Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE MODELLEME | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Melisa KARAKAYA ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ahmet Şükrü ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğretmen adaylarına matematik eğitiminde matematiksel modelleme ve uygulamaları hakkında temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Dersin amacı, kapsamı ve süreci hakkında bilgilendirme Müfredatlarda Matematiksel Modelleme,Matematiksel modelleme ile ilgili temel kavramların tartışılması,Model - Matematiksel Model – Matematiksel Modelleme Örnek modelleme etkinliği-1 (Düşünce Raporu-1),Matematiksel Modelleme – Uygulama Problemleri Örnek modelleme etkinliği-2 (Düşünce Raporu-1),Teorik Tartışma Matematiksel Modelleme – Uygulama Problemleri Modelleme Etkinliklerinin Doğası ,Matematiksel Modelleme Problem Türleri ve Özellikleri,Matematiksel modelleme süreci, döngüsü, önemi ve farklı gösterimler Örnek modelleme etkinliği-3 (Düşünme Raporu-3),Matematiksel modelleme süreci, döngüsü, önemi ve farklı gösterimler ,Matematiksel modelleme süreci, döngüsü, önemi ve farklı gösterimler ,Matematiksel Modelleme etkinliklerinin sınıf uygulamaları sürecinde öğretmenin rolü ve sahip olması gereken donanımlar Örnek modelleme etkinliği-4 (Düşünme Raporu-4),Matematiksel Modelleme Becerileri,Matematiksel modelleme ve Ölçme-değerlendirmesi,Dönem sonu proje sunumları,Dönem sonu proje sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Matematiksel bilgi ve becerilerini gerçek hayat problemlerini (veya gerçekçi problemleri) çözmede kullanır. | 10, 16, 20, 5, 9 | A, H |
Matematiksel modelleme ile ilgili temel kavramları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Modelleme etkinliklerinin temel niteliklerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Matematik öğretiminde modellemenin önemini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Matematiksel modellemenin sınıf uygulamalarında öğretmenlerin değişen rollerinin fark eder. | 10, 16, 20, 5, 9 | A, H |
Matematiksel modelleme bağlamında öğrencilerin matematiksel düşünme süreçlerini yorumlar. | 10, 12, 16, 5, 9 | A, H |
Bireysel olarak veya grup olarak matematik öğretiminde kullanılabilecek modelleme soruları tasarlayıp gerçek sınıf ortamında uygular. | 10, 16, 5, 9 | A, H |
Matematiksel modelleme sürecinde gerekli olduğunda uygun teknolojilleri kullanır. | 10, 16, 5, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, Dersin amacı, kapsamı ve süreci hakkında bilgilendirme Müfredatlarda Matematiksel Modelleme | İlgili kaynaklar |
2 | Matematiksel modelleme ile ilgili temel kavramların tartışılması | İlgili kaynaklar |
3 | Model - Matematiksel Model – Matematiksel Modelleme Örnek modelleme etkinliği-1 (Düşünce Raporu-1) | İlgili kaynaklar |
4 | Matematiksel Modelleme – Uygulama Problemleri Örnek modelleme etkinliği-2 (Düşünce Raporu-1) | İlgili kaynaklar |
5 | Teorik Tartışma Matematiksel Modelleme – Uygulama Problemleri Modelleme Etkinliklerinin Doğası | İlgili kaynaklar |
6 | Matematiksel Modelleme Problem Türleri ve Özellikleri | İlgili kaynaklar |
7 | Matematiksel modelleme süreci, döngüsü, önemi ve farklı gösterimler Örnek modelleme etkinliği-3 (Düşünme Raporu-3) | İlgili kaynaklar |
8 | Matematiksel modelleme süreci, döngüsü, önemi ve farklı gösterimler | İlgili Kaynaklar |
9 | Matematiksel modelleme süreci, döngüsü, önemi ve farklı gösterimler | İlgili kaynaklar |
10 | Matematiksel Modelleme etkinliklerinin sınıf uygulamaları sürecinde öğretmenin rolü ve sahip olması gereken donanımlar Örnek modelleme etkinliği-4 (Düşünme Raporu-4) | İlgili kaynaklar |
11 | Matematiksel Modelleme Becerileri | İlgili kaynaklar |
12 | Matematiksel modelleme ve Ölçme-değerlendirmesi | İlgili kaynaklar |
13 | Dönem sonu proje sunumları | İlgili kaynaklar |
14 | Dönem sonu proje sunumları | İlgili kaynaklar |
Kaynak |
Kitap [1] Erbaş A. K. , Çetinkaya B., Alacacı C., Çakıroğlu E., Aydoğan Yenmez A., Şen Zeytun A., Korkmaz H., Kertil M., Didiş M. G. , Baş S., ve Şahin, Z. (2016). Lise Matematik Konuları için Günlük Hayattan Modelleme Soruları. Türkiye Bilimler Akademisi, Ankara. [2] Bukova Güzel, E., Tekin-Dede, A., Hıdıroğlu, Ç. N., Kula-Ünver, S., & Özaltun-Çelik, A. (2016). Matematik Eğitiminde Matematiksel Modelleme (4.Baskı). Pegem Akademi, Ankara. Makale [3] Erbaş, A. K., Kertil, M., Çetinkaya, B., Çakıroğlu, E., Alacacı, C., & Baş, S. (2014). Matematik eğitiminde matematiksel modelleme: Temel kavramlar ve farklı yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1-21. [4] Aztekin, S., & Şener, Z. T. (2015). Türkiye’de matematik eğitimi alanındaki matematiksel modelleme araştırmalarının içerik analizi: Bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
2 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
3 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
4 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
6 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 2 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 15 | 15 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 8 | 16 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 53 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(53/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE MODELLEME | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Melisa KARAKAYA ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ahmet Şükrü ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğretmen adaylarına matematik eğitiminde matematiksel modelleme ve uygulamaları hakkında temel bilgi ve becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Dersin amacı, kapsamı ve süreci hakkında bilgilendirme Müfredatlarda Matematiksel Modelleme,Matematiksel modelleme ile ilgili temel kavramların tartışılması,Model - Matematiksel Model – Matematiksel Modelleme Örnek modelleme etkinliği-1 (Düşünce Raporu-1),Matematiksel Modelleme – Uygulama Problemleri Örnek modelleme etkinliği-2 (Düşünce Raporu-1),Teorik Tartışma Matematiksel Modelleme – Uygulama Problemleri Modelleme Etkinliklerinin Doğası ,Matematiksel Modelleme Problem Türleri ve Özellikleri,Matematiksel modelleme süreci, döngüsü, önemi ve farklı gösterimler Örnek modelleme etkinliği-3 (Düşünme Raporu-3),Matematiksel modelleme süreci, döngüsü, önemi ve farklı gösterimler ,Matematiksel modelleme süreci, döngüsü, önemi ve farklı gösterimler ,Matematiksel Modelleme etkinliklerinin sınıf uygulamaları sürecinde öğretmenin rolü ve sahip olması gereken donanımlar Örnek modelleme etkinliği-4 (Düşünme Raporu-4),Matematiksel Modelleme Becerileri,Matematiksel modelleme ve Ölçme-değerlendirmesi,Dönem sonu proje sunumları,Dönem sonu proje sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Matematiksel bilgi ve becerilerini gerçek hayat problemlerini (veya gerçekçi problemleri) çözmede kullanır. | 10, 16, 20, 5, 9 | A, H |
Matematiksel modelleme ile ilgili temel kavramları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Modelleme etkinliklerinin temel niteliklerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Matematik öğretiminde modellemenin önemini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Matematiksel modellemenin sınıf uygulamalarında öğretmenlerin değişen rollerinin fark eder. | 10, 16, 20, 5, 9 | A, H |
Matematiksel modelleme bağlamında öğrencilerin matematiksel düşünme süreçlerini yorumlar. | 10, 12, 16, 5, 9 | A, H |
Bireysel olarak veya grup olarak matematik öğretiminde kullanılabilecek modelleme soruları tasarlayıp gerçek sınıf ortamında uygular. | 10, 16, 5, 9 | A, H |
Matematiksel modelleme sürecinde gerekli olduğunda uygun teknolojilleri kullanır. | 10, 16, 5, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, Dersin amacı, kapsamı ve süreci hakkında bilgilendirme Müfredatlarda Matematiksel Modelleme | İlgili kaynaklar |
2 | Matematiksel modelleme ile ilgili temel kavramların tartışılması | İlgili kaynaklar |
3 | Model - Matematiksel Model – Matematiksel Modelleme Örnek modelleme etkinliği-1 (Düşünce Raporu-1) | İlgili kaynaklar |
4 | Matematiksel Modelleme – Uygulama Problemleri Örnek modelleme etkinliği-2 (Düşünce Raporu-1) | İlgili kaynaklar |
5 | Teorik Tartışma Matematiksel Modelleme – Uygulama Problemleri Modelleme Etkinliklerinin Doğası | İlgili kaynaklar |
6 | Matematiksel Modelleme Problem Türleri ve Özellikleri | İlgili kaynaklar |
7 | Matematiksel modelleme süreci, döngüsü, önemi ve farklı gösterimler Örnek modelleme etkinliği-3 (Düşünme Raporu-3) | İlgili kaynaklar |
8 | Matematiksel modelleme süreci, döngüsü, önemi ve farklı gösterimler | İlgili Kaynaklar |
9 | Matematiksel modelleme süreci, döngüsü, önemi ve farklı gösterimler | İlgili kaynaklar |
10 | Matematiksel Modelleme etkinliklerinin sınıf uygulamaları sürecinde öğretmenin rolü ve sahip olması gereken donanımlar Örnek modelleme etkinliği-4 (Düşünme Raporu-4) | İlgili kaynaklar |
11 | Matematiksel Modelleme Becerileri | İlgili kaynaklar |
12 | Matematiksel modelleme ve Ölçme-değerlendirmesi | İlgili kaynaklar |
13 | Dönem sonu proje sunumları | İlgili kaynaklar |
14 | Dönem sonu proje sunumları | İlgili kaynaklar |
Kaynak |
Kitap [1] Erbaş A. K. , Çetinkaya B., Alacacı C., Çakıroğlu E., Aydoğan Yenmez A., Şen Zeytun A., Korkmaz H., Kertil M., Didiş M. G. , Baş S., ve Şahin, Z. (2016). Lise Matematik Konuları için Günlük Hayattan Modelleme Soruları. Türkiye Bilimler Akademisi, Ankara. [2] Bukova Güzel, E., Tekin-Dede, A., Hıdıroğlu, Ç. N., Kula-Ünver, S., & Özaltun-Çelik, A. (2016). Matematik Eğitiminde Matematiksel Modelleme (4.Baskı). Pegem Akademi, Ankara. Makale [3] Erbaş, A. K., Kertil, M., Çetinkaya, B., Çakıroğlu, E., Alacacı, C., & Baş, S. (2014). Matematik eğitiminde matematiksel modelleme: Temel kavramlar ve farklı yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1-21. [4] Aztekin, S., & Şener, Z. T. (2015). Türkiye’de matematik eğitimi alanındaki matematiksel modelleme araştırmalarının içerik analizi: Bir meta-sentez çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
2 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
3 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
4 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
6 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |