Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI II | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı zihinsel bozuklukların sınıflandırma sisteminin tarihini anlamak(DSM 5) ve güçlü yanlarını ve sınırlarını değerlendirmek, yaygın zihinsel bozuklukların temel özelliklerini anlamak ve tanımlamak, yaygın zihinsel bozuklukların psikolojik tedavi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak,zihinsel bozukluğu olan bireyler ve aileleri için topluluk ve / veya ülke çapında kaynaklar / organizasyonlardaki farkındalığı arttırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Nörogelişimsel Bozukluklar- Eye ve Otizm Spektrum Bozukluğu,Nörogelişimsel Bozukluklar-2 ,Nörogelişimsel Bozukluklar- iletişim Bozuklukları, Tik Bozuklukları ve hareket Bozuklukları,Şizofreni Spektrum Bozukluğu,Diğer Psikotik Bozukluklar,Kişilik Bozuklukları/ Genel tanım ve A kümesi Kişilik Bozuklukları,Kişilik Bozuklukları/ B ve C Kümesi Kişilik Bozuklukları,Yıkıcı Bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım Bozuklukları,Dışa Atım Bozuklukları,Uyku-Uyanıklık Bozuklukları,Cinsel İşlev Bozuklukları,Cinsiyet Disforisi ve Parafililer,Madde İle ilişkili Bozukluklar ve Bağımlılık Bozuklukları,Nörobilişsel Bozukluklar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikopatolojiyi tanımlar. | 16, 20, 4, 9 | A |
Davranış bozuklukları tanı kriterlerini Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı'nda aktarıldığı şekilde ifade eder. | 10, 16, 20, 4, 9 | A |
Ruhsal bozukların belirtilerini, sebeplerini ve sağaltımını tartışır. | 10, 16, 20, 4, 9 | A |
Anormallik kriterlerini anlatır. | 10, 16, 20, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nörogelişimsel Bozukluklar- Eye ve Otizm Spektrum Bozukluğu | DSM EYE ve Otizm başlıklarının okunması |
2 | Nörogelişimsel Bozukluklar-2 | DSM DEHB ve özel öğrenme bozukluklarının okunması |
3 | Nörogelişimsel Bozukluklar- iletişim Bozuklukları, Tik Bozuklukları ve hareket Bozuklukları | DSM İletişim bozuklukları, Tik ve Motor Bozuklukların okunması |
4 | Şizofreni Spektrum Bozukluğu | DSM Şizofreni kriterlerinin okunması |
5 | Diğer Psikotik Bozukluklar | sanrısal bozukluk, kısa psikotik bozukluk,şizofreniform bozukluk ve şizoaffektif bozuklukların DSM kriterlerinin okunması |
6 | Kişilik Bozuklukları/ Genel tanım ve A kümesi Kişilik Bozuklukları | A Kümesi Kişilik Bozuklukları kriterlerinin okunması |
7 | Kişilik Bozuklukları/ B ve C Kümesi Kişilik Bozuklukları | B ve C kümesi Kişilik Bozuklukları kriterlerinin okunması |
8 | Yıkıcı Bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım Bozuklukları | Yıkıcı bozuklukları ve dürtü kontrol bozuklukları tanılarının okunması |
9 | Dışa Atım Bozuklukları | Dışaatım Bozuklukları kriterlerinin okunması |
10 | Uyku-Uyanıklık Bozuklukları | Uyku-uyanıklık bozuklukları, insomnia, narkolepsi, hipersomnia, uyku terörü tanılarının araştırılması |
11 | Cinsel İşlev Bozuklukları | cinsel işlev bozukluklarının DSM kriterleri ile Freud'un cinsel bozukluklara yönelik açıklamalarının incelenmesi |
12 | Cinsiyet Disforisi ve Parafililer | cinsiyet disforisi ve parafililerle ilgiliDSM kriterlerinin okunması ve parafili ile ilişkili bilimsel makalelerin araştırılması |
13 | Madde İle ilişkili Bozukluklar ve Bağımlılık Bozuklukları | Entoksikasyon, tolerans, kötüye kullanım tanımlarının araştırılması |
14 | Nörobilişsel Bozukluklar | DSM Nörobilişsel bozuklukların okunması |
Kaynak |
Kring, A. M., Johnson, S., & Davison, G. C. (2017). Anormal Psikolojisi.(M.Şahin, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Morrison, J. (2016). DSM 5'i Kolaylaştıran Klinisyenler için Tanı Rehberi. (M. şahin, H. Uğur Kural). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | ||||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | ||||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | ||||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | ||||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 1 | 7 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 7 | 1 | 7 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 70 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(70/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI II | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı zihinsel bozuklukların sınıflandırma sisteminin tarihini anlamak(DSM 5) ve güçlü yanlarını ve sınırlarını değerlendirmek, yaygın zihinsel bozuklukların temel özelliklerini anlamak ve tanımlamak, yaygın zihinsel bozuklukların psikolojik tedavi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak,zihinsel bozukluğu olan bireyler ve aileleri için topluluk ve / veya ülke çapında kaynaklar / organizasyonlardaki farkındalığı arttırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Nörogelişimsel Bozukluklar- Eye ve Otizm Spektrum Bozukluğu,Nörogelişimsel Bozukluklar-2 ,Nörogelişimsel Bozukluklar- iletişim Bozuklukları, Tik Bozuklukları ve hareket Bozuklukları,Şizofreni Spektrum Bozukluğu,Diğer Psikotik Bozukluklar,Kişilik Bozuklukları/ Genel tanım ve A kümesi Kişilik Bozuklukları,Kişilik Bozuklukları/ B ve C Kümesi Kişilik Bozuklukları,Yıkıcı Bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım Bozuklukları,Dışa Atım Bozuklukları,Uyku-Uyanıklık Bozuklukları,Cinsel İşlev Bozuklukları,Cinsiyet Disforisi ve Parafililer,Madde İle ilişkili Bozukluklar ve Bağımlılık Bozuklukları,Nörobilişsel Bozukluklar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikopatolojiyi tanımlar. | 16, 20, 4, 9 | A |
Davranış bozuklukları tanı kriterlerini Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı'nda aktarıldığı şekilde ifade eder. | 10, 16, 20, 4, 9 | A |
Ruhsal bozukların belirtilerini, sebeplerini ve sağaltımını tartışır. | 10, 16, 20, 4, 9 | A |
Anormallik kriterlerini anlatır. | 10, 16, 20, 4, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nörogelişimsel Bozukluklar- Eye ve Otizm Spektrum Bozukluğu | DSM EYE ve Otizm başlıklarının okunması |
2 | Nörogelişimsel Bozukluklar-2 | DSM DEHB ve özel öğrenme bozukluklarının okunması |
3 | Nörogelişimsel Bozukluklar- iletişim Bozuklukları, Tik Bozuklukları ve hareket Bozuklukları | DSM İletişim bozuklukları, Tik ve Motor Bozuklukların okunması |
4 | Şizofreni Spektrum Bozukluğu | DSM Şizofreni kriterlerinin okunması |
5 | Diğer Psikotik Bozukluklar | sanrısal bozukluk, kısa psikotik bozukluk,şizofreniform bozukluk ve şizoaffektif bozuklukların DSM kriterlerinin okunması |
6 | Kişilik Bozuklukları/ Genel tanım ve A kümesi Kişilik Bozuklukları | A Kümesi Kişilik Bozuklukları kriterlerinin okunması |
7 | Kişilik Bozuklukları/ B ve C Kümesi Kişilik Bozuklukları | B ve C kümesi Kişilik Bozuklukları kriterlerinin okunması |
8 | Yıkıcı Bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım Bozuklukları | Yıkıcı bozuklukları ve dürtü kontrol bozuklukları tanılarının okunması |
9 | Dışa Atım Bozuklukları | Dışaatım Bozuklukları kriterlerinin okunması |
10 | Uyku-Uyanıklık Bozuklukları | Uyku-uyanıklık bozuklukları, insomnia, narkolepsi, hipersomnia, uyku terörü tanılarının araştırılması |
11 | Cinsel İşlev Bozuklukları | cinsel işlev bozukluklarının DSM kriterleri ile Freud'un cinsel bozukluklara yönelik açıklamalarının incelenmesi |
12 | Cinsiyet Disforisi ve Parafililer | cinsiyet disforisi ve parafililerle ilgiliDSM kriterlerinin okunması ve parafili ile ilişkili bilimsel makalelerin araştırılması |
13 | Madde İle ilişkili Bozukluklar ve Bağımlılık Bozuklukları | Entoksikasyon, tolerans, kötüye kullanım tanımlarının araştırılması |
14 | Nörobilişsel Bozukluklar | DSM Nörobilişsel bozuklukların okunması |
Kaynak |
Kring, A. M., Johnson, S., & Davison, G. C. (2017). Anormal Psikolojisi.(M.Şahin, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Morrison, J. (2016). DSM 5'i Kolaylaştıran Klinisyenler için Tanı Rehberi. (M. şahin, H. Uğur Kural). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | ||||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | ||||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | ||||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | ||||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |