İnsanlar arası ilişkilerin tanımı ve sınıflandırılması yapılır. İnsanlar arası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımlar (psikanalitik, bağlanma, çağdaş teoriler); kişilerarası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımlar (sosyal, psikolojik, bilişsel kuramlar); gelişimsel süreç olarak kişilerarası ilişkiler (bebeklik ve çocukluk dönemleri, ergenlik ve yetişkinlik dönemleri); insanlar arası ilişkilerde etkili olan faktörler; cinsiyet, cinsiyet rolleri ve kişilerarası ilişkiler; kişilerarası ilişkilerde kendini uyarlama ve kendini açma; iletişim ve iletişim hataları; etkili iletişim becerileri; kişilerarası problemler, çatışma ve çatışma çözüm yaklaşımları; kültürler arası farklılaşma yönünden insan ilişkileri açıklanır, sınıflanır ve örneklendirilir.
Dersin İçeriği
Bu ders; İletişimin tanımlanması ve süreçleri,İletişimin işlevleri ve sınıflandırılması,Kişilerarası iletişimin başlangıcı ve gelişimi,Kişilerarası ilişkiler ile ilgili kuramsal yaklaşımlar,Etkili iletişim becerileri 1,Etkili iletişim becerileri 2,Çatışma ve çatışma çözme,Kişilerarası iletişim ve duygusal zeka,Aile içi ilişkiler ve iletişim,Okulda ilişkiler ve iletişim,Öğrenci Sunumları,Öğrenci sunumları,Öğrenci sunumları,Öğrenci sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.İnsanlar arası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımları (psikanalitik, bağlanma, çağdaş teoriler) tanımlar.
10, 16, 19, 9
A, D
2.Kişilerarası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımları (sosyal, psikolojik, bilişsel kuramlar) tanımlar.
10, 16, 9
A, D
3.Gelişimsel süreç olarak kişilerarası ilişkileri (bebeklik ve çocukluk dönemleri, ergenlik ve yetişkinlik dönemleri) tanımlar.
10, 16, 19, 9
A, D
4.İnsanlar arası ilişkilerde etkili olan faktörleri belirler ve açıklar.
10, 16, 19, 9
A
6.Çatışma ve çatışma çözüm yaklaşımlarını özetleyebilecektir.
10, 14, 16, 19, 5, 9
A, D
7.Kültürler arası farklılaşma yönünden insan ilişkilerini değerlendirir.
10, 12, 13, 16, 9
5. Kişilerarası ilişkilerde kendini uyarlama ve kendini açma yöntemlerini tanımlar.
10, 13, 16, 19, 5, 9
A, D
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
İletişimin tanımlanması ve süreçleri
Ders hakkında beklentilerin konuşulması
2
İletişimin işlevleri ve sınıflandırılması
İnsanlar arası ilişkiler ile ilgili kuramsal yaklaşımların incelenmesi
3
Kişilerarası iletişimin başlangıcı ve gelişimi
Kişilerarası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımların incelenmesi
4
Kişilerarası ilişkiler ile ilgili kuramsal yaklaşımlar
Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması
5
Etkili iletişim becerileri 1
Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması
6
Etkili iletişim becerileri 2
Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması
7
Çatışma ve çatışma çözme
Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması
8
Kişilerarası iletişim ve duygusal zeka
Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması
9
Aile içi ilişkiler ve iletişim
Konuyla ilgili kişisel deneyim yazısı yazılması
10
Okulda ilişkiler ve iletişim
Etkili iletişim becerilerinin incelenmesi
11
Öğrenci Sunumları
Etkili iletişim becerilerinin incelenmesi
12
Öğrenci sunumları
Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması
13
Öğrenci sunumları
Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması
14
Öğrenci sunumları
Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması
Kaynak
Ders notları
Cüceloğlu, D. (2023). İnsan insana, Kronik
Cüceloğlu, D. (2023). İletişim Donanımları, Remzi Kitabevi
Kaya, A. (2017). Kişilerarası ilişkiler ve etkili iletişim, Pegem Akademi
Voltan-Acar, N. (2023). İnsan ilişkileri: iletişim, Nobel
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
4
2
8
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
7
1
7
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
2
3
6
Proje Sunumu / Seminer
2
3
6
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
7
1
7
Genel Sınav ve Hazırlığı
14
1
14
Performans Görevi, Bakım Planı
7
2
14
Toplam İş Yükü (Saat)
90
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
İNSAN İLİŞKİLERİ VE İLETİŞİM
-
Bahar Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Seç. Genel Kültür
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Merve YAZİCİ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
İnsanlar arası ilişkilerin tanımı ve sınıflandırılması yapılır. İnsanlar arası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımlar (psikanalitik, bağlanma, çağdaş teoriler); kişilerarası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımlar (sosyal, psikolojik, bilişsel kuramlar); gelişimsel süreç olarak kişilerarası ilişkiler (bebeklik ve çocukluk dönemleri, ergenlik ve yetişkinlik dönemleri); insanlar arası ilişkilerde etkili olan faktörler; cinsiyet, cinsiyet rolleri ve kişilerarası ilişkiler; kişilerarası ilişkilerde kendini uyarlama ve kendini açma; iletişim ve iletişim hataları; etkili iletişim becerileri; kişilerarası problemler, çatışma ve çatışma çözüm yaklaşımları; kültürler arası farklılaşma yönünden insan ilişkileri açıklanır, sınıflanır ve örneklendirilir.
Dersin İçeriği
Bu ders; İletişimin tanımlanması ve süreçleri,İletişimin işlevleri ve sınıflandırılması,Kişilerarası iletişimin başlangıcı ve gelişimi,Kişilerarası ilişkiler ile ilgili kuramsal yaklaşımlar,Etkili iletişim becerileri 1,Etkili iletişim becerileri 2,Çatışma ve çatışma çözme,Kişilerarası iletişim ve duygusal zeka,Aile içi ilişkiler ve iletişim,Okulda ilişkiler ve iletişim,Öğrenci Sunumları,Öğrenci sunumları,Öğrenci sunumları,Öğrenci sunumları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.İnsanlar arası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımları (psikanalitik, bağlanma, çağdaş teoriler) tanımlar.
10, 16, 19, 9
A, D
2.Kişilerarası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımları (sosyal, psikolojik, bilişsel kuramlar) tanımlar.
10, 16, 9
A, D
3.Gelişimsel süreç olarak kişilerarası ilişkileri (bebeklik ve çocukluk dönemleri, ergenlik ve yetişkinlik dönemleri) tanımlar.
10, 16, 19, 9
A, D
4.İnsanlar arası ilişkilerde etkili olan faktörleri belirler ve açıklar.
10, 16, 19, 9
A
6.Çatışma ve çatışma çözüm yaklaşımlarını özetleyebilecektir.
10, 14, 16, 19, 5, 9
A, D
7.Kültürler arası farklılaşma yönünden insan ilişkilerini değerlendirir.
10, 12, 13, 16, 9
5. Kişilerarası ilişkilerde kendini uyarlama ve kendini açma yöntemlerini tanımlar.
10, 13, 16, 19, 5, 9
A, D
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
İletişimin tanımlanması ve süreçleri
Ders hakkında beklentilerin konuşulması
2
İletişimin işlevleri ve sınıflandırılması
İnsanlar arası ilişkiler ile ilgili kuramsal yaklaşımların incelenmesi
3
Kişilerarası iletişimin başlangıcı ve gelişimi
Kişilerarası ilişkilerle ilgili kuramsal yaklaşımların incelenmesi
4
Kişilerarası ilişkiler ile ilgili kuramsal yaklaşımlar
Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması
5
Etkili iletişim becerileri 1
Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması
6
Etkili iletişim becerileri 2
Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması
7
Çatışma ve çatışma çözme
Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması
8
Kişilerarası iletişim ve duygusal zeka
Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması
9
Aile içi ilişkiler ve iletişim
Konuyla ilgili kişisel deneyim yazısı yazılması
10
Okulda ilişkiler ve iletişim
Etkili iletişim becerilerinin incelenmesi
11
Öğrenci Sunumları
Etkili iletişim becerilerinin incelenmesi
12
Öğrenci sunumları
Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması
13
Öğrenci sunumları
Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması
14
Öğrenci sunumları
Konuyla ilgili önerilen güncel makalelerin okunması
Kaynak
Ders notları
Cüceloğlu, D. (2023). İnsan insana, Kronik
Cüceloğlu, D. (2023). İletişim Donanımları, Remzi Kitabevi
Kaya, A. (2017). Kişilerarası ilişkiler ve etkili iletişim, Pegem Akademi
Voltan-Acar, N. (2023). İnsan ilişkileri: iletişim, Nobel
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.