Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE DEĞERLENDİRME | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğrencilere, özel eğitimdeki değerlendirme süreçlerinin, değerlendirme model ve yöntemlerinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel kavramlar,Değerlendirmenin yasal ve felsefi temelleri,Değerlendirmenin amaçlan,Tıbbi, gelişimsel, psikolojik ve eğitsel değerlendirme,Değerlendirme süreci: tarama, tanılama, yerleştirme, programlama ve programın değerlendirilmesi,Değerlendirmede gönderme öncesi süreç; Gönderme ve Ayrıntılı değerlendirme süreci,Formal değerlendirme yöntemleri,İnformal değerlendirme yöntemleri,Müfredata dayalı değerlendirme,Gözlem; beceri analizi, Ölçüt bağımlı testler; çalışma örneği analizi,Performans değerlendirmesi,Değerlendirme sürecinin raporlaşırılması,Ölçü araçları geliştirme: Çeşitli öğretim alanlarında öğrencilerin performanslarını ve gelişimlerini belirlemek için ölçü aracı hazırlama, uygulama, yorumlama, elde edilen verileri kullanma.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özel eğitimde değerlendirme ile ilgili temel kavramları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Özel eğitimde değerlendirmede kullanılan yöntemleri açıklar | 10, 16, 9 | A |
Özel gereksinimli bireylerin tanı ve değerlendirme işlemlerine yönelik bilgilerin yorumlanmasını ve raporlaştırılmasını betimler. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramlar | Özyürek, M. (2015). (ss. 12-33) |
2 | Değerlendirmenin yasal ve felsefi temelleri | Özyürek, M. (2015). (ss. 12-33) |
3 | Değerlendirmenin amaçlan | Sola-Özgüç (2020) (ed). 1. bölüm (ss.3-30). |
4 | Tıbbi, gelişimsel, psikolojik ve eğitsel değerlendirme | Çözger raporu inceleme |
5 | Değerlendirme süreci: tarama, tanılama, yerleştirme, programlama ve programın değerlendirilmesi | Sola-Özgüç (2020) (ed). 1. bölüm (ss.31-64). |
6 | Değerlendirmede gönderme öncesi süreç; Gönderme ve Ayrıntılı değerlendirme süreci | Sola-Özgüç (2020) (ed). 1. bölüm (ss.31-64). |
7 | Formal değerlendirme yöntemleri | Sola-Özgüç (2020) (ed). 1. bölüm (ss.65-100). |
8 | İnformal değerlendirme yöntemleri | Özyürek, M. (2015). (ss. 65-96) |
9 | Müfredata dayalı değerlendirme | Sola-Özgüç (ed) 2. bölüm (ss.229-266). Müfredat Temelli Ölçümleme |
10 | Gözlem; beceri analizi | Sola-Özgüç (ed) 2. bölüm (101-134 / 159-182) Beceri Analizi inceleme |
11 | Ölçüt bağımlı testler; çalışma örneği analizi | Sola-Özgüç (ed) 2. bölüm (ss.183-228) ÖBT inceleme/Hata analizi inceleme |
12 | Performans değerlendirmesi | RAM Performans Değerlendirme Araçlarının incelenmesi |
13 | Değerlendirme sürecinin raporlaşırılması | Sola-Özgüç (2020) (ed). bölüm 4. (ss.449-474) |
14 | Ölçü araçları geliştirme: Çeşitli öğretim alanlarında öğrencilerin performanslarını ve gelişimlerini belirlemek için ölçü aracı hazırlama, uygulama, yorumlama, elde edilen verileri kullanma. | RAM Performans Değerlendirme Araçlarının incelenmesi |
Kaynak |
C. Sola-Özgüç (ed). (2020). Özel Eğitimde Değerlendirme. Vize akademik. Ahmet Yıkmış ve Mehmet Yavuz (ed.) (2022) Özel Eğitimde Değerlendirme. Eğiten Kitap |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 6 | 2 | 12 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 2 | 4 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 5 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 103 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(103/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE DEĞERLENDİRME | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğrencilere, özel eğitimdeki değerlendirme süreçlerinin, değerlendirme model ve yöntemlerinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel kavramlar,Değerlendirmenin yasal ve felsefi temelleri,Değerlendirmenin amaçlan,Tıbbi, gelişimsel, psikolojik ve eğitsel değerlendirme,Değerlendirme süreci: tarama, tanılama, yerleştirme, programlama ve programın değerlendirilmesi,Değerlendirmede gönderme öncesi süreç; Gönderme ve Ayrıntılı değerlendirme süreci,Formal değerlendirme yöntemleri,İnformal değerlendirme yöntemleri,Müfredata dayalı değerlendirme,Gözlem; beceri analizi, Ölçüt bağımlı testler; çalışma örneği analizi,Performans değerlendirmesi,Değerlendirme sürecinin raporlaşırılması,Ölçü araçları geliştirme: Çeşitli öğretim alanlarında öğrencilerin performanslarını ve gelişimlerini belirlemek için ölçü aracı hazırlama, uygulama, yorumlama, elde edilen verileri kullanma.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özel eğitimde değerlendirme ile ilgili temel kavramları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Özel eğitimde değerlendirmede kullanılan yöntemleri açıklar | 10, 16, 9 | A |
Özel gereksinimli bireylerin tanı ve değerlendirme işlemlerine yönelik bilgilerin yorumlanmasını ve raporlaştırılmasını betimler. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramlar | Özyürek, M. (2015). (ss. 12-33) |
2 | Değerlendirmenin yasal ve felsefi temelleri | Özyürek, M. (2015). (ss. 12-33) |
3 | Değerlendirmenin amaçlan | Sola-Özgüç (2020) (ed). 1. bölüm (ss.3-30). |
4 | Tıbbi, gelişimsel, psikolojik ve eğitsel değerlendirme | Çözger raporu inceleme |
5 | Değerlendirme süreci: tarama, tanılama, yerleştirme, programlama ve programın değerlendirilmesi | Sola-Özgüç (2020) (ed). 1. bölüm (ss.31-64). |
6 | Değerlendirmede gönderme öncesi süreç; Gönderme ve Ayrıntılı değerlendirme süreci | Sola-Özgüç (2020) (ed). 1. bölüm (ss.31-64). |
7 | Formal değerlendirme yöntemleri | Sola-Özgüç (2020) (ed). 1. bölüm (ss.65-100). |
8 | İnformal değerlendirme yöntemleri | Özyürek, M. (2015). (ss. 65-96) |
9 | Müfredata dayalı değerlendirme | Sola-Özgüç (ed) 2. bölüm (ss.229-266). Müfredat Temelli Ölçümleme |
10 | Gözlem; beceri analizi | Sola-Özgüç (ed) 2. bölüm (101-134 / 159-182) Beceri Analizi inceleme |
11 | Ölçüt bağımlı testler; çalışma örneği analizi | Sola-Özgüç (ed) 2. bölüm (ss.183-228) ÖBT inceleme/Hata analizi inceleme |
12 | Performans değerlendirmesi | RAM Performans Değerlendirme Araçlarının incelenmesi |
13 | Değerlendirme sürecinin raporlaşırılması | Sola-Özgüç (2020) (ed). bölüm 4. (ss.449-474) |
14 | Ölçü araçları geliştirme: Çeşitli öğretim alanlarında öğrencilerin performanslarını ve gelişimlerini belirlemek için ölçü aracı hazırlama, uygulama, yorumlama, elde edilen verileri kullanma. | RAM Performans Değerlendirme Araçlarının incelenmesi |
Kaynak |
C. Sola-Özgüç (ed). (2020). Özel Eğitimde Değerlendirme. Vize akademik. Ahmet Yıkmış ve Mehmet Yavuz (ed.) (2022) Özel Eğitimde Değerlendirme. Eğiten Kitap |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |