Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÖZEL EĞİTİMDE SOSYAL UYUM BECERİ. ÖĞRETİMİ-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Didem GÜVEN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Elif SAZAK PINAR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDers kapsamında öğrencilere beceri, bağımsız yaşam becerileri, sosyal beceriler, sosyal beceri yetersizlikleri, beceriye ilişkin performans alımı, sosyal becerilerin değerlendirilmesi ve sosyal beceri öğretim yöntemleri konularının anlatılıp öğrencinin bu konularda yeterli bilgiyiye sahip olmasını sağlamak amaçlanmıştır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sosyal Uyum Becerileri Temel Kavramlar,Temel beceriler, uyum (pratik )becerileri ve sosyal (toplumsal ) uyum becerileri
,Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin sosyal beceri gelişimi
,Temel becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi (İşlevsel okuma-yazma, rakam-para-zaman ile ilgili beceriler)
,Uyum (pratik ) becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi ,Özel gereksinimli bireylerde sosyal beceri gelişimi (kurallara uyma, özür dileme vb )
,Sosyal becerilerin önemi
,Sosyal becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi
,Sosyal uyum becerileri değerlendirme araçları hazırlama
,Öğretim sunma
,Örnek ödevin derste sunumu,Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama
,Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama,Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sosyal beceri yetersizliğinin nedenlerini açıklar.16A
Sosyal uyum becerilerinin öğretimini ve sosyal beceriler ile ilgili temel kavramları açıklar.16A
Sosyal gelişim kuramları ve sosyal gelişim aşamalarını açıklar.16A
Bağımsız yaşam becerilerinin değerlendirilmesi ve öğretimini açıklar.16A
Sosyal beceri öğretim yöntemlerini açıklar.16A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sosyal Uyum Becerileri Temel KavramlarSosyal Beceriler ile ilişkili makale okuma
2Temel beceriler, uyum (pratik )becerileri ve sosyal (toplumsal ) uyum becerileri
Bütün becerilere örnekler verilerek ardından sınıflama yapma
3Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin sosyal beceri gelişimi
Sosyal gelişimle ilişkili örnek vakalar konuşuldu.
4Temel becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi (İşlevsel okuma-yazma, rakam-para-zaman ile ilgili beceriler)
Örnek becerilerin incelenmesi
5Uyum (pratik ) becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi Değerlendirme ölçü araçları örneklerinin incelenmesi
6Özel gereksinimli bireylerde sosyal beceri gelişimi (kurallara uyma, özür dileme vb )
Sosyal beceri örnekleri ile ilgili drama çalışmaları
7Sosyal becerilerin önemi
İlgili makaleler okunup sosyal becerilerin önemi ile ilgili rapor hazırlanması
8Sosyal becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi
Örnek değerlendirme araçları araştırma
9Sosyal uyum becerileri değerlendirme araçları hazırlama
Günlük yaşam becerileri değerlendirme araçları hazırlama
10Öğretim sunma
Örnek ödev hazırlama
11Örnek ödevin derste sunumuSosyal beceri öğretimi ile ilgili canlandırma
12Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama
Farklı sosyal beceriler belirleme
13Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlamaOkuma
14Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlamaOkuma
Kaynak
1. Avcıoğlu, H. (2018). Özel eğitimde sosyal uyum becerilerinin öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap. 2. Ersevim, İ. (2019). Özel gereksinimli çocuk: Zihinsel ve duygusal gelişim. İstanbul: Özgür yayınları. 3. Karabulut, R. (Ed.). (2022). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. Eğiten Kitap.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi155
Okul Dışı Diğer Faaliyetler122
Proje Sunumu / Seminer11515
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı11010
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)109
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(109/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
ÖZEL EĞİTİMDE SOSYAL UYUM BECERİ. ÖĞRETİMİ-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Didem GÜVEN
Dersi VerenlerDoç.Dr. Elif SAZAK PINAR
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDers kapsamında öğrencilere beceri, bağımsız yaşam becerileri, sosyal beceriler, sosyal beceri yetersizlikleri, beceriye ilişkin performans alımı, sosyal becerilerin değerlendirilmesi ve sosyal beceri öğretim yöntemleri konularının anlatılıp öğrencinin bu konularda yeterli bilgiyiye sahip olmasını sağlamak amaçlanmıştır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sosyal Uyum Becerileri Temel Kavramlar,Temel beceriler, uyum (pratik )becerileri ve sosyal (toplumsal ) uyum becerileri
,Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin sosyal beceri gelişimi
,Temel becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi (İşlevsel okuma-yazma, rakam-para-zaman ile ilgili beceriler)
,Uyum (pratik ) becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi ,Özel gereksinimli bireylerde sosyal beceri gelişimi (kurallara uyma, özür dileme vb )
,Sosyal becerilerin önemi
,Sosyal becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi
,Sosyal uyum becerileri değerlendirme araçları hazırlama
,Öğretim sunma
,Örnek ödevin derste sunumu,Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama
,Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama,Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sosyal beceri yetersizliğinin nedenlerini açıklar.16A
Sosyal uyum becerilerinin öğretimini ve sosyal beceriler ile ilgili temel kavramları açıklar.16A
Sosyal gelişim kuramları ve sosyal gelişim aşamalarını açıklar.16A
Bağımsız yaşam becerilerinin değerlendirilmesi ve öğretimini açıklar.16A
Sosyal beceri öğretim yöntemlerini açıklar.16A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sosyal Uyum Becerileri Temel KavramlarSosyal Beceriler ile ilişkili makale okuma
2Temel beceriler, uyum (pratik )becerileri ve sosyal (toplumsal ) uyum becerileri
Bütün becerilere örnekler verilerek ardından sınıflama yapma
3Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin sosyal beceri gelişimi
Sosyal gelişimle ilişkili örnek vakalar konuşuldu.
4Temel becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi (İşlevsel okuma-yazma, rakam-para-zaman ile ilgili beceriler)
Örnek becerilerin incelenmesi
5Uyum (pratik ) becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi Değerlendirme ölçü araçları örneklerinin incelenmesi
6Özel gereksinimli bireylerde sosyal beceri gelişimi (kurallara uyma, özür dileme vb )
Sosyal beceri örnekleri ile ilgili drama çalışmaları
7Sosyal becerilerin önemi
İlgili makaleler okunup sosyal becerilerin önemi ile ilgili rapor hazırlanması
8Sosyal becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi
Örnek değerlendirme araçları araştırma
9Sosyal uyum becerileri değerlendirme araçları hazırlama
Günlük yaşam becerileri değerlendirme araçları hazırlama
10Öğretim sunma
Örnek ödev hazırlama
11Örnek ödevin derste sunumuSosyal beceri öğretimi ile ilgili canlandırma
12Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama
Farklı sosyal beceriler belirleme
13Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlamaOkuma
14Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlamaOkuma
Kaynak
1. Avcıoğlu, H. (2018). Özel eğitimde sosyal uyum becerilerinin öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap. 2. Ersevim, İ. (2019). Özel gereksinimli çocuk: Zihinsel ve duygusal gelişim. İstanbul: Özgür yayınları. 3. Karabulut, R. (Ed.). (2022). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. Eğiten Kitap.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
X
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:11Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:13