Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK DANIŞMA BECERİLERİ | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin ileri psikolojik danışma becerilerini uygulamaları konusunda deneyim kazanması ve kriz psikolojik danışmanlığı ile süpervizyonun özelliklerini öğrenmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; -Ders içeriğinin tanıtılması -Bilişsel müdahaleler ,-Bilişsel müdahaleler,-Davranışçı müdahaleler -Uygulama alıştırmaları ,-Davranışçı müdahaleler -Uygulama alıştırmaları ,-Sistemik müdahaleler -Sonlandırma ve izleme ,-Sistemik müdahaleler -Sonlandırma ve izleme ,-Krize müdahale,-Konsültasyon -Süpervizyon ,Sosyal kaygıyla başaçıkma grup programı – 1 ile 5. oturum arası,Sosyal kaygıyla başaçıkma grup programı – 1 ile 5. oturum arası,-BDT müdahaleleri,-Derine inme -Psikolojik danışmada ekipmanların kullanımı -Psikolojik danışmada sandalyelerin kullanımı ,-Psikolojik danışmada hareket kullanımı -Terapide yazı yazma ve çizimin kullanımı -Psikolojik danışmada benzetme ve fantezilerin kullanımı ,Dersin genel değerlendirmesinin yapılması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikolojik danışman kimliğini anlar, açıklar ve temel rollerini sınıflar. | 10, 13, 16, 9 | A, E, G |
Psikolojik danışmanlık süreci etik süreci tanımlar ve açıklar. | 10, 15, 16, 9 | A, E |
Psikolojik danışmanlık becerilerini kavrar ve uygular. | 13, 14, 15 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | -Ders içeriğinin tanıtılması -Bilişsel müdahaleler | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
2 | -Bilişsel müdahaleler | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
3 | -Davranışçı müdahaleler -Uygulama alıştırmaları | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
4 | -Davranışçı müdahaleler -Uygulama alıştırmaları | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
5 | -Sistemik müdahaleler -Sonlandırma ve izleme | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
6 | -Sistemik müdahaleler -Sonlandırma ve izleme | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
7 | -Krize müdahale | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
8 | -Konsültasyon -Süpervizyon | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
9 | Sosyal kaygıyla başaçıkma grup programı – 1 ile 5. oturum arası | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
10 | Sosyal kaygıyla başaçıkma grup programı – 1 ile 5. oturum arası | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
11 | -BDT müdahaleleri | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
12 | -Derine inme -Psikolojik danışmada ekipmanların kullanımı -Psikolojik danışmada sandalyelerin kullanımı | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
13 | -Psikolojik danışmada hareket kullanımı -Terapide yazı yazma ve çizimin kullanımı -Psikolojik danışmada benzetme ve fantezilerin kullanımı | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
14 | Dersin genel değerlendirmesinin yapılması | Ders slaytlarının okunması |
Kaynak |
Eren Gümüş, A. (2010). Sosyal kaygı ile başa çıkma. U. Öner içinde, Uygulamalı grup rehberliği programları dizisi (2. b.). Ankara: Nobel. Hackney, H., & Cormier, S. (2009). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psikolojik yardım süreci el kitabı. (T. Ergene, & S. Sevim, Çev.) Ankara: Mentis. Jacobs, E., & Schimmel, C. (2016). Etki terapisi (3. b.). (A. N. Canel, Çev. Ed.) İstanbul: Pinhan. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | ||||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | ||||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | ||||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 12 | 2 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 20 | 2 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 106 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK DANIŞMA BECERİLERİ | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin ileri psikolojik danışma becerilerini uygulamaları konusunda deneyim kazanması ve kriz psikolojik danışmanlığı ile süpervizyonun özelliklerini öğrenmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; -Ders içeriğinin tanıtılması -Bilişsel müdahaleler ,-Bilişsel müdahaleler,-Davranışçı müdahaleler -Uygulama alıştırmaları ,-Davranışçı müdahaleler -Uygulama alıştırmaları ,-Sistemik müdahaleler -Sonlandırma ve izleme ,-Sistemik müdahaleler -Sonlandırma ve izleme ,-Krize müdahale,-Konsültasyon -Süpervizyon ,Sosyal kaygıyla başaçıkma grup programı – 1 ile 5. oturum arası,Sosyal kaygıyla başaçıkma grup programı – 1 ile 5. oturum arası,-BDT müdahaleleri,-Derine inme -Psikolojik danışmada ekipmanların kullanımı -Psikolojik danışmada sandalyelerin kullanımı ,-Psikolojik danışmada hareket kullanımı -Terapide yazı yazma ve çizimin kullanımı -Psikolojik danışmada benzetme ve fantezilerin kullanımı ,Dersin genel değerlendirmesinin yapılması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikolojik danışman kimliğini anlar, açıklar ve temel rollerini sınıflar. | 10, 13, 16, 9 | A, E, G |
Psikolojik danışmanlık süreci etik süreci tanımlar ve açıklar. | 10, 15, 16, 9 | A, E |
Psikolojik danışmanlık becerilerini kavrar ve uygular. | 13, 14, 15 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | -Ders içeriğinin tanıtılması -Bilişsel müdahaleler | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
2 | -Bilişsel müdahaleler | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
3 | -Davranışçı müdahaleler -Uygulama alıştırmaları | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
4 | -Davranışçı müdahaleler -Uygulama alıştırmaları | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
5 | -Sistemik müdahaleler -Sonlandırma ve izleme | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
6 | -Sistemik müdahaleler -Sonlandırma ve izleme | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
7 | -Krize müdahale | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
8 | -Konsültasyon -Süpervizyon | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
9 | Sosyal kaygıyla başaçıkma grup programı – 1 ile 5. oturum arası | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
10 | Sosyal kaygıyla başaçıkma grup programı – 1 ile 5. oturum arası | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
11 | -BDT müdahaleleri | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
12 | -Derine inme -Psikolojik danışmada ekipmanların kullanımı -Psikolojik danışmada sandalyelerin kullanımı | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
13 | -Psikolojik danışmada hareket kullanımı -Terapide yazı yazma ve çizimin kullanımı -Psikolojik danışmada benzetme ve fantezilerin kullanımı | İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar. |
14 | Dersin genel değerlendirmesinin yapılması | Ders slaytlarının okunması |
Kaynak |
Eren Gümüş, A. (2010). Sosyal kaygı ile başa çıkma. U. Öner içinde, Uygulamalı grup rehberliği programları dizisi (2. b.). Ankara: Nobel. Hackney, H., & Cormier, S. (2009). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psikolojik yardım süreci el kitabı. (T. Ergene, & S. Sevim, Çev.) Ankara: Mentis. Jacobs, E., & Schimmel, C. (2016). Etki terapisi (3. b.). (A. N. Canel, Çev. Ed.) İstanbul: Pinhan. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | ||||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | ||||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | ||||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |