Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOKLU YETERSİZLİK VE EĞİTİMLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Süreyya TUĞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, özel gereksinimli çocuklar arasında azımsanmayacak sayıda bir grup oluşturan birden fazla engelli (çok engelli) çocukların özellikleri, gelişimleri ve eğitimlerine ilişkin konu ve kavramların kavranmasıdır. Derste özellikle çok engelli görmeyen (ÇEG) çocuklar incelenecek, dersler video gösterimi, sınıf içi tartışma, beyin fırtınası ve uygulamalı etkinlikler aracılığıyla yürütülecektir. Öğrenciler verilen okumalardan, sınıf tartışmalarından ve ders görevinden sorumludurlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, ders içeriği hakkında tartışma ve öğrencilerle birlikte ders planına son şeklinin verilmesi. Çoklu yetersizlik/çok engelliliğe giriş, terimler ,Erken çocukluk ve diğer gelişim dönemlerinde çok engellilik,Çok engelli çocuklarda birlikte görülebilecek durumlar ve gelişim alanlarına etkisi,Görme-işitme engellili,Çok engelli çocuklar ve aileleri,Çok engelli çocuklarda oryantasyon ve mobilite,Çok engelli çocuklarda özbakım gelişimi,Çok engelli çocuklarda duyu-motor bütünleme sorunları,Çok engelli çocukların öğretmeni olmak,Çok engelli çocuklarda iletişim,Çok engelli çocuklarda iletişim,Çok engelli çocuklar için fonksiyonel müfredat geliştirme ve uygulama,Çok engelli çocuklar için materyal hazırlama ve uyarlama,Alternatif ve destekleyici iletişim ve yardımcı teknolojiler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders kapsamında öğrenci, çoklu yetersizlik ve eğitimlerine ilişkin aşağıdaki bilgi ve becerileri sergileyebilecektir: Çoklu yetersizlik/çok engelliliği tanımlar; Erken çocukluk ve diğer gelişim dönemlerinde çok engelliliği tanımlar; | 16, 6, 9 | A |
Çok engelli çocuklarda birlikte görülebilecek durumları ve gelişim alanlarına etkisini açıklar; Görme-işitme engellini açıklar; | 16, 6, 9 | A |
Çok engelli çocuklar ve ailelerine ilişkin bilgilerini açıklar/örneklendirir; Çok engelli çocuklarda oryantasyon ve mobilitesini açıklar ve örneklendirir; | 16, 6, 9 | A |
Çok engelli çocuklarda özbakım gelişimini açıklar ve örneklendirir; | 16, 6, 9 | A |
Çok engelli çocuklarda duyu-motor bütünleme sorunlarını açıklar ve örneklendirir; | 16, 6, 9 | A |
Çok engelli çocukların öğretmeni olmayı tanımlar; | 16, 6, 9 | A |
Çok engelli çocuklarda iletişimi açıklar; | 16, 6, 9 | A |
Çok engelli çocuklar için fonksiyonel müfredatı geliştirir ve uygular; | 16, 6, 9 | A |
Çok engelli çocuklar için materyal hazırlar ve uyarlar; | 16, 6, 9 | A |
Çok engelli çocuklara iletişim becerilerinin öğretiminde “Takvim Sistemi”nin kullanılmasını açıklar; | 16, 6, 9 | A |
Alternatif ve destekleyici iletişim ve yardımcı teknolojileri açıklar ve örneklendirir | 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, ders içeriği hakkında tartışma ve öğrencilerle birlikte ders planına son şeklinin verilmesi. Çoklu yetersizlik/çok engelliliğe giriş, terimler | |
2 | Erken çocukluk ve diğer gelişim dönemlerinde çok engellilik | Okuma: Ayyıldız, E. (2007). Çok engelli çocuklarda erken müdahale. Sapiens: Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Dergisi, 3 (10), 50-52. |
3 | Çok engelli çocuklarda birlikte görülebilecek durumlar ve gelişim alanlarına etkisi | Okuma: Ayyıldız, E. (2012). Çok Engelli Görmeyen Çocuklar İçin Söz Öncesi İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. (Sayfa: 11-16). |
4 | Görme-işitme engellili | Görev: 1962 yapımı The Miracle Worker isimli film izlenecek. |
5 | Çok engelli çocuklar ve aileleri | Görev: A. Nurtaç Sözbir Günebakan Çok Engelli Görmeyen Çocuklar ve Ailelerine Destek Derneği yönetimiyle görüşme |
6 | Çok engelli çocuklarda oryantasyon ve mobilite | Biraz düşünelim? Oryantasyon ve mobilite görme engellilerle ilgili terimlerken, çok engelli çocuklarda bu neden önemlidir? |
7 | Çok engelli çocuklarda özbakım gelişimi | Biraz düşünelim? Çok engelli çocuklarda özbakım becerileri diğer özel gereksinimli veya tipik gelişim gösteren çocuklara göre farklı mıdır? |
8 | Çok engelli çocuklarda duyu-motor bütünleme sorunları | Çalışma notları |
9 | Çok engelli çocukların öğretmeni olmak | Görev: www.cokengelsiz.com sitesinin incelenmesi. Bu çocuklarla çalışma deneyimine sahip bir öğretmenle sohbet |
10 | Çok engelli çocuklarda iletişim | Okuma: Ayyıldız, E. (2012). Çok Engelli Görmeyen Çocuklar İçin Söz Öncesi İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. (Sayfa: 16-37). |
11 | Çok engelli çocuklarda iletişim | Okuma: Ayyıldız, E. (2012). Çok Engelli Görmeyen Çocuklar İçin Söz Öncesi İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. (Sayfa: 16-37). |
12 | Çok engelli çocuklar için fonksiyonel müfredat geliştirme ve uygulama | Uygulama: Ders hocasının önceden göndereceği FM çalışma kağıdı doldurularak derse gelinecek. |
13 | Çok engelli çocuklar için materyal hazırlama ve uyarlama | Uygulama: Bir önceki hafta belirlediğiniz hedef davranışa ilişkin etkinliğinizde kullanacağınız materyali sınıfta birlikte oluşturacağız. |
14 | Alternatif ve destekleyici iletişim ve yardımcı teknolojiler | Çalışma notları |
Kaynak |
1. Ayyıldız, E. (2012). Çok Engelli Görmeyen Çocuklar İçin Söz Öncesi İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. 2. Ayyıldız, E. (2007). Çok engelli çocuklarda erken müdahale. Sapiens: Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Dergisi, 3 (10), 50-52. 3. Şafak, P. (2012). Ağır ve Çoklu Yetersizliği Olan Çocukların Eğitimi. Vize Yayınları, Ankara. 4. Ders hocasının Blackboard üzerinden paylaşacağı tüm kaynaklar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 15 | 15 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 95 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(95/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOKLU YETERSİZLİK VE EĞİTİMLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Süreyya TUĞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, özel gereksinimli çocuklar arasında azımsanmayacak sayıda bir grup oluşturan birden fazla engelli (çok engelli) çocukların özellikleri, gelişimleri ve eğitimlerine ilişkin konu ve kavramların kavranmasıdır. Derste özellikle çok engelli görmeyen (ÇEG) çocuklar incelenecek, dersler video gösterimi, sınıf içi tartışma, beyin fırtınası ve uygulamalı etkinlikler aracılığıyla yürütülecektir. Öğrenciler verilen okumalardan, sınıf tartışmalarından ve ders görevinden sorumludurlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanıtımı, ders içeriği hakkında tartışma ve öğrencilerle birlikte ders planına son şeklinin verilmesi. Çoklu yetersizlik/çok engelliliğe giriş, terimler ,Erken çocukluk ve diğer gelişim dönemlerinde çok engellilik,Çok engelli çocuklarda birlikte görülebilecek durumlar ve gelişim alanlarına etkisi,Görme-işitme engellili,Çok engelli çocuklar ve aileleri,Çok engelli çocuklarda oryantasyon ve mobilite,Çok engelli çocuklarda özbakım gelişimi,Çok engelli çocuklarda duyu-motor bütünleme sorunları,Çok engelli çocukların öğretmeni olmak,Çok engelli çocuklarda iletişim,Çok engelli çocuklarda iletişim,Çok engelli çocuklar için fonksiyonel müfredat geliştirme ve uygulama,Çok engelli çocuklar için materyal hazırlama ve uyarlama,Alternatif ve destekleyici iletişim ve yardımcı teknolojiler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders kapsamında öğrenci, çoklu yetersizlik ve eğitimlerine ilişkin aşağıdaki bilgi ve becerileri sergileyebilecektir: Çoklu yetersizlik/çok engelliliği tanımlar; Erken çocukluk ve diğer gelişim dönemlerinde çok engelliliği tanımlar; | 16, 6, 9 | A |
Çok engelli çocuklarda birlikte görülebilecek durumları ve gelişim alanlarına etkisini açıklar; Görme-işitme engellini açıklar; | 16, 6, 9 | A |
Çok engelli çocuklar ve ailelerine ilişkin bilgilerini açıklar/örneklendirir; Çok engelli çocuklarda oryantasyon ve mobilitesini açıklar ve örneklendirir; | 16, 6, 9 | A |
Çok engelli çocuklarda özbakım gelişimini açıklar ve örneklendirir; | 16, 6, 9 | A |
Çok engelli çocuklarda duyu-motor bütünleme sorunlarını açıklar ve örneklendirir; | 16, 6, 9 | A |
Çok engelli çocukların öğretmeni olmayı tanımlar; | 16, 6, 9 | A |
Çok engelli çocuklarda iletişimi açıklar; | 16, 6, 9 | A |
Çok engelli çocuklar için fonksiyonel müfredatı geliştirir ve uygular; | 16, 6, 9 | A |
Çok engelli çocuklar için materyal hazırlar ve uyarlar; | 16, 6, 9 | A |
Çok engelli çocuklara iletişim becerilerinin öğretiminde “Takvim Sistemi”nin kullanılmasını açıklar; | 16, 6, 9 | A |
Alternatif ve destekleyici iletişim ve yardımcı teknolojileri açıklar ve örneklendirir | 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, ders içeriği hakkında tartışma ve öğrencilerle birlikte ders planına son şeklinin verilmesi. Çoklu yetersizlik/çok engelliliğe giriş, terimler | |
2 | Erken çocukluk ve diğer gelişim dönemlerinde çok engellilik | Okuma: Ayyıldız, E. (2007). Çok engelli çocuklarda erken müdahale. Sapiens: Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Dergisi, 3 (10), 50-52. |
3 | Çok engelli çocuklarda birlikte görülebilecek durumlar ve gelişim alanlarına etkisi | Okuma: Ayyıldız, E. (2012). Çok Engelli Görmeyen Çocuklar İçin Söz Öncesi İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. (Sayfa: 11-16). |
4 | Görme-işitme engellili | Görev: 1962 yapımı The Miracle Worker isimli film izlenecek. |
5 | Çok engelli çocuklar ve aileleri | Görev: A. Nurtaç Sözbir Günebakan Çok Engelli Görmeyen Çocuklar ve Ailelerine Destek Derneği yönetimiyle görüşme |
6 | Çok engelli çocuklarda oryantasyon ve mobilite | Biraz düşünelim? Oryantasyon ve mobilite görme engellilerle ilgili terimlerken, çok engelli çocuklarda bu neden önemlidir? |
7 | Çok engelli çocuklarda özbakım gelişimi | Biraz düşünelim? Çok engelli çocuklarda özbakım becerileri diğer özel gereksinimli veya tipik gelişim gösteren çocuklara göre farklı mıdır? |
8 | Çok engelli çocuklarda duyu-motor bütünleme sorunları | Çalışma notları |
9 | Çok engelli çocukların öğretmeni olmak | Görev: www.cokengelsiz.com sitesinin incelenmesi. Bu çocuklarla çalışma deneyimine sahip bir öğretmenle sohbet |
10 | Çok engelli çocuklarda iletişim | Okuma: Ayyıldız, E. (2012). Çok Engelli Görmeyen Çocuklar İçin Söz Öncesi İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. (Sayfa: 16-37). |
11 | Çok engelli çocuklarda iletişim | Okuma: Ayyıldız, E. (2012). Çok Engelli Görmeyen Çocuklar İçin Söz Öncesi İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. (Sayfa: 16-37). |
12 | Çok engelli çocuklar için fonksiyonel müfredat geliştirme ve uygulama | Uygulama: Ders hocasının önceden göndereceği FM çalışma kağıdı doldurularak derse gelinecek. |
13 | Çok engelli çocuklar için materyal hazırlama ve uyarlama | Uygulama: Bir önceki hafta belirlediğiniz hedef davranışa ilişkin etkinliğinizde kullanacağınız materyali sınıfta birlikte oluşturacağız. |
14 | Alternatif ve destekleyici iletişim ve yardımcı teknolojiler | Çalışma notları |
Kaynak |
1. Ayyıldız, E. (2012). Çok Engelli Görmeyen Çocuklar İçin Söz Öncesi İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. 2. Ayyıldız, E. (2007). Çok engelli çocuklarda erken müdahale. Sapiens: Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Dergisi, 3 (10), 50-52. 3. Şafak, P. (2012). Ağır ve Çoklu Yetersizliği Olan Çocukların Eğitimi. Vize Yayınları, Ankara. 4. Ders hocasının Blackboard üzerinden paylaşacağı tüm kaynaklar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |