Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE FEN VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ahmet YIKMIŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğrencilere, özel gereksinimli bireylere fen bilgisi, hayat bilgisi ve sosyal bilgiler dersine ilişkin öğretim sunmaya yönelik bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Fen bilgisi öğretim programını inceleme, temalar, konuları sıralama, kavramları belirleme,Fen bilgisi öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri ,Fen bilgisi öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri,Özel gereksinimli çocukların düzeylerine uygun fen bilgisi ders planları hazırlama,Deney hazırlama,Fen Bilgisi Öğretiminde materyal hazırlama,Fen bilgisi öğretiminde öğretim uyarlamaları ve öğretim etkinlikleri,Fen bilgisi öğretiminde öğretim uyarlamaları ve öğretim etkinlikleri. ,Sosyal bilgiler öğretim programını inceleme, temalar, konuları sıralama, kavramları belirleme,Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri,Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri,Özel gereksinimli çocukların düzeylerine uygun Sosyal bilgiler ders planları hazırlama,Sosyal bilgiler öğretiminde etkinlik örnekleri ve materyal hazırlama,Fen bilgisi ve Sosyal bilgiler öğretiminde ölçüt bağımlı ölçme araçları geliştirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özel gereksinimli öğrencilere fen bilgisi ve sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Fen bilgisi ve sosyal bilgiler derslerindeki konulara yönelik ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Fen bilgisi ve sosyal bilgiler derslerindeki konular ile ilgili öğrencilerin düzeylerine göre ders planı tasarlar. | 10, 16, 9 | A |
Fen bilgisi ve sosyal bilgiler öğretiminde özel gereksinimli öğrencilere yönelik yapılan uyarlamaları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fen bilgisi öğretim programını inceleme, temalar, konuları sıralama, kavramları belirleme | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 1, s. 3-20. |
2 | Fen bilgisi öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 2-3, s. 22-65. |
3 | Fen bilgisi öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 2-3, s. 22-65. |
4 | Özel gereksinimli çocukların düzeylerine uygun fen bilgisi ders planları hazırlama | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 4, s. 66-101. |
5 | Deney hazırlama | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 2, s. 22-35; Bölüm 3 s.39-62. |
6 | Fen Bilgisi Öğretiminde materyal hazırlama | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 2, s. 22-35; Bölüm 4 s.66-101. |
7 | Fen bilgisi öğretiminde öğretim uyarlamaları ve öğretim etkinlikleri | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 4 s.66-101. |
8 | Fen bilgisi öğretiminde öğretim uyarlamaları ve öğretim etkinlikleri. | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 4 s.66-101. |
9 | Sosyal bilgiler öğretim programını inceleme, temalar, konuları sıralama, kavramları belirleme | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 4 s.128-149. |
10 | Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 8 s.180-200. |
11 | Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 8 s.180-200. |
12 | Özel gereksinimli çocukların düzeylerine uygun Sosyal bilgiler ders planları hazırlama | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 9, s.202-224. |
13 | Sosyal bilgiler öğretiminde etkinlik örnekleri ve materyal hazırlama | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 10, s.226-245. |
14 | Fen bilgisi ve Sosyal bilgiler öğretiminde ölçüt bağımlı ölçme araçları geliştirme | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 7, s. 152-177. |
Kaynak |
Sönmez Kartal, Mine ve Toper Korkmaz, Özlem. (2017). Özel eğitimde Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Pegem Akademi. Ankara. Hasan Avcıoğlu (Editör). (2019) Özel eğitimde Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Eğiten Kitap. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 3 | 3 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 2 | 4 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(91/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE FEN VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ahmet YIKMIŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğrencilere, özel gereksinimli bireylere fen bilgisi, hayat bilgisi ve sosyal bilgiler dersine ilişkin öğretim sunmaya yönelik bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Fen bilgisi öğretim programını inceleme, temalar, konuları sıralama, kavramları belirleme,Fen bilgisi öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri ,Fen bilgisi öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri,Özel gereksinimli çocukların düzeylerine uygun fen bilgisi ders planları hazırlama,Deney hazırlama,Fen Bilgisi Öğretiminde materyal hazırlama,Fen bilgisi öğretiminde öğretim uyarlamaları ve öğretim etkinlikleri,Fen bilgisi öğretiminde öğretim uyarlamaları ve öğretim etkinlikleri. ,Sosyal bilgiler öğretim programını inceleme, temalar, konuları sıralama, kavramları belirleme,Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri,Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri,Özel gereksinimli çocukların düzeylerine uygun Sosyal bilgiler ders planları hazırlama,Sosyal bilgiler öğretiminde etkinlik örnekleri ve materyal hazırlama,Fen bilgisi ve Sosyal bilgiler öğretiminde ölçüt bağımlı ölçme araçları geliştirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özel gereksinimli öğrencilere fen bilgisi ve sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Fen bilgisi ve sosyal bilgiler derslerindeki konulara yönelik ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Fen bilgisi ve sosyal bilgiler derslerindeki konular ile ilgili öğrencilerin düzeylerine göre ders planı tasarlar. | 10, 16, 9 | A |
Fen bilgisi ve sosyal bilgiler öğretiminde özel gereksinimli öğrencilere yönelik yapılan uyarlamaları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fen bilgisi öğretim programını inceleme, temalar, konuları sıralama, kavramları belirleme | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 1, s. 3-20. |
2 | Fen bilgisi öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 2-3, s. 22-65. |
3 | Fen bilgisi öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 2-3, s. 22-65. |
4 | Özel gereksinimli çocukların düzeylerine uygun fen bilgisi ders planları hazırlama | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 4, s. 66-101. |
5 | Deney hazırlama | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 2, s. 22-35; Bölüm 3 s.39-62. |
6 | Fen Bilgisi Öğretiminde materyal hazırlama | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 2, s. 22-35; Bölüm 4 s.66-101. |
7 | Fen bilgisi öğretiminde öğretim uyarlamaları ve öğretim etkinlikleri | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 4 s.66-101. |
8 | Fen bilgisi öğretiminde öğretim uyarlamaları ve öğretim etkinlikleri. | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 4 s.66-101. |
9 | Sosyal bilgiler öğretim programını inceleme, temalar, konuları sıralama, kavramları belirleme | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 4 s.128-149. |
10 | Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 8 s.180-200. |
11 | Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 8 s.180-200. |
12 | Özel gereksinimli çocukların düzeylerine uygun Sosyal bilgiler ders planları hazırlama | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 9, s.202-224. |
13 | Sosyal bilgiler öğretiminde etkinlik örnekleri ve materyal hazırlama | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 10, s.226-245. |
14 | Fen bilgisi ve Sosyal bilgiler öğretiminde ölçüt bağımlı ölçme araçları geliştirme | Sönmez-Kartal ve Toper-Korkmaz, (2017), Bölüm 7, s. 152-177. |
Kaynak |
Sönmez Kartal, Mine ve Toper Korkmaz, Özlem. (2017). Özel eğitimde Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Pegem Akademi. Ankara. Hasan Avcıoğlu (Editör). (2019) Özel eğitimde Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Eğiten Kitap. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |