Bu dersin amacı matematiksel bir kavramın yapılandırılması sürecinde ilköğretim öğrencilerinin karşılaştıkları matematiksel zorlukları anlamak ve bu anlayıştan yola çıkarak öğretim stratejileri geliştirmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı,Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı,Kavram yanılgısı çeşitleri
,Kavram yanılgısı çeşitleri, Kavram yanılgısı çeşitleri,Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar,Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar,Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar,Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri,Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri,Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri,Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme,Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme,Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
“Kavram yanılgısı” kavramını tanımlar.
10, 16, 23, 9
A
Matematiksel kavram yanılgılarına neden olan durumları inceler.
16
E
Matematiksel kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik çözüm yoları oluşturur.
10, 15, 20, 23
A, H
Kavram yanılgılarını ortaya çıkarmaya yönelik sorgulama teknikleri uygular.
10, 16, 19, 20
A, H
Kavram yanılgılarını gidermeye yönelik ders içeriği hazırlar.
20, 23, 3, 5
A, E, H
Kavram yanılgılarını gidermeye yönelik ders uygulaması yapar.
10, 16, 19, 5, 9
H
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı
[1], [3], [4], [5]
2
Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı
[1], [4], [5]
3
Kavram yanılgısı çeşitleri
[1], [2]
4
Kavram yanılgısı çeşitleri
[1]
5
Kavram yanılgısı çeşitleri
[1]
6
Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar
[1], [3]
7
Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar
[1], [3]
8
Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar
[1], [3]
9
Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri
[1], [3]
10
Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri
[1], [3]
11
Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri
[1], [3]
12
Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme
[1], [3]
13
Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme
[1], [3]
14
Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme
[1], [3]
Kaynak
Kitap
[1] Özmantar, M.F., Bingölbali, E. & Akkoç H. (2015). Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri (4.Baskı). Pegem Akademi.
Makale
[2] Halil, Ö. & AYDIN, O. (2018). İlkokul matematik dersinde kavram yanılgıları ve hata örnekleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1-9.
[4] Yilmaz, K., & Çolak, R. (2011). Kavramlara Genel Bir Bakış: Kavramların ve Kavram Haritalarının Pedagojik Açıdan İncelenmesi. Journal of Graduate School of Social Sciences, 15(1).
Öğretim Programı
[3] Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara
Tez
[5] Üzel, D. (2003). Kavram haritası ve vee diyagramı kullanımının ilköğretim 7. sınıf matematik öğretiminde öğrenci başarısına etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü].
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
1
2
2
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
2
2
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
4
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(4/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE KAVRAM YANILGILARI
-
Güz Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Melisa KARAKAYA ÖZTÜRK
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Figen BOZKUŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı matematiksel bir kavramın yapılandırılması sürecinde ilköğretim öğrencilerinin karşılaştıkları matematiksel zorlukları anlamak ve bu anlayıştan yola çıkarak öğretim stratejileri geliştirmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı,Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı,Kavram yanılgısı çeşitleri
,Kavram yanılgısı çeşitleri, Kavram yanılgısı çeşitleri,Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar,Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar,Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar,Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri,Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri,Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri,Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme,Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme,Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
“Kavram yanılgısı” kavramını tanımlar.
10, 16, 23, 9
A
Matematiksel kavram yanılgılarına neden olan durumları inceler.
16
E
Matematiksel kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik çözüm yoları oluşturur.
10, 15, 20, 23
A, H
Kavram yanılgılarını ortaya çıkarmaya yönelik sorgulama teknikleri uygular.
10, 16, 19, 20
A, H
Kavram yanılgılarını gidermeye yönelik ders içeriği hazırlar.
20, 23, 3, 5
A, E, H
Kavram yanılgılarını gidermeye yönelik ders uygulaması yapar.
10, 16, 19, 5, 9
H
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı
[1], [3], [4], [5]
2
Matematiksel hata, zorluk ve kavram yanılgısı
[1], [4], [5]
3
Kavram yanılgısı çeşitleri
[1], [2]
4
Kavram yanılgısı çeşitleri
[1]
5
Kavram yanılgısı çeşitleri
[1]
6
Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar
[1], [3]
7
Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar
[1], [3]
8
Matematiksel kavramlar ve alan yazında bu kavramlarla ilişkili yaygın yanılgılar
[1], [3]
9
Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri
[1], [3]
10
Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri
[1], [3]
11
Ortaokul öğrencilerinin düşünme süreçlerini ortaya çıkarıcı sorgulama teknikleri
[1], [3]
12
Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme
[1], [3]
13
Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme
[1], [3]
14
Konu alanın özelliklerine ve öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre kavram yanılgılarına ilişkin çözüm önerileri üretme
[1], [3]
Kaynak
Kitap
[1] Özmantar, M.F., Bingölbali, E. & Akkoç H. (2015). Matematiksel Kavram Yanılgıları ve Çözüm Önerileri (4.Baskı). Pegem Akademi.
Makale
[2] Halil, Ö. & AYDIN, O. (2018). İlkokul matematik dersinde kavram yanılgıları ve hata örnekleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(2), 1-9.
[4] Yilmaz, K., & Çolak, R. (2011). Kavramlara Genel Bir Bakış: Kavramların ve Kavram Haritalarının Pedagojik Açıdan İncelenmesi. Journal of Graduate School of Social Sciences, 15(1).
Öğretim Programı
[3] Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı. Ankara
Tez
[5] Üzel, D. (2003). Kavram haritası ve vee diyagramı kullanımının ilköğretim 7. sınıf matematik öğretiminde öğrenci başarısına etkisi [Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü].
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.