Örneklem, verilerin düzenlenmesi ve analizi, örnekleme dağılımı ve tahmin etme, güven aralığı, iki kitle ortalamasının farkı için aralık tahmini, iki kitle varyansının oranı için aralık tahmini, binom parametresi p için aralık tahmini; hipotez testleri, korelasyon ve regresyon gibi temel istatistiksel kavramların öğrenci tarafından tanımlanması, karşılaştırılması, çeşitli analizler ve hesaplar yapılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Temel kavramlar
,Verilerin düzenlenmesi ve analizi
,Ölçme ve ölçeklerin incelenmesi,Merkezi eğilim ölçüleri,Frekans dağılımları ve grafiklerin incelenmesi,Merkezi dağılım ölçüleri,Örnekleme dağılımlarının incelenmesi ,Örnekleme dağılımlarının incelenmesi
,Binom dağılımı
,Güven aralığı tahmini
,Güven aralığı tahmini,Hipotez testleri
,Korelasyon ve regresyon
,Korelasyon ve regresyon
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Betimsel istatistikleri hesaplar.
12, 16, 6, 9
A
Bilimsel araştırmalarda yer alan betimsel istatistikleri yorumlar.
10, 16, 6
A
Merkezi eğilim ölçülerini uygular.
10, 12, 16, 6, 9
A
Çeşitli konularda elde edilen verileri tanımlar.
10, 16, 6, 9
A
Merkezi dağılım ölçülerini uygular.
10, 12, 16, 6, 9
A
Çıkarımsal istatistikleri hesaplar.
12, 16, 6, 9
A
Korelasyon ve regresyon analizleri uygular.
10, 12, 16, 6, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Temel kavramlar
İlgili kaynaklar
2
Verilerin düzenlenmesi ve analizi
İlgili kaynaklar
3
Ölçme ve ölçeklerin incelenmesi
İlgili kaynaklar
4
Merkezi eğilim ölçüleri
İlgili kaynaklar
5
Frekans dağılımları ve grafiklerin incelenmesi
İlgili kaynaklar
6
Merkezi dağılım ölçüleri
İlgili kaynaklar
7
Örnekleme dağılımlarının incelenmesi
İlgili kaynaklar
8
Örnekleme dağılımlarının incelenmesi
İlgili kaynaklar
9
Binom dağılımı
İlgili kaynaklar
10
Güven aralığı tahmini
İlgili kaynaklar
11
Güven aralığı tahmini
İlgili kaynaklar
12
Hipotez testleri
İlgili kaynaklar
13
Korelasyon ve regresyon
İlgili kaynaklar
14
Korelasyon ve regresyon
İlgili kaynaklar
Kaynak
1. Olasılık ve İstatistik (20. Baskı), Prof. Dr. Fikri Akdeniz (2016) Akademisyen
Kitabevi, Ankara ISBN: 978-605-9942-62-1
2. Herkes İçin TEMEL İSTATİSTİK YÖNTEMLERİ ve Uygulamaları, Prof. Dr. Adnan Mazmanoğlu (2016) Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
3. İstatistik, Tuncer Özdil-Adil Oguzhan-Metin Çakıcı, (2020) 4. Baskı, Ekin Yayınevi Bursa.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
1
2
2
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
2
2
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
4
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(4/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
İSTATİSTİK
-
Güz Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Esra YEMENLİ
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Esra YEMENLİ
Dersin Yardımcıları
Arş.Gör. Nisa GÖKÇE
Dersin Amacı
Örneklem, verilerin düzenlenmesi ve analizi, örnekleme dağılımı ve tahmin etme, güven aralığı, iki kitle ortalamasının farkı için aralık tahmini, iki kitle varyansının oranı için aralık tahmini, binom parametresi p için aralık tahmini; hipotez testleri, korelasyon ve regresyon gibi temel istatistiksel kavramların öğrenci tarafından tanımlanması, karşılaştırılması, çeşitli analizler ve hesaplar yapılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Temel kavramlar
,Verilerin düzenlenmesi ve analizi
,Ölçme ve ölçeklerin incelenmesi,Merkezi eğilim ölçüleri,Frekans dağılımları ve grafiklerin incelenmesi,Merkezi dağılım ölçüleri,Örnekleme dağılımlarının incelenmesi ,Örnekleme dağılımlarının incelenmesi
,Binom dağılımı
,Güven aralığı tahmini
,Güven aralığı tahmini,Hipotez testleri
,Korelasyon ve regresyon
,Korelasyon ve regresyon
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Betimsel istatistikleri hesaplar.
12, 16, 6, 9
A
Bilimsel araştırmalarda yer alan betimsel istatistikleri yorumlar.
10, 16, 6
A
Merkezi eğilim ölçülerini uygular.
10, 12, 16, 6, 9
A
Çeşitli konularda elde edilen verileri tanımlar.
10, 16, 6, 9
A
Merkezi dağılım ölçülerini uygular.
10, 12, 16, 6, 9
A
Çıkarımsal istatistikleri hesaplar.
12, 16, 6, 9
A
Korelasyon ve regresyon analizleri uygular.
10, 12, 16, 6, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Temel kavramlar
İlgili kaynaklar
2
Verilerin düzenlenmesi ve analizi
İlgili kaynaklar
3
Ölçme ve ölçeklerin incelenmesi
İlgili kaynaklar
4
Merkezi eğilim ölçüleri
İlgili kaynaklar
5
Frekans dağılımları ve grafiklerin incelenmesi
İlgili kaynaklar
6
Merkezi dağılım ölçüleri
İlgili kaynaklar
7
Örnekleme dağılımlarının incelenmesi
İlgili kaynaklar
8
Örnekleme dağılımlarının incelenmesi
İlgili kaynaklar
9
Binom dağılımı
İlgili kaynaklar
10
Güven aralığı tahmini
İlgili kaynaklar
11
Güven aralığı tahmini
İlgili kaynaklar
12
Hipotez testleri
İlgili kaynaklar
13
Korelasyon ve regresyon
İlgili kaynaklar
14
Korelasyon ve regresyon
İlgili kaynaklar
Kaynak
1. Olasılık ve İstatistik (20. Baskı), Prof. Dr. Fikri Akdeniz (2016) Akademisyen
Kitabevi, Ankara ISBN: 978-605-9942-62-1
2. Herkes İçin TEMEL İSTATİSTİK YÖNTEMLERİ ve Uygulamaları, Prof. Dr. Adnan Mazmanoğlu (2016) Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
3. İstatistik, Tuncer Özdil-Adil Oguzhan-Metin Çakıcı, (2020) 4. Baskı, Ekin Yayınevi Bursa.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.