Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERGENLİK VE CİNSEL EĞİTİM | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Gizem YILDIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste ergenliğin doğası; ergenlikte fiziksel değişiklikler; ergenlikte psikolojik değişiklikler; ergenlikte duygusal değişiklikler; ergenlikte zihinsel değişiklikler; ergen sağlığı; ergenlikte sağlık sorunları; ergen bilişi; Piaget’in kuramı; bilgi işleme süreci; cinsel gelişim; cinsel eğitim; zihin yetersizliği olan ergenlerin cinsel gelişim özellikleri; zihin yetersizliği olan ergenlere yönelik cinsel eğitim uygulamaları konularına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Cinsellik ve Cinsel Gelişim,Cinsel Eğitim ve Önemi,Beden Anatomisi ve Cinsellikle İlgili Beceriler,Kişisel Bakım ve Cinsel Sağlık,Mastürbasyon,Regl Dönemi ve Hamilelik,İlişkiler,Çocuk İhmali ve İstismarı,Çevrimiçi Cinsel İstismar ve Siber Zorbalık,Cinsel İstismardan Korunma,Cinsel İstismardan Korunma-2,Yabancı Kişi ve Kaçırma Girişimlerinden Korunma,Özel Gereksinimli Bireylerde Cinsel Eğitimde Dikkat Edilecekler,Cinsellikle İlgili Sıkça Sorulan Sorular; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci, ergenlik ve cinsel eğitime ilişkin aşağıdaki bilgi ve becerileri sergileyebilecektir: Ergenliğin doğasını açıklar; | 16 | A |
Ergenlikte fiziksel değişiklikleri açıklar ve örneklendirir; | 16 | A |
Ergenlikte psikolojik değişiklikleri açıklar ve örneklendirir; | 16 | A |
Ergenlikte duygusal değişiklikleri açıklar ve örneklendirir; | 16 | A |
Ergenlikte zihinsel değişiklikleri açıklar ve örneklendirir; | 16 | A |
Ergen sağlığını ve ergenlikte sağlık sorunlarını açıklar ve örneklendirir; | 16 | A |
Ergen bilişini ve Piaget’in kuramını, bilgi işleme sürecini açıklar; | 16 | A |
Cinsel gelişimi açıklar; Cinsel eğitimi açıklar; | 16 | A |
Zihin yetersizliği olan ergenlerin cinsel gelişim özellikleri açıklar ve örneklendirir; | 16 | A |
Zihin yetersizliği olan ergenlere yönelik cinsel eğitim uygulamalarını açıklar ve örneklendirir. | 16 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Cinsellik ve Cinsel Gelişim | Mili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü |
2 | Cinsel Eğitim ve Önemi | Mili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü |
3 | Beden Anatomisi ve Cinsellikle İlgili Beceriler | Mili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü |
4 | Kişisel Bakım ve Cinsel Sağlık | Mili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü |
5 | Mastürbasyon | Mili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü |
6 | Regl Dönemi ve Hamilelik | Mili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü |
7 | İlişkiler | Mili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü |
8 | Çocuk İhmali ve İstismarı | Cooper, E., Guillebaud, J., & Williams, M. (2017). |
9 | Çevrimiçi Cinsel İstismar ve Siber Zorbalık | Cooper, E., Guillebaud, J., & Williams, M. (2017). |
10 | Cinsel İstismardan Korunma | Ödev: Bir taciz ya da kaçırma olayı senaryosu hazırlayınız. Bu senaryoda öğrencinize korumayı nasıl öğretirdiniz, yazınız. |
11 | Cinsel İstismardan Korunma-2 | Ödev: Bir taciz ya da kaçırma olayı senaryosu hazırlayınız. Bu senaryoda öğrencinize korumayı nasıl öğretirdiniz, yazınız. |
12 | Yabancı Kişi ve Kaçırma Girişimlerinden Korunma | Güven çemberi ile ilgili araştırma |
13 | Özel Gereksinimli Bireylerde Cinsel Eğitimde Dikkat Edilecekler | Down Türkiye Down Sendromu Derneği. (2019). Down Sendromlu Çocuklara Bedenlerini, Sınırlarını ve Cinselliği Öğretmek. |
14 | Cinsellikle İlgili Sıkça Sorulan Sorular | Doktorculuk oyunu ile oyuna gömülü öğretimler |
Kaynak |
Mili Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Cinsel Gelişim Modülü. Mili Eğitim Bakanlığı (MEB). (2007). Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi. Cinsel Gelişim Modülü. Down Türkiye Down Sendromu Derneği. (2019). Down Sendromlu Çocuklara Bedenlerini, Sınırlarını ve Cinselliği Öğretmek. McKee, L., & Blacklidge, V. (1981). An Easy Guide for Caring Parents: Sexuality and Socialization: a Book for Parents of People with Mental Handicaps. Planned Parenthood of Contra Costa. Cooper, E., Guillebaud, J., & Williams, M. (2017). Sexuality and disability: a guide for everyday practice. CRC Press. Carlson, K., & Plaine, K. (2009). Sexualtiy [Sexuality] Resource for Caregivers of Adolescents with Down Syndrome. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 15 | 15 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 95 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(95/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ERGENLİK VE CİNSEL EĞİTİM | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Gizem YILDIZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste ergenliğin doğası; ergenlikte fiziksel değişiklikler; ergenlikte psikolojik değişiklikler; ergenlikte duygusal değişiklikler; ergenlikte zihinsel değişiklikler; ergen sağlığı; ergenlikte sağlık sorunları; ergen bilişi; Piaget’in kuramı; bilgi işleme süreci; cinsel gelişim; cinsel eğitim; zihin yetersizliği olan ergenlerin cinsel gelişim özellikleri; zihin yetersizliği olan ergenlere yönelik cinsel eğitim uygulamaları konularına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Cinsellik ve Cinsel Gelişim,Cinsel Eğitim ve Önemi,Beden Anatomisi ve Cinsellikle İlgili Beceriler,Kişisel Bakım ve Cinsel Sağlık,Mastürbasyon,Regl Dönemi ve Hamilelik,İlişkiler,Çocuk İhmali ve İstismarı,Çevrimiçi Cinsel İstismar ve Siber Zorbalık,Cinsel İstismardan Korunma,Cinsel İstismardan Korunma-2,Yabancı Kişi ve Kaçırma Girişimlerinden Korunma,Özel Gereksinimli Bireylerde Cinsel Eğitimde Dikkat Edilecekler,Cinsellikle İlgili Sıkça Sorulan Sorular; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci, ergenlik ve cinsel eğitime ilişkin aşağıdaki bilgi ve becerileri sergileyebilecektir: Ergenliğin doğasını açıklar; | 16 | A |
Ergenlikte fiziksel değişiklikleri açıklar ve örneklendirir; | 16 | A |
Ergenlikte psikolojik değişiklikleri açıklar ve örneklendirir; | 16 | A |
Ergenlikte duygusal değişiklikleri açıklar ve örneklendirir; | 16 | A |
Ergenlikte zihinsel değişiklikleri açıklar ve örneklendirir; | 16 | A |
Ergen sağlığını ve ergenlikte sağlık sorunlarını açıklar ve örneklendirir; | 16 | A |
Ergen bilişini ve Piaget’in kuramını, bilgi işleme sürecini açıklar; | 16 | A |
Cinsel gelişimi açıklar; Cinsel eğitimi açıklar; | 16 | A |
Zihin yetersizliği olan ergenlerin cinsel gelişim özellikleri açıklar ve örneklendirir; | 16 | A |
Zihin yetersizliği olan ergenlere yönelik cinsel eğitim uygulamalarını açıklar ve örneklendirir. | 16 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Cinsellik ve Cinsel Gelişim | Mili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü |
2 | Cinsel Eğitim ve Önemi | Mili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü |
3 | Beden Anatomisi ve Cinsellikle İlgili Beceriler | Mili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü |
4 | Kişisel Bakım ve Cinsel Sağlık | Mili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü |
5 | Mastürbasyon | Mili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü |
6 | Regl Dönemi ve Hamilelik | Mili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü |
7 | İlişkiler | Mili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü |
8 | Çocuk İhmali ve İstismarı | Cooper, E., Guillebaud, J., & Williams, M. (2017). |
9 | Çevrimiçi Cinsel İstismar ve Siber Zorbalık | Cooper, E., Guillebaud, J., & Williams, M. (2017). |
10 | Cinsel İstismardan Korunma | Ödev: Bir taciz ya da kaçırma olayı senaryosu hazırlayınız. Bu senaryoda öğrencinize korumayı nasıl öğretirdiniz, yazınız. |
11 | Cinsel İstismardan Korunma-2 | Ödev: Bir taciz ya da kaçırma olayı senaryosu hazırlayınız. Bu senaryoda öğrencinize korumayı nasıl öğretirdiniz, yazınız. |
12 | Yabancı Kişi ve Kaçırma Girişimlerinden Korunma | Güven çemberi ile ilgili araştırma |
13 | Özel Gereksinimli Bireylerde Cinsel Eğitimde Dikkat Edilecekler | Down Türkiye Down Sendromu Derneği. (2019). Down Sendromlu Çocuklara Bedenlerini, Sınırlarını ve Cinselliği Öğretmek. |
14 | Cinsellikle İlgili Sıkça Sorulan Sorular | Doktorculuk oyunu ile oyuna gömülü öğretimler |
Kaynak |
Mili Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Cinsel Gelişim Modülü. Mili Eğitim Bakanlığı (MEB). (2007). Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi. Cinsel Gelişim Modülü. Down Türkiye Down Sendromu Derneği. (2019). Down Sendromlu Çocuklara Bedenlerini, Sınırlarını ve Cinselliği Öğretmek. McKee, L., & Blacklidge, V. (1981). An Easy Guide for Caring Parents: Sexuality and Socialization: a Book for Parents of People with Mental Handicaps. Planned Parenthood of Contra Costa. Cooper, E., Guillebaud, J., & Williams, M. (2017). Sexuality and disability: a guide for everyday practice. CRC Press. Carlson, K., & Plaine, K. (2009). Sexualtiy [Sexuality] Resource for Caregivers of Adolescents with Down Syndrome. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |