Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TEST DIŞI TEKNİKLER-Bahar Dönemi1+223
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin farklı test dışı teknikleri tanımaları ve tekniklerin uygulama prosedürleri ile ilgili bilgi edinebilmeleridir.
Dersin İçeriğiBu ders; Bireyi tanıma teknikleri, ilkeleri ile ölçme araçları ilişkisi,Psikolojik testler ve test dışı tekniklerin özellikleri ,Gözleme Dayalı Teknikler (Gözlem, olay kaydı, derecelendirme ölçekleri, gözlem listesi vb) ,Gözleme Dayalı Teknikler (Gözlem, olay kaydı, derecelendirme ölçekleri, gözlem listesi vb) ,Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler (Otobiyografi, Anket, Problem Tarama Listesi gibi),Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler (Otobiyografi, Anket, Problem Tarama Listesi gibi),Etkileşime Dayalı teknikler (Görüşme, Psikodrama, Sosyodrama, Yaratıcı Drama gibi) ,Etkileşime Dayalı teknikler (Görüşme, Psikodrama, Sosyodrama, Yaratıcı Drama gibi),Etkileşime Dayalı teknikler (Görüşme, Psikodrama, Sosyodrama, Yaratıcı Drama gibi),Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler (Sosyometri, Kimdir Bu?, Sosyal Uzaklık Ölçeği, Akran değerlendirme gibi) ,Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler (Sosyometri, Kimdir Bu?, Sosyal Uzaklık Ölçeği, Akran değerlendirme gibi),Diğer Teknikler (Bibliyoterapi, Sineterapi, Hobiterapi, Sanat Terapisi, Vaka incelemesi, Psikolojik Danışma gibi),Diğer Teknikler (Bibliyoterapi, Sineterapi, Hobiterapi, Sanat Terapisi, Vaka incelemesi, Psikolojik Danışma gibi),Diğer Teknikler (Toplu Dosya, Portfolyo gibi ) ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Test dışı teknikler kapsamında hangi ölçme araçlarının bulunduğunu listeler. 16, 6, 9A
Test dışı tekniklerin uygulamasında uyulması gereken kuralları açıklar. 16, 6, 9A
Test dışı teknikler ile teste dayalı teknikler (psikolojik testler) arasındaki farklılıkları açıklar. 16, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bireyi tanıma teknikleri, ilkeleri ile ölçme araçları ilişkisiCohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
2Psikolojik testler ve test dışı tekniklerin özellikleri Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
3Gözleme Dayalı Teknikler (Gözlem, olay kaydı, derecelendirme ölçekleri, gözlem listesi vb) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
4Gözleme Dayalı Teknikler (Gözlem, olay kaydı, derecelendirme ölçekleri, gözlem listesi vb) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
5Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler (Otobiyografi, Anket, Problem Tarama Listesi gibi)Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
6Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler (Otobiyografi, Anket, Problem Tarama Listesi gibi)Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
7Etkileşime Dayalı teknikler (Görüşme, Psikodrama, Sosyodrama, Yaratıcı Drama gibi) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016); Halmatov, S. (2018); Dökmen, Ü. (2017)
8Etkileşime Dayalı teknikler (Görüşme, Psikodrama, Sosyodrama, Yaratıcı Drama gibi)Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016); Halmatov, S. (2018); Dökmen, Ü. (2017)
9Etkileşime Dayalı teknikler (Görüşme, Psikodrama, Sosyodrama, Yaratıcı Drama gibi)Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016); Halmatov, S. (2018); Dökmen, Ü. (2017)
10Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler (Sosyometri, Kimdir Bu?, Sosyal Uzaklık Ölçeği, Akran değerlendirme gibi) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
11Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler (Sosyometri, Kimdir Bu?, Sosyal Uzaklık Ölçeği, Akran değerlendirme gibi)Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
12Diğer Teknikler (Bibliyoterapi, Sineterapi, Hobiterapi, Sanat Terapisi, Vaka incelemesi, Psikolojik Danışma gibi)Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
13Diğer Teknikler (Bibliyoterapi, Sineterapi, Hobiterapi, Sanat Terapisi, Vaka incelemesi, Psikolojik Danışma gibi)Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
14Diğer Teknikler (Toplu Dosya, Portfolyo gibi ) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
Kaynak
Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015) Psikolojik Test ve Değerleme : Testlere ve Ölçmeye Giriş. Çeviri Editörü : Prof. Dr. Ezel Tavşancıl. Nobel Akademik Yayıncılık. Erözkan, A. (2015) Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Test Dışı Teknikler. Mentis Yayıncılık Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016). Bireyi Tanımada Test Dışı Teknikler. Nobel Yayıncılık. Özer, A. ve diğerleri (2018). Bireyi Tanıma Teknikleri: Psikolojik Testler ve Test Dışı Teknikler. Editör: Cengiz Şahin. Pegem Akademi Yayıncılık. Dökmen, Ü. (2017). Sosyometri ve Psikodrama. Remzi Kitabevi. Koçer, D. (2005). Okullarda Uygulamalı Rehberlik: İlköğretim ve Ortaoğretim Kurumları İçin. Piramit Yayıncılık. Özgüven, İ.E. (2011). Bireyi Tanıma Teknikleri. PDRREM Yayınları. Halmatov, S. (2018). Oyun Terapisindeki Pratik Teknikler: Çocuklar İçin Psikoegzersiz Eğitim Programları. Pegem Akademi Yayıncılık. Beaty, J. J. (2018). Erken Çocuklukta Gözlem ve Değerlendirme. Çeviri Editörü: Menekşe Boz. Anı Yayıncılık. Tagay, Ö. ve diğerleri (2016). Okulöncesi Dönemde Çocukları Değerlendirme ve Tanıma Teknikleri. Editör: Alev Önder. Pegem Akademi Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı14040
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)102
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(102/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TEST DIŞI TEKNİKLER-Bahar Dönemi1+223
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin farklı test dışı teknikleri tanımaları ve tekniklerin uygulama prosedürleri ile ilgili bilgi edinebilmeleridir.
Dersin İçeriğiBu ders; Bireyi tanıma teknikleri, ilkeleri ile ölçme araçları ilişkisi,Psikolojik testler ve test dışı tekniklerin özellikleri ,Gözleme Dayalı Teknikler (Gözlem, olay kaydı, derecelendirme ölçekleri, gözlem listesi vb) ,Gözleme Dayalı Teknikler (Gözlem, olay kaydı, derecelendirme ölçekleri, gözlem listesi vb) ,Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler (Otobiyografi, Anket, Problem Tarama Listesi gibi),Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler (Otobiyografi, Anket, Problem Tarama Listesi gibi),Etkileşime Dayalı teknikler (Görüşme, Psikodrama, Sosyodrama, Yaratıcı Drama gibi) ,Etkileşime Dayalı teknikler (Görüşme, Psikodrama, Sosyodrama, Yaratıcı Drama gibi),Etkileşime Dayalı teknikler (Görüşme, Psikodrama, Sosyodrama, Yaratıcı Drama gibi),Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler (Sosyometri, Kimdir Bu?, Sosyal Uzaklık Ölçeği, Akran değerlendirme gibi) ,Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler (Sosyometri, Kimdir Bu?, Sosyal Uzaklık Ölçeği, Akran değerlendirme gibi),Diğer Teknikler (Bibliyoterapi, Sineterapi, Hobiterapi, Sanat Terapisi, Vaka incelemesi, Psikolojik Danışma gibi),Diğer Teknikler (Bibliyoterapi, Sineterapi, Hobiterapi, Sanat Terapisi, Vaka incelemesi, Psikolojik Danışma gibi),Diğer Teknikler (Toplu Dosya, Portfolyo gibi ) ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Test dışı teknikler kapsamında hangi ölçme araçlarının bulunduğunu listeler. 16, 6, 9A
Test dışı tekniklerin uygulamasında uyulması gereken kuralları açıklar. 16, 6, 9A
Test dışı teknikler ile teste dayalı teknikler (psikolojik testler) arasındaki farklılıkları açıklar. 16, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bireyi tanıma teknikleri, ilkeleri ile ölçme araçları ilişkisiCohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
2Psikolojik testler ve test dışı tekniklerin özellikleri Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
3Gözleme Dayalı Teknikler (Gözlem, olay kaydı, derecelendirme ölçekleri, gözlem listesi vb) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
4Gözleme Dayalı Teknikler (Gözlem, olay kaydı, derecelendirme ölçekleri, gözlem listesi vb) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
5Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler (Otobiyografi, Anket, Problem Tarama Listesi gibi)Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
6Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler (Otobiyografi, Anket, Problem Tarama Listesi gibi)Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
7Etkileşime Dayalı teknikler (Görüşme, Psikodrama, Sosyodrama, Yaratıcı Drama gibi) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016); Halmatov, S. (2018); Dökmen, Ü. (2017)
8Etkileşime Dayalı teknikler (Görüşme, Psikodrama, Sosyodrama, Yaratıcı Drama gibi)Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016); Halmatov, S. (2018); Dökmen, Ü. (2017)
9Etkileşime Dayalı teknikler (Görüşme, Psikodrama, Sosyodrama, Yaratıcı Drama gibi)Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016); Halmatov, S. (2018); Dökmen, Ü. (2017)
10Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler (Sosyometri, Kimdir Bu?, Sosyal Uzaklık Ölçeği, Akran değerlendirme gibi) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
11Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler (Sosyometri, Kimdir Bu?, Sosyal Uzaklık Ölçeği, Akran değerlendirme gibi)Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
12Diğer Teknikler (Bibliyoterapi, Sineterapi, Hobiterapi, Sanat Terapisi, Vaka incelemesi, Psikolojik Danışma gibi)Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
13Diğer Teknikler (Bibliyoterapi, Sineterapi, Hobiterapi, Sanat Terapisi, Vaka incelemesi, Psikolojik Danışma gibi)Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
14Diğer Teknikler (Toplu Dosya, Portfolyo gibi ) Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015); Erözkan, A. (2015); Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016)
Kaynak
Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015) Psikolojik Test ve Değerleme : Testlere ve Ölçmeye Giriş. Çeviri Editörü : Prof. Dr. Ezel Tavşancıl. Nobel Akademik Yayıncılık. Erözkan, A. (2015) Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Test Dışı Teknikler. Mentis Yayıncılık Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016). Bireyi Tanımada Test Dışı Teknikler. Nobel Yayıncılık. Özer, A. ve diğerleri (2018). Bireyi Tanıma Teknikleri: Psikolojik Testler ve Test Dışı Teknikler. Editör: Cengiz Şahin. Pegem Akademi Yayıncılık. Dökmen, Ü. (2017). Sosyometri ve Psikodrama. Remzi Kitabevi. Koçer, D. (2005). Okullarda Uygulamalı Rehberlik: İlköğretim ve Ortaoğretim Kurumları İçin. Piramit Yayıncılık. Özgüven, İ.E. (2011). Bireyi Tanıma Teknikleri. PDRREM Yayınları. Halmatov, S. (2018). Oyun Terapisindeki Pratik Teknikler: Çocuklar İçin Psikoegzersiz Eğitim Programları. Pegem Akademi Yayıncılık. Beaty, J. J. (2018). Erken Çocuklukta Gözlem ve Değerlendirme. Çeviri Editörü: Menekşe Boz. Anı Yayıncılık. Tagay, Ö. ve diğerleri (2016). Okulöncesi Dönemde Çocukları Değerlendirme ve Tanıma Teknikleri. Editör: Alev Önder. Pegem Akademi Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04