Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Genel Kültür
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Metin KAYA
Dersi VerenlerDoç.Dr. Metin KAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıNitelikli bir bilimsel araştırmanın yapılabilmesi için teorik altyapıya ihtiyaç elzemdir. Bu açıdan bilimsel olanın ne olduğuna yönelik tartışmaları içeren Bilim Tarihi ve Felsefesi üzerinden bilimsel araştırma yapabilmenin imkanları tartışılacak ve güncel bilimsel tartışmaların güzergahında bilimin ne olduğu sorusu araştırılacaktır
Dersin İçeriğiBu ders; Bilim Tarihine Genel Bir Bakış,Bilimsel devrimler çağına giden süreç ve yeniçağ biliminin öncü işaretleri,Bilimsel devrimler çağı ve yeniçağ biliminin doğuşu,Yeni Çağ'ın büyük bilimsel kuramları; Galileo, Newton ve Kepler,Yakın dönem bilimi ve Newtoncu paradigmaya ilişkin başlıca sorunlar,Atom ve uzay çağı. Kuantum ve belirsizlik kuramları. Einstein ,Bilimin doğasına, bilim tarih dersinde elde edilen genel bilgiler ışığında yeniden bakış,Yeni bilim anlayışı (Galileo, Descartes, Newton) ve Aristoteles eleştirisi; Hume, Kant ,IX. Yüzyıl filozoflarında bilimsel bilginin doğası; XX. Yüzyılda bilim felsefesi; mantıkçı pozitivistler; ,Yorumsamacı bilim yaklaşımları,Karl Popper, yanlışlama kuramı; bilim ile bilim olmayanın ayırt edilmesi;,Yeni bilim felsefesi: T.S. Kuhn ve bilimsel devrimler,Imre Lakatos: Bilim İle Bilim Olmayan Arasındaki Ayrım ,Feyerabend ve anarşist bilim felsefesi.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bilim tarihi disiplininin doğasını tanır.10, 16, 9A
Bilim tarihinin genel özelliklerini saptar. 10, 13, 19, 9A
Modern bilimin gelişimine katkı sağlamış olan bilim insanlarının görüşlerini sorgular10, 13, 9A
Modern bilimin genel özelliklerini açıklar.10, 13, 9A
Modern çağda bilim anlayışında ortaya çıkan büyük dönüşümü yorumlar 10, 12, 9A
Bilimsel bilginin ayırt edici özelliklerini kavrar10, 13, 19, 9A
Bilimin tarihine ilişkin derinlemesine bir görüş kazanır. 10, 12, 13, 9A
Bilimin tarihsel süreçleriyle güncel sorunlarını ilişkilendirir.10, 12, 13, 9A
İlerlemeci, bütüncü, yorumsamacı, yapısalcı, anarşist bilim kuramlarının savlarını değerlendirir.10, 13, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilim Tarihine Genel Bir Bakışİlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
2Bilimsel devrimler çağına giden süreç ve yeniçağ biliminin öncü işaretleriİlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
3Bilimsel devrimler çağı ve yeniçağ biliminin doğuşuİlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
4Yeni Çağ'ın büyük bilimsel kuramları; Galileo, Newton ve Keplerİlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
5Yakın dönem bilimi ve Newtoncu paradigmaya ilişkin başlıca sorunlarİlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
6Atom ve uzay çağı. Kuantum ve belirsizlik kuramları. Einstein İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
7Bilimin doğasına, bilim tarih dersinde elde edilen genel bilgiler ışığında yeniden bakışİlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
8Yeni bilim anlayışı (Galileo, Descartes, Newton) ve Aristoteles eleştirisi; Hume, Kant İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
9IX. Yüzyıl filozoflarında bilimsel bilginin doğası; XX. Yüzyılda bilim felsefesi; mantıkçı pozitivistler; İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
10Yorumsamacı bilim yaklaşımlarıİlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
11Karl Popper, yanlışlama kuramı; bilim ile bilim olmayanın ayırt edilmesi;İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
12Yeni bilim felsefesi: T.S. Kuhn ve bilimsel devrimlerİlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
13Imre Lakatos: Bilim İle Bilim Olmayan Arasındaki Ayrım İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
14Feyerabend ve anarşist bilim felsefesi.İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
Kaynak
Alan F. Chalmers-Bilim Dedikleri John Henry-Bilim Devrimi ve Modern Bilimin Kökenleri Şakir Kocabaş-Fizik ve Gerçeklik Elisabeth Ströker-Bilim Kuramına Giriş Alexandre Koyre-Yeniçağ Biliminin Doğuşu

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14114
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı717
Genel Sınav ve Hazırlığı14114
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)77
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(77/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Genel Kültür
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Metin KAYA
Dersi VerenlerDoç.Dr. Metin KAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıNitelikli bir bilimsel araştırmanın yapılabilmesi için teorik altyapıya ihtiyaç elzemdir. Bu açıdan bilimsel olanın ne olduğuna yönelik tartışmaları içeren Bilim Tarihi ve Felsefesi üzerinden bilimsel araştırma yapabilmenin imkanları tartışılacak ve güncel bilimsel tartışmaların güzergahında bilimin ne olduğu sorusu araştırılacaktır
Dersin İçeriğiBu ders; Bilim Tarihine Genel Bir Bakış,Bilimsel devrimler çağına giden süreç ve yeniçağ biliminin öncü işaretleri,Bilimsel devrimler çağı ve yeniçağ biliminin doğuşu,Yeni Çağ'ın büyük bilimsel kuramları; Galileo, Newton ve Kepler,Yakın dönem bilimi ve Newtoncu paradigmaya ilişkin başlıca sorunlar,Atom ve uzay çağı. Kuantum ve belirsizlik kuramları. Einstein ,Bilimin doğasına, bilim tarih dersinde elde edilen genel bilgiler ışığında yeniden bakış,Yeni bilim anlayışı (Galileo, Descartes, Newton) ve Aristoteles eleştirisi; Hume, Kant ,IX. Yüzyıl filozoflarında bilimsel bilginin doğası; XX. Yüzyılda bilim felsefesi; mantıkçı pozitivistler; ,Yorumsamacı bilim yaklaşımları,Karl Popper, yanlışlama kuramı; bilim ile bilim olmayanın ayırt edilmesi;,Yeni bilim felsefesi: T.S. Kuhn ve bilimsel devrimler,Imre Lakatos: Bilim İle Bilim Olmayan Arasındaki Ayrım ,Feyerabend ve anarşist bilim felsefesi.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bilim tarihi disiplininin doğasını tanır.10, 16, 9A
Bilim tarihinin genel özelliklerini saptar. 10, 13, 19, 9A
Modern bilimin gelişimine katkı sağlamış olan bilim insanlarının görüşlerini sorgular10, 13, 9A
Modern bilimin genel özelliklerini açıklar.10, 13, 9A
Modern çağda bilim anlayışında ortaya çıkan büyük dönüşümü yorumlar 10, 12, 9A
Bilimsel bilginin ayırt edici özelliklerini kavrar10, 13, 19, 9A
Bilimin tarihine ilişkin derinlemesine bir görüş kazanır. 10, 12, 13, 9A
Bilimin tarihsel süreçleriyle güncel sorunlarını ilişkilendirir.10, 12, 13, 9A
İlerlemeci, bütüncü, yorumsamacı, yapısalcı, anarşist bilim kuramlarının savlarını değerlendirir.10, 13, 16, 19, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilim Tarihine Genel Bir Bakışİlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
2Bilimsel devrimler çağına giden süreç ve yeniçağ biliminin öncü işaretleriİlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
3Bilimsel devrimler çağı ve yeniçağ biliminin doğuşuİlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
4Yeni Çağ'ın büyük bilimsel kuramları; Galileo, Newton ve Keplerİlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
5Yakın dönem bilimi ve Newtoncu paradigmaya ilişkin başlıca sorunlarİlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
6Atom ve uzay çağı. Kuantum ve belirsizlik kuramları. Einstein İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
7Bilimin doğasına, bilim tarih dersinde elde edilen genel bilgiler ışığında yeniden bakışİlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
8Yeni bilim anlayışı (Galileo, Descartes, Newton) ve Aristoteles eleştirisi; Hume, Kant İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
9IX. Yüzyıl filozoflarında bilimsel bilginin doğası; XX. Yüzyılda bilim felsefesi; mantıkçı pozitivistler; İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
10Yorumsamacı bilim yaklaşımlarıİlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
11Karl Popper, yanlışlama kuramı; bilim ile bilim olmayanın ayırt edilmesi;İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
12Yeni bilim felsefesi: T.S. Kuhn ve bilimsel devrimlerİlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
13Imre Lakatos: Bilim İle Bilim Olmayan Arasındaki Ayrım İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
14Feyerabend ve anarşist bilim felsefesi.İlgili konu kaynak kitaplardan okunur ve diğer bilimsel dergilerden araştırılır.
Kaynak
Alan F. Chalmers-Bilim Dedikleri John Henry-Bilim Devrimi ve Modern Bilimin Kökenleri Şakir Kocabaş-Fizik ve Gerçeklik Elisabeth Ströker-Bilim Kuramına Giriş Alexandre Koyre-Yeniçağ Biliminin Doğuşu

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04