Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MESLEKİ REHBERLİK UYGULAMALARI-Bahar Dönemi1+222
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sena GÜME
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sena GÜME
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin, süpervizyon eşliğinde, mesleki rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçlarını uygulama, değerlendirme ve raporlaştırmayı öğrenmeleri; bireyle mesleki rehberlik ve psikolojik danışma yapma becerilerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse giriş,Öz-farkındalıkla ilgili etkinlikler,Öz-farkındalıkla ilgili etkinlikler,Kariyer Aile Ağacı,Mesleki Olgunluk Ölçeğinin Uygulanması ve Yorumlanması,Lise öğrencileri için 1. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Lise öğrencileri için 2. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Lise öğrencileri için 3. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Lise öğrencileri için 4. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Uygulamaların değerlendirilmesi,Uygulamaların değerlendirilmesi,Geleceğin meslekleri,Sosyal medya kullanımı,Engelli bireylerde kariyer danışmanlığı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Kariyer psikolojik danışmanlığı alanında kullanılan test ve test dışı teknikleri açıklar. 16, 6, 9E
1.1. Kariyer psikolojik danışmanlığı alanında kullanılan test ve test dışı teknikleri uygular.10, 16, 6, 9E
1.2. Kariyer psikolojik danışmanlığı alanında kullanılan test ve test dışı tekniklerin sonuçlarını yorumlar. 10, 16, 6, 9E
2. Gelişim dönemlerine uygun kariyer psikolojik danışması sürecini yürütür.10, 16, 6, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse giriş
2Öz-farkındalıkla ilgili etkinliklerİlgili okumaların yapılması
3Öz-farkındalıkla ilgili etkinliklerİlgili okumaların yapılması
4Kariyer Aile Ağacıİlgili okumaların yapılması
5Mesleki Olgunluk Ölçeğinin Uygulanması ve Yorumlanmasıİlgili okumaların yapılması
6Lise öğrencileri için 1. hafta grup etkinliklerinin hazırlanmasıİlgili okumaların yapılması
7Lise öğrencileri için 2. hafta grup etkinliklerinin hazırlanmasıİlgili okumaların yapılması
8Lise öğrencileri için 3. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması1. oturumun yapılması
9Lise öğrencileri için 4. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması2. oturumun yapılması
10Uygulamaların değerlendirilmesi3. oturumun yapılması
11Uygulamaların değerlendirilmesi4. oturumun yapılması
12Geleceğin meslekleriİlgili okumaların yapılması
13Sosyal medya kullanımıİlgili okumaların yapılması
14Engelli bireylerde kariyer danışmanlığıİlgili okumaların yapılması
Kaynak
Amundson, N., Poehnell, G. ve Pattern, M. (2008). Mesleki Teleskop (Çev. F. Korkut- Owen). Ankara: Anı Yayıncılık. Bolles, R. N. (2011). Paraşütüm ne renk (En iyi iş nasıl bulunur?). İstanbul: Optimist Yayın Dağıtım. Korkut-Owen, F., Mutlu-Süral, T., Arıcı-Şahin, F. ve Demirtaş-Zorbaz, S. (2015). Kariyer Yelkenlisi Modeli. Ankara: Anı Yayıncılık. Özyürek, R. (2009). Kariyer psikolojik danışması süreci ve ilgi envanterlerinin profillerini yorumlama becerileri. Bacanlı, F. (2019). Bir mesleki grup rehberlği programı ve uygulama kılavuzu. Ankara: Nobel. Erkan, S. (2013). Örnek grup rehberliği etkinlikleri. Ankara: Pegem. Erkan, S. & Kaya, A. (Ed.). (2013). Deneysel olarak sınanmış grup rehberliği programları-I. Ankara: Pegem. Erkan, S. & Kaya, A. (Ed.). (2012). Deneysel olarak sınanmış grup rehberliği programları-II. Ankara: Pegem. Erkan, S. & Kaya, A. (Ed.). (2012). Deneysel olarak sınanmış grup rehberliği programları-III. Ankara: Pegem. Hamamcı, Z. (2011). Çocuğunuzun meslek gelişimine nasıl yardımcı olabilirsiniz? Anne baba el kitabı. Y. Kuzgun ve F. Bacanlı (Dizi Editörleri). Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları dizisi 5. Ankara: Nobel. İş ve İşçi Bulma Kurumu (1998). Meslekler Rehberi. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Kuzgun, Y. (2019). Akademik Benlik Kavramı Ölçeği el kitabı. Ankara: Nobel. Kuzgun, Y (019). Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Ankara: Nobel. Kuzgun, Y (2019) Kendini Değerlendirme Envanteri El Kitabı. Ankara: Nobel. Kuzgun, Y. & Bacanlı, F. (2019). Mesleki Olgunluk Ölçeği El Kitabı. Ankara: Nobel. Öztemel, K. (2021). Kariyer Planlama ve Geliştirme. Pegem Akademi Öztemel, K. (2021). Vaka Örnekleriyle Kariyer Rehberliği ve Kariyer Psikolojik Danışması (Editör). Ankara: Pegem Usluer, E. (2011). Meslek İnceleme Kılavuzu. Y. Kuzgun ve F. Bacanlı (Dizi Editörleri). Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları dizisi 5. Ankara: Nobel.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2612
Okul Dışı Diğer Faaliyetler248
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı188
Genel Sınav ve Hazırlığı188
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)64
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(64/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MESLEKİ REHBERLİK UYGULAMALARI-Bahar Dönemi1+222
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sena GÜME
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Sena GÜME
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilerin, süpervizyon eşliğinde, mesleki rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçlarını uygulama, değerlendirme ve raporlaştırmayı öğrenmeleri; bireyle mesleki rehberlik ve psikolojik danışma yapma becerilerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse giriş,Öz-farkındalıkla ilgili etkinlikler,Öz-farkındalıkla ilgili etkinlikler,Kariyer Aile Ağacı,Mesleki Olgunluk Ölçeğinin Uygulanması ve Yorumlanması,Lise öğrencileri için 1. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Lise öğrencileri için 2. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Lise öğrencileri için 3. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Lise öğrencileri için 4. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması,Uygulamaların değerlendirilmesi,Uygulamaların değerlendirilmesi,Geleceğin meslekleri,Sosyal medya kullanımı,Engelli bireylerde kariyer danışmanlığı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Kariyer psikolojik danışmanlığı alanında kullanılan test ve test dışı teknikleri açıklar. 16, 6, 9E
1.1. Kariyer psikolojik danışmanlığı alanında kullanılan test ve test dışı teknikleri uygular.10, 16, 6, 9E
1.2. Kariyer psikolojik danışmanlığı alanında kullanılan test ve test dışı tekniklerin sonuçlarını yorumlar. 10, 16, 6, 9E
2. Gelişim dönemlerine uygun kariyer psikolojik danışması sürecini yürütür.10, 16, 6, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse giriş
2Öz-farkındalıkla ilgili etkinliklerİlgili okumaların yapılması
3Öz-farkındalıkla ilgili etkinliklerİlgili okumaların yapılması
4Kariyer Aile Ağacıİlgili okumaların yapılması
5Mesleki Olgunluk Ölçeğinin Uygulanması ve Yorumlanmasıİlgili okumaların yapılması
6Lise öğrencileri için 1. hafta grup etkinliklerinin hazırlanmasıİlgili okumaların yapılması
7Lise öğrencileri için 2. hafta grup etkinliklerinin hazırlanmasıİlgili okumaların yapılması
8Lise öğrencileri için 3. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması1. oturumun yapılması
9Lise öğrencileri için 4. hafta grup etkinliklerinin hazırlanması2. oturumun yapılması
10Uygulamaların değerlendirilmesi3. oturumun yapılması
11Uygulamaların değerlendirilmesi4. oturumun yapılması
12Geleceğin meslekleriİlgili okumaların yapılması
13Sosyal medya kullanımıİlgili okumaların yapılması
14Engelli bireylerde kariyer danışmanlığıİlgili okumaların yapılması
Kaynak
Amundson, N., Poehnell, G. ve Pattern, M. (2008). Mesleki Teleskop (Çev. F. Korkut- Owen). Ankara: Anı Yayıncılık. Bolles, R. N. (2011). Paraşütüm ne renk (En iyi iş nasıl bulunur?). İstanbul: Optimist Yayın Dağıtım. Korkut-Owen, F., Mutlu-Süral, T., Arıcı-Şahin, F. ve Demirtaş-Zorbaz, S. (2015). Kariyer Yelkenlisi Modeli. Ankara: Anı Yayıncılık. Özyürek, R. (2009). Kariyer psikolojik danışması süreci ve ilgi envanterlerinin profillerini yorumlama becerileri. Bacanlı, F. (2019). Bir mesleki grup rehberlği programı ve uygulama kılavuzu. Ankara: Nobel. Erkan, S. (2013). Örnek grup rehberliği etkinlikleri. Ankara: Pegem. Erkan, S. & Kaya, A. (Ed.). (2013). Deneysel olarak sınanmış grup rehberliği programları-I. Ankara: Pegem. Erkan, S. & Kaya, A. (Ed.). (2012). Deneysel olarak sınanmış grup rehberliği programları-II. Ankara: Pegem. Erkan, S. & Kaya, A. (Ed.). (2012). Deneysel olarak sınanmış grup rehberliği programları-III. Ankara: Pegem. Hamamcı, Z. (2011). Çocuğunuzun meslek gelişimine nasıl yardımcı olabilirsiniz? Anne baba el kitabı. Y. Kuzgun ve F. Bacanlı (Dizi Editörleri). Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları dizisi 5. Ankara: Nobel. İş ve İşçi Bulma Kurumu (1998). Meslekler Rehberi. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Kuzgun, Y. (2019). Akademik Benlik Kavramı Ölçeği el kitabı. Ankara: Nobel. Kuzgun, Y (019). Meslek Rehberliği ve Danışmanlığına Giriş. Ankara: Nobel. Kuzgun, Y (2019) Kendini Değerlendirme Envanteri El Kitabı. Ankara: Nobel. Kuzgun, Y. & Bacanlı, F. (2019). Mesleki Olgunluk Ölçeği El Kitabı. Ankara: Nobel. Öztemel, K. (2021). Kariyer Planlama ve Geliştirme. Pegem Akademi Öztemel, K. (2021). Vaka Örnekleriyle Kariyer Rehberliği ve Kariyer Psikolojik Danışması (Editör). Ankara: Pegem Usluer, E. (2011). Meslek İnceleme Kılavuzu. Y. Kuzgun ve F. Bacanlı (Dizi Editörleri). Rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan ölçme araçları dizisi 5. Ankara: Nobel.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04