Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE KAVRAM YANILGILARI-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Melisa KARAKAYA ÖZTÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Figen BOZKUŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı matematiksel bir kavramın yapılandırılması sürecinde ilköğretim öğrencilerinin karşılaştıkları matematiksel zorlukları anlamak ve bu anlayıştan yola çıkarak öğretim stratejileri geliştirmektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı,Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı,Kavram yanılgısı çeşitleri
,Kavram yanılgısı çeşitleri, Kavram yanılgısı çeşitleri,Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar,Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar,Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar,Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri,Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri,Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri,Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme,Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme,Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
“Kavram yanılgısı” kavramını tanımlar.10, 16, 23, 9A
Matematiksel kavram yanılgılarına neden olan durumları inceler. 16E
Matematiksel kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik çözüm yoları oluşturur.10, 15, 20, 23A, H
Kavram yanılgılarını ortaya çıkarmaya yönelik sorgulama teknikleri uygular.10, 16, 19, 20A, H
Kavram yanılgılarını gidermeye yönelik ders içeriği hazırlar.20, 23, 3, 5A, E, H
Kavram yanılgılarını gidermeye yönelik ders uygulaması yapar.10, 16, 19, 5, 9H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı[1], [3], [4], [5]
2Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı[1], [4], [5]
3Kavram yanılgısı çeşitleri
[1], [2]
4Kavram yanılgısı çeşitleri[1]
5 Kavram yanılgısı çeşitleri[1]
6Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar[1], [3]
7Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar[1], [3]
8Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar[1], [3]
9Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri[1], [3]
10Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri[1], [3]
11Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri[1], [3]
12Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme[1], [3]
13Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme[1], [3]
14Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme[1], [3]
Kaynak
Kitap [1] Özmantar, M.F., Bingölbali, E. & Akkoç H. (2015). Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri (4.Baskı). Pegem Akademi. Makale [2] Halil, Ö. & AYDIN, O. (2018). İlkokul matematik dersinde kavram yanılgıları ve hata örnekleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1-9. [4] Yilmaz, K., & Çolak, R. (2011). Kavramlara Genel Bir Bakış: Kavramların ve Kavram Haritalarının Pedagojik Açıdan İncelenmesi. Journal of Graduate School of Social Sciences, 15(1). Öğretim Programı [3] Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara Tez [5] Üzel, D. (2003). Kavram haritası ve vee diyagramı kullanımının ilköğretim 7. sınıf matematik öğretiminde öğrenci başarısına etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü].

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati122
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi122
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)4
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(4/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE KAVRAM YANILGILARI-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Melisa KARAKAYA ÖZTÜRK
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Figen BOZKUŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı matematiksel bir kavramın yapılandırılması sürecinde ilköğretim öğrencilerinin karşılaştıkları matematiksel zorlukları anlamak ve bu anlayıştan yola çıkarak öğretim stratejileri geliştirmektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı,Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı,Kavram yanılgısı çeşitleri
,Kavram yanılgısı çeşitleri, Kavram yanılgısı çeşitleri,Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar,Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar,Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar,Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri,Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri,Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri,Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme,Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme,Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
“Kavram yanılgısı” kavramını tanımlar.10, 16, 23, 9A
Matematiksel kavram yanılgılarına neden olan durumları inceler. 16E
Matematiksel kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik çözüm yoları oluşturur.10, 15, 20, 23A, H
Kavram yanılgılarını ortaya çıkarmaya yönelik sorgulama teknikleri uygular.10, 16, 19, 20A, H
Kavram yanılgılarını gidermeye yönelik ders içeriği hazırlar.20, 23, 3, 5A, E, H
Kavram yanılgılarını gidermeye yönelik ders uygulaması yapar.10, 16, 19, 5, 9H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı[1], [3], [4], [5]
2Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı[1], [4], [5]
3Kavram yanılgısı çeşitleri
[1], [2]
4Kavram yanılgısı çeşitleri[1]
5 Kavram yanılgısı çeşitleri[1]
6Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar[1], [3]
7Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar[1], [3]
8Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar[1], [3]
9Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri[1], [3]
10Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri[1], [3]
11Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri[1], [3]
12Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme[1], [3]
13Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme[1], [3]
14Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme[1], [3]
Kaynak
Kitap [1] Özmantar, M.F., Bingölbali, E. & Akkoç H. (2015). Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri (4.Baskı). Pegem Akademi. Makale [2] Halil, Ö. & AYDIN, O. (2018). İlkokul matematik dersinde kavram yanılgıları ve hata örnekleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1-9. [4] Yilmaz, K., & Çolak, R. (2011). Kavramlara Genel Bir Bakış: Kavramların ve Kavram Haritalarının Pedagojik Açıdan İncelenmesi. Journal of Graduate School of Social Sciences, 15(1). Öğretim Programı [3] Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara Tez [5] Üzel, D. (2003). Kavram haritası ve vee diyagramı kullanımının ilköğretim 7. sınıf matematik öğretiminde öğrenci başarısına etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü].

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:09Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:10