Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLERE MATEMATİK EĞİTİMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Figen BOZKUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Figen BOZKUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğretmen adaylarına üstün yetenekli öğrencilerin özelliklerinin ve gelişiminin farkında olmalarını, üstün yetenekli öğrencilere yönelik matematik derslerinde kullanabilecekleri stratejileri ve yöntemleri öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Üstün yetenekliliğin tanımı,Üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri,Üstün yetenekli olarak etiketlenmenin avantajları ve dezavantajları,Matematikte üstün yeteneğin gelişimi,Üstün yetenekli öğrenciler için matematik programı tercihleri,Üstün yetenekli öğrenciler için matematiksel farklılaştırma,Üstün yetenekli öğrenciler için matematiksel zenginleştirme,Üstün yetenekli öğrenciler için matematiksel hızlandırma,Üstün yetenekli öğrencileri matematik sınıflarında destekleme,Üstün yetenekli öğrencileri okul dışı ortamlarda destekleme,Üstün yetenekli öğrenciler için bireyselleştirilmiş matematik programları,Üstün yetenekliler için matematiksel içerik geliştirme uygulamaları,Üstün yetenekliler için matematiksel içerik geliştirme uygulamaları,Üstün yetenekliler için matematiksel içerik geliştirme uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Matematiksel olarak üstün yetenekli öğrencilerin özelliklerini listeler. | 10, 16, 9 | A |
Matematikte üstün yetenekliliğin gelişimini açıklar. | 10, 16 | A, E |
Üstün yetenekli öğrenciler için matematik dersinde farklılaştırma, zenginleştirme, hızlandırma, destekleme uygulamaları tasarlar. | 10, 16, 5, 9 | E, H |
Üstün yetenekli öğrencilerin sınıf içinde nasıl desteklenebileceğine yönelik öğretim stratejileri geliştirir. | 10, 16, 5, 9 | H |
Üstün yetenekli öğrenciler için matematiksel içerik geliştirir. | 10, 16, 23, 5, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Üstün yetenekliliğin tanımı | Sak, U. (ed.) (2020). s.2-22 |
2 | Üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri | Gürlen, E. (2018). s.1-12 |
3 | Üstün yetenekli olarak etiketlenmenin avantajları ve dezavantajları | Sak, U. (ed.) (2020). s.125-130 |
4 | Matematikte üstün yeteneğin gelişimi | Sak, U. (ed.) (2020). s.112-120 |
5 | Üstün yetenekli öğrenciler için matematik programı tercihleri | Gürlen, E. (2018). s.38-76 |
6 | Üstün yetenekli öğrenciler için matematiksel farklılaştırma | Gürlen, E. (2018). s.22-31 |
7 | Üstün yetenekli öğrenciler için matematiksel zenginleştirme | Sak, U. (ed.) (2020). s.68-89 |
8 | Üstün yetenekli öğrenciler için matematiksel hızlandırma | Sak, U. (ed.) (2020). s.50-65 |
9 | Üstün yetenekli öğrencileri matematik sınıflarında destekleme | Gürlen, E. (2018). s.106-134 |
10 | Üstün yetenekli öğrencileri okul dışı ortamlarda destekleme | Sak, U. (ed.) (2020). s.152-175 |
11 | Üstün yetenekli öğrenciler için bireyselleştirilmiş matematik programları | Bireyselleştirilmiş matematik programları ile ilgili literatür okuması |
12 | Üstün yetenekliler için matematiksel içerik geliştirme uygulamaları | Seçici problem çözme tekniği ile ilgili literatür okuması |
13 | Üstün yetenekliler için matematiksel içerik geliştirme uygulamaları | Problem çözme ile ilgili literatür okuması |
14 | Üstün yetenekliler için matematiksel içerik geliştirme uygulamaları | Matematiksel modelleme ile ilgili literatür okuması |
Kaynak |
Kitap [1] Rimm S., B., Siegle D. & Davis G.A. (2022). Üstün Zekalı ve Yeteneklilerin Eğitimi (7.Basım). M.S. Köksal (Editör). Pegem Akademi. Makale [2] Öztürk, M., Akkan, Y. & Kaplan, A. (2014).Üstün yetenekli öğrencilerin matematik kavramına yönelik algılarının incelenmesi. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 2(2), 49-57. [3] Karaduman, G. B. (2010). Üstün yetenekli öğrenciler için uygulanan farklılaştırılmış matematik eğitim programları. HAYEF Journal of Education, 7(1), 1-12. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
2 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
3 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
4 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
6 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 10 | 1 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 10 | 2 | 20 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 106 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİLERE MATEMATİK EĞİTİMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Figen BOZKUŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Figen BOZKUŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğretmen adaylarına üstün yetenekli öğrencilerin özelliklerinin ve gelişiminin farkında olmalarını, üstün yetenekli öğrencilere yönelik matematik derslerinde kullanabilecekleri stratejileri ve yöntemleri öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Üstün yetenekliliğin tanımı,Üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri,Üstün yetenekli olarak etiketlenmenin avantajları ve dezavantajları,Matematikte üstün yeteneğin gelişimi,Üstün yetenekli öğrenciler için matematik programı tercihleri,Üstün yetenekli öğrenciler için matematiksel farklılaştırma,Üstün yetenekli öğrenciler için matematiksel zenginleştirme,Üstün yetenekli öğrenciler için matematiksel hızlandırma,Üstün yetenekli öğrencileri matematik sınıflarında destekleme,Üstün yetenekli öğrencileri okul dışı ortamlarda destekleme,Üstün yetenekli öğrenciler için bireyselleştirilmiş matematik programları,Üstün yetenekliler için matematiksel içerik geliştirme uygulamaları,Üstün yetenekliler için matematiksel içerik geliştirme uygulamaları,Üstün yetenekliler için matematiksel içerik geliştirme uygulamaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Matematiksel olarak üstün yetenekli öğrencilerin özelliklerini listeler. | 10, 16, 9 | A |
Matematikte üstün yetenekliliğin gelişimini açıklar. | 10, 16 | A, E |
Üstün yetenekli öğrenciler için matematik dersinde farklılaştırma, zenginleştirme, hızlandırma, destekleme uygulamaları tasarlar. | 10, 16, 5, 9 | E, H |
Üstün yetenekli öğrencilerin sınıf içinde nasıl desteklenebileceğine yönelik öğretim stratejileri geliştirir. | 10, 16, 5, 9 | H |
Üstün yetenekli öğrenciler için matematiksel içerik geliştirir. | 10, 16, 23, 5, 9 | H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 23: Kavram Haritası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Üstün yetenekliliğin tanımı | Sak, U. (ed.) (2020). s.2-22 |
2 | Üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri | Gürlen, E. (2018). s.1-12 |
3 | Üstün yetenekli olarak etiketlenmenin avantajları ve dezavantajları | Sak, U. (ed.) (2020). s.125-130 |
4 | Matematikte üstün yeteneğin gelişimi | Sak, U. (ed.) (2020). s.112-120 |
5 | Üstün yetenekli öğrenciler için matematik programı tercihleri | Gürlen, E. (2018). s.38-76 |
6 | Üstün yetenekli öğrenciler için matematiksel farklılaştırma | Gürlen, E. (2018). s.22-31 |
7 | Üstün yetenekli öğrenciler için matematiksel zenginleştirme | Sak, U. (ed.) (2020). s.68-89 |
8 | Üstün yetenekli öğrenciler için matematiksel hızlandırma | Sak, U. (ed.) (2020). s.50-65 |
9 | Üstün yetenekli öğrencileri matematik sınıflarında destekleme | Gürlen, E. (2018). s.106-134 |
10 | Üstün yetenekli öğrencileri okul dışı ortamlarda destekleme | Sak, U. (ed.) (2020). s.152-175 |
11 | Üstün yetenekli öğrenciler için bireyselleştirilmiş matematik programları | Bireyselleştirilmiş matematik programları ile ilgili literatür okuması |
12 | Üstün yetenekliler için matematiksel içerik geliştirme uygulamaları | Seçici problem çözme tekniği ile ilgili literatür okuması |
13 | Üstün yetenekliler için matematiksel içerik geliştirme uygulamaları | Problem çözme ile ilgili literatür okuması |
14 | Üstün yetenekliler için matematiksel içerik geliştirme uygulamaları | Matematiksel modelleme ile ilgili literatür okuması |
Kaynak |
Kitap [1] Rimm S., B., Siegle D. & Davis G.A. (2022). Üstün Zekalı ve Yeteneklilerin Eğitimi (7.Basım). M.S. Köksal (Editör). Pegem Akademi. Makale [2] Öztürk, M., Akkan, Y. & Kaplan, A. (2014).Üstün yetenekli öğrencilerin matematik kavramına yönelik algılarının incelenmesi. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 2(2), 49-57. [3] Karaduman, G. B. (2010). Üstün yetenekli öğrenciler için uygulanan farklılaştırılmış matematik eğitim programları. HAYEF Journal of Education, 7(1), 1-12. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
2 | İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
3 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
4 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
6 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |