Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Meslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun (DEHB) tanımı ve özellikleri; DEHB’nin temel belirtileri (dikkat eksikliği, aşırı hareketlilik ve dürtüsellik); DEHB’nin çocuk üzerinde sosyal, duygusal ve okul başarısı yönünden etkileri; DEHB’nin nedenleri; DEHB oluşumunda risk faktörleri; DEHB tipleri; DEHB olan çocuklara yaklaşım biçimleri; DEHB olan öğrencilerin yönlendirilmesi; DEHB olan çocukların eğitimi; okul-aile işbirliğinin sağlanması.
Dersin İçeriğiBu ders; Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun (DEHB) tanımı ve özellikleri,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun nedenleri,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun çocuk üzerindeki fizyolojik etkileri,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun çocuk üzerindeki duygusal etkileri,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun çocuk üzerindeki sosyal etkileri,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunu öğrenme ve okul başarısı üzerindeki olası etkileri,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocukların eğitimi,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuk ve ergenlerde çeşitli tedavi yaklaşımlarının incelenmesi ,Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuk ve Ergenlerde Alternatif Tedavi Yaklaşımları ,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuk ve ergenlerde aile ve okul temelli psiko-sosyal müdahaleler ,Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuk ve ergenlerde okul ve sınıf ortamında kaynaştırma uygulamaları ,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğuna sahip çocuk ver ergenlerde koruyucu faktörler ve risk faktörleri, DEHB'li çocuk ve ergenler için koruyucu ve önleyici ruh sağlığına yönelik psiko-eğitsel müdahaleler ,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuk ve ergenlerde pozitif psikoloji ve psikolojik sağlamlık ,Dikkat Eksikliği ve Hiperaktive Bozukluğu Olan Çocuk ve Ergenlerle İlgili Güncel Araştırmalar ve Eğilimler ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunda yer alan alt tipleri açıklar. 10, 13, 16, 9A
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunun ortaya çıkmasında etkili olan etmenleri listeler. 10, 16, 9A
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğuna eşlik eden diğer psikiyatrik bozuklukları örneklendirir. 10, 16, 9A
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu tanısı için gerekli belirtilerin neler olduğunu listeler. 10, 16, 9A
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunun tedavisinde izlenen çeşitli yöntemleri açıklar. 10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun (DEHB) tanımı ve özellikleriİlgili bölümün kitaptan okunması
2Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun nedenleriİlgili bölümün kitaptan okunması
3Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun çocuk üzerindeki fizyolojik etkileriİlgili bölümün kitaptan okunması
4Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun çocuk üzerindeki duygusal etkileriİlgili bölümün kitaptan okunması
5Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun çocuk üzerindeki sosyal etkileriİlgili bölümün kitaptan okunması
6Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunu öğrenme ve okul başarısı üzerindeki olası etkileriİlgili bölümün kitaptan okunması
7Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocukların eğitimiİlgili bölümün kitaptan okunması
8Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuk ve ergenlerde çeşitli tedavi yaklaşımlarının incelenmesi İlgili bölümün kitaptan okunması
9Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuk ve Ergenlerde Alternatif Tedavi Yaklaşımları İlgili bölümün kitaptan okunması
10Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuk ve ergenlerde aile ve okul temelli psiko-sosyal müdahaleler İlgili bölümün kitaptan okunması
11Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuk ve ergenlerde okul ve sınıf ortamında kaynaştırma uygulamaları İlgili bölümün kitaptan okunması
12Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğuna sahip çocuk ver ergenlerde koruyucu faktörler ve risk faktörleri, DEHB'li çocuk ve ergenler için koruyucu ve önleyici ruh sağlığına yönelik psiko-eğitsel müdahaleler İlgili bölümün kitaptan okunması
13Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuk ve ergenlerde pozitif psikoloji ve psikolojik sağlamlık İlgili bölümün kitaptan okunması
14Dikkat Eksikliği ve Hiperaktive Bozukluğu Olan Çocuk ve Ergenlerle İlgili Güncel Araştırmalar ve Eğilimler İlgili bölümün kitaptan okunması
Kaynak
Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu: Ana-Baba ve Öğretmen El Kitabı. 2016. Yazar: Dr. Özlem Sürücü, Bilgi Yayınevi.
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu. 2019. Editör: A. Şebnem Soysal Acar. Nobel Akademi Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı14040
Genel Sınav ve Hazırlığı14040
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)108
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(108/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DİKKAT EKSİKLİĞİ VE HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Meslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun (DEHB) tanımı ve özellikleri; DEHB’nin temel belirtileri (dikkat eksikliği, aşırı hareketlilik ve dürtüsellik); DEHB’nin çocuk üzerinde sosyal, duygusal ve okul başarısı yönünden etkileri; DEHB’nin nedenleri; DEHB oluşumunda risk faktörleri; DEHB tipleri; DEHB olan çocuklara yaklaşım biçimleri; DEHB olan öğrencilerin yönlendirilmesi; DEHB olan çocukların eğitimi; okul-aile işbirliğinin sağlanması.
Dersin İçeriğiBu ders; Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun (DEHB) tanımı ve özellikleri,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun nedenleri,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun çocuk üzerindeki fizyolojik etkileri,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun çocuk üzerindeki duygusal etkileri,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun çocuk üzerindeki sosyal etkileri,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunu öğrenme ve okul başarısı üzerindeki olası etkileri,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocukların eğitimi,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuk ve ergenlerde çeşitli tedavi yaklaşımlarının incelenmesi ,Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuk ve Ergenlerde Alternatif Tedavi Yaklaşımları ,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuk ve ergenlerde aile ve okul temelli psiko-sosyal müdahaleler ,Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuk ve ergenlerde okul ve sınıf ortamında kaynaştırma uygulamaları ,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğuna sahip çocuk ver ergenlerde koruyucu faktörler ve risk faktörleri, DEHB'li çocuk ve ergenler için koruyucu ve önleyici ruh sağlığına yönelik psiko-eğitsel müdahaleler ,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuk ve ergenlerde pozitif psikoloji ve psikolojik sağlamlık ,Dikkat Eksikliği ve Hiperaktive Bozukluğu Olan Çocuk ve Ergenlerle İlgili Güncel Araştırmalar ve Eğilimler ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunda yer alan alt tipleri açıklar. 10, 13, 16, 9A
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunun ortaya çıkmasında etkili olan etmenleri listeler. 10, 16, 9A
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğuna eşlik eden diğer psikiyatrik bozuklukları örneklendirir. 10, 16, 9A
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu tanısı için gerekli belirtilerin neler olduğunu listeler. 10, 16, 9A
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunun tedavisinde izlenen çeşitli yöntemleri açıklar. 10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun (DEHB) tanımı ve özellikleriİlgili bölümün kitaptan okunması
2Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun nedenleriİlgili bölümün kitaptan okunması
3Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun çocuk üzerindeki fizyolojik etkileriİlgili bölümün kitaptan okunması
4Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun çocuk üzerindeki duygusal etkileriİlgili bölümün kitaptan okunması
5Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunun çocuk üzerindeki sosyal etkileriİlgili bölümün kitaptan okunması
6Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğunu öğrenme ve okul başarısı üzerindeki olası etkileriİlgili bölümün kitaptan okunması
7Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocukların eğitimiİlgili bölümün kitaptan okunması
8Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuk ve ergenlerde çeşitli tedavi yaklaşımlarının incelenmesi İlgili bölümün kitaptan okunması
9Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu Olan Çocuk ve Ergenlerde Alternatif Tedavi Yaklaşımları İlgili bölümün kitaptan okunması
10Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuk ve ergenlerde aile ve okul temelli psiko-sosyal müdahaleler İlgili bölümün kitaptan okunması
11Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu olan çocuk ve ergenlerde okul ve sınıf ortamında kaynaştırma uygulamaları İlgili bölümün kitaptan okunması
12Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğuna sahip çocuk ver ergenlerde koruyucu faktörler ve risk faktörleri, DEHB'li çocuk ve ergenler için koruyucu ve önleyici ruh sağlığına yönelik psiko-eğitsel müdahaleler İlgili bölümün kitaptan okunması
13Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuk ve ergenlerde pozitif psikoloji ve psikolojik sağlamlık İlgili bölümün kitaptan okunması
14Dikkat Eksikliği ve Hiperaktive Bozukluğu Olan Çocuk ve Ergenlerle İlgili Güncel Araştırmalar ve Eğilimler İlgili bölümün kitaptan okunması
Kaynak
Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu: Ana-Baba ve Öğretmen El Kitabı. 2016. Yazar: Dr. Özlem Sürücü, Bilgi Yayınevi.
Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu. 2019. Editör: A. Şebnem Soysal Acar. Nobel Akademi Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04