Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MATEMATİKTE PROBLEM ÇÖZME-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra YEMENLİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Özlem ERKEK
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Zeynep ARSLAN
Dersin AmacıBu dersin amacı öğretmen adaylarını problem türleri ve problem çözme süreçleri hakkında bilgilendirmektir. Bu kapsamda öğretmen adaylarının problem çözme stratejilerini örnekler üzerinde çalışarak deneyimlemelerini sağlamak ve problem çözme ile ilgili güncel gelişmeler aktarmak ve problem kurma konusunda deneyim kazanmasını sağlamak hedeflenmektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Problem ve problem çözme nedir?,Problem türleri ve problem çözme stratejileri,Problem çözme ile ilgili son dönemde ortaya çıkan gelişmeler,,Matematiksel problem çözme stratejileri ve problem çözmede çoklu gösterimlerin önemi.,Verileri organize etme stratejisi,Bilinçli tahmin ve kontrol stratejisi,Daha basit benzer problem çözme stratejisi,Canlandırma veya benzetim stratejisi,Geriye doğru çalışma ve Örüntü bulma stratejileri,Mantıksal Muhakeme ve Çizim yapma stratejileri,Farklı bakış açısı geliştirme stratejisi,Problem kurmanın tanımı, süreci, özellikleri ve önemi,,Problem kurma stratejileri, farklı problem kurma çalışmalarının yapılması.,Ortaokul matematik dersi öğretim programında ve ders kitaplarında problem kurma; problem kurmanın değerlendirilmesi.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Verilen bağlama uygun problem kurar.10, 12, 16, 19E
Problem çözme stratejilerine örnek problemler hazırlar.10, 12, 16, 19E
Problem ile alıştırma arasındaki farkı açıklar.10, 16, 9
Öğrencilerin problem çözme sürecini değerlendirir.10, 16, 9A
Problemi tanımlar.10, 12, 16, 19, 5, 9
Problem çözme aşamalarını bilir.10, 12, 16, 19, 5, 8
Problemlerin karmaşıklık düzeylerini ve çeşitlerini tanır.10, 16, 19, 5
Problem çözme stratejilerini kullanır.10, 12, 16E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Problem ve problem çözme nedir?Posamentier & Krulik (2016). s.1-6
2Problem türleri ve problem çözme stratejileriPosamentier & Krulik (2016). s.5-6
3Problem çözme ile ilgili son dönemde ortaya çıkan gelişmeler,Problem çözme ile ilgili literatür taraması
4Matematiksel problem çözme stratejileri ve problem çözmede çoklu gösterimlerin önemi.Çoklu gösterim ile ilgili literatür taraması
5Verileri organize etme stratejisiPosamentier & Krulik (2016). s.7-10
6Bilinçli tahmin ve kontrol stratejisiPosamentier & Krulik (2016). s.27-30
7Daha basit benzer problem çözme stratejisiPosamentier & Krulik (2016). s.42-44
8Canlandırma veya benzetim stratejisiPosamentier & Krulik (2016). s.55-60
9Geriye doğru çalışma ve Örüntü bulma stratejileriPosamentier & Krulik (2016). s.68-84
10Mantıksal Muhakeme ve Çizim yapma stratejileriPosamentier & Krulik (2016). s.100-116
11Farklı bakış açısı geliştirme stratejisiPosamentier & Krulik (2016). s.130-132
12Problem kurmanın tanımı, süreci, özellikleri ve önemi,Problem kurma ile ilgili literatür taraması
13Problem kurma stratejileri, farklı problem kurma çalışmalarının yapılması.Problem kurma örnekleri hazırlama
14Ortaokul matematik dersi öğretim programında ve ders kitaplarında problem kurma; problem kurmanın değerlendirilmesi.Müfredatın ve ders kitaplarının incelenmesi
Kaynak
Alfred S. Posamentier & Stephen Krulik (2016). Matematikte Problem Çözme. (Çeviri: Levent Akgün, Tuğrul Kar, M. Fatih Öçal) Pegem Akademi. Alfred S. Posamentier & Stephen Krulik (2020). Etkili ve Yaratıcı Çözümler İçin Problem Çözme Stratejileri 6-12. Sınıflar (Çeviri Levent Akgün,2. Baskı) Pegem Akademi. Çeker, F. & Ev Çimen, E. (2017). Ortaokul matematik öğretmenlerinin problem çözme stratejilerine ilişkin görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 2 (1), 44-60.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme13226
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi10220
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı155
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)89
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(89/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MATEMATİKTE PROBLEM ÇÖZME-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Esra YEMENLİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Özlem ERKEK
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Zeynep ARSLAN
Dersin AmacıBu dersin amacı öğretmen adaylarını problem türleri ve problem çözme süreçleri hakkında bilgilendirmektir. Bu kapsamda öğretmen adaylarının problem çözme stratejilerini örnekler üzerinde çalışarak deneyimlemelerini sağlamak ve problem çözme ile ilgili güncel gelişmeler aktarmak ve problem kurma konusunda deneyim kazanmasını sağlamak hedeflenmektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Problem ve problem çözme nedir?,Problem türleri ve problem çözme stratejileri,Problem çözme ile ilgili son dönemde ortaya çıkan gelişmeler,,Matematiksel problem çözme stratejileri ve problem çözmede çoklu gösterimlerin önemi.,Verileri organize etme stratejisi,Bilinçli tahmin ve kontrol stratejisi,Daha basit benzer problem çözme stratejisi,Canlandırma veya benzetim stratejisi,Geriye doğru çalışma ve Örüntü bulma stratejileri,Mantıksal Muhakeme ve Çizim yapma stratejileri,Farklı bakış açısı geliştirme stratejisi,Problem kurmanın tanımı, süreci, özellikleri ve önemi,,Problem kurma stratejileri, farklı problem kurma çalışmalarının yapılması.,Ortaokul matematik dersi öğretim programında ve ders kitaplarında problem kurma; problem kurmanın değerlendirilmesi.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Verilen bağlama uygun problem kurar.10, 12, 16, 19E
Problem çözme stratejilerine örnek problemler hazırlar.10, 12, 16, 19E
Problem ile alıştırma arasındaki farkı açıklar.10, 16, 9
Öğrencilerin problem çözme sürecini değerlendirir.10, 16, 9A
Problemi tanımlar.10, 12, 16, 19, 5, 9
Problem çözme aşamalarını bilir.10, 12, 16, 19, 5, 8
Problemlerin karmaşıklık düzeylerini ve çeşitlerini tanır.10, 16, 19, 5
Problem çözme stratejilerini kullanır.10, 12, 16E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Problem ve problem çözme nedir?Posamentier & Krulik (2016). s.1-6
2Problem türleri ve problem çözme stratejileriPosamentier & Krulik (2016). s.5-6
3Problem çözme ile ilgili son dönemde ortaya çıkan gelişmeler,Problem çözme ile ilgili literatür taraması
4Matematiksel problem çözme stratejileri ve problem çözmede çoklu gösterimlerin önemi.Çoklu gösterim ile ilgili literatür taraması
5Verileri organize etme stratejisiPosamentier & Krulik (2016). s.7-10
6Bilinçli tahmin ve kontrol stratejisiPosamentier & Krulik (2016). s.27-30
7Daha basit benzer problem çözme stratejisiPosamentier & Krulik (2016). s.42-44
8Canlandırma veya benzetim stratejisiPosamentier & Krulik (2016). s.55-60
9Geriye doğru çalışma ve Örüntü bulma stratejileriPosamentier & Krulik (2016). s.68-84
10Mantıksal Muhakeme ve Çizim yapma stratejileriPosamentier & Krulik (2016). s.100-116
11Farklı bakış açısı geliştirme stratejisiPosamentier & Krulik (2016). s.130-132
12Problem kurmanın tanımı, süreci, özellikleri ve önemi,Problem kurma ile ilgili literatür taraması
13Problem kurma stratejileri, farklı problem kurma çalışmalarının yapılması.Problem kurma örnekleri hazırlama
14Ortaokul matematik dersi öğretim programında ve ders kitaplarında problem kurma; problem kurmanın değerlendirilmesi.Müfredatın ve ders kitaplarının incelenmesi
Kaynak
Alfred S. Posamentier & Stephen Krulik (2016). Matematikte Problem Çözme. (Çeviri: Levent Akgün, Tuğrul Kar, M. Fatih Öçal) Pegem Akademi. Alfred S. Posamentier & Stephen Krulik (2020). Etkili ve Yaratıcı Çözümler İçin Problem Çözme Stratejileri 6-12. Sınıflar (Çeviri Levent Akgün,2. Baskı) Pegem Akademi. Çeker, F. & Ev Çimen, E. (2017). Ortaokul matematik öğretmenlerinin problem çözme stratejilerine ilişkin görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 2 (1), 44-60.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:09Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:10