oyun/Oyun örnekleri | Diken, İ. H. (ed) (2014). Bölüm 13 (ss.434-456) |
10 | EÇÖZE’ de etkinlik uygulama örnekleri | Diken, İ. H. (2016). Erken Çocukluk Döneminde Dil Becerilerinin Geliştirilmesi. (1-80) etkinlik örnekleri |
11 | EÇÖZE’de programlar • Portage • Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı (KAEEP) | Portage Programı örnek etkinlikler |
12 | EÇÖZE’de İlişki temelli, Gelişimsel Programlar • Eteçom, • DIR/Floortime | Eteçom etkinlikleri |
13 | EÇÖZE’de Davranış Temelli Programlar | OÇİDEP etkinliklerinin incelenmesi |
14 | EÇÖZE’de Davranış Temelli Programlar | OÇİDEP etkinliklerinin incelenmesi |
Kaynak |
1. Diken, İ. H. (Ed.). (2018). Erken çocukluk eğitimi. Pegem Akademi. 2. Fazlıoğlu, Y. ve Şengül-Erdem, H. (Ed.) (2019). Özel gereksinimli çocuklar: Erken çocuklukta gelişim ve eğitim. Vize Akademik. 3. Yıldırım-Doğru, S. (Ed.) (2019). Erken çocukluk döneminde özel eğitim (4. Basım). Maya akademi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 10 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 15 | 15 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 107 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(107/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖZEL EĞİTİM | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ertan GÖRGÜ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, erken çocukluk döneminin özellikleri, erken çocukluk döneminde özel eğitim ihtiyacının nedenleri, erken çocuklukta özel eğitim hizmetlerinin tanımı, önemi ve teorik alt yapısı, EÇÖZE’de değerlendirme, EÇÖZE’de müdahale programları, EÇÖZE’de aile katılımı ve EÇÖZE’de uygulamalarına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Erken çocukluk dönemi ve gelişim/Bilişsel-dil ,Erken çocukluk ve gelişim/Duygusal, sosyal, fiziksel ,Erken çocuklukta gelişimsel gerilik kavramı/Gelişimi etkileyen faktörler,Erken çocuklukta özel eğitim: Tanımı, önemi./Yasalarla EÇÖZE ,Erken çocuklukta özel eğitim/Müdahale nedenleri ,Erken çocuklukta özel eğitim/Müdahale nedenleri,EÇÖZE’ de değerlendirme,EÇÖZE’de aile paydaşlığı,EÇÖZE’de oyun/Oyun örnekleri ,EÇÖZE’ de etkinlik uygulama örnekleri,EÇÖZE’de programlar • Portage • Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı (KAEEP) ,EÇÖZE’de İlişki temelli, Gelişimsel Programlar • Eteçom, • DIR/Floortime ,EÇÖZE’de Davranış Temelli Programlar,EÇÖZE’de Davranış Temelli Programlar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Erken çocukluk döneminin özellikleri tanımlar. | 16 | A |
Erken çocukluk döneminde özel eğitim ihtiyacının nedenleri açıklar. | 16 | A |
Erken çocuklukta özel eğitim hizmetlerinin tanımı, önemi ve teorik alt yapısı açıklar. | 16 | A |
EÇÖZE’de değerlendirmeyi açıklar. | 16 | A |
EÇÖZE’de müdahale programlarını tanımlar. | 16 | A |
EÇÖZE’de aile katılımını açıklar. | 16 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken çocukluk dönemi ve gelişim/Bilişsel-dil | Fazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 1. (ss.1-28) |
2 | Erken çocukluk ve gelişim/Duygusal, sosyal, fiziksel | Fazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 2 ve 3 (ss.57-112) |
3 | Erken çocuklukta gelişimsel gerilik kavramı/Gelişimi etkileyen faktörler | Diken, İ. H. (ed) (2014). Bölüm 6 (ss.210-247) |
4 | Erken çocuklukta özel eğitim: Tanımı, önemi./Yasalarla EÇÖZE | Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği |
5 | Erken çocuklukta özel eğitim/Müdahale nedenleri | Fazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 8. (ss. 187-220) |
6 | Erken çocuklukta özel eğitim/Müdahale nedenleri | Fazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 8. (ss. 187-220) |
7 | EÇÖZE’ de değerlendirme | Fazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 9. (ss.219-248) |
8 | EÇÖZE’de aile paydaşlığı | Fazlıoğlu & Şengül-Erdem (eds) (2019). Bölüm 18. (ss. 473-516) |
9 | EÇÖZE’de oyun/Oyun örnekleri | Diken, İ. H. (ed) (2014). Bölüm 13 (ss.434-456) |
10 | EÇÖZE’ de etkinlik uygulama örnekleri | Diken, İ. H. (2016). Erken Çocukluk Döneminde Dil Becerilerinin Geliştirilmesi. (1-80) etkinlik örnekleri |
11 | EÇÖZE’de programlar • Portage • Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı (KAEEP) | Portage Programı örnek etkinlikler |
12 | EÇÖZE’de İlişki temelli, Gelişimsel Programlar • Eteçom, • DIR/Floortime | Eteçom etkinlikleri |
13 | EÇÖZE’de Davranış Temelli Programlar | OÇİDEP etkinliklerinin incelenmesi |
14 | EÇÖZE’de Davranış Temelli Programlar | OÇİDEP etkinliklerinin incelenmesi |
Kaynak |
1. Diken, İ. H. (Ed.). (2018). Erken çocukluk eğitimi. Pegem Akademi. 2. Fazlıoğlu, Y. ve Şengül-Erdem, H. (Ed.) (2019). Özel gereksinimli çocuklar: Erken çocuklukta gelişim ve eğitim. Vize Akademik. 3. Yıldırım-Doğru, S. (Ed.) (2019). Erken çocukluk döneminde özel eğitim (4. Basım). Maya akademi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |