Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EĞİTİMDE AHLAK VE ETİK | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ahmet Şükrü ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, eğitimciler veya öğretmen adayı öğrencilerde etik farkındalığı, eleştirel düşünme ve sorumlu karar verme yetilerini geliştirmektir. Bu ders, ahlaki felsefe ve etik teoriler konusunda sağlam bir temel sunar ve aynı zamanda eğitimcilerin kariyerlerinde karşılaşabilecekleri özel etik zorlukları ele alır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 'Etik' nedir? 'Etik', ne ile ilgilidir? Etik ve ahlak.,Etik çalışmasının alanları, Meta-etik, Normatif etik, Uygulamalı Etik,Vaka Çalışması: Öğrencilerle Elektronik İletişim NORMATİF ETİK GELENEKLERİ:DOĞRU VE YANLIŞIN BELİRLENMESI,Batı etik teorileri Neden etik teori kullanılır?,Deontolojik etik.Sonuç odaklılık, Görevler.,Teleolojik etik.Sonuç odaklılık, Egoizm, Faydacılık (Utilitarizm),Vaka Çalışması: 1: Öğrencileri öğretmenin kendi arabası ile okula taşımasıVaka Çalışması: 2: Öğrencilerle fizikse temas,Deontolojik etik ve Teleolojik etikTRAMVAY SORUNUVaka Çalışması:: Çifte Standartlı Devamsızlık Politikası,Etik konusunda iki farklı düşünce tarzı arasındaki çatışma ve Erdem etiği Aristoteles sorar: En iyi flütü kim almalıdır?,Vaka Çalışması:Ders İçinde İşlenmemiş Konularla İlgili Sınav Soruları,ANA ETİK KONULAR:HANGİ ARGÜMANLAR GEÇERLİ SAYILIR?,"Dünyanın nasıl 'olduğu' ve nasıl 'olması' arasındaki gerilim David Hume, doğal yanılgı,Etik monizm, görecelik ve çoktanlılık ,Vaka Çalışması: Sınıfta Siyaset, Sınıfta Din, Öğretmenin Kamusal Alandaki Davranışı ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Eğitim ortamlarında ortaya çıkabilecek potansiyel etik konuları ve zorlukları belirler. | 10, 16, 9 | A, E |
Çeşitli açılardan karmaşık etik ikilemleri analiz eder. | 10, 16, 9 | A, E |
Farklı etik teorileri göz önünde bulunduran tutarlı ve ikna edici etik argümanlar oluşturur. | 10, 16, 9 | A, E |
Farklı etik bakış açılarının ve etik karar vermenin karmaşıklığını kavrar. | 10, 16, 9 | A, E |
Müfredat, değerlendirme yöntemleri, sınıf politikaları ve öğrenci etkileşimlerinin tasarımında etik prensipleri uygular. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 'Etik' nedir? 'Etik', ne ile ilgilidir? Etik ve ahlak. | Ders Notları |
2 | Etik çalışmasının alanları, Meta-etik, Normatif etik, Uygulamalı Etik | Ders Notları |
3 | Vaka Çalışması: Öğrencilerle Elektronik İletişim NORMATİF ETİK GELENEKLERİ:DOĞRU VE YANLIŞIN BELİRLENMESI | Ders Notları |
4 | Batı etik teorileri Neden etik teori kullanılır? | Ders Notları |
5 | Deontolojik etik.Sonuç odaklılık, Görevler. | Ders Notları |
6 | Teleolojik etik.Sonuç odaklılık, Egoizm, Faydacılık (Utilitarizm) | Ders Notları |
7 | Vaka Çalışması: 1: Öğrencileri öğretmenin kendi arabası ile okula taşımasıVaka Çalışması: 2: Öğrencilerle fizikse temas | Ders Notları |
8 | Deontolojik etik ve Teleolojik etikTRAMVAY SORUNUVaka Çalışması:: Çifte Standartlı Devamsızlık Politikası | Ders Notları |
9 | Etik konusunda iki farklı düşünce tarzı arasındaki çatışma ve Erdem etiği Aristoteles sorar: En iyi flütü kim almalıdır? | Ders Notları |
10 | Vaka Çalışması:Ders İçinde İşlenmemiş Konularla İlgili Sınav Soruları | Ders Notları |
11 | ANA ETİK KONULAR:HANGİ ARGÜMANLAR GEÇERLİ SAYILIR? | Ders Notları |
12 | "Dünyanın nasıl 'olduğu' ve nasıl 'olması' arasındaki gerilim David Hume, doğal yanılgı | Ders Notları |
13 | Etik monizm, görecelik ve çoktanlılık | Ders Notları |
14 | Vaka Çalışması: Sınıfta Siyaset, Sınıfta Din, Öğretmenin Kamusal Alandaki Davranışı | Ders Notları |
Kaynak |
Ders notları aşağıda verilen kitap ve makalelerden yararlanılarak hazırlanmıştır: Keith-Spiegel, P., Whitley, Jr., B.E., Balogh, D.W., Perkins, D.V., & Wittig, A.F. (2002). The Ethics of Teaching: A Casebook (2nd ed.). Psychology Press. Johns B. H. McGrath M. Z. & Mathur S. R. (2008). Ethical dilemmas in education : standing up for honesty and integrity. Rowman & LIttlefield Education. Get Citation Cairns, J., Gardner, R., & Lawton, D. (Eds.). (2000). Education for Values: Morals, Ethics and Citizenship in Contemporary Teaching (1st ed.). Routledge. |
Strike, K. A., & Soltis, J. F. (2009). The ethics of teaching. 5th ed. New York, Teachers College. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
2 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
3 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
4 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
6 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 30 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 98 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(98/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EĞİTİMDE AHLAK VE ETİK | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ahmet Şükrü ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, eğitimciler veya öğretmen adayı öğrencilerde etik farkındalığı, eleştirel düşünme ve sorumlu karar verme yetilerini geliştirmektir. Bu ders, ahlaki felsefe ve etik teoriler konusunda sağlam bir temel sunar ve aynı zamanda eğitimcilerin kariyerlerinde karşılaşabilecekleri özel etik zorlukları ele alır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 'Etik' nedir? 'Etik', ne ile ilgilidir? Etik ve ahlak.,Etik çalışmasının alanları, Meta-etik, Normatif etik, Uygulamalı Etik,Vaka Çalışması: Öğrencilerle Elektronik İletişim NORMATİF ETİK GELENEKLERİ:DOĞRU VE YANLIŞIN BELİRLENMESI,Batı etik teorileri Neden etik teori kullanılır?,Deontolojik etik.Sonuç odaklılık, Görevler.,Teleolojik etik.Sonuç odaklılık, Egoizm, Faydacılık (Utilitarizm),Vaka Çalışması: 1: Öğrencileri öğretmenin kendi arabası ile okula taşımasıVaka Çalışması: 2: Öğrencilerle fizikse temas,Deontolojik etik ve Teleolojik etikTRAMVAY SORUNUVaka Çalışması:: Çifte Standartlı Devamsızlık Politikası,Etik konusunda iki farklı düşünce tarzı arasındaki çatışma ve Erdem etiği Aristoteles sorar: En iyi flütü kim almalıdır?,Vaka Çalışması:Ders İçinde İşlenmemiş Konularla İlgili Sınav Soruları,ANA ETİK KONULAR:HANGİ ARGÜMANLAR GEÇERLİ SAYILIR?,"Dünyanın nasıl 'olduğu' ve nasıl 'olması' arasındaki gerilim David Hume, doğal yanılgı,Etik monizm, görecelik ve çoktanlılık ,Vaka Çalışması: Sınıfta Siyaset, Sınıfta Din, Öğretmenin Kamusal Alandaki Davranışı ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Eğitim ortamlarında ortaya çıkabilecek potansiyel etik konuları ve zorlukları belirler. | 10, 16, 9 | A, E |
Çeşitli açılardan karmaşık etik ikilemleri analiz eder. | 10, 16, 9 | A, E |
Farklı etik teorileri göz önünde bulunduran tutarlı ve ikna edici etik argümanlar oluşturur. | 10, 16, 9 | A, E |
Farklı etik bakış açılarının ve etik karar vermenin karmaşıklığını kavrar. | 10, 16, 9 | A, E |
Müfredat, değerlendirme yöntemleri, sınıf politikaları ve öğrenci etkileşimlerinin tasarımında etik prensipleri uygular. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 'Etik' nedir? 'Etik', ne ile ilgilidir? Etik ve ahlak. | Ders Notları |
2 | Etik çalışmasının alanları, Meta-etik, Normatif etik, Uygulamalı Etik | Ders Notları |
3 | Vaka Çalışması: Öğrencilerle Elektronik İletişim NORMATİF ETİK GELENEKLERİ:DOĞRU VE YANLIŞIN BELİRLENMESI | Ders Notları |
4 | Batı etik teorileri Neden etik teori kullanılır? | Ders Notları |
5 | Deontolojik etik.Sonuç odaklılık, Görevler. | Ders Notları |
6 | Teleolojik etik.Sonuç odaklılık, Egoizm, Faydacılık (Utilitarizm) | Ders Notları |
7 | Vaka Çalışması: 1: Öğrencileri öğretmenin kendi arabası ile okula taşımasıVaka Çalışması: 2: Öğrencilerle fizikse temas | Ders Notları |
8 | Deontolojik etik ve Teleolojik etikTRAMVAY SORUNUVaka Çalışması:: Çifte Standartlı Devamsızlık Politikası | Ders Notları |
9 | Etik konusunda iki farklı düşünce tarzı arasındaki çatışma ve Erdem etiği Aristoteles sorar: En iyi flütü kim almalıdır? | Ders Notları |
10 | Vaka Çalışması:Ders İçinde İşlenmemiş Konularla İlgili Sınav Soruları | Ders Notları |
11 | ANA ETİK KONULAR:HANGİ ARGÜMANLAR GEÇERLİ SAYILIR? | Ders Notları |
12 | "Dünyanın nasıl 'olduğu' ve nasıl 'olması' arasındaki gerilim David Hume, doğal yanılgı | Ders Notları |
13 | Etik monizm, görecelik ve çoktanlılık | Ders Notları |
14 | Vaka Çalışması: Sınıfta Siyaset, Sınıfta Din, Öğretmenin Kamusal Alandaki Davranışı | Ders Notları |
Kaynak |
Ders notları aşağıda verilen kitap ve makalelerden yararlanılarak hazırlanmıştır: Keith-Spiegel, P., Whitley, Jr., B.E., Balogh, D.W., Perkins, D.V., & Wittig, A.F. (2002). The Ethics of Teaching: A Casebook (2nd ed.). Psychology Press. Johns B. H. McGrath M. Z. & Mathur S. R. (2008). Ethical dilemmas in education : standing up for honesty and integrity. Rowman & LIttlefield Education. Get Citation Cairns, J., Gardner, R., & Lawton, D. (Eds.). (2000). Education for Values: Morals, Ethics and Citizenship in Contemporary Teaching (1st ed.). Routledge. |
Strike, K. A., & Soltis, J. F. (2009). The ethics of teaching. 5th ed. New York, Teachers College. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
2 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
3 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
4 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
6 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |