Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATEMATİKTE PROBLEM ÇÖZME | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra YEMENLİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Özlem ERKEK |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Zeynep ARSLAN |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğretmen adaylarını problem türleri ve problem çözme süreçleri hakkında bilgilendirmektir. Bu kapsamda öğretmen adaylarının problem çözme stratejilerini örnekler üzerinde çalışarak deneyimlemelerini sağlamak ve problem çözme ile ilgili güncel gelişmeler aktarmak ve problem kurma konusunda deneyim kazanmasını sağlamak hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Problem ve problem çözme nedir?,Problem türleri ve problem çözme stratejileri,Problem çözme ile ilgili son dönemde ortaya çıkan gelişmeler,,Matematiksel problem çözme stratejileri ve problem çözmede çoklu gösterimlerin önemi.,Verileri organize etme stratejisi,Bilinçli tahmin ve kontrol stratejisi,Daha basit benzer problem çözme stratejisi,Canlandırma veya benzetim stratejisi,Geriye doğru çalışma ve Örüntü bulma stratejileri,Mantıksal Muhakeme ve Çizim yapma stratejileri,Farklı bakış açısı geliştirme stratejisi,Problem kurmanın tanımı, süreci, özellikleri ve önemi,,Problem kurma stratejileri, farklı problem kurma çalışmalarının yapılması.,Ortaokul matematik dersi öğretim programında ve ders kitaplarında problem kurma; problem kurmanın değerlendirilmesi.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Verilen bağlama uygun problem kurar. | 10, 12, 16, 19 | E |
Problem çözme stratejilerine örnek problemler hazırlar. | 10, 12, 16, 19 | E |
Problem ile alıştırma arasındaki farkı açıklar. | 10, 16, 9 | |
Öğrencilerin problem çözme sürecini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Problemi tanımlar. | 10, 12, 16, 19, 5, 9 | |
Problem çözme aşamalarını bilir. | 10, 12, 16, 19, 5, 8 | |
Problemlerin karmaşıklık düzeylerini ve çeşitlerini tanır. | 10, 16, 19, 5 | |
Problem çözme stratejilerini kullanır. | 10, 12, 16 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Problem ve problem çözme nedir? | Posamentier & Krulik (2016). s.1-6 |
2 | Problem türleri ve problem çözme stratejileri | Posamentier & Krulik (2016). s.5-6 |
3 | Problem çözme ile ilgili son dönemde ortaya çıkan gelişmeler, | Problem çözme ile ilgili literatür taraması |
4 | Matematiksel problem çözme stratejileri ve problem çözmede çoklu gösterimlerin önemi. | Çoklu gösterim ile ilgili literatür taraması |
5 | Verileri organize etme stratejisi | Posamentier & Krulik (2016). s.7-10 |
6 | Bilinçli tahmin ve kontrol stratejisi | Posamentier & Krulik (2016). s.27-30 |
7 | Daha basit benzer problem çözme stratejisi | Posamentier & Krulik (2016). s.42-44 |
8 | Canlandırma veya benzetim stratejisi | Posamentier & Krulik (2016). s.55-60 |
9 | Geriye doğru çalışma ve Örüntü bulma stratejileri | Posamentier & Krulik (2016). s.68-84 |
10 | Mantıksal Muhakeme ve Çizim yapma stratejileri | Posamentier & Krulik (2016). s.100-116 |
11 | Farklı bakış açısı geliştirme stratejisi | Posamentier & Krulik (2016). s.130-132 |
12 | Problem kurmanın tanımı, süreci, özellikleri ve önemi, | Problem kurma ile ilgili literatür taraması |
13 | Problem kurma stratejileri, farklı problem kurma çalışmalarının yapılması. | Problem kurma örnekleri hazırlama |
14 | Ortaokul matematik dersi öğretim programında ve ders kitaplarında problem kurma; problem kurmanın değerlendirilmesi. | Müfredatın ve ders kitaplarının incelenmesi |
Kaynak |
Alfred S. Posamentier & Stephen Krulik (2016). Matematikte Problem Çözme. (Çeviri: Levent Akgün, Tuğrul Kar, M. Fatih Öçal) Pegem Akademi. Alfred S. Posamentier & Stephen Krulik (2020). Etkili ve Yaratıcı Çözümler İçin Problem Çözme Stratejileri 6-12. Sınıflar (Çeviri Levent Akgün,2. Baskı) Pegem Akademi. Çeker, F. & Ev Çimen, E. (2017). Ortaokul matematik öğretmenlerinin problem çözme stratejilerine ilişkin görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 2 (1), 44-60. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
2 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
3 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
4 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
6 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 13 | 2 | 26 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 10 | 2 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 89 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(89/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATEMATİKTE PROBLEM ÇÖZME | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra YEMENLİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör.Dr. Özlem ERKEK |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Zeynep ARSLAN |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğretmen adaylarını problem türleri ve problem çözme süreçleri hakkında bilgilendirmektir. Bu kapsamda öğretmen adaylarının problem çözme stratejilerini örnekler üzerinde çalışarak deneyimlemelerini sağlamak ve problem çözme ile ilgili güncel gelişmeler aktarmak ve problem kurma konusunda deneyim kazanmasını sağlamak hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Problem ve problem çözme nedir?,Problem türleri ve problem çözme stratejileri,Problem çözme ile ilgili son dönemde ortaya çıkan gelişmeler,,Matematiksel problem çözme stratejileri ve problem çözmede çoklu gösterimlerin önemi.,Verileri organize etme stratejisi,Bilinçli tahmin ve kontrol stratejisi,Daha basit benzer problem çözme stratejisi,Canlandırma veya benzetim stratejisi,Geriye doğru çalışma ve Örüntü bulma stratejileri,Mantıksal Muhakeme ve Çizim yapma stratejileri,Farklı bakış açısı geliştirme stratejisi,Problem kurmanın tanımı, süreci, özellikleri ve önemi,,Problem kurma stratejileri, farklı problem kurma çalışmalarının yapılması.,Ortaokul matematik dersi öğretim programında ve ders kitaplarında problem kurma; problem kurmanın değerlendirilmesi.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Verilen bağlama uygun problem kurar. | 10, 12, 16, 19 | E |
Problem çözme stratejilerine örnek problemler hazırlar. | 10, 12, 16, 19 | E |
Problem ile alıştırma arasındaki farkı açıklar. | 10, 16, 9 | |
Öğrencilerin problem çözme sürecini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Problemi tanımlar. | 10, 12, 16, 19, 5, 9 | |
Problem çözme aşamalarını bilir. | 10, 12, 16, 19, 5, 8 | |
Problemlerin karmaşıklık düzeylerini ve çeşitlerini tanır. | 10, 16, 19, 5 | |
Problem çözme stratejilerini kullanır. | 10, 12, 16 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Problem ve problem çözme nedir? | Posamentier & Krulik (2016). s.1-6 |
2 | Problem türleri ve problem çözme stratejileri | Posamentier & Krulik (2016). s.5-6 |
3 | Problem çözme ile ilgili son dönemde ortaya çıkan gelişmeler, | Problem çözme ile ilgili literatür taraması |
4 | Matematiksel problem çözme stratejileri ve problem çözmede çoklu gösterimlerin önemi. | Çoklu gösterim ile ilgili literatür taraması |
5 | Verileri organize etme stratejisi | Posamentier & Krulik (2016). s.7-10 |
6 | Bilinçli tahmin ve kontrol stratejisi | Posamentier & Krulik (2016). s.27-30 |
7 | Daha basit benzer problem çözme stratejisi | Posamentier & Krulik (2016). s.42-44 |
8 | Canlandırma veya benzetim stratejisi | Posamentier & Krulik (2016). s.55-60 |
9 | Geriye doğru çalışma ve Örüntü bulma stratejileri | Posamentier & Krulik (2016). s.68-84 |
10 | Mantıksal Muhakeme ve Çizim yapma stratejileri | Posamentier & Krulik (2016). s.100-116 |
11 | Farklı bakış açısı geliştirme stratejisi | Posamentier & Krulik (2016). s.130-132 |
12 | Problem kurmanın tanımı, süreci, özellikleri ve önemi, | Problem kurma ile ilgili literatür taraması |
13 | Problem kurma stratejileri, farklı problem kurma çalışmalarının yapılması. | Problem kurma örnekleri hazırlama |
14 | Ortaokul matematik dersi öğretim programında ve ders kitaplarında problem kurma; problem kurmanın değerlendirilmesi. | Müfredatın ve ders kitaplarının incelenmesi |
Kaynak |
Alfred S. Posamentier & Stephen Krulik (2016). Matematikte Problem Çözme. (Çeviri: Levent Akgün, Tuğrul Kar, M. Fatih Öçal) Pegem Akademi. Alfred S. Posamentier & Stephen Krulik (2020). Etkili ve Yaratıcı Çözümler İçin Problem Çözme Stratejileri 6-12. Sınıflar (Çeviri Levent Akgün,2. Baskı) Pegem Akademi. Çeker, F. & Ev Çimen, E. (2017). Ortaokul matematik öğretmenlerinin problem çözme stratejilerine ilişkin görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 2 (1), 44-60. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
2 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
3 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
4 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
6 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |