Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLKOKUL MATEMATİK ÖĞRETİMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Damla SÖNMEZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Figen BOZKUŞ |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Eda Nur Güner |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, ilkokul matematik öğretiminin amaçlarını açıklaması; temel ilkelerini açıklaması; ilkokul matematik dersi öğretim programının amacını, içeriğini, felsefi yaklaşımını açıklaması; öğretim yöntemlerini ve ölçme ve değerlendirme tekniklerini açıklaması; ilkokul matematiğindeki temel kavramlarını açıklaması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İlkokul Matematik Öğretiminin Amaçları ve Temel İlkeleri,İlkokul Öğrencilerinde Matematik Yapma ve Bilme,Etkili Matematik Öğretimi ve Farklı Temsil/Modellerin Kullanımı,Matematikte Erken Yaşlardan İtibaren Kazandırılacak Önemli Beceriler,İlkokul Matematik Dersi Öğretim Programının Amaç, İçerik, Felsefi Yaklaşım, Öğretim Yöntemleri, Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Açısından İncelenmesi,Sayı Kavramının ve Sayı Hissinin Gelişimi,Basamak Değeri Kavramı,Aritmetik İşlemler: Toplama ve Çıkarma,Aritmetik İşlemler: Çarpma ve Bölme,Kesir Kavramı ve Kesirlerde İşlemler,İlkokulda Geometrik Kavramlar ve Ölçme Gelişimi,İlkokulda Ölçme Kavramının Gelişimi ,İlkokulda Veri Analiz Kavramlarının Gelişim,İlkokul Matematik Derslerinde Ölçme ve Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İlkokul matematik öğretiminin amaçlarını ve temel ilkelerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
İlkokul matematik dersi öğretim programının amaç, içerik, felsefi yaklaşım, öğretim yöntemleri, ölçme ve değerlendirme tekniklerini analiz eder. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
İlkokul öğrencilerinde matematiksel anlamayı analiz eder. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Erken yaştan itibaren matematikte kazandırılacak önemli becerileri analiz eder. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Etkili matematik öğretimini analiz eder. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
İlkokul matematiğindeki temel kavramları analiz eder. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlkokul Matematik Öğretiminin Amaçları ve Temel İlkeleri | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
2 | İlkokul Öğrencilerinde Matematik Yapma ve Bilme | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
3 | Etkili Matematik Öğretimi ve Farklı Temsil/Modellerin Kullanımı | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
4 | Matematikte Erken Yaşlardan İtibaren Kazandırılacak Önemli Beceriler | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
5 | İlkokul Matematik Dersi Öğretim Programının Amaç, İçerik, Felsefi Yaklaşım, Öğretim Yöntemleri, Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Açısından İncelenmesi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
6 | Sayı Kavramının ve Sayı Hissinin Gelişimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
7 | Basamak Değeri Kavramı | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
8 | Aritmetik İşlemler: Toplama ve Çıkarma | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
9 | Aritmetik İşlemler: Çarpma ve Bölme | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
10 | Kesir Kavramı ve Kesirlerde İşlemler | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
11 | İlkokulda Geometrik Kavramlar ve Ölçme Gelişimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
12 | İlkokulda Ölçme Kavramının Gelişimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
13 | İlkokulda Veri Analiz Kavramlarının Gelişim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
14 | İlkokul Matematik Derslerinde Ölçme ve Değerlendirme | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
Kaynak |
[1] Olkun, S., & Toluk-Uçar, Z. İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi. Maya Akademi. (En son basım) [2] Van De Walle, J. A. , Karp, K. S., Bay-Williams, J. M. İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim. Çeviri editörü: Prof. Dr. Soner Durmuş. Nobel Yayınları. (En son basım) [3] Kar, T., & Öçal, M. F. İlköğretimde Teknoloji Destekli Ölçme Öğretimi. Pegem Akademi. (En son basım) [4] Kaçar, A. İlkokulda Matematik Öğretimi. Pegem Akademi. (En son basım) [5] Haylock, D., & Cokcburn, A. Küçük Çocuklar için Matematiği Anlama. Nobel Akademi. (En son basım) [6] Tarım. K., Bulut-Özsezer, M. S., & Canbazoğlu, H. B. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik ve matematik öğretimine ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(3), 1032-1052. [7] MEB. Matematik öğretim programı. (Güncel program) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
2 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
3 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
4 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
6 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 12 | 2 | 24 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 10 | 30 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 10 | 20 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 122 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(122/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLKOKUL MATEMATİK ÖĞRETİMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Damla SÖNMEZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Figen BOZKUŞ |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Eda Nur Güner |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilerin, ilkokul matematik öğretiminin amaçlarını açıklaması; temel ilkelerini açıklaması; ilkokul matematik dersi öğretim programının amacını, içeriğini, felsefi yaklaşımını açıklaması; öğretim yöntemlerini ve ölçme ve değerlendirme tekniklerini açıklaması; ilkokul matematiğindeki temel kavramlarını açıklaması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İlkokul Matematik Öğretiminin Amaçları ve Temel İlkeleri,İlkokul Öğrencilerinde Matematik Yapma ve Bilme,Etkili Matematik Öğretimi ve Farklı Temsil/Modellerin Kullanımı,Matematikte Erken Yaşlardan İtibaren Kazandırılacak Önemli Beceriler,İlkokul Matematik Dersi Öğretim Programının Amaç, İçerik, Felsefi Yaklaşım, Öğretim Yöntemleri, Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Açısından İncelenmesi,Sayı Kavramının ve Sayı Hissinin Gelişimi,Basamak Değeri Kavramı,Aritmetik İşlemler: Toplama ve Çıkarma,Aritmetik İşlemler: Çarpma ve Bölme,Kesir Kavramı ve Kesirlerde İşlemler,İlkokulda Geometrik Kavramlar ve Ölçme Gelişimi,İlkokulda Ölçme Kavramının Gelişimi ,İlkokulda Veri Analiz Kavramlarının Gelişim,İlkokul Matematik Derslerinde Ölçme ve Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
İlkokul matematik öğretiminin amaçlarını ve temel ilkelerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
İlkokul matematik dersi öğretim programının amaç, içerik, felsefi yaklaşım, öğretim yöntemleri, ölçme ve değerlendirme tekniklerini analiz eder. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
İlkokul öğrencilerinde matematiksel anlamayı analiz eder. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Erken yaştan itibaren matematikte kazandırılacak önemli becerileri analiz eder. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Etkili matematik öğretimini analiz eder. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
İlkokul matematiğindeki temel kavramları analiz eder. | 10, 16, 19, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlkokul Matematik Öğretiminin Amaçları ve Temel İlkeleri | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
2 | İlkokul Öğrencilerinde Matematik Yapma ve Bilme | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
3 | Etkili Matematik Öğretimi ve Farklı Temsil/Modellerin Kullanımı | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
4 | Matematikte Erken Yaşlardan İtibaren Kazandırılacak Önemli Beceriler | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
5 | İlkokul Matematik Dersi Öğretim Programının Amaç, İçerik, Felsefi Yaklaşım, Öğretim Yöntemleri, Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Açısından İncelenmesi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
6 | Sayı Kavramının ve Sayı Hissinin Gelişimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
7 | Basamak Değeri Kavramı | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
8 | Aritmetik İşlemler: Toplama ve Çıkarma | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
9 | Aritmetik İşlemler: Çarpma ve Bölme | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
10 | Kesir Kavramı ve Kesirlerde İşlemler | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
11 | İlkokulda Geometrik Kavramlar ve Ölçme Gelişimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
12 | İlkokulda Ölçme Kavramının Gelişimi | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
13 | İlkokulda Veri Analiz Kavramlarının Gelişim | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
14 | İlkokul Matematik Derslerinde Ölçme ve Değerlendirme | Belirtilen temel kaynaklardan ilgili okumaların yapılması |
Kaynak |
[1] Olkun, S., & Toluk-Uçar, Z. İlköğretimde Etkinlik Temelli Matematik Öğretimi. Maya Akademi. (En son basım) [2] Van De Walle, J. A. , Karp, K. S., Bay-Williams, J. M. İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim. Çeviri editörü: Prof. Dr. Soner Durmuş. Nobel Yayınları. (En son basım) [3] Kar, T., & Öçal, M. F. İlköğretimde Teknoloji Destekli Ölçme Öğretimi. Pegem Akademi. (En son basım) [4] Kaçar, A. İlkokulda Matematik Öğretimi. Pegem Akademi. (En son basım) [5] Haylock, D., & Cokcburn, A. Küçük Çocuklar için Matematiği Anlama. Nobel Akademi. (En son basım) [6] Tarım. K., Bulut-Özsezer, M. S., & Canbazoğlu, H. B. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik ve matematik öğretimine ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(3), 1032-1052. [7] MEB. Matematik öğretim programı. (Güncel program) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
2 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
3 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
4 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
6 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |