Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATEMATİK FELSEFESİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra YEMENLİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ahmet Şükrü ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Matematik öğretmen adayının matematiğin doğasına ilişkin farkındalığını geliştirmek amacıyla matematiğin bilimdeki yeri; matematiksel düşünme yöntemleri, matematik tarihinde yaşanılan krizler ve matematiğin temelleri üzerine felsefi görüşler konularında donamım sahibi olmalarını sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Dersin amacı, kapsamı ve süreci hakkında bilgilendirme, Müfredatlarda Matematiksel Modelleme,Matematik nedir? Sorusu Üzerine tartışma.,Matematiğin ontolojisi, Matematiğin epistemolojisi,Sayılar, kümeler, fonksiyonlar vb. matematiksel kavramlar ile önerme ve matematiksel ifadelerin anlamları,Matematiğin temelleri,Matematiğin yöntemleri,Matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler,Ara Sınav Haftası,Matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik,Frege, Russel, Hilbert, Brouwer ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları,Matematik felsefesinde temel kuramlar mantıkçılık (Logisicm), biçimcilik (Formalism) ve sezgicilik (Intuitionism),Matematik felsefesinde temel kuramlar mantıkçılık (Logisicm), biçimcilik (Formalism) ve sezgicilik (Intuitionism),Yarı-deneyselciler ve Lakatos,Matematik felsefesinin matematik eğitimi ile ilişkisi,Matematik eğitimi felsefesinde sosyal gruplar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler matematiğin bilimdeki yerini açıklayabilecektir. | 4 | E, J |
Öğrenciler teoremler, aksiyomlar, ispatlar gibi matematiksel kavramları açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | E |
Öğrenciler matematiğin nesnelliğini ve gerçek dünyadaki uygulamasını açıklayabilecektir. | 10, 19 | E |
Matematik filozoflarının görüşlerini açıklayabilecektir. | 10, 4 | E, L |
Öğrenciler matematiğin felsefesinin temel yaklaşımlarını açıklayabilecektir. | 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, J: Akran değerlendirmesi, L: Grup değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, Dersin amacı, kapsamı ve süreci hakkında bilgilendirme, Müfredatlarda Matematiksel Modelleme | İlgili kaynaklar |
2 | Matematik nedir? Sorusu Üzerine tartışma. | İlgili kaynaklar |
3 | Matematiğin ontolojisi, Matematiğin epistemolojisi | İlgili kaynaklar |
4 | Sayılar, kümeler, fonksiyonlar vb. matematiksel kavramlar ile önerme ve matematiksel ifadelerin anlamları | İlgili kaynaklar |
5 | Matematiğin temelleri | İlgili kaynaklar |
6 | Matematiğin yöntemleri | İlgili kaynaklar |
7 | Matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler | İlgili kaynaklar |
8 | Ara Sınav Haftası | Sınava hazırlık |
9 | Matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik | İlgili kaynaklar |
10 | Frege, Russel, Hilbert, Brouwer ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları | İlgili kaynaklar |
11 | Matematik felsefesinde temel kuramlar mantıkçılık (Logisicm), biçimcilik (Formalism) ve sezgicilik (Intuitionism) | İlgili kaynaklar |
12 | Matematik felsefesinde temel kuramlar mantıkçılık (Logisicm), biçimcilik (Formalism) ve sezgicilik (Intuitionism) | İlgili kaynaklar |
13 | Yarı-deneyselciler ve Lakatos | İlgili kaynaklar |
14 | Matematik felsefesinin matematik eğitimi ile ilişkisi | İlgili kaynaklar |
15 | Matematik eğitimi felsefesinde sosyal gruplar | İlgili kaynaklar |
Kaynak |
-Matematiksel düşünme, Cemal Yıldırım, Remzi Kitabevi. -Bilim felsefesi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitabevi. -Matematik felsefesi, Stephen F. Barker, İmge Kitabevi. -Matematik Felsefesi, Bekir Sami GÜR, Kadim Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
2 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
3 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
4 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
6 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 1 | 30 | 30 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 20 | 1 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 30 | 1 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 94 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(94/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATEMATİK FELSEFESİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra YEMENLİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ahmet Şükrü ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Matematik öğretmen adayının matematiğin doğasına ilişkin farkındalığını geliştirmek amacıyla matematiğin bilimdeki yeri; matematiksel düşünme yöntemleri, matematik tarihinde yaşanılan krizler ve matematiğin temelleri üzerine felsefi görüşler konularında donamım sahibi olmalarını sağlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanışma, Dersin amacı, kapsamı ve süreci hakkında bilgilendirme, Müfredatlarda Matematiksel Modelleme,Matematik nedir? Sorusu Üzerine tartışma.,Matematiğin ontolojisi, Matematiğin epistemolojisi,Sayılar, kümeler, fonksiyonlar vb. matematiksel kavramlar ile önerme ve matematiksel ifadelerin anlamları,Matematiğin temelleri,Matematiğin yöntemleri,Matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler,Ara Sınav Haftası,Matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik,Frege, Russel, Hilbert, Brouwer ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları,Matematik felsefesinde temel kuramlar mantıkçılık (Logisicm), biçimcilik (Formalism) ve sezgicilik (Intuitionism),Matematik felsefesinde temel kuramlar mantıkçılık (Logisicm), biçimcilik (Formalism) ve sezgicilik (Intuitionism),Yarı-deneyselciler ve Lakatos,Matematik felsefesinin matematik eğitimi ile ilişkisi,Matematik eğitimi felsefesinde sosyal gruplar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler matematiğin bilimdeki yerini açıklayabilecektir. | 4 | E, J |
Öğrenciler teoremler, aksiyomlar, ispatlar gibi matematiksel kavramları açıklayabilecektir. | 10, 16, 9 | E |
Öğrenciler matematiğin nesnelliğini ve gerçek dünyadaki uygulamasını açıklayabilecektir. | 10, 19 | E |
Matematik filozoflarının görüşlerini açıklayabilecektir. | 10, 4 | E, L |
Öğrenciler matematiğin felsefesinin temel yaklaşımlarını açıklayabilecektir. | 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, J: Akran değerlendirmesi, L: Grup değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma, Dersin amacı, kapsamı ve süreci hakkında bilgilendirme, Müfredatlarda Matematiksel Modelleme | İlgili kaynaklar |
2 | Matematik nedir? Sorusu Üzerine tartışma. | İlgili kaynaklar |
3 | Matematiğin ontolojisi, Matematiğin epistemolojisi | İlgili kaynaklar |
4 | Sayılar, kümeler, fonksiyonlar vb. matematiksel kavramlar ile önerme ve matematiksel ifadelerin anlamları | İlgili kaynaklar |
5 | Matematiğin temelleri | İlgili kaynaklar |
6 | Matematiğin yöntemleri | İlgili kaynaklar |
7 | Matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler | İlgili kaynaklar |
8 | Ara Sınav Haftası | Sınava hazırlık |
9 | Matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik | İlgili kaynaklar |
10 | Frege, Russel, Hilbert, Brouwer ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları | İlgili kaynaklar |
11 | Matematik felsefesinde temel kuramlar mantıkçılık (Logisicm), biçimcilik (Formalism) ve sezgicilik (Intuitionism) | İlgili kaynaklar |
12 | Matematik felsefesinde temel kuramlar mantıkçılık (Logisicm), biçimcilik (Formalism) ve sezgicilik (Intuitionism) | İlgili kaynaklar |
13 | Yarı-deneyselciler ve Lakatos | İlgili kaynaklar |
14 | Matematik felsefesinin matematik eğitimi ile ilişkisi | İlgili kaynaklar |
15 | Matematik eğitimi felsefesinde sosyal gruplar | İlgili kaynaklar |
Kaynak |
-Matematiksel düşünme, Cemal Yıldırım, Remzi Kitabevi. -Bilim felsefesi, Cemal Yıldırım, Remzi Kitabevi. -Matematik felsefesi, Stephen F. Barker, İmge Kitabevi. -Matematik Felsefesi, Bekir Sami GÜR, Kadim Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
2 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
3 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
4 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
6 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |