Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YÖNELİM VE BAĞIMSIZ HAREKET BECE. ÖĞRETİMİ-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Serkan AZAP
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste, görme yetersizliği olan bireylere iyi yönelim ve bağımsız hareket becerilerinin öğretimine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma, Ders izlencesini gözden geçirme, Görme Engellilerin eğitimine giriş,Dersle ilgili temel kavramların öğretimi. (Bağımsız hareket, yönelim, rehber, rota tayini, kinestetik vb.),Sesin mesafesi ve yön tayini (Ses kaynağının tespiti, sesleri ayırt etme).
Görme Engelli Bireylerde İşitsel Farkındalık Çalışmaları
İşitme Becerileri Çalışmalarında Dikkat Edilmesi Gereken İlkeler,Arama Yöntemleri, Bina içi rehberli hareketler (Rehber tutuşu, rehberle iletişim vb.),Rehberli hareketler ve yürüme teknikleri (Hatalı rehber tutuşu, dar geçit tekniği, merdiven iniş-çıkış, vb.),Rehbersiz hareketler ve yürüme teknikleri (Duvar takibi, alçak-yüksek kol, dairesel ve paralel arama teknikleri vb.),Çapraz baston tekniği (Bastonun tanıtılması),Çapraz baston tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır),Sarkaç baston tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır),Sarkaç baston tekniği (Konuyla ilgili videolar),Zihinsel harita tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır),Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş),Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş),Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Rehberli hareketler ve yürüme tekniklerini kullanır.11, 14, 9
Rehbersiz hareketler ve yürüme tekniklerini kullanır.11, 14, 9
Çapraz baston tekniğini kullanır.11, 14, 9
Sarkaç baston tekniğini kullanır.11, 14, 9
Zihinsel harita tekniğini kullanır.11, 14, 9
Trafik eğitimi ve tekniklerini kullanır.11, 14, 9
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, Ders izlencesini gözden geçirme, Görme Engellilerin eğitimine girişDers notları gözden geçirililr.
2Dersle ilgili temel kavramların öğretimi. (Bağımsız hareket, yönelim, rehber, rota tayini, kinestetik vb.)Ders notları gözden geçirililr.
3Sesin mesafesi ve yön tayini (Ses kaynağının tespiti, sesleri ayırt etme).
Görme Engelli Bireylerde İşitsel Farkındalık Çalışmaları
İşitme Becerileri Çalışmalarında Dikkat Edilmesi Gereken İlkeler
Ders notları gözden geçirililr.
4Arama Yöntemleri, Bina içi rehberli hareketler (Rehber tutuşu, rehberle iletişim vb.)Ders notları gözden geçirililr.
5Rehberli hareketler ve yürüme teknikleri (Hatalı rehber tutuşu, dar geçit tekniği, merdiven iniş-çıkış, vb.)Ders notları gözden geçirililr.
6Rehbersiz hareketler ve yürüme teknikleri (Duvar takibi, alçak-yüksek kol, dairesel ve paralel arama teknikleri vb.)Ders notları gözden geçirililr.
7Çapraz baston tekniği (Bastonun tanıtılması)Ders notları gözden geçirililr.
8Çapraz baston tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır)Ders notları gözden geçirililr.
9Sarkaç baston tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır)Ders notları gözden geçirililr.
10Sarkaç baston tekniği (Konuyla ilgili videolar)Ders notları gözden geçirililr.
11Zihinsel harita tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır)Ders notları gözden geçirililr.
12Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş)Ders notları gözden geçirililr.
13Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş)Ders notları gözden geçirililr.
14Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş)Ders notları gözden geçirililr.
Kaynak
1. Şafak, Pınar (2017) Görenler İçin Braille (Kabartma) Yazı Rehberi, Kök Yayıncılık, Ankara. 2. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2015) Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretim Kılavuzu, “Düzenlenmiş 2. Baskı” Ankara. 3. Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretimi Kılavuzu, Tuba TUNCER, 2013, MEB yayınları. T.C. Millî Eğitim Bakanliği Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Kişisel Gelişim Ve Eğitim Görme Engelliler İçin Brail Alfabesi (Kabartma Yazi) Özel Eğitim Okulları İçin Braille Kabartma Yazı Klavuzu, MEB yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Ders Saati14228
Ders Saati14228
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi155
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler122
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı11010
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)156
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(156/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YÖNELİM VE BAĞIMSIZ HAREKET BECE. ÖĞRETİMİ-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Serkan AZAP
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste, görme yetersizliği olan bireylere iyi yönelim ve bağımsız hareket becerilerinin öğretimine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Tanışma, Ders izlencesini gözden geçirme, Görme Engellilerin eğitimine giriş,Dersle ilgili temel kavramların öğretimi. (Bağımsız hareket, yönelim, rehber, rota tayini, kinestetik vb.),Sesin mesafesi ve yön tayini (Ses kaynağının tespiti, sesleri ayırt etme).
Görme Engelli Bireylerde İşitsel Farkındalık Çalışmaları
İşitme Becerileri Çalışmalarında Dikkat Edilmesi Gereken İlkeler,Arama Yöntemleri, Bina içi rehberli hareketler (Rehber tutuşu, rehberle iletişim vb.),Rehberli hareketler ve yürüme teknikleri (Hatalı rehber tutuşu, dar geçit tekniği, merdiven iniş-çıkış, vb.),Rehbersiz hareketler ve yürüme teknikleri (Duvar takibi, alçak-yüksek kol, dairesel ve paralel arama teknikleri vb.),Çapraz baston tekniği (Bastonun tanıtılması),Çapraz baston tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır),Sarkaç baston tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır),Sarkaç baston tekniği (Konuyla ilgili videolar),Zihinsel harita tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır),Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş),Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş),Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Rehberli hareketler ve yürüme tekniklerini kullanır.11, 14, 9
Rehbersiz hareketler ve yürüme tekniklerini kullanır.11, 14, 9
Çapraz baston tekniğini kullanır.11, 14, 9
Sarkaç baston tekniğini kullanır.11, 14, 9
Zihinsel harita tekniğini kullanır.11, 14, 9
Trafik eğitimi ve tekniklerini kullanır.11, 14, 9
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Tanışma, Ders izlencesini gözden geçirme, Görme Engellilerin eğitimine girişDers notları gözden geçirililr.
2Dersle ilgili temel kavramların öğretimi. (Bağımsız hareket, yönelim, rehber, rota tayini, kinestetik vb.)Ders notları gözden geçirililr.
3Sesin mesafesi ve yön tayini (Ses kaynağının tespiti, sesleri ayırt etme).
Görme Engelli Bireylerde İşitsel Farkındalık Çalışmaları
İşitme Becerileri Çalışmalarında Dikkat Edilmesi Gereken İlkeler
Ders notları gözden geçirililr.
4Arama Yöntemleri, Bina içi rehberli hareketler (Rehber tutuşu, rehberle iletişim vb.)Ders notları gözden geçirililr.
5Rehberli hareketler ve yürüme teknikleri (Hatalı rehber tutuşu, dar geçit tekniği, merdiven iniş-çıkış, vb.)Ders notları gözden geçirililr.
6Rehbersiz hareketler ve yürüme teknikleri (Duvar takibi, alçak-yüksek kol, dairesel ve paralel arama teknikleri vb.)Ders notları gözden geçirililr.
7Çapraz baston tekniği (Bastonun tanıtılması)Ders notları gözden geçirililr.
8Çapraz baston tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır)Ders notları gözden geçirililr.
9Sarkaç baston tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır)Ders notları gözden geçirililr.
10Sarkaç baston tekniği (Konuyla ilgili videolar)Ders notları gözden geçirililr.
11Zihinsel harita tekniği (Nedir, nerelerde kullanılır)Ders notları gözden geçirililr.
12Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş)Ders notları gözden geçirililr.
13Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş)Ders notları gözden geçirililr.
14Trafik eğitimi ve teknikleri (Trafik ışıklarından geçiş, kavşaklardan geçiş, otobüs ve diğer ulaşım araçlarına iniş-biniş)Ders notları gözden geçirililr.
Kaynak
1. Şafak, Pınar (2017) Görenler İçin Braille (Kabartma) Yazı Rehberi, Kök Yayıncılık, Ankara. 2. T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü (2015) Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretim Kılavuzu, “Düzenlenmiş 2. Baskı” Ankara. 3. Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretimi Kılavuzu, Tuba TUNCER, 2013, MEB yayınları. T.C. Millî Eğitim Bakanliği Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü Kişisel Gelişim Ve Eğitim Görme Engelliler İçin Brail Alfabesi (Kabartma Yazi) Özel Eğitim Okulları İçin Braille Kabartma Yazı Klavuzu, MEB yayınları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:11Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:13