Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YÖNELİM VE BAĞIMSIZ HAREKET BECE. ÖĞRETİMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Serkan AZAP |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, görme yetersizliği olan bireylere iyi yönelim ve bağımsız hareket becerilerinin öğretimine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Ders izlencesini gözden geçirme, Görme Engellilerin eğitimine giriş,Dersle ilgili temel kavramların öğretimi. (Bağımsız hareket, yönelim, rehber, rota tayini, kinestetik vb.),Sesin mesafesi ve yön tayini (Ses kaynağının tespiti, sesleri ayırt etme). Görme Engelli Bireylerde İşitsel Farkındalık Çalışmaları İşitme Becerileri Çalışmalarında Dikkat Edilmesi Gereken İlkeler,Arama Yöntemleri, Bina içi rehberli hareketler (Rehber tutuşu, rehberle iletişim vb.),Rehberli hareketler ve yürüme teknikleri (Hatalı rehber tutuşu, dar geçit tekniği, merdiven iniş-çıkış, vb.),Rehbersiz hareketler ve yürüme teknikleri (Duvar takibi, alçak-yüksek kol, dairesel ve paralel arama teknikleri vb.),Çapraz baston tekniği (Bastonun tanıtılması),Çapraz baston tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır),Sarkaç baston tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır),Sarkaç baston tekniği (Konuyla ilgili videolar),Zihinsel harita tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır),Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş),Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş),Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Rehberli hareketler ve yürüme tekniklerini kullanır. | 11, 14, 9 | |
Rehbersiz hareketler ve yürüme tekniklerini kullanır. | 11, 14, 9 | |
Çapraz baston tekniğini kullanır. | 11, 14, 9 | |
Sarkaç baston tekniğini kullanır. | 11, 14, 9 | |
Zihinsel harita tekniğini kullanır. | 11, 14, 9 | |
Trafik eğitimi ve tekniklerini kullanır. | 11, 14, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, Ders izlencesini gözden geçirme, Görme Engellilerin eğitimine giriş | Ders notları gözden geçirililr. |
2 | Dersle ilgili temel kavramların öğretimi. (Bağımsız hareket, yönelim, rehber, rota tayini, kinestetik vb.) | Ders notları gözden geçirililr. |
3 | Sesin mesafesi ve yön tayini (Ses kaynağının tespiti, sesleri ayırt etme). Görme Engelli Bireylerde İşitsel Farkındalık Çalışmaları İşitme Becerileri Çalışmalarında Dikkat Edilmesi Gereken İlkeler | Ders notları gözden geçirililr. |
4 | Arama Yöntemleri, Bina içi rehberli hareketler (Rehber tutuşu, rehberle iletişim vb.) | Ders notları gözden geçirililr. |
5 | Rehberli hareketler ve yürüme teknikleri (Hatalı rehber tutuşu, dar geçit tekniği, merdiven iniş-çıkış, vb.) | Ders notları gözden geçirililr. |
6 | Rehbersiz hareketler ve yürüme teknikleri (Duvar takibi, alçak-yüksek kol, dairesel ve paralel arama teknikleri vb.) | Ders notları gözden geçirililr. |
7 | Çapraz baston tekniği (Bastonun tanıtılması) | Ders notları gözden geçirililr. |
8 | Çapraz baston tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır) | Ders notları gözden geçirililr. |
9 | Sarkaç baston tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır) | Ders notları gözden geçirililr. |
10 | Sarkaç baston tekniği (Konuyla ilgili videolar) | Ders notları gözden geçirililr. |
11 | Zihinsel harita tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır) | Ders notları gözden geçirililr. |
12 | Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş) | Ders notları gözden geçirililr. |
13 | Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş) | Ders notları gözden geçirililr. |
14 | Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş) | Ders notları gözden geçirililr. |
Kaynak |
1. Şafak, Pınar (2017) Görenler İçin Braille (Kabartma) Yazı Rehberi, Kök Yayıncılık, Ankara. 2. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2015) Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretim Kılavuzu, “Düzenlenmiş 2. Baskı” Ankara. 3. Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretimi Kılavuzu, Tuba TUNCER, 2013, MEB yayınları. T.C. Millî Eğitim Bakanliği Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Kişisel Gelişim Ve Eğitim Görme Engelliler İçin Brail Alfabesi (Kabartma Yazi) Özel Eğitim Okulları İçin Braille Kabartma Yazı Klavuzu, MEB yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 156 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(156/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YÖNELİM VE BAĞIMSIZ HAREKET BECE. ÖĞRETİMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Serkan AZAP |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste, görme yetersizliği olan bireylere iyi yönelim ve bağımsız hareket becerilerinin öğretimine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Ders izlencesini gözden geçirme, Görme Engellilerin eğitimine giriş,Dersle ilgili temel kavramların öğretimi. (Bağımsız hareket, yönelim, rehber, rota tayini, kinestetik vb.),Sesin mesafesi ve yön tayini (Ses kaynağının tespiti, sesleri ayırt etme). Görme Engelli Bireylerde İşitsel Farkındalık Çalışmaları İşitme Becerileri Çalışmalarında Dikkat Edilmesi Gereken İlkeler,Arama Yöntemleri, Bina içi rehberli hareketler (Rehber tutuşu, rehberle iletişim vb.),Rehberli hareketler ve yürüme teknikleri (Hatalı rehber tutuşu, dar geçit tekniği, merdiven iniş-çıkış, vb.),Rehbersiz hareketler ve yürüme teknikleri (Duvar takibi, alçak-yüksek kol, dairesel ve paralel arama teknikleri vb.),Çapraz baston tekniği (Bastonun tanıtılması),Çapraz baston tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır),Sarkaç baston tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır),Sarkaç baston tekniği (Konuyla ilgili videolar),Zihinsel harita tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır),Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş),Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş),Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Rehberli hareketler ve yürüme tekniklerini kullanır. | 11, 14, 9 | |
Rehbersiz hareketler ve yürüme tekniklerini kullanır. | 11, 14, 9 | |
Çapraz baston tekniğini kullanır. | 11, 14, 9 | |
Sarkaç baston tekniğini kullanır. | 11, 14, 9 | |
Zihinsel harita tekniğini kullanır. | 11, 14, 9 | |
Trafik eğitimi ve tekniklerini kullanır. | 11, 14, 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, Ders izlencesini gözden geçirme, Görme Engellilerin eğitimine giriş | Ders notları gözden geçirililr. |
2 | Dersle ilgili temel kavramların öğretimi. (Bağımsız hareket, yönelim, rehber, rota tayini, kinestetik vb.) | Ders notları gözden geçirililr. |
3 | Sesin mesafesi ve yön tayini (Ses kaynağının tespiti, sesleri ayırt etme). Görme Engelli Bireylerde İşitsel Farkındalık Çalışmaları İşitme Becerileri Çalışmalarında Dikkat Edilmesi Gereken İlkeler | Ders notları gözden geçirililr. |
4 | Arama Yöntemleri, Bina içi rehberli hareketler (Rehber tutuşu, rehberle iletişim vb.) | Ders notları gözden geçirililr. |
5 | Rehberli hareketler ve yürüme teknikleri (Hatalı rehber tutuşu, dar geçit tekniği, merdiven iniş-çıkış, vb.) | Ders notları gözden geçirililr. |
6 | Rehbersiz hareketler ve yürüme teknikleri (Duvar takibi, alçak-yüksek kol, dairesel ve paralel arama teknikleri vb.) | Ders notları gözden geçirililr. |
7 | Çapraz baston tekniği (Bastonun tanıtılması) | Ders notları gözden geçirililr. |
8 | Çapraz baston tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır) | Ders notları gözden geçirililr. |
9 | Sarkaç baston tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır) | Ders notları gözden geçirililr. |
10 | Sarkaç baston tekniği (Konuyla ilgili videolar) | Ders notları gözden geçirililr. |
11 | Zihinsel harita tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır) | Ders notları gözden geçirililr. |
12 | Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş) | Ders notları gözden geçirililr. |
13 | Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş) | Ders notları gözden geçirililr. |
14 | Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş) | Ders notları gözden geçirililr. |
Kaynak |
1. Şafak, Pınar (2017) Görenler İçin Braille (Kabartma) Yazı Rehberi, Kök Yayıncılık, Ankara. 2. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2015) Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretim Kılavuzu, “Düzenlenmiş 2. Baskı” Ankara. 3. Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretimi Kılavuzu, Tuba TUNCER, 2013, MEB yayınları. T.C. Millî Eğitim Bakanliği Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Kişisel Gelişim Ve Eğitim Görme Engelliler İçin Brail Alfabesi (Kabartma Yazi) Özel Eğitim Okulları İçin Braille Kabartma Yazı Klavuzu, MEB yayınları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |