Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KISA SÜRELİ PSİKOLOJİK DANIŞMA-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Erdi KULBAŞ
Dersin YardımcılarıÇözüm odaklı yaklaşımın teorik temelleri, çözüm odaklı terapide temel kavramlar ilkeler ile müdahele ve uygulamalar.
Dersin AmacıDersin genel amacı, çözüm odaklı yaklaşımın teorik temelleri, çözüm odaklı terapide temel kavramlar ilkeler ile müdahele ve uygulamalar konu alanlarında öğrencilerin temel kavram ve ilkeleri öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Çözüm Odaklı Terapinin Gelişimi ve
Varsayımları
,Terapide Etik Konular;
Olumlu Başlangıç Aşaması
,Amaç Oluşturma ,Çözüm Oluşturma Adımları,İstisna/Olağandışı Çerçevesi;
Olumlu Geri Bildirim
,Oturum Sonrası Hazırlık;
Eyleme Geçme
,Etkileşimsel Matris,Başkalarını Problem Olarak Algılama ve Çözümler; İşbirliği Yapmak,Gönüllü/Gönülsüz Danışanlar;
Terapiyi sonlandırmak
,Vaka Örnekleri,Çözüm Odaklı Terapi Alanında Araştırmalar,Çözüm Odaklı Terapide Geleceğe İlişkin Yönelimler,Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çözüm odaklı terapinin temel ilkelerini ve tarihsel gelişimini tanımlar10, 8, 9A
Çözüm odaklı terapi becerilerini açıklar13, 4, 6, 9A
Çözüm odaklı terapideki teröpatik yöntemleri tanımlar13, 19, 4, 8, 9A
Çözüm oluşturma beceri ve tekniklerini kullanarak çözüm odaklı bir görüşme gerçekleştirir14, 15, 4, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Çözüm Odaklı Terapinin Gelişimi ve
Varsayımları
Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 10-37
2Terapide Etik Konular;
Olumlu Başlangıç Aşaması
Macdonald, A. (2007). s: 66-77; Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 37-51
3Amaç Oluşturma Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 51-63
4Çözüm Oluşturma AdımlarıWalter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 63-76
5İstisna/Olağandışı Çerçevesi;
Olumlu Geri Bildirim
Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 91-140
6Oturum Sonrası Hazırlık;
Eyleme Geçme
Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 140-168
7Etkileşimsel MatrisWalter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 168-188
8Başkalarını Problem Olarak Algılama ve Çözümler; İşbirliği YapmakWalter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 188-217
9Gönüllü/Gönülsüz Danışanlar;
Terapiyi sonlandırmak
Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 242-259
10Vaka ÖrnekleriWalter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 217-242
11Çözüm Odaklı Terapi Alanında AraştırmalarMacdonald, A. (2007). s: 88-115
12Çözüm Odaklı Terapide Geleceğe İlişkin YönelimlerMacdonald, A. (2007). s: 179-188
13Genel Tekrar
Kaynak
Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). Becoming solution-focused in brief therapy. New York: Brunner/Mazel. ; Macdonald, A. (2007). Solution-focused therapy: Theory, research and practice. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: SAGE Publications
Nelson, S. T. (2010). Doing something different: Solution focused brief therapy practices. New York: Taylor and Francis Group.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi12020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı7321
Genel Sınav ve Hazırlığı14342
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)111
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KISA SÜRELİ PSİKOLOJİK DANIŞMA-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Alan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör.Dr. Erdi KULBAŞ
Dersin YardımcılarıÇözüm odaklı yaklaşımın teorik temelleri, çözüm odaklı terapide temel kavramlar ilkeler ile müdahele ve uygulamalar.
Dersin AmacıDersin genel amacı, çözüm odaklı yaklaşımın teorik temelleri, çözüm odaklı terapide temel kavramlar ilkeler ile müdahele ve uygulamalar konu alanlarında öğrencilerin temel kavram ve ilkeleri öğrenmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Çözüm Odaklı Terapinin Gelişimi ve
Varsayımları
,Terapide Etik Konular;
Olumlu Başlangıç Aşaması
,Amaç Oluşturma ,Çözüm Oluşturma Adımları,İstisna/Olağandışı Çerçevesi;
Olumlu Geri Bildirim
,Oturum Sonrası Hazırlık;
Eyleme Geçme
,Etkileşimsel Matris,Başkalarını Problem Olarak Algılama ve Çözümler; İşbirliği Yapmak,Gönüllü/Gönülsüz Danışanlar;
Terapiyi sonlandırmak
,Vaka Örnekleri,Çözüm Odaklı Terapi Alanında Araştırmalar,Çözüm Odaklı Terapide Geleceğe İlişkin Yönelimler,Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Çözüm odaklı terapinin temel ilkelerini ve tarihsel gelişimini tanımlar10, 8, 9A
Çözüm odaklı terapi becerilerini açıklar13, 4, 6, 9A
Çözüm odaklı terapideki teröpatik yöntemleri tanımlar13, 19, 4, 8, 9A
Çözüm oluşturma beceri ve tekniklerini kullanarak çözüm odaklı bir görüşme gerçekleştirir14, 15, 4, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Çözüm Odaklı Terapinin Gelişimi ve
Varsayımları
Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 10-37
2Terapide Etik Konular;
Olumlu Başlangıç Aşaması
Macdonald, A. (2007). s: 66-77; Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 37-51
3Amaç Oluşturma Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 51-63
4Çözüm Oluşturma AdımlarıWalter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 63-76
5İstisna/Olağandışı Çerçevesi;
Olumlu Geri Bildirim
Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 91-140
6Oturum Sonrası Hazırlık;
Eyleme Geçme
Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 140-168
7Etkileşimsel MatrisWalter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 168-188
8Başkalarını Problem Olarak Algılama ve Çözümler; İşbirliği YapmakWalter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 188-217
9Gönüllü/Gönülsüz Danışanlar;
Terapiyi sonlandırmak
Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 242-259
10Vaka ÖrnekleriWalter, John L. & Peller, Jane E. (1992). s: 217-242
11Çözüm Odaklı Terapi Alanında AraştırmalarMacdonald, A. (2007). s: 88-115
12Çözüm Odaklı Terapide Geleceğe İlişkin YönelimlerMacdonald, A. (2007). s: 179-188
13Genel Tekrar
Kaynak
Walter, John L. & Peller, Jane E. (1992). Becoming solution-focused in brief therapy. New York: Brunner/Mazel. ; Macdonald, A. (2007). Solution-focused therapy: Theory, research and practice. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: SAGE Publications
Nelson, S. T. (2010). Doing something different: Solution focused brief therapy practices. New York: Taylor and Francis Group.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04