Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE SOSYAL UYUM BECERİ. ÖĞRETİMİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Didem GÜVEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Elif SAZAK PINAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ders kapsamında öğrencilere beceri, bağımsız yaşam becerileri, sosyal beceriler, sosyal beceri yetersizlikleri, beceriye ilişkin performans alımı, sosyal becerilerin değerlendirilmesi ve sosyal beceri öğretim yöntemleri konularının anlatılıp öğrencinin bu konularda yeterli bilgiyiye sahip olmasını sağlamak amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal Uyum Becerileri Temel Kavramlar,Temel beceriler, uyum (pratik )becerileri ve sosyal (toplumsal ) uyum becerileri ,Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin sosyal beceri gelişimi ,Temel becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi (İşlevsel okuma-yazma, rakam-para-zaman ile ilgili beceriler) ,Uyum (pratik ) becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi ,Özel gereksinimli bireylerde sosyal beceri gelişimi (kurallara uyma, özür dileme vb ) ,Sosyal becerilerin önemi ,Sosyal becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi ,Sosyal uyum becerileri değerlendirme araçları hazırlama ,Öğretim sunma ,Örnek ödevin derste sunumu,Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama ,Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama,Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sosyal beceri yetersizliğinin nedenlerini açıklar. | 16 | A |
Sosyal uyum becerilerinin öğretimini ve sosyal beceriler ile ilgili temel kavramları açıklar. | 16 | A |
Sosyal gelişim kuramları ve sosyal gelişim aşamalarını açıklar. | 16 | A |
Bağımsız yaşam becerilerinin değerlendirilmesi ve öğretimini açıklar. | 16 | A |
Sosyal beceri öğretim yöntemlerini açıklar. | 16 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal Uyum Becerileri Temel Kavramlar | Sosyal Beceriler ile ilişkili makale okuma |
2 | Temel beceriler, uyum (pratik )becerileri ve sosyal (toplumsal ) uyum becerileri | Bütün becerilere örnekler verilerek ardından sınıflama yapma |
3 | Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin sosyal beceri gelişimi | Sosyal gelişimle ilişkili örnek vakalar konuşuldu. |
4 | Temel becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi (İşlevsel okuma-yazma, rakam-para-zaman ile ilgili beceriler) | Örnek becerilerin incelenmesi |
5 | Uyum (pratik ) becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi | Değerlendirme ölçü araçları örneklerinin incelenmesi |
6 | Özel gereksinimli bireylerde sosyal beceri gelişimi (kurallara uyma, özür dileme vb ) | Sosyal beceri örnekleri ile ilgili drama çalışmaları |
7 | Sosyal becerilerin önemi | İlgili makaleler okunup sosyal becerilerin önemi ile ilgili rapor hazırlanması |
8 | Sosyal becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi | Örnek değerlendirme araçları araştırma |
9 | Sosyal uyum becerileri değerlendirme araçları hazırlama | Günlük yaşam becerileri değerlendirme araçları hazırlama |
10 | Öğretim sunma | Örnek ödev hazırlama |
11 | Örnek ödevin derste sunumu | Sosyal beceri öğretimi ile ilgili canlandırma |
12 | Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama | Farklı sosyal beceriler belirleme |
13 | Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama | Okuma |
14 | Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama | Okuma |
Kaynak |
1. Avcıoğlu, H. (2018). Özel eğitimde sosyal uyum becerilerinin öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap. 2. Ersevim, İ. (2019). Özel gereksinimli çocuk: Zihinsel ve duygusal gelişim. İstanbul: Özgür yayınları. 3. Karabulut, R. (Ed.). (2022). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. Eğiten Kitap. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 15 | 15 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(109/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE SOSYAL UYUM BECERİ. ÖĞRETİMİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Didem GÜVEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Elif SAZAK PINAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Ders kapsamında öğrencilere beceri, bağımsız yaşam becerileri, sosyal beceriler, sosyal beceri yetersizlikleri, beceriye ilişkin performans alımı, sosyal becerilerin değerlendirilmesi ve sosyal beceri öğretim yöntemleri konularının anlatılıp öğrencinin bu konularda yeterli bilgiyiye sahip olmasını sağlamak amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sosyal Uyum Becerileri Temel Kavramlar,Temel beceriler, uyum (pratik )becerileri ve sosyal (toplumsal ) uyum becerileri ,Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin sosyal beceri gelişimi ,Temel becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi (İşlevsel okuma-yazma, rakam-para-zaman ile ilgili beceriler) ,Uyum (pratik ) becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi ,Özel gereksinimli bireylerde sosyal beceri gelişimi (kurallara uyma, özür dileme vb ) ,Sosyal becerilerin önemi ,Sosyal becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi ,Sosyal uyum becerileri değerlendirme araçları hazırlama ,Öğretim sunma ,Örnek ödevin derste sunumu,Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama ,Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama,Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sosyal beceri yetersizliğinin nedenlerini açıklar. | 16 | A |
Sosyal uyum becerilerinin öğretimini ve sosyal beceriler ile ilgili temel kavramları açıklar. | 16 | A |
Sosyal gelişim kuramları ve sosyal gelişim aşamalarını açıklar. | 16 | A |
Bağımsız yaşam becerilerinin değerlendirilmesi ve öğretimini açıklar. | 16 | A |
Sosyal beceri öğretim yöntemlerini açıklar. | 16 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal Uyum Becerileri Temel Kavramlar | Sosyal Beceriler ile ilişkili makale okuma |
2 | Temel beceriler, uyum (pratik )becerileri ve sosyal (toplumsal ) uyum becerileri | Bütün becerilere örnekler verilerek ardından sınıflama yapma |
3 | Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin sosyal beceri gelişimi | Sosyal gelişimle ilişkili örnek vakalar konuşuldu. |
4 | Temel becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi (İşlevsel okuma-yazma, rakam-para-zaman ile ilgili beceriler) | Örnek becerilerin incelenmesi |
5 | Uyum (pratik ) becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi | Değerlendirme ölçü araçları örneklerinin incelenmesi |
6 | Özel gereksinimli bireylerde sosyal beceri gelişimi (kurallara uyma, özür dileme vb ) | Sosyal beceri örnekleri ile ilgili drama çalışmaları |
7 | Sosyal becerilerin önemi | İlgili makaleler okunup sosyal becerilerin önemi ile ilgili rapor hazırlanması |
8 | Sosyal becerilerin değerlendirilmesi ve öğretimi | Örnek değerlendirme araçları araştırma |
9 | Sosyal uyum becerileri değerlendirme araçları hazırlama | Günlük yaşam becerileri değerlendirme araçları hazırlama |
10 | Öğretim sunma | Örnek ödev hazırlama |
11 | Örnek ödevin derste sunumu | Sosyal beceri öğretimi ile ilgili canlandırma |
12 | Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama | Farklı sosyal beceriler belirleme |
13 | Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama | Okuma |
14 | Kazandırılan becerilerin kalıcılığını ve genellemesini sağlama | Okuma |
Kaynak |
1. Avcıoğlu, H. (2018). Özel eğitimde sosyal uyum becerilerinin öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap. 2. Ersevim, İ. (2019). Özel gereksinimli çocuk: Zihinsel ve duygusal gelişim. İstanbul: Özgür yayınları. 3. Karabulut, R. (Ed.). (2022). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. Eğiten Kitap. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |