Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLKE VE TEKNİKLERİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersin YardımcılarıBu ders; psikolojik danışma ilkeleri, psikolojik danışma süreci ve basamakları, terapötik beceriler ve bu becerilerin ön uygulamalarının yapılması ile ilgili bir derstir.
Dersin AmacıBu derste öğrencilerin başlangıç düzeyindeki psikolojik danışma becerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak öğrenmeleri amaçlanmıştır. Öğrenciler ders bittiğinde terapötik becerileri kuramsal olarak öğrenerek, bu beceriler ile ilgili ön uygulamalar yaparlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Psikolojik danışma
,Psikolojik danışma basamakları ve becerileri
,Danışanla ilk ilişkinin kurulması ve iletişim
,Danışanla ilk ilişkinin kurulması ve iletişim
-Uygulama alıştırmaları
,Danışanın sorunlarını değerlendirme
,Danışanın sorunlarını değerlendirme
,Psikolojik danışmada amaç oluşturma
,Amaç oluşturma ve çok kültürlülüğe ilişkin konular,Psikolojik danışmada amaç oluşturma &
Uygulama alıştırmaları,Strateji belirleme ve müdahale seçme
,Duygularla ilgili müdahaleler
,Bilişsel müdahaleler
,Davranışçı müdahaleler &
Uygulama alıştırmaları,Sistemik müdahaleler,
Sonlandırma ve izleme &
Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenciler psikolojik danışma basamaklarını sıraya koyar. 10, 16, 4, 6, 9A
Öğrenciler psikolojik danışma becerilerini özetler. 10, 9A
Öğrenciler danışanla ilk ilişkinin nasıl kurulması gerektiğini açıklar. 10, 13, 16, 37, 9A
Öğrenciler danışan problemine uygun amaçlar belirler. 10, 13, 16, 37, 9A
Öğrenciler danışan problemine uygun müdahale stratejileri ve teknikleri tartışır.10, 13, 16, 37, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Psikolojik danışma
Hackney ve Cornier (2008) (1. Bölüm)
2Psikolojik danışma basamakları ve becerileri
Hackney ve Cornier (2008) (1. Bölüm)
3Danışanla ilk ilişkinin kurulması ve iletişim
Hackney ve Cornier (2008) (2. Bölüm)
4Danışanla ilk ilişkinin kurulması ve iletişim
-Uygulama alıştırmaları
Hackney ve Cornier (2008) (3. Bölüm) Egan (1994b; s. 33-67)
5Danışanın sorunlarını değerlendirme
Hackney ve Cornier (2008) (4. Bölüm)
6Danışanın sorunlarını değerlendirme
Hackney ve Cormier (2008) (4. Bölüm)
7Psikolojik danışmada amaç oluşturma
Hackney ve Cormier (2008) (5. Bölüm)
8Amaç oluşturma ve çok kültürlülüğe ilişkin konularHackney ve Cormier (2008) (5. Bölüm)
9Psikolojik danışmada amaç oluşturma &
Uygulama alıştırmaları
Hackney ve Cornier (2008) (5. Bölüm)
10Strateji belirleme ve müdahale seçme
Hackney ve Cornier (2008) (6. Bölüm)
11Duygularla ilgili müdahaleler
Hackney ve Cornier (2008) (7. Bölüm)
12Bilişsel müdahaleler
Hackney ve Cornier (2008) (8. Bölüm)
13Davranışçı müdahaleler &
Uygulama alıştırmaları
Hackney ve Cornier (2008) (9. Bölüm)
14Sistemik müdahaleler,
Sonlandırma ve izleme &
Genel Değerlendirme
Hackney ve Cormier (2008) (10 ve 11. Bölümler)
Kaynak
Hackney, H., & Cormier, S. (2009). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psikolojik yardım süreci el kitabı. (T. Ergene, & S. Sevim, Çev.) Ankara: Mentis.
Egan, G. (2010). Psikolojik danışma becerileri (Ö.Yüksel,Çev.).İstanbul:Kaknüs 3. Egan, G. (2014). Psikolojik danışma becerileri: Danışma Becerileri Üzerine Alıştırmalar (M. Baturay, Çev.). İstanbul: Kaknüs

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme11010
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi21020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)78
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(78/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLKE VE TEKNİKLERİ-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersin YardımcılarıBu ders; psikolojik danışma ilkeleri, psikolojik danışma süreci ve basamakları, terapötik beceriler ve bu becerilerin ön uygulamalarının yapılması ile ilgili bir derstir.
Dersin AmacıBu derste öğrencilerin başlangıç düzeyindeki psikolojik danışma becerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak öğrenmeleri amaçlanmıştır. Öğrenciler ders bittiğinde terapötik becerileri kuramsal olarak öğrenerek, bu beceriler ile ilgili ön uygulamalar yaparlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Psikolojik danışma
,Psikolojik danışma basamakları ve becerileri
,Danışanla ilk ilişkinin kurulması ve iletişim
,Danışanla ilk ilişkinin kurulması ve iletişim
-Uygulama alıştırmaları
,Danışanın sorunlarını değerlendirme
,Danışanın sorunlarını değerlendirme
,Psikolojik danışmada amaç oluşturma
,Amaç oluşturma ve çok kültürlülüğe ilişkin konular,Psikolojik danışmada amaç oluşturma &
Uygulama alıştırmaları,Strateji belirleme ve müdahale seçme
,Duygularla ilgili müdahaleler
,Bilişsel müdahaleler
,Davranışçı müdahaleler &
Uygulama alıştırmaları,Sistemik müdahaleler,
Sonlandırma ve izleme &
Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenciler psikolojik danışma basamaklarını sıraya koyar. 10, 16, 4, 6, 9A
Öğrenciler psikolojik danışma becerilerini özetler. 10, 9A
Öğrenciler danışanla ilk ilişkinin nasıl kurulması gerektiğini açıklar. 10, 13, 16, 37, 9A
Öğrenciler danışan problemine uygun amaçlar belirler. 10, 13, 16, 37, 9A
Öğrenciler danışan problemine uygun müdahale stratejileri ve teknikleri tartışır.10, 13, 16, 37, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Psikolojik danışma
Hackney ve Cornier (2008) (1. Bölüm)
2Psikolojik danışma basamakları ve becerileri
Hackney ve Cornier (2008) (1. Bölüm)
3Danışanla ilk ilişkinin kurulması ve iletişim
Hackney ve Cornier (2008) (2. Bölüm)
4Danışanla ilk ilişkinin kurulması ve iletişim
-Uygulama alıştırmaları
Hackney ve Cornier (2008) (3. Bölüm) Egan (1994b; s. 33-67)
5Danışanın sorunlarını değerlendirme
Hackney ve Cornier (2008) (4. Bölüm)
6Danışanın sorunlarını değerlendirme
Hackney ve Cormier (2008) (4. Bölüm)
7Psikolojik danışmada amaç oluşturma
Hackney ve Cormier (2008) (5. Bölüm)
8Amaç oluşturma ve çok kültürlülüğe ilişkin konularHackney ve Cormier (2008) (5. Bölüm)
9Psikolojik danışmada amaç oluşturma &
Uygulama alıştırmaları
Hackney ve Cornier (2008) (5. Bölüm)
10Strateji belirleme ve müdahale seçme
Hackney ve Cornier (2008) (6. Bölüm)
11Duygularla ilgili müdahaleler
Hackney ve Cornier (2008) (7. Bölüm)
12Bilişsel müdahaleler
Hackney ve Cornier (2008) (8. Bölüm)
13Davranışçı müdahaleler &
Uygulama alıştırmaları
Hackney ve Cornier (2008) (9. Bölüm)
14Sistemik müdahaleler,
Sonlandırma ve izleme &
Genel Değerlendirme
Hackney ve Cormier (2008) (10 ve 11. Bölümler)
Kaynak
Hackney, H., & Cormier, S. (2009). Psikolojik danışma ilke ve teknikleri: Psikolojik yardım süreci el kitabı. (T. Ergene, & S. Sevim, Çev.) Ankara: Mentis.
Egan, G. (2010). Psikolojik danışma becerileri (Ö.Yüksel,Çev.).İstanbul:Kaknüs 3. Egan, G. (2014). Psikolojik danışma becerileri: Danışma Becerileri Üzerine Alıştırmalar (M. Baturay, Çev.). İstanbul: Kaknüs

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04