Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüMeslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Metin KAYA
Dersi VerenlerProf.Dr. Halil İbrahim SAĞLAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders, eğitim alanındaki nicel yaklaşım ve yöntemler, nitel yaklaşım ve yöntemler ile karma yaklaşım ve yöntemlere ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilimsel araştırma kavramı, tanımlar,Eğitim araştırmalarında problem durumu,Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri,Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu,Veri toplama teknikleri (nicel),Veri toplama teknikleri (nitel),Veri analizi (nicel),Veri analizi (nitel),Kodlama çeşitleri,Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim,Geçerlik güvenirlik kavramları,Eylem araştırması,Araştırma raporu yazma,Araştırma önerisi hazırlama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeleri açıklar. 16A, E
2.Nicel, nitel ve karma araştırma desenlerini tanımlar. 16A, E
3.Bilimsel araştırmaları temel paradigmalara göre analiz eder. 16A, E
4.Nicel araştırma yöntemlerini özelliklerine göre birbirleri ile karşılaştırır. 16A, E
5.Nitel araştırma yöntemlerini özelliklerine birbirleri ile karşılaştırır.16A, E
6.Örnekleme yöntemlerini kavrar.10, 13, 16, 9A
7.Örnekleme yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını fark eder. 10, 12, 13, 9A
8.Veri toplama araçlarının genel özelliklerini açıklar.10, 12, 13, 9A
9.Nicel araştırmalarda kullanılan temel istatistiksel analizleri tanır.10, 12, 13, 9A
10.Nitel araştırmalarda kullanılan temel veri analizi tekniklerini tanır. 10, 12, 13, 9A
11.Bilimsel araştırma sonuçlarını genel kurallara göre raporlar.10, 12, 13, 16, 9A
12.Araştırma süreçlerini değerlendirir. (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama)10, 12, 13, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel araştırma kavramı, tanımlarİlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
2Eğitim araştırmalarında problem durumuİlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
3Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleriİlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
4Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubuİlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
5Veri toplama teknikleri (nicel)İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
6Veri toplama teknikleri (nitel)İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
7Veri analizi (nicel)İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
8Veri analizi (nitel)İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
9Kodlama çeşitleriİlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
10Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişimİlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
11Geçerlik güvenirlik kavramlarıİlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
12Eylem araştırmasıİlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
13Araştırma raporu yazmaİlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
14Araştırma önerisi hazırlamaÖrnek araştırma önerisi inceleme
Kaynak
Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık. Büyüköztürk vd. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi
Öğretim üyesi tarafından paylaşılacak ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi155
Okul Dışı Diğer Faaliyetler122
Proje Sunumu / Seminer11515
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı11010
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)95
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(95/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüMeslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Metin KAYA
Dersi VerenlerProf.Dr. Halil İbrahim SAĞLAM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders, eğitim alanındaki nicel yaklaşım ve yöntemler, nitel yaklaşım ve yöntemler ile karma yaklaşım ve yöntemlere ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılmasını amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Bilimsel araştırma kavramı, tanımlar,Eğitim araştırmalarında problem durumu,Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleri,Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubu,Veri toplama teknikleri (nicel),Veri toplama teknikleri (nitel),Veri analizi (nicel),Veri analizi (nitel),Kodlama çeşitleri,Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişim,Geçerlik güvenirlik kavramları,Eylem araştırması,Araştırma raporu yazma,Araştırma önerisi hazırlama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeleri açıklar. 16A, E
2.Nicel, nitel ve karma araştırma desenlerini tanımlar. 16A, E
3.Bilimsel araştırmaları temel paradigmalara göre analiz eder. 16A, E
4.Nicel araştırma yöntemlerini özelliklerine göre birbirleri ile karşılaştırır. 16A, E
5.Nitel araştırma yöntemlerini özelliklerine birbirleri ile karşılaştırır.16A, E
6.Örnekleme yöntemlerini kavrar.10, 13, 16, 9A
7.Örnekleme yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını fark eder. 10, 12, 13, 9A
8.Veri toplama araçlarının genel özelliklerini açıklar.10, 12, 13, 9A
9.Nicel araştırmalarda kullanılan temel istatistiksel analizleri tanır.10, 12, 13, 9A
10.Nitel araştırmalarda kullanılan temel veri analizi tekniklerini tanır. 10, 12, 13, 9A
11.Bilimsel araştırma sonuçlarını genel kurallara göre raporlar.10, 12, 13, 16, 9A
12.Araştırma süreçlerini değerlendirir. (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama)10, 12, 13, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel araştırma kavramı, tanımlarİlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
2Eğitim araştırmalarında problem durumuİlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
3Temel paradigmalar ve araştırma yöntemleriİlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
4Eğitim araştırmalarında örneklem/ çalışma grubuİlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
5Veri toplama teknikleri (nicel)İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
6Veri toplama teknikleri (nitel)İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
7Veri analizi (nicel)İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
8Veri analizi (nitel)İlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
9Kodlama çeşitleriİlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
10Bilimsel kaynaklar ve veri tabanlarına erişimİlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
11Geçerlik güvenirlik kavramlarıİlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
12Eylem araştırmasıİlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
13Araştırma raporu yazmaİlgili bölüm kaynak kitaplardan okunur ve araştırılır.
14Araştırma önerisi hazırlamaÖrnek araştırma önerisi inceleme
Kaynak
Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık. Büyüköztürk vd. (2021). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi
Öğretim üyesi tarafından paylaşılacak ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:11Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:13