Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOKLU YETERSİZLİK VE EĞİTİMLERİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Süreyya TUĞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, özel gereksinimli çocuklar arasında azımsanmayacak sayıda bir grup oluşturan birden fazla engelli (çok engelli) çocukların özellikleri, gelişimleri ve eğitimlerine ilişkin konu ve kavramların kavranmasıdır. Derste özellikle çok engelli görmeyen (ÇEG) çocuklar incelenecek, dersler video gösterimi, sınıf içi tartışma, beyin fırtınası ve uygulamalı etkinlikler aracılığıyla yürütülecektir. Öğrenciler verilen okumalardan, sınıf tartışmalarından ve ders görevinden sorumludurlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı, ders içeriği hakkında tartışma ve öğrencilerle birlikte ders planına son şeklinin verilmesi. Çoklu yetersizlik/çok engelliliğe giriş, terimler
,Erken çocukluk ve diğer gelişim dönemlerinde çok engellilik,Çok engelli çocuklarda birlikte görülebilecek durumlar ve gelişim alanlarına etkisi,Görme-işitme engellili,Çok engelli çocuklar ve aileleri,Çok engelli çocuklarda oryantasyon ve mobilite,Çok engelli çocuklarda özbakım gelişimi,Çok engelli çocuklarda duyu-motor bütünleme sorunları,Çok engelli çocukların öğretmeni olmak,Çok engelli çocuklarda iletişim,Çok engelli çocuklarda iletişim,Çok engelli çocuklar için fonksiyonel müfredat geliştirme ve uygulama,Çok engelli çocuklar için materyal hazırlama ve uyarlama,Alternatif ve destekleyici iletişim ve yardımcı teknolojiler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders kapsamında öğrenci, çoklu yetersizlik ve eğitimlerine ilişkin aşağıdaki bilgi ve becerileri sergileyebilecektir: Çoklu yetersizlik/çok engelliliği tanımlar; Erken çocukluk ve diğer gelişim dönemlerinde çok engelliliği tanımlar; 16, 6, 9A
Çok engelli çocuklarda birlikte görülebilecek durumları ve gelişim alanlarına etkisini açıklar; Görme-işitme engellini açıklar; 16, 6, 9A
Çok engelli çocuklar ve ailelerine ilişkin bilgilerini açıklar/örneklendirir; Çok engelli çocuklarda oryantasyon ve mobilitesini açıklar ve örneklendirir;16, 6, 9A
Çok engelli çocuklarda özbakım gelişimini açıklar ve örneklendirir; 16, 6, 9A
Çok engelli çocuklarda duyu-motor bütünleme sorunlarını açıklar ve örneklendirir; 16, 6, 9A
Çok engelli çocukların öğretmeni olmayı tanımlar; 16, 6, 9A
Çok engelli çocuklarda iletişimi açıklar; 16, 6, 9A
Çok engelli çocuklar için fonksiyonel müfredatı geliştirir ve uygular; 16, 6, 9A
Çok engelli çocuklar için materyal hazırlar ve uyarlar; 16, 6, 9A
Çok engelli çocuklara iletişim becerilerinin öğretiminde “Takvim Sistemi”nin kullanılmasını açıklar; 16, 6, 9A
Alternatif ve destekleyici iletişim ve yardımcı teknolojileri açıklar ve örneklendirir16, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, ders içeriği hakkında tartışma ve öğrencilerle birlikte ders planına son şeklinin verilmesi. Çoklu yetersizlik/çok engelliliğe giriş, terimler
2Erken çocukluk ve diğer gelişim dönemlerinde çok engellilikOkuma: Ayyıldız, E. (2007). Çok engelli çocuklarda erken müdahale. Sapiens: Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Dergisi, 3 (10), 50-52.
3Çok engelli çocuklarda birlikte görülebilecek durumlar ve gelişim alanlarına etkisiOkuma: Ayyıldız, E. (2012). Çok Engelli Görmeyen Çocuklar İçin Söz Öncesi İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. (Sayfa: 11-16).
4Görme-işitme engelliliGörev: 1962 yapımı The Miracle Worker isimli film izlenecek.
5Çok engelli çocuklar ve aileleriGörev: A. Nurtaç Sözbir Günebakan Çok Engelli Görmeyen Çocuklar ve Ailelerine Destek Derneği yönetimiyle görüşme
6Çok engelli çocuklarda oryantasyon ve mobiliteBiraz düşünelim? Oryantasyon ve mobilite görme engellilerle ilgili terimlerken, çok engelli çocuklarda bu neden önemlidir?
7Çok engelli çocuklarda özbakım gelişimiBiraz düşünelim? Çok engelli çocuklarda özbakım becerileri diğer özel gereksinimli veya tipik gelişim gösteren çocuklara göre farklı mıdır?
8Çok engelli çocuklarda duyu-motor bütünleme sorunlarıÇalışma notları
9Çok engelli çocukların öğretmeni olmakGörev: www.cokengelsiz.com sitesinin incelenmesi. Bu çocuklarla çalışma deneyimine sahip bir öğretmenle sohbet
10Çok engelli çocuklarda iletişimOkuma: Ayyıldız, E. (2012). Çok Engelli Görmeyen Çocuklar İçin Söz Öncesi İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. (Sayfa: 16-37).
11Çok engelli çocuklarda iletişimOkuma: Ayyıldız, E. (2012). Çok Engelli Görmeyen Çocuklar İçin Söz Öncesi İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. (Sayfa: 16-37).
12Çok engelli çocuklar için fonksiyonel müfredat geliştirme ve uygulamaUygulama: Ders hocasının önceden göndereceği FM çalışma kağıdı doldurularak derse gelinecek.
13Çok engelli çocuklar için materyal hazırlama ve uyarlamaUygulama: Bir önceki hafta belirlediğiniz hedef davranışa ilişkin etkinliğinizde kullanacağınız materyali sınıfta birlikte oluşturacağız.
14Alternatif ve destekleyici iletişim ve yardımcı teknolojilerÇalışma notları
Kaynak
1. Ayyıldız, E. (2012). Çok Engelli Görmeyen Çocuklar İçin Söz Öncesi İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. 2. Ayyıldız, E. (2007). Çok engelli çocuklarda erken müdahale. Sapiens: Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Dergisi, 3 (10), 50-52. 3. Şafak, P. (2012). Ağır ve Çoklu Yetersizliği Olan Çocukların Eğitimi. Vize Yayınları, Ankara. 4. Ders hocasının Blackboard üzerinden paylaşacağı tüm kaynaklar.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi155
Okul Dışı Diğer Faaliyetler122
Proje Sunumu / Seminer11515
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı11010
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)95
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(95/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÇOKLU YETERSİZLİK VE EĞİTİMLERİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Süreyya TUĞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, özel gereksinimli çocuklar arasında azımsanmayacak sayıda bir grup oluşturan birden fazla engelli (çok engelli) çocukların özellikleri, gelişimleri ve eğitimlerine ilişkin konu ve kavramların kavranmasıdır. Derste özellikle çok engelli görmeyen (ÇEG) çocuklar incelenecek, dersler video gösterimi, sınıf içi tartışma, beyin fırtınası ve uygulamalı etkinlikler aracılığıyla yürütülecektir. Öğrenciler verilen okumalardan, sınıf tartışmalarından ve ders görevinden sorumludurlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı, ders içeriği hakkında tartışma ve öğrencilerle birlikte ders planına son şeklinin verilmesi. Çoklu yetersizlik/çok engelliliğe giriş, terimler
,Erken çocukluk ve diğer gelişim dönemlerinde çok engellilik,Çok engelli çocuklarda birlikte görülebilecek durumlar ve gelişim alanlarına etkisi,Görme-işitme engellili,Çok engelli çocuklar ve aileleri,Çok engelli çocuklarda oryantasyon ve mobilite,Çok engelli çocuklarda özbakım gelişimi,Çok engelli çocuklarda duyu-motor bütünleme sorunları,Çok engelli çocukların öğretmeni olmak,Çok engelli çocuklarda iletişim,Çok engelli çocuklarda iletişim,Çok engelli çocuklar için fonksiyonel müfredat geliştirme ve uygulama,Çok engelli çocuklar için materyal hazırlama ve uyarlama,Alternatif ve destekleyici iletişim ve yardımcı teknolojiler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders kapsamında öğrenci, çoklu yetersizlik ve eğitimlerine ilişkin aşağıdaki bilgi ve becerileri sergileyebilecektir: Çoklu yetersizlik/çok engelliliği tanımlar; Erken çocukluk ve diğer gelişim dönemlerinde çok engelliliği tanımlar; 16, 6, 9A
Çok engelli çocuklarda birlikte görülebilecek durumları ve gelişim alanlarına etkisini açıklar; Görme-işitme engellini açıklar; 16, 6, 9A
Çok engelli çocuklar ve ailelerine ilişkin bilgilerini açıklar/örneklendirir; Çok engelli çocuklarda oryantasyon ve mobilitesini açıklar ve örneklendirir;16, 6, 9A
Çok engelli çocuklarda özbakım gelişimini açıklar ve örneklendirir; 16, 6, 9A
Çok engelli çocuklarda duyu-motor bütünleme sorunlarını açıklar ve örneklendirir; 16, 6, 9A
Çok engelli çocukların öğretmeni olmayı tanımlar; 16, 6, 9A
Çok engelli çocuklarda iletişimi açıklar; 16, 6, 9A
Çok engelli çocuklar için fonksiyonel müfredatı geliştirir ve uygular; 16, 6, 9A
Çok engelli çocuklar için materyal hazırlar ve uyarlar; 16, 6, 9A
Çok engelli çocuklara iletişim becerilerinin öğretiminde “Takvim Sistemi”nin kullanılmasını açıklar; 16, 6, 9A
Alternatif ve destekleyici iletişim ve yardımcı teknolojileri açıklar ve örneklendirir16, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, ders içeriği hakkında tartışma ve öğrencilerle birlikte ders planına son şeklinin verilmesi. Çoklu yetersizlik/çok engelliliğe giriş, terimler
2Erken çocukluk ve diğer gelişim dönemlerinde çok engellilikOkuma: Ayyıldız, E. (2007). Çok engelli çocuklarda erken müdahale. Sapiens: Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Dergisi, 3 (10), 50-52.
3Çok engelli çocuklarda birlikte görülebilecek durumlar ve gelişim alanlarına etkisiOkuma: Ayyıldız, E. (2012). Çok Engelli Görmeyen Çocuklar İçin Söz Öncesi İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. (Sayfa: 11-16).
4Görme-işitme engelliliGörev: 1962 yapımı The Miracle Worker isimli film izlenecek.
5Çok engelli çocuklar ve aileleriGörev: A. Nurtaç Sözbir Günebakan Çok Engelli Görmeyen Çocuklar ve Ailelerine Destek Derneği yönetimiyle görüşme
6Çok engelli çocuklarda oryantasyon ve mobiliteBiraz düşünelim? Oryantasyon ve mobilite görme engellilerle ilgili terimlerken, çok engelli çocuklarda bu neden önemlidir?
7Çok engelli çocuklarda özbakım gelişimiBiraz düşünelim? Çok engelli çocuklarda özbakım becerileri diğer özel gereksinimli veya tipik gelişim gösteren çocuklara göre farklı mıdır?
8Çok engelli çocuklarda duyu-motor bütünleme sorunlarıÇalışma notları
9Çok engelli çocukların öğretmeni olmakGörev: www.cokengelsiz.com sitesinin incelenmesi. Bu çocuklarla çalışma deneyimine sahip bir öğretmenle sohbet
10Çok engelli çocuklarda iletişimOkuma: Ayyıldız, E. (2012). Çok Engelli Görmeyen Çocuklar İçin Söz Öncesi İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. (Sayfa: 16-37).
11Çok engelli çocuklarda iletişimOkuma: Ayyıldız, E. (2012). Çok Engelli Görmeyen Çocuklar İçin Söz Öncesi İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. (Sayfa: 16-37).
12Çok engelli çocuklar için fonksiyonel müfredat geliştirme ve uygulamaUygulama: Ders hocasının önceden göndereceği FM çalışma kağıdı doldurularak derse gelinecek.
13Çok engelli çocuklar için materyal hazırlama ve uyarlamaUygulama: Bir önceki hafta belirlediğiniz hedef davranışa ilişkin etkinliğinizde kullanacağınız materyali sınıfta birlikte oluşturacağız.
14Alternatif ve destekleyici iletişim ve yardımcı teknolojilerÇalışma notları
Kaynak
1. Ayyıldız, E. (2012). Çok Engelli Görmeyen Çocuklar İçin Söz Öncesi İletişim Becerileri Ölçeği’nin Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. 2. Ayyıldız, E. (2007). Çok engelli çocuklarda erken müdahale. Sapiens: Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Dergisi, 3 (10), 50-52. 3. Şafak, P. (2012). Ağır ve Çoklu Yetersizliği Olan Çocukların Eğitimi. Vize Yayınları, Ankara. 4. Ders hocasının Blackboard üzerinden paylaşacağı tüm kaynaklar.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:11Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:13