Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÖZEL EĞİTİMDE MESLEK ETİĞİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersi VerenlerProf.Dr. Atilla CAVKAYTAR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖzel eğitim öğretmenliğinin önemi ve özellikleri; özel eğitim öğretmenlerinin sahip olması gereken genel ve özel alan yeterlilikleri; özel eğitimde kişisel ve mesleki gelişim; bilimsel temelli gelişmeleri takip etme ve uygulama; etiğin tanımı ve önemi; genel etik ilkeleri ve uygulama alanları: etikle ilgili temel kavramlar, etik teorisi; özel eğitim öğretmenliği ve etik; özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ve etik; özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin aileleri ve etik; özel eğitimde etik ilkeleri: özel eğitim ihtiyacı olan öğrencileri ve ailelerini destekleme, bilgi edinimi, korunumu ve paylaşımı; işbirliği, sosyo-kültürel farklılıklara saygı, cinsiyete saygı, bilimsel bilgiyi takip etme, öğrenme ve paylaşma.
Dersin İçeriğiBu ders; Etik ve ahlak ilişkisi,Ahlak ve etikle ilgili temel kavram ve kuramlar,Etik türleri ve etik seçimler,Meslek etiği ve eğitim etiği,Ahlaki ve etik açıdan öğretmenlik mesleği,Eğitim sürecinde etik ilkeler,Eğitimde etik dışı davranışlar,Okullarda ahlak ve etik eğitim,Okulda etik kültürü ve paydaşların sorumlulukları,Özerklik, dezavantajlı gruplar ve etik
,Özel eğitim öğretmenliği yeterlilikleri ve meslek etiği,Özel eğitim öğretmeninin başlıca sorumlulukları
,Özel eğitim öğretmenleri için temel etik ilkeler,Genel değerlendirme ve tartışma (Türkiye’de özel eğitimde en büyük etik
sorun sizce nedir? Çözüm için önerileriniz nelerdir?); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Özel eğitim öğretmenliğinin önemi ve özellikleri; özel eğitim öğretmenlerinin sahip olması gereken genel ve özel alan yeterlilikleri; özel eğitimde kişisel ve mesleki gelişim; bilimsel temelli gelişmeleri takip etme ve uygulama; etiğin tanımı ve önemi; genel etik ilkeleri ve uygulama alanları: etikle ilgili temel kavramlar, etik teorisi; özel eğitim öğretmenliği ve etik; özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ve etik; özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin aileleri ve etik; özel eğitimde etik ilkeleri: özel eğitim ihtiyacı olan öğrencileri ve ailelerini destekleme, bilgi edinimi, korunumu ve paylaşımı; işbirliği, sosyo-kültürel farklılıklara saygı, cinsiyete saygı, bilimsel bilgiyi takip etme, öğrenme ve paylaşmaya ilişkin bilgi ve becerilere sahip olma. 10, 16, 19, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Etik ve ahlak ilişkisiKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
2Ahlak ve etikle ilgili temel kavram ve kuramlarKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
3Etik türleri ve etik seçimlerKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
4Meslek etiği ve eğitim etiğiKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
5Ahlaki ve etik açıdan öğretmenlik mesleğiKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
6Eğitim sürecinde etik ilkelerKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
7Eğitimde etik dışı davranışlarKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
8Okullarda ahlak ve etik eğitimKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
9Okulda etik kültürü ve paydaşların sorumluluklarıKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
10Özerklik, dezavantajlı gruplar ve etik
Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
11Özel eğitim öğretmenliği yeterlilikleri ve meslek etiğiKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
12Özel eğitim öğretmeninin başlıca sorumlulukları
Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
13Özel eğitim öğretmenleri için temel etik ilkelerKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
14Genel değerlendirme ve tartışma (Türkiye’de özel eğitimde en büyük etik
sorun sizce nedir? Çözüm için önerileriniz nelerdir?)
Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
Kaynak
Öğretim elemanı ders notları ve slaytlar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi155
Okul Dışı Diğer Faaliyetler122
Proje Sunumu / Seminer11515
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı11010
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)95
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(95/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÖZEL EĞİTİMDE MESLEK ETİĞİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersi VerenlerProf.Dr. Atilla CAVKAYTAR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖzel eğitim öğretmenliğinin önemi ve özellikleri; özel eğitim öğretmenlerinin sahip olması gereken genel ve özel alan yeterlilikleri; özel eğitimde kişisel ve mesleki gelişim; bilimsel temelli gelişmeleri takip etme ve uygulama; etiğin tanımı ve önemi; genel etik ilkeleri ve uygulama alanları: etikle ilgili temel kavramlar, etik teorisi; özel eğitim öğretmenliği ve etik; özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ve etik; özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin aileleri ve etik; özel eğitimde etik ilkeleri: özel eğitim ihtiyacı olan öğrencileri ve ailelerini destekleme, bilgi edinimi, korunumu ve paylaşımı; işbirliği, sosyo-kültürel farklılıklara saygı, cinsiyete saygı, bilimsel bilgiyi takip etme, öğrenme ve paylaşma.
Dersin İçeriğiBu ders; Etik ve ahlak ilişkisi,Ahlak ve etikle ilgili temel kavram ve kuramlar,Etik türleri ve etik seçimler,Meslek etiği ve eğitim etiği,Ahlaki ve etik açıdan öğretmenlik mesleği,Eğitim sürecinde etik ilkeler,Eğitimde etik dışı davranışlar,Okullarda ahlak ve etik eğitim,Okulda etik kültürü ve paydaşların sorumlulukları,Özerklik, dezavantajlı gruplar ve etik
,Özel eğitim öğretmenliği yeterlilikleri ve meslek etiği,Özel eğitim öğretmeninin başlıca sorumlulukları
,Özel eğitim öğretmenleri için temel etik ilkeler,Genel değerlendirme ve tartışma (Türkiye’de özel eğitimde en büyük etik
sorun sizce nedir? Çözüm için önerileriniz nelerdir?); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Özel eğitim öğretmenliğinin önemi ve özellikleri; özel eğitim öğretmenlerinin sahip olması gereken genel ve özel alan yeterlilikleri; özel eğitimde kişisel ve mesleki gelişim; bilimsel temelli gelişmeleri takip etme ve uygulama; etiğin tanımı ve önemi; genel etik ilkeleri ve uygulama alanları: etikle ilgili temel kavramlar, etik teorisi; özel eğitim öğretmenliği ve etik; özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ve etik; özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilerin aileleri ve etik; özel eğitimde etik ilkeleri: özel eğitim ihtiyacı olan öğrencileri ve ailelerini destekleme, bilgi edinimi, korunumu ve paylaşımı; işbirliği, sosyo-kültürel farklılıklara saygı, cinsiyete saygı, bilimsel bilgiyi takip etme, öğrenme ve paylaşmaya ilişkin bilgi ve becerilere sahip olma. 10, 16, 19, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Etik ve ahlak ilişkisiKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
2Ahlak ve etikle ilgili temel kavram ve kuramlarKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
3Etik türleri ve etik seçimlerKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
4Meslek etiği ve eğitim etiğiKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
5Ahlaki ve etik açıdan öğretmenlik mesleğiKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
6Eğitim sürecinde etik ilkelerKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
7Eğitimde etik dışı davranışlarKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
8Okullarda ahlak ve etik eğitimKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
9Okulda etik kültürü ve paydaşların sorumluluklarıKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
10Özerklik, dezavantajlı gruplar ve etik
Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
11Özel eğitim öğretmenliği yeterlilikleri ve meslek etiğiKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
12Özel eğitim öğretmeninin başlıca sorumlulukları
Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
13Özel eğitim öğretmenleri için temel etik ilkelerKurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
14Genel değerlendirme ve tartışma (Türkiye’de özel eğitimde en büyük etik
sorun sizce nedir? Çözüm için önerileriniz nelerdir?)
Kurtulan (2007); Oral, Çoban ve Bars (Ed) (2019); Yapıcı (Ed) (2016); Aytemiz, Oya ve Tamer Bolat (2005)
Kaynak
Öğretim elemanı ders notları ve slaytlar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:11Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:13