Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE FİZİKSEL EĞİTİM VE SPOR | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Uğur GÖKMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | |
Dersin İçeriği | Bu ders; İşitme Yetersizliğine Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar,Fiziksel Eğitim ve Spor Tanım,İçerik, Temel Felsefesi,Yetersizlik Grupları: Tanım, Özellik, Duyu- Algı- Motor Gelişim,Fiziksel Eğitime yönelik Öğretimsel Stratejiler,Kısa ve Uzun Süreli Hedefler, Davranış Yöntemi ,Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı,Uyarlanmış Fiziksel Aktivite, Tanım, Özellikler ve Temel Felsefesi,Uyarlanmış Materyal Üretimi ve Kullanımı,Görme Yetersizliğine Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar,İşitme Yetersizliğine Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar,Bedensel Yetersizliğe Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar,Zihinsel Yetersizliğe Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar,Ulusal ve Uluslararası Engel Gruplarına Özgü Hazırlanan Müsabaka ve Etkinlik Türleri,Yetersizliği Olan Bireylere Özgü Branşlarda ve Spor Dallarında Proje Hazırlama ve Uygulama,Türkiye'de Yetersizlikleri olan Bireylere Yönelik Sporların Desteklenmesi amaçlı Kamu ve Özel Sektöre Ait Spor Birimleri ve Bu spor dallarına verdikleri Destek; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerde uygulanacak olan fiziksel eğitim ve sporun özelliklerini belirlemek, bu özelliklerin desteklenmesi amaçlı planlama ve program yapmak, öğretimsel yaklaşımları kullanabilmek ve bu yaklaşımlarla gerçekleştirilen eğitimin ölçme ve değerlendirmesini de kapsayan uyarlama sürecidir. | 10, 16, 2, 5, 9 | A, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | İşitme Yetersizliğine Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar | Örnek verilecek spor branşlarına özgü materyaller, sunum ve video destekli hazırlanacak anlatım için sınıf içi düzenleme yapılacak. |
1 | Fiziksel Eğitim ve Spor Tanım,İçerik, Temel Felsefesi | Konuya uygun hazırlanacak sunum ve video görüntülerinin sınıfta aktarımını gerçekleştirebilmek için uygun şartların hazırlanması. |
2 | Yetersizlik Grupları: Tanım, Özellik, Duyu- Algı- Motor Gelişim | Konuya uygun hazırlanacak sunum ve video görüntülerinin sınıfta aktarımını gerçekleştirebilmek için uygun şartların hazırlanması. |
3 | Fiziksel Eğitime yönelik Öğretimsel Stratejiler | Öğretimsel stratejiler hakkında genel verilecek bilgi için hazırlanmış bir sunum ve farklı stratejilerle işlenmiş derslerden oluşan detaylandırılmış video görüntüleri |
4 | Kısa ve Uzun Süreli Hedefler, Davranış Yöntemi | Kısa ve uzun süreli hedef belirlemede izlenecek yöntemlerin ele alındığı bir sunum ile bu yöntemlerin uygulamalı olarak öğrencilerin kendine özgü seçtikleri hedeflerin nasıl planlanacağını gösteren bilgisayar programı |
5 | Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı | Her bir öğrenci için hazırlanmış boş BEP Planı ile ders süresince planları kullanırken izlenecek yöntemlerin işlendiği sunum. |
6 | Uyarlanmış Fiziksel Aktivite, Tanım, Özellikler ve Temel Felsefesi | Fiziksel Eğitimin temelini oluşturan fiziksel aktivite egzersizlerinden oluşan uyarlanmış fiziksel aktivite programlarının yer aldığı video görüntüleri ve bunun üzerinden hazırlanacak örnek fiziksel aktivite modelleri için dağıtılacak formlar |
7 | Uyarlanmış Materyal Üretimi ve Kullanımı | Fiziksel aktivite ve sporda kullanılan malzemelerin yetersizlik durumuna göre uyarlanarak o spor branşının amacına uygun hale getirilerek kullanılması için hazırlanmış bir kaç örnek malzemenin ders öncesi hazır edilmesi konu ile ilgili videolar içeren sunum hazırlanması |
8 | Görme Yetersizliğine Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar | Örnek verilecek spor branşlarına özgü materyaller, sunum ve video destekli hazırlanacak anlatım için sınıf içi düzenleme yapılacak. |
9 | İşitme Yetersizliğine Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar | Örnek verilecek spor branşlarına özgü materyaller, sunum ve video destekli hazırlanacak anlatım için sınıf içi düzenleme yapılacak. |
10 | Bedensel Yetersizliğe Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar | Örnek verilecek spor branşlarına özgü materyaller, sunum ve video destekli hazırlanacak anlatım için sınıf içi düzenleme yapılacak. |
11 | Zihinsel Yetersizliğe Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar | Örnek verilecek spor branşlarına özgü materyaller, sunum ve video destekli hazırlanacak anlatım için sınıf içi düzenleme yapılacak. |
12 | Ulusal ve Uluslararası Engel Gruplarına Özgü Hazırlanan Müsabaka ve Etkinlik Türleri | Var olan organizasyonların detaylarını anlatan el ilanları, broşür ve videolar |
13 | Yetersizliği Olan Bireylere Özgü Branşlarda ve Spor Dallarında Proje Hazırlama ve Uygulama | Yetersizliği olan Bireylere ait Spor branşlarına özgü daha önce hazırlanmış farkındalık projeleri ve spor projelerin incelenmek üzere hazırlanması |
14 | Türkiye'de Yetersizlikleri olan Bireylere Yönelik Sporların Desteklenmesi amaçlı Kamu ve Özel Sektöre Ait Spor Birimleri ve Bu spor dallarına verdikleri Destek | Türkiye'de var olan kamu ve özel sektöre ait kurum ve kuruluşların linkleri ile destekledikleri alanları içeren matbu evrakların tüm öğrencilere dağıtılmak üzere hazırlanması |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | ||||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | ||||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | ||||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | ||||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | ||||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | ||||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | ||||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | ||||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | ||||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİMDE FİZİKSEL EĞİTİM VE SPOR | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hatice ŞENGÜL ERDEM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Uğur GÖKMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | |
Dersin İçeriği | Bu ders; İşitme Yetersizliğine Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar,Fiziksel Eğitim ve Spor Tanım,İçerik, Temel Felsefesi,Yetersizlik Grupları: Tanım, Özellik, Duyu- Algı- Motor Gelişim,Fiziksel Eğitime yönelik Öğretimsel Stratejiler,Kısa ve Uzun Süreli Hedefler, Davranış Yöntemi ,Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı,Uyarlanmış Fiziksel Aktivite, Tanım, Özellikler ve Temel Felsefesi,Uyarlanmış Materyal Üretimi ve Kullanımı,Görme Yetersizliğine Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar,İşitme Yetersizliğine Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar,Bedensel Yetersizliğe Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar,Zihinsel Yetersizliğe Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar,Ulusal ve Uluslararası Engel Gruplarına Özgü Hazırlanan Müsabaka ve Etkinlik Türleri,Yetersizliği Olan Bireylere Özgü Branşlarda ve Spor Dallarında Proje Hazırlama ve Uygulama,Türkiye'de Yetersizlikleri olan Bireylere Yönelik Sporların Desteklenmesi amaçlı Kamu ve Özel Sektöre Ait Spor Birimleri ve Bu spor dallarına verdikleri Destek; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerde uygulanacak olan fiziksel eğitim ve sporun özelliklerini belirlemek, bu özelliklerin desteklenmesi amaçlı planlama ve program yapmak, öğretimsel yaklaşımları kullanabilmek ve bu yaklaşımlarla gerçekleştirilen eğitimin ölçme ve değerlendirmesini de kapsayan uyarlama sürecidir. | 10, 16, 2, 5, 9 | A, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | İşitme Yetersizliğine Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar | Örnek verilecek spor branşlarına özgü materyaller, sunum ve video destekli hazırlanacak anlatım için sınıf içi düzenleme yapılacak. |
1 | Fiziksel Eğitim ve Spor Tanım,İçerik, Temel Felsefesi | Konuya uygun hazırlanacak sunum ve video görüntülerinin sınıfta aktarımını gerçekleştirebilmek için uygun şartların hazırlanması. |
2 | Yetersizlik Grupları: Tanım, Özellik, Duyu- Algı- Motor Gelişim | Konuya uygun hazırlanacak sunum ve video görüntülerinin sınıfta aktarımını gerçekleştirebilmek için uygun şartların hazırlanması. |
3 | Fiziksel Eğitime yönelik Öğretimsel Stratejiler | Öğretimsel stratejiler hakkında genel verilecek bilgi için hazırlanmış bir sunum ve farklı stratejilerle işlenmiş derslerden oluşan detaylandırılmış video görüntüleri |
4 | Kısa ve Uzun Süreli Hedefler, Davranış Yöntemi | Kısa ve uzun süreli hedef belirlemede izlenecek yöntemlerin ele alındığı bir sunum ile bu yöntemlerin uygulamalı olarak öğrencilerin kendine özgü seçtikleri hedeflerin nasıl planlanacağını gösteren bilgisayar programı |
5 | Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı | Her bir öğrenci için hazırlanmış boş BEP Planı ile ders süresince planları kullanırken izlenecek yöntemlerin işlendiği sunum. |
6 | Uyarlanmış Fiziksel Aktivite, Tanım, Özellikler ve Temel Felsefesi | Fiziksel Eğitimin temelini oluşturan fiziksel aktivite egzersizlerinden oluşan uyarlanmış fiziksel aktivite programlarının yer aldığı video görüntüleri ve bunun üzerinden hazırlanacak örnek fiziksel aktivite modelleri için dağıtılacak formlar |
7 | Uyarlanmış Materyal Üretimi ve Kullanımı | Fiziksel aktivite ve sporda kullanılan malzemelerin yetersizlik durumuna göre uyarlanarak o spor branşının amacına uygun hale getirilerek kullanılması için hazırlanmış bir kaç örnek malzemenin ders öncesi hazır edilmesi konu ile ilgili videolar içeren sunum hazırlanması |
8 | Görme Yetersizliğine Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar | Örnek verilecek spor branşlarına özgü materyaller, sunum ve video destekli hazırlanacak anlatım için sınıf içi düzenleme yapılacak. |
9 | İşitme Yetersizliğine Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar | Örnek verilecek spor branşlarına özgü materyaller, sunum ve video destekli hazırlanacak anlatım için sınıf içi düzenleme yapılacak. |
10 | Bedensel Yetersizliğe Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar | Örnek verilecek spor branşlarına özgü materyaller, sunum ve video destekli hazırlanacak anlatım için sınıf içi düzenleme yapılacak. |
11 | Zihinsel Yetersizliğe Sahip Bireylerde Uygulanan Uyarlanmış Sporlar | Örnek verilecek spor branşlarına özgü materyaller, sunum ve video destekli hazırlanacak anlatım için sınıf içi düzenleme yapılacak. |
12 | Ulusal ve Uluslararası Engel Gruplarına Özgü Hazırlanan Müsabaka ve Etkinlik Türleri | Var olan organizasyonların detaylarını anlatan el ilanları, broşür ve videolar |
13 | Yetersizliği Olan Bireylere Özgü Branşlarda ve Spor Dallarında Proje Hazırlama ve Uygulama | Yetersizliği olan Bireylere ait Spor branşlarına özgü daha önce hazırlanmış farkındalık projeleri ve spor projelerin incelenmek üzere hazırlanması |
14 | Türkiye'de Yetersizlikleri olan Bireylere Yönelik Sporların Desteklenmesi amaçlı Kamu ve Özel Sektöre Ait Spor Birimleri ve Bu spor dallarına verdikleri Destek | Türkiye'de var olan kamu ve özel sektöre ait kurum ve kuruluşların linkleri ile destekledikleri alanları içeren matbu evrakların tüm öğrencilere dağıtılmak üzere hazırlanması |
Kaynak |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | ||||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | ||||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | ||||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | ||||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | ||||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | ||||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | ||||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | ||||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | ||||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |