Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GEOMETRİ VE ÖLÇME ÖĞRETİMİ-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Damla SÖNMEZ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Figen BOZKUŞ
Dersin YardımcılarıArş.Gör. Eda Nur Güner
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin, geometri ve ölçme ile ilgili temel kavramları açıklaması; geometri ve ölçme konuları için ders içeriğinin nasıl düzenleneceğini açıklaması; nasıl uygun öğretim materyali ve stratejisi hazırlayacağını açıklaması; ortaokul öğrencilerinin yaşadığı kavram yanılgılarını açıklaması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Geometrinin Tarihi Gelişimi ve Farklı Geometriler,Geometri Öğretimi,Geometrik Düşünmenin Gelişimi ve Önemi,Temel Geometrik Kavramlar, Açı Kavramı ve Öğretimi,Üçgenler ve Öğretimi,Geometride Eşlik-Benzerlik Öğretimi,Dörtgen Kavramı ve Öğretimi,Çokgenler ve Öğretimi,Çember ve Daire Kavramı ve Öğretimi,Ölçme Öğretimi (Uzunluk ve Zaman),Ölçme Öğretimi (Alan ve Hacim),Geometrik Cisimlerin Öğretimi (Prizma ve Silindir),Geometrik Cisimlerin Öğretimi (Koni ve Piramit),Dönüşüm Geometrisi ve Öğretimi, İzdüşüm Kavramı ve Öğretimi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Van Hiele geometri düşünme düzeylerini açıklar. 10, 16, 19, 9A, E, F
Geometrik cisimlerin aralarındaki farkları açıklar. 10, 16, 19, 9A, E, F
Ölçmenin doğası ve matematik eğitimindeki önemini açıklar. 10, 16, 19, 9A, E, F
Dönüşüm geometrisi hareketlerini açıklar.10, 16, 19, 9A, E, F
Eşlik ve benzerlik arasındaki ilişkiyi örneklerle açıklar.10, 16, 19, 9A, E, F
Uzunluk, alan, hacim ölçme arasındaki ilişkileri açıklar. 10, 16, 19, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Geometrinin Tarihi Gelişimi ve Farklı GeometrilerBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
2Geometri ÖğretimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
3Geometrik Düşünmenin Gelişimi ve ÖnemiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
4Temel Geometrik Kavramlar, Açı Kavramı ve ÖğretimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
5Üçgenler ve ÖğretimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
6Geometride Eşlik-Benzerlik ÖğretimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
7Dörtgen Kavramı ve ÖğretimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
8Çokgenler ve ÖğretimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
9Çember ve Daire Kavramı ve ÖğretimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
10Ölçme Öğretimi (Uzunluk ve Zaman)Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
11Ölçme Öğretimi (Alan ve Hacim)Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
12Geometrik Cisimlerin Öğretimi (Prizma ve Silindir)Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
13Geometrik Cisimlerin Öğretimi (Koni ve Piramit)Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
14Dönüşüm Geometrisi ve Öğretimi, İzdüşüm Kavramı ve ÖğretimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
Kaynak
[1] Ertekin, E., & Ünlü, M. Geometri ve Ölçme Öğretimi: Tanımlar, Kavramlar ve Etkinlikler. Pegem Akademik Yayıncılık. (En son basım) [2] Van De Walle, J. A. , Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim. Çeviri editörü: Prof. Dr. Soner Durmuş. Nobel Yayınları. (En son basım) [3] MEB. Matematik öğretim programı. (Güncel program) [4] Şimşek, E., & Yücekaya, G. (2014). Dinamik geometri yazılımı ile öğretimin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin uzamsal yeteneklerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(1), 65-80. [5] Öztürk, T., & Demirel, D. (2023). Öğretmen adaylarının alan bilgisinin öğrenci hataları bağlamında değerlendirilmesi: Geometri ve ölçme. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(2), 462-476.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme3927
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi5315
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer5210
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11212
Genel Sınav ve Hazırlığı11515
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)121
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(121/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GEOMETRİ VE ÖLÇME ÖĞRETİMİ-Güz Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Damla SÖNMEZ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Figen BOZKUŞ
Dersin YardımcılarıArş.Gör. Eda Nur Güner
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin, geometri ve ölçme ile ilgili temel kavramları açıklaması; geometri ve ölçme konuları için ders içeriğinin nasıl düzenleneceğini açıklaması; nasıl uygun öğretim materyali ve stratejisi hazırlayacağını açıklaması; ortaokul öğrencilerinin yaşadığı kavram yanılgılarını açıklaması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Geometrinin Tarihi Gelişimi ve Farklı Geometriler,Geometri Öğretimi,Geometrik Düşünmenin Gelişimi ve Önemi,Temel Geometrik Kavramlar, Açı Kavramı ve Öğretimi,Üçgenler ve Öğretimi,Geometride Eşlik-Benzerlik Öğretimi,Dörtgen Kavramı ve Öğretimi,Çokgenler ve Öğretimi,Çember ve Daire Kavramı ve Öğretimi,Ölçme Öğretimi (Uzunluk ve Zaman),Ölçme Öğretimi (Alan ve Hacim),Geometrik Cisimlerin Öğretimi (Prizma ve Silindir),Geometrik Cisimlerin Öğretimi (Koni ve Piramit),Dönüşüm Geometrisi ve Öğretimi, İzdüşüm Kavramı ve Öğretimi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Van Hiele geometri düşünme düzeylerini açıklar. 10, 16, 19, 9A, E, F
Geometrik cisimlerin aralarındaki farkları açıklar. 10, 16, 19, 9A, E, F
Ölçmenin doğası ve matematik eğitimindeki önemini açıklar. 10, 16, 19, 9A, E, F
Dönüşüm geometrisi hareketlerini açıklar.10, 16, 19, 9A, E, F
Eşlik ve benzerlik arasındaki ilişkiyi örneklerle açıklar.10, 16, 19, 9A, E, F
Uzunluk, alan, hacim ölçme arasındaki ilişkileri açıklar. 10, 16, 19, 9A, E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Geometrinin Tarihi Gelişimi ve Farklı GeometrilerBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
2Geometri ÖğretimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
3Geometrik Düşünmenin Gelişimi ve ÖnemiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
4Temel Geometrik Kavramlar, Açı Kavramı ve ÖğretimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
5Üçgenler ve ÖğretimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
6Geometride Eşlik-Benzerlik ÖğretimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
7Dörtgen Kavramı ve ÖğretimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
8Çokgenler ve ÖğretimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
9Çember ve Daire Kavramı ve ÖğretimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
10Ölçme Öğretimi (Uzunluk ve Zaman)Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
11Ölçme Öğretimi (Alan ve Hacim)Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
12Geometrik Cisimlerin Öğretimi (Prizma ve Silindir)Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
13Geometrik Cisimlerin Öğretimi (Koni ve Piramit)Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
14Dönüşüm Geometrisi ve Öğretimi, İzdüşüm Kavramı ve ÖğretimiBelirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması
Kaynak
[1] Ertekin, E., & Ünlü, M. Geometri ve Ölçme Öğretimi: Tanımlar, Kavramlar ve Etkinlikler. Pegem Akademik Yayıncılık. (En son basım) [2] Van De Walle, J. A. , Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim. Çeviri editörü: Prof. Dr. Soner Durmuş. Nobel Yayınları. (En son basım) [3] MEB. Matematik öğretim programı. (Güncel program) [4] Şimşek, E., & Yücekaya, G. (2014). Dinamik geometri yazılımı ile öğretimin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin uzamsal yeteneklerine etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 15(1), 65-80. [5] Öztürk, T., & Demirel, D. (2023). Öğretmen adaylarının alan bilgisinin öğrenci hataları bağlamında değerlendirilmesi: Geometri ve ölçme. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 12(2), 462-476.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:09Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:10