Saymanın temel prensibi; permütasyon kavramı ve uygulamalar; kombinasyon kavramı ve uygulamalar; binom teoremi, olasılık kavramı, olasılıkla ilgili temel kavramlar ve olasılık aksiyomları; koşullu olasılık ve Bayes teoremi; geometrik olasılık problemleri; rastgele değişken kavramı; olasılık fonksiyonu, olasılık yoğunluk fonksiyonu; rastgele değişkenlerin beklenen değeri ve varyansı; moment üreten fonksiyon ve momentler; bazı kesikli dağılımlar, Bernoulli, binom, geometric, Poisson dağılımları; bazı sürekli dağılımlar, düzgün dağılım, üstel dağılım, normal dağılım ve özellikleri konularını öğrenmek ve uygulamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Saymanın temel prensibi,Permütasyon kavram ve uygulamalar ,Kombinasyon kavramı ve uygulamalar, Binom teoremi ,Olasılık kavramı, olasılıkla ilgili temel kavramlar ve olasılık aksiyomları ,Koşullu olasılık ve Bayes teoremi ,Geometrik olasılık problemleri ,Rastgele değişken kavramı ,Olasılık fonksiyonu, olasılık yoğunluk fonksiyonu ,rastgele değişkenlerin beklenen değeri ve varyansı ,Moment üreten fonksiyon ve momentler bazı kesikli dağılımlar. ,Bernoulli, binom, geometrik, hipergeometrik Poisson dağılımları ,Bazı sürekli dağılımlar, düzgün dağılım, üstel dağılım, normal dağılım ve özellikleri.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğrenciler saymanın temel prensibini kavrar.
10, 12, 16, 3, 6, 9
A
Öğrenciler permütasyon ve kombinasyonu tanımlayabilir.
10, 12, 16, 3, 6, 9
A
Öğrenciler olasılıkla ilgili temel kavramları açıklayabilir.
10, 12, 16, 3, 6, 9
A
Öğrenciler koşullu olasılığı açıklayabilir
10, 12, 16, 3, 6, 9
A
Öğrenciler geometrik olasılık problemlerini çözebilir.
10, 12, 16, 3, 6, 9
A
Öğrenciler olasılık fonksiyonunu ve olasılık yoğunluk fonksiyonunu açıklayabilir.
10, 12, 16, 3, 6, 9
A
Öğrenciler bazı kesikli dağılımları açıklayabilir.
10, 12, 16, 3, 6, 9
A
Öğrenciler bazı sürekli dağılımları açıklayabilir.
10, 12, 16, 3, 6, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Saymanın temel prensibi
[1] S : 4
2
Permütasyon kavram ve uygulamalar
[1] S : 7
3
Kombinasyon kavramı ve uygulamalar
[1] S : 14
4
Binom teoremi
[1] S : 16
5
Olasılık kavramı, olasılıkla ilgili temel kavramlar ve olasılık aksiyomları
[1] S : 51
6
Koşullu olasılık ve Bayes teoremi
[1] S : 66
7
Geometrik olasılık problemleri
[1] S : 59
9
Rastgele değişken kavramı
[1] S : 107
10
Olasılık fonksiyonu, olasılık yoğunluk fonksiyonu
[1] S : 110
11
rastgele değişkenlerin beklenen değeri ve varyansı
[1] S : 116, 119
12
Moment üreten fonksiyon ve momentler bazı kesikli dağılımlar.
Bazı sürekli dağılımlar, düzgün dağılım, üstel dağılım, normal dağılım ve özellikleri.
[1] S : 194
Kaynak
[1] Olasılık Problemleri, Ömer Faruk Gözükızıl-Metin Yaman, Sakarya Yayıncılık
[2] Olasılık, Hüseyin Demir, Nobel Akademik Yayıncılık
[3] Olasılık ve İstatistik, Mustafa Balcı-Şükran Özdemir, Delta Kültür Yayınevi
[4] Olasılık ve İstatistik, Fikri Akdeniz, Akademisyen Kitabevi
[5] Olasılık ve İstatistik - Problemler ve Çözümleri İle, Semra Oral Erbaş, Gazi Kitabevi
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
1
2
2
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
2
2
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
4
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(4/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
OLASILIK
-
Bahar Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Hüseyin KOCAMAN
Dersi Verenler
Prof.Dr. Şevket GÜR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Saymanın temel prensibi; permütasyon kavramı ve uygulamalar; kombinasyon kavramı ve uygulamalar; binom teoremi, olasılık kavramı, olasılıkla ilgili temel kavramlar ve olasılık aksiyomları; koşullu olasılık ve Bayes teoremi; geometrik olasılık problemleri; rastgele değişken kavramı; olasılık fonksiyonu, olasılık yoğunluk fonksiyonu; rastgele değişkenlerin beklenen değeri ve varyansı; moment üreten fonksiyon ve momentler; bazı kesikli dağılımlar, Bernoulli, binom, geometric, Poisson dağılımları; bazı sürekli dağılımlar, düzgün dağılım, üstel dağılım, normal dağılım ve özellikleri konularını öğrenmek ve uygulamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Saymanın temel prensibi,Permütasyon kavram ve uygulamalar ,Kombinasyon kavramı ve uygulamalar, Binom teoremi ,Olasılık kavramı, olasılıkla ilgili temel kavramlar ve olasılık aksiyomları ,Koşullu olasılık ve Bayes teoremi ,Geometrik olasılık problemleri ,Rastgele değişken kavramı ,Olasılık fonksiyonu, olasılık yoğunluk fonksiyonu ,rastgele değişkenlerin beklenen değeri ve varyansı ,Moment üreten fonksiyon ve momentler bazı kesikli dağılımlar. ,Bernoulli, binom, geometrik, hipergeometrik Poisson dağılımları ,Bazı sürekli dağılımlar, düzgün dağılım, üstel dağılım, normal dağılım ve özellikleri.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğrenciler saymanın temel prensibini kavrar.
10, 12, 16, 3, 6, 9
A
Öğrenciler permütasyon ve kombinasyonu tanımlayabilir.
10, 12, 16, 3, 6, 9
A
Öğrenciler olasılıkla ilgili temel kavramları açıklayabilir.
10, 12, 16, 3, 6, 9
A
Öğrenciler koşullu olasılığı açıklayabilir
10, 12, 16, 3, 6, 9
A
Öğrenciler geometrik olasılık problemlerini çözebilir.
10, 12, 16, 3, 6, 9
A
Öğrenciler olasılık fonksiyonunu ve olasılık yoğunluk fonksiyonunu açıklayabilir.
10, 12, 16, 3, 6, 9
A
Öğrenciler bazı kesikli dağılımları açıklayabilir.
10, 12, 16, 3, 6, 9
A
Öğrenciler bazı sürekli dağılımları açıklayabilir.
10, 12, 16, 3, 6, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Saymanın temel prensibi
[1] S : 4
2
Permütasyon kavram ve uygulamalar
[1] S : 7
3
Kombinasyon kavramı ve uygulamalar
[1] S : 14
4
Binom teoremi
[1] S : 16
5
Olasılık kavramı, olasılıkla ilgili temel kavramlar ve olasılık aksiyomları
[1] S : 51
6
Koşullu olasılık ve Bayes teoremi
[1] S : 66
7
Geometrik olasılık problemleri
[1] S : 59
9
Rastgele değişken kavramı
[1] S : 107
10
Olasılık fonksiyonu, olasılık yoğunluk fonksiyonu
[1] S : 110
11
rastgele değişkenlerin beklenen değeri ve varyansı
[1] S : 116, 119
12
Moment üreten fonksiyon ve momentler bazı kesikli dağılımlar.
Bazı sürekli dağılımlar, düzgün dağılım, üstel dağılım, normal dağılım ve özellikleri.
[1] S : 194
Kaynak
[1] Olasılık Problemleri, Ömer Faruk Gözükızıl-Metin Yaman, Sakarya Yayıncılık
[2] Olasılık, Hüseyin Demir, Nobel Akademik Yayıncılık
[3] Olasılık ve İstatistik, Mustafa Balcı-Şükran Özdemir, Delta Kültür Yayınevi
[4] Olasılık ve İstatistik, Fikri Akdeniz, Akademisyen Kitabevi
[5] Olasılık ve İstatistik - Problemler ve Çözümleri İle, Semra Oral Erbaş, Gazi Kitabevi
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
İlköğretim matematik öğretmenliği alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
İlköğretim matematik öğretmenliği alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
2
İlköğretim matematik öğretmenliği alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
3
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
4
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
5
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
6
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
Ölçme ve değerlendirme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.