Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİREYSEL. EĞİTİM VE GEÇİŞ PLAN. HAZIRLANMASI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Özcan KARAASLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları (BEP); BEP’in Öğeleri; BEP’in Tarihsel Gelişimi ve Yasal Dayanakları; BEP Ekibi; Özel Gereksinimli Çocukların Değerlendirilmesi; Var Olan Performans Düzeyini Belirleme; Davranışsal Amaç Yazma: Uzun ve kısa dönemli amaçlar; Tüm Hizmet Planları; Öğretim Süreçlerini Belirleme, Gelişimi ve İlerlemeleri Kayıt Etme; BEP’i Değerlendirme ve İzleme; BEP Örnekleri; Geçişle İlgili Temel Kavramlar: Tanımı, Geçiş dönemleri ve özellikleri; Geçiş Planları: Geçiş planı, Geçiş planlarının basamakları, Geçiş için gerekli becerilerin öğretimi, İzleme ve değerlendirme. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bireyselleştirilmiş eğitim programları,Okul öncesi eğitim programı,İlköğretim programı,Akademik olmayan becerilerin değerlendirilmesi (Öz-bakım becerileri, sosyal beceriler, problem davranışlar),Akademik becerilerin değerlendirilmesi (okuma-yazma becerileri, matematik becerileri, hayat bilgisi, sosyal bilgiler, fen bilgisi ),Performans düzeyinin belirlenmesi Uzun ve kısa dönemli amaçların yazılması,Performans düzeyinin belirlenmesi Uzun ve kısa dönemli amaçların yazılması,Uzun dönemli ve kısa dönemli amaçların yazılma uygulaması,Performans düzeyi ile uzun dönemli amaçların tutarlılığının tartışılması,Akademik olmayan beceriler için bireyselleştirilmiş öğretim etkinliklerinin planlanması.,Akademik beceriler için bireyselleştirilmiş öğretim etkinliklerinin planlanması.,Geçiş planlarının ve bireyselleştirilmiş öğretim etkinliklerinin planlanması.,Geçiş planlarının ve bireyselleştirilmiş etkinlik örneklerinin sunumu.,Hazırlanan planların ve bireyselleştirilmiş etkinlik örneklerinin sunumu.,Hazırlanan planların ve bireyselleştirilmiş etkinlik örneklerinin sunumu.,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
14, 16, 5, 6, 9 | A, E, H | |
Farklı türde beceriler için uygun beceri analizi geliştirir | ||
Ölçüt bağımlı test geliştirir ve özel gereksinimli bireyin eğitsel performans düzeyini değerlendirir | ||
Performans düzeyine dayalı olarak uzun ve kısa dönemli hedefler oluşturur | ||
Bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirir | ||
Bireyselleştirilmiş eğitim programları geçiş planlarını da kapsar |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bireyselleştirilmiş eğitim programları | Ders notlarını gözden geçirir. |
2 | Okul öncesi eğitim programı | Ders notlarını gözden geçirir |
3 | İlköğretim programı | Ders notlarını gözden geçirir |
4 | Akademik olmayan becerilerin değerlendirilmesi (Öz-bakım becerileri, sosyal beceriler, problem davranışlar) | Ders notlarını gözden geçirir |
5 | Akademik becerilerin değerlendirilmesi (okuma-yazma becerileri, matematik becerileri, hayat bilgisi, sosyal bilgiler, fen bilgisi ) | Ders notlarını gözden geçirir |
6 | Performans düzeyinin belirlenmesi Uzun ve kısa dönemli amaçların yazılması | Ders notlarını gözden geçirir |
7 | Performans düzeyinin belirlenmesi Uzun ve kısa dönemli amaçların yazılması | Ders notlarını gözden geçirir |
8 | Uzun dönemli ve kısa dönemli amaçların yazılma uygulaması | Ders notları gözden geçirilir. |
9 | Performans düzeyi ile uzun dönemli amaçların tutarlılığının tartışılması | Ders notları gözden geçirilir |
10 | Akademik olmayan beceriler için bireyselleştirilmiş öğretim etkinliklerinin planlanması. | Ders notları gözden geçirilir |
11 | Akademik beceriler için bireyselleştirilmiş öğretim etkinliklerinin planlanması. | Ders notları gözden geçirilir |
12 | Geçiş planlarının ve bireyselleştirilmiş öğretim etkinliklerinin planlanması. | Ders notları gözden geçirilir |
13 | Geçiş planlarının ve bireyselleştirilmiş etkinlik örneklerinin sunumu. | Konular tekrar edilir. |
14 | Hazırlanan planların ve bireyselleştirilmiş etkinlik örneklerinin sunumu. | Konular tekrar gözden geçirlilir. |
15 | Hazırlanan planların ve bireyselleştirilmiş etkinlik örneklerinin sunumu. | Öğrenci etkinliği hazırlar. |
16 | Genel Tekrar | Konular tekrar edilir. |
Kaynak |
Ders notları Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının Geliştirilmesi, Oğuz Gürsel, 2005, Anadolu üniversitesi yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 3 | 3 | 9 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 14 | 56 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 115 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(115/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİREYSEL. EĞİTİM VE GEÇİŞ PLAN. HAZIRLANMASI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Özcan KARAASLAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bireyselleştirilmiş Eğitim Programları (BEP); BEP’in Öğeleri; BEP’in Tarihsel Gelişimi ve Yasal Dayanakları; BEP Ekibi; Özel Gereksinimli Çocukların Değerlendirilmesi; Var Olan Performans Düzeyini Belirleme; Davranışsal Amaç Yazma: Uzun ve kısa dönemli amaçlar; Tüm Hizmet Planları; Öğretim Süreçlerini Belirleme, Gelişimi ve İlerlemeleri Kayıt Etme; BEP’i Değerlendirme ve İzleme; BEP Örnekleri; Geçişle İlgili Temel Kavramlar: Tanımı, Geçiş dönemleri ve özellikleri; Geçiş Planları: Geçiş planı, Geçiş planlarının basamakları, Geçiş için gerekli becerilerin öğretimi, İzleme ve değerlendirme. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bireyselleştirilmiş eğitim programları,Okul öncesi eğitim programı,İlköğretim programı,Akademik olmayan becerilerin değerlendirilmesi (Öz-bakım becerileri, sosyal beceriler, problem davranışlar),Akademik becerilerin değerlendirilmesi (okuma-yazma becerileri, matematik becerileri, hayat bilgisi, sosyal bilgiler, fen bilgisi ),Performans düzeyinin belirlenmesi Uzun ve kısa dönemli amaçların yazılması,Performans düzeyinin belirlenmesi Uzun ve kısa dönemli amaçların yazılması,Uzun dönemli ve kısa dönemli amaçların yazılma uygulaması,Performans düzeyi ile uzun dönemli amaçların tutarlılığının tartışılması,Akademik olmayan beceriler için bireyselleştirilmiş öğretim etkinliklerinin planlanması.,Akademik beceriler için bireyselleştirilmiş öğretim etkinliklerinin planlanması.,Geçiş planlarının ve bireyselleştirilmiş öğretim etkinliklerinin planlanması.,Geçiş planlarının ve bireyselleştirilmiş etkinlik örneklerinin sunumu.,Hazırlanan planların ve bireyselleştirilmiş etkinlik örneklerinin sunumu.,Hazırlanan planların ve bireyselleştirilmiş etkinlik örneklerinin sunumu.,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
14, 16, 5, 6, 9 | A, E, H | |
Farklı türde beceriler için uygun beceri analizi geliştirir | ||
Ölçüt bağımlı test geliştirir ve özel gereksinimli bireyin eğitsel performans düzeyini değerlendirir | ||
Performans düzeyine dayalı olarak uzun ve kısa dönemli hedefler oluşturur | ||
Bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirir | ||
Bireyselleştirilmiş eğitim programları geçiş planlarını da kapsar |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bireyselleştirilmiş eğitim programları | Ders notlarını gözden geçirir. |
2 | Okul öncesi eğitim programı | Ders notlarını gözden geçirir |
3 | İlköğretim programı | Ders notlarını gözden geçirir |
4 | Akademik olmayan becerilerin değerlendirilmesi (Öz-bakım becerileri, sosyal beceriler, problem davranışlar) | Ders notlarını gözden geçirir |
5 | Akademik becerilerin değerlendirilmesi (okuma-yazma becerileri, matematik becerileri, hayat bilgisi, sosyal bilgiler, fen bilgisi ) | Ders notlarını gözden geçirir |
6 | Performans düzeyinin belirlenmesi Uzun ve kısa dönemli amaçların yazılması | Ders notlarını gözden geçirir |
7 | Performans düzeyinin belirlenmesi Uzun ve kısa dönemli amaçların yazılması | Ders notlarını gözden geçirir |
8 | Uzun dönemli ve kısa dönemli amaçların yazılma uygulaması | Ders notları gözden geçirilir. |
9 | Performans düzeyi ile uzun dönemli amaçların tutarlılığının tartışılması | Ders notları gözden geçirilir |
10 | Akademik olmayan beceriler için bireyselleştirilmiş öğretim etkinliklerinin planlanması. | Ders notları gözden geçirilir |
11 | Akademik beceriler için bireyselleştirilmiş öğretim etkinliklerinin planlanması. | Ders notları gözden geçirilir |
12 | Geçiş planlarının ve bireyselleştirilmiş öğretim etkinliklerinin planlanması. | Ders notları gözden geçirilir |
13 | Geçiş planlarının ve bireyselleştirilmiş etkinlik örneklerinin sunumu. | Konular tekrar edilir. |
14 | Hazırlanan planların ve bireyselleştirilmiş etkinlik örneklerinin sunumu. | Konular tekrar gözden geçirlilir. |
15 | Hazırlanan planların ve bireyselleştirilmiş etkinlik örneklerinin sunumu. | Öğrenci etkinliği hazırlar. |
16 | Genel Tekrar | Konular tekrar edilir. |
Kaynak |
Ders notları Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının Geliştirilmesi, Oğuz Gürsel, 2005, Anadolu üniversitesi yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |