Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YAŞAM DÖNEMLERİ VE UYUM SORUNLARI-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, bebeklik döneminden ileri yetişkinlik dönemine kadar davranış ve uyum sorunlarının ve her bir evrede yaşanılan bu sorunlara psikolojik danışmanların nasıl müdahale ettiğinin, tartışma, anlatım ve soru-cevap teknikleri ile öğrenciler tarafından anlaşılmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Psikolojik uyum ve uyumu belirleyen faktörler,Uyumla İlişkili Gelişim Kuramları- Bilişsel Gelişim ve Kişilik Gelişimi,Uyumla ilişkili Gelişim Kuramları- Cinsel Gelişim ve Ahlak Gelişimi,Bebeklik Dönemi Uyum ve Davranış Sorunları,Erken Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri,Orta Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri,Ergenlik Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri,Ergenlikte riskli davranışları önleme müdahaleleri,Beliren Yetişkinlik (Üniversite Dönemi) Uyum ve Davranış Sorunları,Genç Yetişkinlik Uyum ve Davranış Sorunları,Orta Yetişkinlik Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri,Yaşlılık Dönemi Uyum ve Davranış problemleri,Uyum ve Davranış Sorunlarına Genel Bakış,Uyum ve Davranış Sorunlarına Genel Bakış; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bebeklik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini ifade eder. 10, 13, 16, 9A
Erken çocukluk dönemi ve orta çocukluk dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini açıklar.10, 13, 16, 9A
Erken çocukluk dönemi ve orta çocukluk dönemi uyum sorunlarını ilişkilendirir.10, 13, 16, 9A
Ergenlik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini ifade eder. 10, 13, 16, 9A
Genç yetişkinlik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini açıklar.10, 13, 16, 9A
Orta yetişkinlik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini açıklar. 10, 16, 9A
İleri yetişkinlik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini açıklar. 10, 13, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Psikolojik uyum ve uyumu belirleyen faktörlerBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (1. Bölüm)
2Uyumla İlişkili Gelişim Kuramları- Bilişsel Gelişim ve Kişilik GelişimiBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (2. Bölüm)
3Uyumla ilişkili Gelişim Kuramları- Cinsel Gelişim ve Ahlak GelişimiBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (2. Bölüm)
4Bebeklik Dönemi Uyum ve Davranış SorunlarıBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (4. Bölüm)
5Erken Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış ProblemleriBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (5. Bölüm)
6Orta Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış ProblemleriBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (7. Bölüm)
7Ergenlik Dönemi Uyum ve Davranış ProblemleriBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (8. Bölüm)
8Ergenlikte riskli davranışları önleme müdahaleleriBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (9. Bölüm)
9Beliren Yetişkinlik (Üniversite Dönemi) Uyum ve Davranış SorunlarıBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (10. Bölüm)
10Genç Yetişkinlik Uyum ve Davranış SorunlarıBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (10. Bölüm)
11Orta Yetişkinlik Dönemi Uyum ve Davranış ProblemleriBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (11. Bölüm)
12Yaşlılık Dönemi Uyum ve Davranış problemleriBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (12. Bölüm)
13Uyum ve Davranış Sorunlarına Genel BakışBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları
14Uyum ve Davranış Sorunlarına Genel BakışBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları
Kaynak
Baştemur, Ş. (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Savi Çakar, F. (2022). Yaşam dönemleri ve uyum sorunları. Ankara: Pegem. Ulusoy, Y. (2020). Orta yaş dönemi bireylerin içinde bulundukları yaş dönemlerine ilişkin algılarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(74), 587-601. Kılıçcı, Y. (1988). Yaşlılığın uyum sorunları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme122
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi144
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)54
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(54/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YAŞAM DÖNEMLERİ VE UYUM SORUNLARI-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, bebeklik döneminden ileri yetişkinlik dönemine kadar davranış ve uyum sorunlarının ve her bir evrede yaşanılan bu sorunlara psikolojik danışmanların nasıl müdahale ettiğinin, tartışma, anlatım ve soru-cevap teknikleri ile öğrenciler tarafından anlaşılmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Psikolojik uyum ve uyumu belirleyen faktörler,Uyumla İlişkili Gelişim Kuramları- Bilişsel Gelişim ve Kişilik Gelişimi,Uyumla ilişkili Gelişim Kuramları- Cinsel Gelişim ve Ahlak Gelişimi,Bebeklik Dönemi Uyum ve Davranış Sorunları,Erken Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri,Orta Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri,Ergenlik Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri,Ergenlikte riskli davranışları önleme müdahaleleri,Beliren Yetişkinlik (Üniversite Dönemi) Uyum ve Davranış Sorunları,Genç Yetişkinlik Uyum ve Davranış Sorunları,Orta Yetişkinlik Dönemi Uyum ve Davranış Problemleri,Yaşlılık Dönemi Uyum ve Davranış problemleri,Uyum ve Davranış Sorunlarına Genel Bakış,Uyum ve Davranış Sorunlarına Genel Bakış; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bebeklik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini ifade eder. 10, 13, 16, 9A
Erken çocukluk dönemi ve orta çocukluk dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini açıklar.10, 13, 16, 9A
Erken çocukluk dönemi ve orta çocukluk dönemi uyum sorunlarını ilişkilendirir.10, 13, 16, 9A
Ergenlik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini ifade eder. 10, 13, 16, 9A
Genç yetişkinlik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini açıklar.10, 13, 16, 9A
Orta yetişkinlik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini açıklar. 10, 16, 9A
İleri yetişkinlik dönemi uyum sorunları ve müdahale yöntemlerini açıklar. 10, 13, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Psikolojik uyum ve uyumu belirleyen faktörlerBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (1. Bölüm)
2Uyumla İlişkili Gelişim Kuramları- Bilişsel Gelişim ve Kişilik GelişimiBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (2. Bölüm)
3Uyumla ilişkili Gelişim Kuramları- Cinsel Gelişim ve Ahlak GelişimiBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (2. Bölüm)
4Bebeklik Dönemi Uyum ve Davranış SorunlarıBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (4. Bölüm)
5Erken Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış ProblemleriBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (5. Bölüm)
6Orta Çocukluk Dönemi Uyum ve Davranış ProblemleriBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (7. Bölüm)
7Ergenlik Dönemi Uyum ve Davranış ProblemleriBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (8. Bölüm)
8Ergenlikte riskli davranışları önleme müdahaleleriBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (9. Bölüm)
9Beliren Yetişkinlik (Üniversite Dönemi) Uyum ve Davranış SorunlarıBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (10. Bölüm)
10Genç Yetişkinlik Uyum ve Davranış SorunlarıBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (10. Bölüm)
11Orta Yetişkinlik Dönemi Uyum ve Davranış ProblemleriBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (11. Bölüm)
12Yaşlılık Dönemi Uyum ve Davranış problemleriBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları (12. Bölüm)
13Uyum ve Davranış Sorunlarına Genel BakışBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları
14Uyum ve Davranış Sorunlarına Genel BakışBaştemur, (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları
Kaynak
Baştemur, Ş. (2020). Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Savi Çakar, F. (2022). Yaşam dönemleri ve uyum sorunları. Ankara: Pegem. Ulusoy, Y. (2020). Orta yaş dönemi bireylerin içinde bulundukları yaş dönemlerine ilişkin algılarının incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(74), 587-601. Kılıçcı, Y. (1988). Yaşlılığın uyum sorunları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(3).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04