Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MESLEKİ REHBERLİK-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sena GÜME
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile, öğrencilerin mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı ile ilgili temel kavramları, kariyer gelişimi ve kariyer danışmanlığı kuramları ve modelleri ile teknikleri öğrenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse giriş
,Kariyer gelişimi ile ilgili temel kavramlar ,Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörler,Özellik-Etmen Kuramı, İşe Uyum Kuramı,Holland’ın Tipoloji Kuramı,Psikodinamik Yaklaşımlar,Gelişimsel Yaklaşımlar,Gelişimsel Yaklaşımlar,Sosyal-Bilişsel Kuramlar,Sosyal-Bilişsel Kuramlar,Yeni Yaklaşım ve Modeller,Kariyer Danışmanlığı Süreci,Kariyer Danışmanlığında Değerlendirme,Dersin değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Meslek, iş ve kariyer kavramlarını tanımlar.10, 16, 9A
2. Kariyer danışmanlığı kuramlarının temel varsayımları, yaklaşımları ve tekniklerini açıklar.10, 16, 9A, E
3. Kariyer gelişim sürecini etkileyen psikolojik, sosyolojik, ekonomik ve politik faktörleri açıklar.10, 16, 9A, E
4. Kariyer kararı vermede bireysel özelliklerin etkisini yorumlar.10, 16, 9A, E
5. Kariyer gelişim sürecini farklı kariyer kuramlarına göre analiz eder.10, 16, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse giriş
2Kariyer gelişimi ile ilgili temel kavramlar İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
3Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörlerİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
4Özellik-Etmen Kuramı, İşe Uyum Kuramıİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
5Holland’ın Tipoloji Kuramıİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
6Psikodinamik Yaklaşımlarİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
7Gelişimsel Yaklaşımlarİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
8Gelişimsel Yaklaşımlarİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
9Sosyal-Bilişsel Kuramlarİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
10Sosyal-Bilişsel Kuramlarİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
11Yeni Yaklaşım ve Modellerİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
12Kariyer Danışmanlığı Süreciİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
13Kariyer Danışmanlığında Değerlendirmeİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
14Dersin değerlendirilmesi
Kaynak
Yeşilyaprak, B. (Ed.) (2021). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı: Kuramdan Uygulamaya. Pegem.
Kuzgun, Y. (2014). Meslek Gelişimi ve Danışmanlığı. Nobel. Sharf, R. (2017). Kariyer Gelişim Kuramlarının Kariyer Danışmasına Uygulanması. (Çev. ed. F. Bacanlı ve K. Öztemel). Nobel. Ünsal, P. (2014). Kariyer Gelişim Kuramları ve Kariyer Danışmanlığı. Nobel. Öztemel, K. (2019). Kariyer Planlama ve Geliştirme. Pegem Yeşilyaprak, P. D. B. (2019). Türkiye’de Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı Hizmetleri: Güncel Durum ve Öngörüler . Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2 (2) , 73-102 .

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi11010
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı11515
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)68
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MESLEKİ REHBERLİK-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Sena GÜME
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders ile, öğrencilerin mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı ile ilgili temel kavramları, kariyer gelişimi ve kariyer danışmanlığı kuramları ve modelleri ile teknikleri öğrenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse giriş
,Kariyer gelişimi ile ilgili temel kavramlar ,Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörler,Özellik-Etmen Kuramı, İşe Uyum Kuramı,Holland’ın Tipoloji Kuramı,Psikodinamik Yaklaşımlar,Gelişimsel Yaklaşımlar,Gelişimsel Yaklaşımlar,Sosyal-Bilişsel Kuramlar,Sosyal-Bilişsel Kuramlar,Yeni Yaklaşım ve Modeller,Kariyer Danışmanlığı Süreci,Kariyer Danışmanlığında Değerlendirme,Dersin değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Meslek, iş ve kariyer kavramlarını tanımlar.10, 16, 9A
2. Kariyer danışmanlığı kuramlarının temel varsayımları, yaklaşımları ve tekniklerini açıklar.10, 16, 9A, E
3. Kariyer gelişim sürecini etkileyen psikolojik, sosyolojik, ekonomik ve politik faktörleri açıklar.10, 16, 9A, E
4. Kariyer kararı vermede bireysel özelliklerin etkisini yorumlar.10, 16, 9A, E
5. Kariyer gelişim sürecini farklı kariyer kuramlarına göre analiz eder.10, 16, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse giriş
2Kariyer gelişimi ile ilgili temel kavramlar İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
3Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörlerİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
4Özellik-Etmen Kuramı, İşe Uyum Kuramıİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
5Holland’ın Tipoloji Kuramıİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
6Psikodinamik Yaklaşımlarİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
7Gelişimsel Yaklaşımlarİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
8Gelişimsel Yaklaşımlarİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
9Sosyal-Bilişsel Kuramlarİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
10Sosyal-Bilişsel Kuramlarİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
11Yeni Yaklaşım ve Modellerİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
12Kariyer Danışmanlığı Süreciİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
13Kariyer Danışmanlığında Değerlendirmeİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
14Dersin değerlendirilmesi
Kaynak
Yeşilyaprak, B. (Ed.) (2021). Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı: Kuramdan Uygulamaya. Pegem.
Kuzgun, Y. (2014). Meslek Gelişimi ve Danışmanlığı. Nobel. Sharf, R. (2017). Kariyer Gelişim Kuramlarının Kariyer Danışmasına Uygulanması. (Çev. ed. F. Bacanlı ve K. Öztemel). Nobel. Ünsal, P. (2014). Kariyer Gelişim Kuramları ve Kariyer Danışmanlığı. Nobel. Öztemel, K. (2019). Kariyer Planlama ve Geliştirme. Pegem Yeşilyaprak, P. D. B. (2019). Türkiye’de Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığı Hizmetleri: Güncel Durum ve Öngörüler . Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2 (2) , 73-102 .

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04