Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERGENLİK VE CİNSEL EĞİTİM-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Gizem YILDIZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste ergenliğin doğası; ergenlikte fiziksel değişiklikler; ergenlikte psikolojik değişiklikler; ergenlikte duygusal değişiklikler; ergenlikte zihinsel değişiklikler; ergen sağlığı; ergenlikte sağlık sorunları; ergen bilişi; Piaget’in kuramı; bilgi işleme süreci; cinsel gelişim; cinsel eğitim; zihin yetersizliği olan ergenlerin cinsel gelişim özellikleri; zihin yetersizliği olan ergenlere yönelik cinsel eğitim uygulamaları konularına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Cinsellik ve Cinsel Gelişim,Cinsel Eğitim ve Önemi,Beden Anatomisi ve Cinsellikle İlgili Beceriler,Kişisel Bakım ve Cinsel Sağlık,Mastürbasyon,Regl Dönemi ve Hamilelik,İlişkiler,Çocuk İhmali ve İstismarı,Çevrimiçi Cinsel İstismar ve Siber Zorbalık,Cinsel İstismardan Korunma,Cinsel İstismardan Korunma-2,Yabancı Kişi ve Kaçırma Girişimlerinden Korunma,Özel Gereksinimli Bireylerde Cinsel Eğitimde Dikkat Edilecekler,Cinsellikle İlgili Sıkça Sorulan Sorular; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci, ergenlik ve cinsel eğitime ilişkin aşağıdaki bilgi ve becerileri sergileyebilecektir: Ergenliğin doğasını açıklar; 16A
Ergenlikte fiziksel değişiklikleri açıklar ve örneklendirir; 16A
Ergenlikte psikolojik değişiklikleri açıklar ve örneklendirir;16A
Ergenlikte duygusal değişiklikleri açıklar ve örneklendirir; 16A
Ergenlikte zihinsel değişiklikleri açıklar ve örneklendirir; 16A
Ergen sağlığını ve ergenlikte sağlık sorunlarını açıklar ve örneklendirir;16A
Ergen bilişini ve Piaget’in kuramını, bilgi işleme sürecini açıklar; 16A
Cinsel gelişimi açıklar; Cinsel eğitimi açıklar; 16A
Zihin yetersizliği olan ergenlerin cinsel gelişim özellikleri açıklar ve örneklendirir; 16A
Zihin yetersizliği olan ergenlere yönelik cinsel eğitim uygulamalarını açıklar ve örneklendirir.16A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Cinsellik ve Cinsel GelişimMili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü
2Cinsel Eğitim ve ÖnemiMili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü
3Beden Anatomisi ve Cinsellikle İlgili BecerilerMili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü
4Kişisel Bakım ve Cinsel SağlıkMili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü
5MastürbasyonMili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü
6Regl Dönemi ve HamilelikMili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü
7İlişkilerMili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü
8Çocuk İhmali ve İstismarıCooper, E., Guillebaud, J., & Williams, M. (2017).
9Çevrimiçi Cinsel İstismar ve Siber ZorbalıkCooper, E., Guillebaud, J., & Williams, M. (2017).
10Cinsel İstismardan KorunmaÖdev: Bir taciz ya da kaçırma olayı senaryosu hazırlayınız. Bu senaryoda öğrencinize korumayı nasıl öğretirdiniz, yazınız.
11Cinsel İstismardan Korunma-2Ödev: Bir taciz ya da kaçırma olayı senaryosu hazırlayınız. Bu senaryoda öğrencinize korumayı nasıl öğretirdiniz, yazınız.
12Yabancı Kişi ve Kaçırma Girişimlerinden KorunmaGüven çemberi ile ilgili araştırma
13Özel Gereksinimli Bireylerde Cinsel Eğitimde Dikkat EdileceklerDown Türkiye Down Sendromu Derneği. (2019). Down Sendromlu Çocuklara Bedenlerini, Sınırlarını ve Cinselliği Öğretmek.
14Cinsellikle İlgili Sıkça Sorulan SorularDoktorculuk oyunu ile oyuna gömülü öğretimler
Kaynak
Mili Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Cinsel Gelişim Modülü. Mili Eğitim Bakanlığı (MEB). (2007). Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi. Cinsel Gelişim Modülü. Down Türkiye Down Sendromu Derneği. (2019). Down Sendromlu Çocuklara Bedenlerini, Sınırlarını ve Cinselliği Öğretmek. McKee, L., & Blacklidge, V. (1981). An Easy Guide for Caring Parents: Sexuality and Socialization: a Book for Parents of People with Mental Handicaps. Planned Parenthood of Contra Costa. Cooper, E., Guillebaud, J., & Williams, M. (2017). Sexuality and disability: a guide for everyday practice. CRC Press. Carlson, K., & Plaine, K. (2009). Sexualtiy [Sexuality] Resource for Caregivers of Adolescents with Down Syndrome.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi155
Okul Dışı Diğer Faaliyetler122
Proje Sunumu / Seminer11515
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı11010
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)95
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(95/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ERGENLİK VE CİNSEL EĞİTİM-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Gizem YILDIZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste ergenliğin doğası; ergenlikte fiziksel değişiklikler; ergenlikte psikolojik değişiklikler; ergenlikte duygusal değişiklikler; ergenlikte zihinsel değişiklikler; ergen sağlığı; ergenlikte sağlık sorunları; ergen bilişi; Piaget’in kuramı; bilgi işleme süreci; cinsel gelişim; cinsel eğitim; zihin yetersizliği olan ergenlerin cinsel gelişim özellikleri; zihin yetersizliği olan ergenlere yönelik cinsel eğitim uygulamaları konularına ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Cinsellik ve Cinsel Gelişim,Cinsel Eğitim ve Önemi,Beden Anatomisi ve Cinsellikle İlgili Beceriler,Kişisel Bakım ve Cinsel Sağlık,Mastürbasyon,Regl Dönemi ve Hamilelik,İlişkiler,Çocuk İhmali ve İstismarı,Çevrimiçi Cinsel İstismar ve Siber Zorbalık,Cinsel İstismardan Korunma,Cinsel İstismardan Korunma-2,Yabancı Kişi ve Kaçırma Girişimlerinden Korunma,Özel Gereksinimli Bireylerde Cinsel Eğitimde Dikkat Edilecekler,Cinsellikle İlgili Sıkça Sorulan Sorular; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci, ergenlik ve cinsel eğitime ilişkin aşağıdaki bilgi ve becerileri sergileyebilecektir: Ergenliğin doğasını açıklar; 16A
Ergenlikte fiziksel değişiklikleri açıklar ve örneklendirir; 16A
Ergenlikte psikolojik değişiklikleri açıklar ve örneklendirir;16A
Ergenlikte duygusal değişiklikleri açıklar ve örneklendirir; 16A
Ergenlikte zihinsel değişiklikleri açıklar ve örneklendirir; 16A
Ergen sağlığını ve ergenlikte sağlık sorunlarını açıklar ve örneklendirir;16A
Ergen bilişini ve Piaget’in kuramını, bilgi işleme sürecini açıklar; 16A
Cinsel gelişimi açıklar; Cinsel eğitimi açıklar; 16A
Zihin yetersizliği olan ergenlerin cinsel gelişim özellikleri açıklar ve örneklendirir; 16A
Zihin yetersizliği olan ergenlere yönelik cinsel eğitim uygulamalarını açıklar ve örneklendirir.16A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Cinsellik ve Cinsel GelişimMili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü
2Cinsel Eğitim ve ÖnemiMili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü
3Beden Anatomisi ve Cinsellikle İlgili BecerilerMili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü
4Kişisel Bakım ve Cinsel SağlıkMili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü
5MastürbasyonMili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü
6Regl Dönemi ve HamilelikMili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü
7İlişkilerMili Eğitim Bakanlığı (MEB) (2013). Çocuk Gelişimi, Cİnsel Gelişim Mödülü
8Çocuk İhmali ve İstismarıCooper, E., Guillebaud, J., & Williams, M. (2017).
9Çevrimiçi Cinsel İstismar ve Siber ZorbalıkCooper, E., Guillebaud, J., & Williams, M. (2017).
10Cinsel İstismardan KorunmaÖdev: Bir taciz ya da kaçırma olayı senaryosu hazırlayınız. Bu senaryoda öğrencinize korumayı nasıl öğretirdiniz, yazınız.
11Cinsel İstismardan Korunma-2Ödev: Bir taciz ya da kaçırma olayı senaryosu hazırlayınız. Bu senaryoda öğrencinize korumayı nasıl öğretirdiniz, yazınız.
12Yabancı Kişi ve Kaçırma Girişimlerinden KorunmaGüven çemberi ile ilgili araştırma
13Özel Gereksinimli Bireylerde Cinsel Eğitimde Dikkat EdileceklerDown Türkiye Down Sendromu Derneği. (2019). Down Sendromlu Çocuklara Bedenlerini, Sınırlarını ve Cinselliği Öğretmek.
14Cinsellikle İlgili Sıkça Sorulan SorularDoktorculuk oyunu ile oyuna gömülü öğretimler
Kaynak
Mili Eğitim Bakanlığı (MEB). (2013). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. Cinsel Gelişim Modülü. Mili Eğitim Bakanlığı (MEB). (2007). Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi. Cinsel Gelişim Modülü. Down Türkiye Down Sendromu Derneği. (2019). Down Sendromlu Çocuklara Bedenlerini, Sınırlarını ve Cinselliği Öğretmek. McKee, L., & Blacklidge, V. (1981). An Easy Guide for Caring Parents: Sexuality and Socialization: a Book for Parents of People with Mental Handicaps. Planned Parenthood of Contra Costa. Cooper, E., Guillebaud, J., & Williams, M. (2017). Sexuality and disability: a guide for everyday practice. CRC Press. Carlson, K., & Plaine, K. (2009). Sexualtiy [Sexuality] Resource for Caregivers of Adolescents with Down Syndrome.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:11Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:13