Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE MESLEK ETİĞİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Atilla CAVKAYTAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Özel eğitim öğretmenliğinin önemi ve özellikleri; özel eğitim öğretmenlerinin sahip olması gereken genel ve özel alan yeterlilikleri; özel eğitimde kişisel ve mesleki gelişim; bilimsel temelli gelişmeleri takip etme ve uygulama; etiğin tanımı ve önemi; genel etik ilkeleri ve uygulama alanları: etikle ilgili temel kavramlar, etik teorisi; özel eğitim öğretmenliği ve etik; özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ve etik; özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin aileleri ve etik; özel eğitimde etik ilkeleri: özel eğitim ihtiyacı olan öğrencileri ve ailelerini destekleme, bilgi edinimi, korunumu ve paylaşımı; işbirliği, sosyo-kültürel farklılıklara saygı, cinsiyete saygı, bilimsel bilgiyi takip etme, öğrenme ve paylaşma. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Etik ve ahlak ilişkisi,Ahlak ve etikle ilgili temel kavram ve kuramlar,Etik türleri ve etik seçimler,Meslek etiği ve eğitim etiği,Ahlaki ve etik açıdan öğretmenlik mesleği,Eğitim sürecinde etik ilkeler,Eğitimde etik dışı davranışlar,Okullarda ahlak ve etik eğitim,Okulda etik kültürü ve paydaşların sorumlulukları,Özerklik, dezavantajlı gruplar ve etik ,Özel eğitim öğretmenliği yeterlilikleri ve meslek etiği,Özel eğitim öğretmeninin başlıca sorumlulukları ,Özel eğitim öğretmenleri için temel etik ilkeler,Genel değerlendirme ve tartışma (Türkiye’de özel eğitimde en büyük etik sorun sizce nedir? Çözüm için önerileriniz nelerdir?); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özel eğitim öğretmenliğinin önemi ve özellikleri; özel eğitim öğretmenlerinin sahip olması gereken genel ve özel alan yeterlilikleri; özel eğitimde kişisel ve mesleki gelişim; bilimsel temelli gelişmeleri takip etme ve uygulama; etiğin tanımı ve önemi; genel etik ilkeleri ve uygulama alanları: etikle ilgili temel kavramlar, etik teorisi; özel eğitim öğretmenliği ve etik; özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ve etik; özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin aileleri ve etik; özel eğitimde etik ilkeleri: özel eğitim ihtiyacı olan öğrencileri ve ailelerini destekleme, bilgi edinimi, korunumu ve paylaşımı; işbirliği, sosyo-kültürel farklılıklara saygı, cinsiyete saygı, bilimsel bilgiyi takip etme, öğrenme ve paylaşmaya ilişkin bilgi ve becerilere sahip olma. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etik ve ahlak ilişkisi | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
2 | Ahlak ve etikle ilgili temel kavram ve kuramlar | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
3 | Etik türleri ve etik seçimler | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
4 | Meslek etiği ve eğitim etiği | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
5 | Ahlaki ve etik açıdan öğretmenlik mesleği | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
6 | Eğitim sürecinde etik ilkeler | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
7 | Eğitimde etik dışı davranışlar | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
8 | Okullarda ahlak ve etik eğitim | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
9 | Okulda etik kültürü ve paydaşların sorumlulukları | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
10 | Özerklik, dezavantajlı gruplar ve etik | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
11 | Özel eğitim öğretmenliği yeterlilikleri ve meslek etiği | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
12 | Özel eğitim öğretmeninin başlıca sorumlulukları | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
13 | Özel eğitim öğretmenleri için temel etik ilkeler | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
14 | Genel değerlendirme ve tartışma (Türkiye’de özel eğitimde en büyük etik sorun sizce nedir? Çözüm için önerileriniz nelerdir?) | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
Kaynak |
Öğretim elemanı ders notları ve slaytlar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 15 | 15 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 95 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(95/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE MESLEK ETİĞİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Atilla CAVKAYTAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Özel eğitim öğretmenliğinin önemi ve özellikleri; özel eğitim öğretmenlerinin sahip olması gereken genel ve özel alan yeterlilikleri; özel eğitimde kişisel ve mesleki gelişim; bilimsel temelli gelişmeleri takip etme ve uygulama; etiğin tanımı ve önemi; genel etik ilkeleri ve uygulama alanları: etikle ilgili temel kavramlar, etik teorisi; özel eğitim öğretmenliği ve etik; özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ve etik; özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin aileleri ve etik; özel eğitimde etik ilkeleri: özel eğitim ihtiyacı olan öğrencileri ve ailelerini destekleme, bilgi edinimi, korunumu ve paylaşımı; işbirliği, sosyo-kültürel farklılıklara saygı, cinsiyete saygı, bilimsel bilgiyi takip etme, öğrenme ve paylaşma. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Etik ve ahlak ilişkisi,Ahlak ve etikle ilgili temel kavram ve kuramlar,Etik türleri ve etik seçimler,Meslek etiği ve eğitim etiği,Ahlaki ve etik açıdan öğretmenlik mesleği,Eğitim sürecinde etik ilkeler,Eğitimde etik dışı davranışlar,Okullarda ahlak ve etik eğitim,Okulda etik kültürü ve paydaşların sorumlulukları,Özerklik, dezavantajlı gruplar ve etik ,Özel eğitim öğretmenliği yeterlilikleri ve meslek etiği,Özel eğitim öğretmeninin başlıca sorumlulukları ,Özel eğitim öğretmenleri için temel etik ilkeler,Genel değerlendirme ve tartışma (Türkiye’de özel eğitimde en büyük etik sorun sizce nedir? Çözüm için önerileriniz nelerdir?); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özel eğitim öğretmenliğinin önemi ve özellikleri; özel eğitim öğretmenlerinin sahip olması gereken genel ve özel alan yeterlilikleri; özel eğitimde kişisel ve mesleki gelişim; bilimsel temelli gelişmeleri takip etme ve uygulama; etiğin tanımı ve önemi; genel etik ilkeleri ve uygulama alanları: etikle ilgili temel kavramlar, etik teorisi; özel eğitim öğretmenliği ve etik; özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ve etik; özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin aileleri ve etik; özel eğitimde etik ilkeleri: özel eğitim ihtiyacı olan öğrencileri ve ailelerini destekleme, bilgi edinimi, korunumu ve paylaşımı; işbirliği, sosyo-kültürel farklılıklara saygı, cinsiyete saygı, bilimsel bilgiyi takip etme, öğrenme ve paylaşmaya ilişkin bilgi ve becerilere sahip olma. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Etik ve ahlak ilişkisi | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
2 | Ahlak ve etikle ilgili temel kavram ve kuramlar | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
3 | Etik türleri ve etik seçimler | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
4 | Meslek etiği ve eğitim etiği | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
5 | Ahlaki ve etik açıdan öğretmenlik mesleği | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
6 | Eğitim sürecinde etik ilkeler | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
7 | Eğitimde etik dışı davranışlar | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
8 | Okullarda ahlak ve etik eğitim | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
9 | Okulda etik kültürü ve paydaşların sorumlulukları | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
10 | Özerklik, dezavantajlı gruplar ve etik | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
11 | Özel eğitim öğretmenliği yeterlilikleri ve meslek etiği | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
12 | Özel eğitim öğretmeninin başlıca sorumlulukları | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
13 | Özel eğitim öğretmenleri için temel etik ilkeler | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
14 | Genel değerlendirme ve tartışma (Türkiye’de özel eğitimde en büyük etik sorun sizce nedir? Çözüm için önerileriniz nelerdir?) | Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005) |
Kaynak |
Öğretim elemanı ders notları ve slaytlar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |