Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EĞİTİM TARİHİ-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Meslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Damla SÖNMEZ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Damla SÖNMEZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin; geçmişten günümüze eğitim tarihinin hangi dönemlerde nasıl değişim gösterdiğini tarihsel akışta açıklayabilir ve tarihi olayların eğitim üzerindeki etkilerini açıklaması; Antik dönemde (Eski Mısır, Mezopotamya, Anadolu, Hint, Çin, Antik Yunan ve Roma uygarlıklarında) eğitimin nasıl olduğunu açıklaması; Orta Çağ ve Yeni Çağda Doğu, Batı ve İslam toplumlarında eğitimin nasıl ilerlediğini açıklaması; Rönesans, Reform, Aydınlanma Hareketlerinde eğitimin nasıl değişim gösterdiğini açıklaması; Endüstri Çağı ve Modern Dönemde eğitimin nasıl değişim gösterdiğini açıklaması; Millî/ulus devletlerin doğması ve millî eğitim sistemlerinin gelişme süreçlerini açıklaması; Post-modern toplum tartışmaları ve eğitimin nasıl değişim gösterdiğini açıklaması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Eğitim Tarihine Kavramsal Bakış,Yazı Öncesi Toplumlarda Eğitimi Belirleyen Etmenler,Antik Dönemde (Eskiçağ) Eğitim,İslamiyet Öncesi Eski Türklerde Eğitim,Ortaçağ ve Yeniçağda Doğu Batı ve Türk-İslam Toplumlarında Eğitim,Ortaçağda Avrupa, Asya ve Amerika’da Eğitim,Yeni ve Yakın Çağda Eğitim,Klasik Dönem Osmanlı Eğitim Anlayışı,Osmanlı Eğitiminin Modernleşme Dönemi,Yakınçağdan Günümüze Diğer İslam Devletlerinde Eğitim,Dünyada Çağdaş Eğitim Hareketleri,Dünyada Modern Eğitim Sistemlerinin Doğuşu ve Gelişimi,Türkiye Cumhuriyeti'nde Eğitim,Dünyada Postmodern Toplum Tartışmaları ve Eğitim; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Yazı öncesi toplumlarda eğitimi açıklar.10, 16, 9A, E
Antik çağ ve İslamiyet öncesi eğitimi açıklar.10, 16, 9A, E
Ortaçağ, Yeniçağ ve Yakınçağdaki eğitimi açıklar.10, 16, 9A, E
Osmanlı dönemindeki eğitimi açıklar.10, 16, 9A, E
Türkiye Cumhuriyeti döneminde eğitimi açıklar.10, 16, 9A, E
Modern ve Postmodern dönemlerdeki eğitimi açıklar.10, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Eğitim Tarihine Kavramsal BakışBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
2Yazı Öncesi Toplumlarda Eğitimi Belirleyen EtmenlerBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
3Antik Dönemde (Eskiçağ) EğitimBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
4İslamiyet Öncesi Eski Türklerde EğitimBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
5Ortaçağ ve Yeniçağda Doğu Batı ve Türk-İslam Toplumlarında EğitimBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
6Ortaçağda Avrupa, Asya ve Amerika’da EğitimBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
7Yeni ve Yakın Çağda EğitimBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
8Klasik Dönem Osmanlı Eğitim AnlayışıBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
9Osmanlı Eğitiminin Modernleşme DönemiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
10Yakınçağdan Günümüze Diğer İslam Devletlerinde EğitimBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
11Dünyada Çağdaş Eğitim HareketleriBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
12Dünyada Modern Eğitim Sistemlerinin Doğuşu ve GelişimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
13Türkiye Cumhuriyeti'nde EğitimBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
14Dünyada Postmodern Toplum Tartışmaları ve EğitimBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
Kaynak
[1] Güven, İ. Eğitim Tarihi. Pegem Akademi. (En son basım) [2] Köçer, M., & Koçoğlu, E. Eğitim Tarihi. Pegem Akademi. (En son basım) [3] Şişman, M. Eğitim Tarihi. Açık Öğretim Fakültesi Yayınları. (En son basım) [4] Uygun, S. (2012). Eğitim tarihi alanında yapılmış lisansüstü tezlerin analizi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 263-282.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi3412
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer3412
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı7214
Genel Sınav ve Hazırlığı14228
Performans Görevi, Bakım Planı3412
Toplam İş Yükü (Saat)106
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EĞİTİM TARİHİ-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Meslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Damla SÖNMEZ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Damla SÖNMEZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin; geçmişten günümüze eğitim tarihinin hangi dönemlerde nasıl değişim gösterdiğini tarihsel akışta açıklayabilir ve tarihi olayların eğitim üzerindeki etkilerini açıklaması; Antik dönemde (Eski Mısır, Mezopotamya, Anadolu, Hint, Çin, Antik Yunan ve Roma uygarlıklarında) eğitimin nasıl olduğunu açıklaması; Orta Çağ ve Yeni Çağda Doğu, Batı ve İslam toplumlarında eğitimin nasıl ilerlediğini açıklaması; Rönesans, Reform, Aydınlanma Hareketlerinde eğitimin nasıl değişim gösterdiğini açıklaması; Endüstri Çağı ve Modern Dönemde eğitimin nasıl değişim gösterdiğini açıklaması; Millî/ulus devletlerin doğması ve millî eğitim sistemlerinin gelişme süreçlerini açıklaması; Post-modern toplum tartışmaları ve eğitimin nasıl değişim gösterdiğini açıklaması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Eğitim Tarihine Kavramsal Bakış,Yazı Öncesi Toplumlarda Eğitimi Belirleyen Etmenler,Antik Dönemde (Eskiçağ) Eğitim,İslamiyet Öncesi Eski Türklerde Eğitim,Ortaçağ ve Yeniçağda Doğu Batı ve Türk-İslam Toplumlarında Eğitim,Ortaçağda Avrupa, Asya ve Amerika’da Eğitim,Yeni ve Yakın Çağda Eğitim,Klasik Dönem Osmanlı Eğitim Anlayışı,Osmanlı Eğitiminin Modernleşme Dönemi,Yakınçağdan Günümüze Diğer İslam Devletlerinde Eğitim,Dünyada Çağdaş Eğitim Hareketleri,Dünyada Modern Eğitim Sistemlerinin Doğuşu ve Gelişimi,Türkiye Cumhuriyeti'nde Eğitim,Dünyada Postmodern Toplum Tartışmaları ve Eğitim; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Yazı öncesi toplumlarda eğitimi açıklar.10, 16, 9A, E
Antik çağ ve İslamiyet öncesi eğitimi açıklar.10, 16, 9A, E
Ortaçağ, Yeniçağ ve Yakınçağdaki eğitimi açıklar.10, 16, 9A, E
Osmanlı dönemindeki eğitimi açıklar.10, 16, 9A, E
Türkiye Cumhuriyeti döneminde eğitimi açıklar.10, 16, 9A, E
Modern ve Postmodern dönemlerdeki eğitimi açıklar.10, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Eğitim Tarihine Kavramsal BakışBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
2Yazı Öncesi Toplumlarda Eğitimi Belirleyen EtmenlerBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
3Antik Dönemde (Eskiçağ) EğitimBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
4İslamiyet Öncesi Eski Türklerde EğitimBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
5Ortaçağ ve Yeniçağda Doğu Batı ve Türk-İslam Toplumlarında EğitimBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
6Ortaçağda Avrupa, Asya ve Amerika’da EğitimBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
7Yeni ve Yakın Çağda EğitimBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
8Klasik Dönem Osmanlı Eğitim AnlayışıBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
9Osmanlı Eğitiminin Modernleşme DönemiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
10Yakınçağdan Günümüze Diğer İslam Devletlerinde EğitimBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
11Dünyada Çağdaş Eğitim HareketleriBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
12Dünyada Modern Eğitim Sistemlerinin Doğuşu ve GelişimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
13Türkiye Cumhuriyeti'nde EğitimBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
14Dünyada Postmodern Toplum Tartışmaları ve EğitimBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
Kaynak
[1] Güven, İ. Eğitim Tarihi. Pegem Akademi. (En son basım) [2] Köçer, M., & Koçoğlu, E. Eğitim Tarihi. Pegem Akademi. (En son basım) [3] Şişman, M. Eğitim Tarihi. Açık Öğretim Fakültesi Yayınları. (En son basım) [4] Uygun, S. (2012). Eğitim tarihi alanında yapılmış lisansüstü tezlerin analizi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(33), 263-282.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:09Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:10