Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MANTIKSAL AKIL YÜRÜTME-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra YEMENLİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Alaattin PUSMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı akıl yürütmenin matematik eğitimindeki yerini ve akıl yürütme becerisini öğrencilere kazandırabilmenin yöntemlerini matematik öğretim programı çerçevesinde tartışmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Akıl Yürütme Tanımı ve Türleri ,Akıl Yürütme Becerisi,Akıl Yürütme ve İspat,Akıl Yürütme ve Örüntü,Akıl Yürütme ve Argümantasyon,Akıl Yürütme ve Tahmin ,Uzamsal Akıl Yürütme ,Problem Kurma ve Problem Çözme Sürecinde Akıl Yürütme,Matematiksel Modelleme Sürecinde Akıl Yürütme,Etkinlik Tasarlama Sürecinde Akıl Yürütme,Orantısal ve Olasılıksal Akıl Yürütme,Akıl Yürütme ve Üstbiliş,Akıl Yürütme ve Matematik Kaygısı,Akıl Yürütmenin Becerisinin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Matematik öğretiminde akıl yürütmeyi ve önemini açıklar.10, 16, 5, 9E
Mantık ve akıl yürütme arasındaki ilişkiyi açıklar.10, 16, 5, 9E
Matematik öğretiminde kullanılabilecek farklı akıl yürütme stratejilerini açıklar ve örneklendirir. 10, 16, 5, 6A, E
Yuvarlama, zihinden işlem yapma, tahmin etme gibi stratejileri açıklar.10, 16, 5, 6E
Matematik öğretiminde kullanılan farklı akıl yürütme çerçevelerini açıklar.10, 16, 5, 6E
Akıl yürütme türlerini (tümdengelimli, tümevarımsal, geri çıkarımlı ve analojik akıl yürütme) ifade eder ve örnekler verir.10, 16, 5, 6A, E
İspatlama sürecinde uygun akıl yürütme türlerini kullanır.10, 16, 5, 6A, E
Problem çözme sürecinde uygun akıl yürütme türlerini kullanır.10, 16, 5, 6E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Akıl Yürütme Tanımı ve Türleri İlgili kaynaklar
2Akıl Yürütme Becerisiİlgili kaynaklar
3Akıl Yürütme ve İspatİlgili kaynaklar
4Akıl Yürütme ve Örüntüİlgili kaynaklar
5Akıl Yürütme ve Argümantasyonİlgili kaynaklar
6Akıl Yürütme ve Tahmin İlgili kaynaklar
7Uzamsal Akıl Yürütme İlgili kaynaklar
8Problem Kurma ve Problem Çözme Sürecinde Akıl Yürütmeİlgili kaynaklar
9Matematiksel Modelleme Sürecinde Akıl Yürütmeİlgili kaynaklar
10Etkinlik Tasarlama Sürecinde Akıl Yürütmeİlgili kaynaklar
11Orantısal ve Olasılıksal Akıl Yürütmeİlgili kaynaklar
12Akıl Yürütme ve Üstbilişİlgili kaynaklar
13Akıl Yürütme ve Matematik Kaygısıİlgili kaynaklar
14Akıl Yürütmenin Becerisinin Değerlendirilmesiİlgili kaynaklar
Kaynak
1. Van de Walle, J.A., Karp, K.S., & Bay Williams, J.M. (2012). İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim (7. Baskıdan) (Çev. Ed. S. Durmuş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. 2. Yıldırım, C., Matematiksel Düşünme (2019), Ankara: Remzi Kitabevi. 3. Erdem, E. (2022). Mantıksal Akıl Yürütme, Ankara: Pegem.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer11010
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı188
Genel Sınav ve Hazırlığı188
Performans Görevi, Bakım Planı2816
Toplam İş Yükü (Saat)84
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(84/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MANTIKSAL AKIL YÜRÜTME-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra YEMENLİ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Alaattin PUSMAZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı akıl yürütmenin matematik eğitimindeki yerini ve akıl yürütme becerisini öğrencilere kazandırabilmenin yöntemlerini matematik öğretim programı çerçevesinde tartışmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Akıl Yürütme Tanımı ve Türleri ,Akıl Yürütme Becerisi,Akıl Yürütme ve İspat,Akıl Yürütme ve Örüntü,Akıl Yürütme ve Argümantasyon,Akıl Yürütme ve Tahmin ,Uzamsal Akıl Yürütme ,Problem Kurma ve Problem Çözme Sürecinde Akıl Yürütme,Matematiksel Modelleme Sürecinde Akıl Yürütme,Etkinlik Tasarlama Sürecinde Akıl Yürütme,Orantısal ve Olasılıksal Akıl Yürütme,Akıl Yürütme ve Üstbiliş,Akıl Yürütme ve Matematik Kaygısı,Akıl Yürütmenin Becerisinin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Matematik öğretiminde akıl yürütmeyi ve önemini açıklar.10, 16, 5, 9E
Mantık ve akıl yürütme arasındaki ilişkiyi açıklar.10, 16, 5, 9E
Matematik öğretiminde kullanılabilecek farklı akıl yürütme stratejilerini açıklar ve örneklendirir. 10, 16, 5, 6A, E
Yuvarlama, zihinden işlem yapma, tahmin etme gibi stratejileri açıklar.10, 16, 5, 6E
Matematik öğretiminde kullanılan farklı akıl yürütme çerçevelerini açıklar.10, 16, 5, 6E
Akıl yürütme türlerini (tümdengelimli, tümevarımsal, geri çıkarımlı ve analojik akıl yürütme) ifade eder ve örnekler verir.10, 16, 5, 6A, E
İspatlama sürecinde uygun akıl yürütme türlerini kullanır.10, 16, 5, 6A, E
Problem çözme sürecinde uygun akıl yürütme türlerini kullanır.10, 16, 5, 6E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Akıl Yürütme Tanımı ve Türleri İlgili kaynaklar
2Akıl Yürütme Becerisiİlgili kaynaklar
3Akıl Yürütme ve İspatİlgili kaynaklar
4Akıl Yürütme ve Örüntüİlgili kaynaklar
5Akıl Yürütme ve Argümantasyonİlgili kaynaklar
6Akıl Yürütme ve Tahmin İlgili kaynaklar
7Uzamsal Akıl Yürütme İlgili kaynaklar
8Problem Kurma ve Problem Çözme Sürecinde Akıl Yürütmeİlgili kaynaklar
9Matematiksel Modelleme Sürecinde Akıl Yürütmeİlgili kaynaklar
10Etkinlik Tasarlama Sürecinde Akıl Yürütmeİlgili kaynaklar
11Orantısal ve Olasılıksal Akıl Yürütmeİlgili kaynaklar
12Akıl Yürütme ve Üstbilişİlgili kaynaklar
13Akıl Yürütme ve Matematik Kaygısıİlgili kaynaklar
14Akıl Yürütmenin Becerisinin Değerlendirilmesiİlgili kaynaklar
Kaynak
1. Van de Walle, J.A., Karp, K.S., & Bay Williams, J.M. (2012). İlkokul ve Ortaokul Matematiği Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim (7. Baskıdan) (Çev. Ed. S. Durmuş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. 2. Yıldırım, C., Matematiksel Düşünme (2019), Ankara: Remzi Kitabevi. 3. Erdem, E. (2022). Mantıksal Akıl Yürütme, Ankara: Pegem.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:09Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:10