Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YAŞAM DÖNEMLERİ VE UYUM SORUNLARI | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, bebeklik döneminden ileri yetişkinlik dönemine kadar davranış ve uyum sorunlarının ve her bir evrede yaşanılan bu sorunlara psikolojik danışmanların nasıl müdahale ettiğinin, tartışma, anlatım ve soru-cevap teknikleri ile öğrenciler tarafından anlaşılmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikolojik uyum ve uyumu belirleyen faktörler,Uyumla İlişkili Gelişim Kuramları- Bilişsel Gelişim ve Kişilik Gelişimi,Uyumla ilişkili Gelişim Kuramları- Cinsel Gelişim ve Ahlak Gelişimi,Bebeklik Dönemi Uyum ve Davranış Sorunları,Erken Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri,Orta Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri,Ergenlik Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri,Ergenlikte riskli davranışları önleme müdahaleleri,Beliren Yetişkinlik (Üniversite Dönemi) Uyum ve Davranış Sorunları,Genç Yetişkinlik Uyum ve Davranış Sorunları,Orta Yetişkinlik Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri,Yaşlılık Dönemi Uyum ve Davranış problemleri,Uyum ve Davranış Sorunlarına Genel Bakış,Uyum ve Davranış Sorunlarına Genel Bakış; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bebeklik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini ifade eder. | 10, 13, 16, 9 | A |
Erken çocukluk dönemi ve orta çocukluk dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Erken çocukluk dönemi ve orta çocukluk dönemi uyum sorunlarını ilişkilendirir. | 10, 13, 16, 9 | A |
Ergenlik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini ifade eder. | 10, 13, 16, 9 | A |
Genç yetişkinlik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Orta yetişkinlik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
İleri yetişkinlik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikolojik uyum ve uyumu belirleyen faktörler | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (1. Bölüm) |
2 | Uyumla İlişkili Gelişim Kuramları- Bilişsel Gelişim ve Kişilik Gelişimi | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (2. Bölüm) |
3 | Uyumla ilişkili Gelişim Kuramları- Cinsel Gelişim ve Ahlak Gelişimi | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (2. Bölüm) |
4 | Bebeklik Dönemi Uyum ve Davranış Sorunları | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (4. Bölüm) |
5 | Erken Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (5. Bölüm) |
6 | Orta Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (7. Bölüm) |
7 | Ergenlik Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (8. Bölüm) |
8 | Ergenlikte riskli davranışları önleme müdahaleleri | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (9. Bölüm) |
9 | Beliren Yetişkinlik (Üniversite Dönemi) Uyum ve Davranış Sorunları | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (10. Bölüm) |
10 | Genç Yetişkinlik Uyum ve Davranış Sorunları | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (10. Bölüm) |
11 | Orta Yetişkinlik Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (11. Bölüm) |
12 | Yaşlılık Dönemi Uyum ve Davranış problemleri | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (12. Bölüm) |
13 | Uyum ve Davranış Sorunlarına Genel Bakış | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları |
14 | Uyum ve Davranış Sorunlarına Genel Bakış | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları |
Kaynak |
Baştemur, Ş. (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Savi Çakar, F. (2022). Yaşam dönemleri ve uyum sorunları. Ankara: Pegem. Ulusoy, Y. (2020). Orta yaş dönemi bireylerin içinde bulundukları yaş dönemlerine ilişkin algılarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(74), 587-601. Kılıçcı, Y. (1988). Yaşlılığın uyum sorunları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | ||||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | ||||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | ||||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 2 | 2 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 4 | 4 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(54/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YAŞAM DÖNEMLERİ VE UYUM SORUNLARI | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, bebeklik döneminden ileri yetişkinlik dönemine kadar davranış ve uyum sorunlarının ve her bir evrede yaşanılan bu sorunlara psikolojik danışmanların nasıl müdahale ettiğinin, tartışma, anlatım ve soru-cevap teknikleri ile öğrenciler tarafından anlaşılmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Psikolojik uyum ve uyumu belirleyen faktörler,Uyumla İlişkili Gelişim Kuramları- Bilişsel Gelişim ve Kişilik Gelişimi,Uyumla ilişkili Gelişim Kuramları- Cinsel Gelişim ve Ahlak Gelişimi,Bebeklik Dönemi Uyum ve Davranış Sorunları,Erken Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri,Orta Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri,Ergenlik Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri,Ergenlikte riskli davranışları önleme müdahaleleri,Beliren Yetişkinlik (Üniversite Dönemi) Uyum ve Davranış Sorunları,Genç Yetişkinlik Uyum ve Davranış Sorunları,Orta Yetişkinlik Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri,Yaşlılık Dönemi Uyum ve Davranış problemleri,Uyum ve Davranış Sorunlarına Genel Bakış,Uyum ve Davranış Sorunlarına Genel Bakış; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bebeklik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini ifade eder. | 10, 13, 16, 9 | A |
Erken çocukluk dönemi ve orta çocukluk dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Erken çocukluk dönemi ve orta çocukluk dönemi uyum sorunlarını ilişkilendirir. | 10, 13, 16, 9 | A |
Ergenlik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini ifade eder. | 10, 13, 16, 9 | A |
Genç yetişkinlik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Orta yetişkinlik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
İleri yetişkinlik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Psikolojik uyum ve uyumu belirleyen faktörler | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (1. Bölüm) |
2 | Uyumla İlişkili Gelişim Kuramları- Bilişsel Gelişim ve Kişilik Gelişimi | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (2. Bölüm) |
3 | Uyumla ilişkili Gelişim Kuramları- Cinsel Gelişim ve Ahlak Gelişimi | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (2. Bölüm) |
4 | Bebeklik Dönemi Uyum ve Davranış Sorunları | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (4. Bölüm) |
5 | Erken Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (5. Bölüm) |
6 | Orta Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (7. Bölüm) |
7 | Ergenlik Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (8. Bölüm) |
8 | Ergenlikte riskli davranışları önleme müdahaleleri | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (9. Bölüm) |
9 | Beliren Yetişkinlik (Üniversite Dönemi) Uyum ve Davranış Sorunları | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (10. Bölüm) |
10 | Genç Yetişkinlik Uyum ve Davranış Sorunları | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (10. Bölüm) |
11 | Orta Yetişkinlik Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (11. Bölüm) |
12 | Yaşlılık Dönemi Uyum ve Davranış problemleri | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (12. Bölüm) |
13 | Uyum ve Davranış Sorunlarına Genel Bakış | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları |
14 | Uyum ve Davranış Sorunlarına Genel Bakış | Baştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları |
Kaynak |
Baştemur, Ş. (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Savi Çakar, F. (2022). Yaşam dönemleri ve uyum sorunları. Ankara: Pegem. Ulusoy, Y. (2020). Orta yaş dönemi bireylerin içinde bulundukları yaş dönemlerine ilişkin algılarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(74), 587-601. Kılıçcı, Y. (1988). Yaşlılığın uyum sorunları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | ||||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | ||||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | ||||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |