Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI II-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı zihinsel bozuklukların sınıflandırma sisteminin tarihini anlamak(DSM 5) ve güçlü yanlarını ve sınırlarını değerlendirmek, yaygın zihinsel bozuklukların temel özelliklerini anlamak ve tanımlamak, yaygın zihinsel bozuklukların psikolojik tedavi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak,zihinsel bozukluğu olan bireyler ve aileleri için topluluk ve / veya ülke çapında kaynaklar / organizasyonlardaki farkındalığı arttırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Nörogelişimsel Bozukluklar- Eye ve Otizm Spektrum Bozukluğu,Nörogelişimsel Bozukluklar-2 ,Nörogelişimsel Bozukluklar- iletişim Bozuklukları, Tik Bozuklukları ve hareket Bozuklukları,Şizofreni Spektrum Bozukluğu,Diğer Psikotik Bozukluklar,Kişilik Bozuklukları/ Genel tanım ve A kümesi Kişilik Bozuklukları,Kişilik Bozuklukları/ B ve C Kümesi Kişilik Bozuklukları,Yıkıcı Bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım Bozuklukları,Dışa Atım Bozuklukları,Uyku-Uyanıklık Bozuklukları,Cinsel İşlev Bozuklukları,Cinsiyet Disforisi ve Parafililer,Madde İle ilişkili Bozukluklar ve Bağımlılık Bozuklukları,Nörobilişsel Bozukluklar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Psikopatolojiyi tanımlar. 16, 20, 4, 9A
Davranış bozuklukları tanı kriterlerini Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı'nda aktarıldığı şekilde ifade eder.10, 16, 20, 4, 9A
Ruhsal bozukların belirtilerini, sebeplerini ve sağaltımını tartışır. 10, 16, 20, 4, 9A
Anormallik kriterlerini anlatır.10, 16, 20, 4, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Nörogelişimsel Bozukluklar- Eye ve Otizm Spektrum BozukluğuDSM EYE ve Otizm başlıklarının okunması
2Nörogelişimsel Bozukluklar-2 DSM DEHB ve özel öğrenme bozukluklarının okunması
3Nörogelişimsel Bozukluklar- iletişim Bozuklukları, Tik Bozuklukları ve hareket BozukluklarıDSM İletişim bozuklukları, Tik ve Motor Bozuklukların okunması
4Şizofreni Spektrum BozukluğuDSM Şizofreni kriterlerinin okunması
5Diğer Psikotik Bozukluklarsanrısal bozukluk, kısa psikotik bozukluk,şizofreniform bozukluk ve şizoaffektif bozuklukların DSM kriterlerinin okunması
6Kişilik Bozuklukları/ Genel tanım ve A kümesi Kişilik BozukluklarıA Kümesi Kişilik Bozuklukları kriterlerinin okunması
7Kişilik Bozuklukları/ B ve C Kümesi Kişilik BozukluklarıB ve C kümesi Kişilik Bozuklukları kriterlerinin okunması
8Yıkıcı Bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım BozukluklarıYıkıcı bozuklukları ve dürtü kontrol bozuklukları tanılarının okunması
9Dışa Atım BozukluklarıDışaatım Bozuklukları kriterlerinin okunması
10Uyku-Uyanıklık BozukluklarıUyku-uyanıklık bozuklukları, insomnia, narkolepsi, hipersomnia, uyku terörü tanılarının araştırılması
11Cinsel İşlev Bozukluklarıcinsel işlev bozukluklarının DSM kriterleri ile Freud'un cinsel bozukluklara yönelik açıklamalarının incelenmesi
12Cinsiyet Disforisi ve Parafililercinsiyet disforisi ve parafililerle ilgiliDSM kriterlerinin okunması ve parafili ile ilişkili bilimsel makalelerin araştırılması
13Madde İle ilişkili Bozukluklar ve Bağımlılık BozukluklarıEntoksikasyon, tolerans, kötüye kullanım tanımlarının araştırılması
14Nörobilişsel BozukluklarDSM Nörobilişsel bozuklukların okunması
Kaynak
Kring, A. M., Johnson, S., & Davison, G. C. (2017). Anormal Psikolojisi.(M.Şahin, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Morrison, J. (2016). DSM 5'i Kolaylaştıran Klinisyenler için Tanı Rehberi. (M. şahin, H. Uğur Kural). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı717
Genel Sınav ve Hazırlığı717
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)70
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(70/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI II-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı zihinsel bozuklukların sınıflandırma sisteminin tarihini anlamak(DSM 5) ve güçlü yanlarını ve sınırlarını değerlendirmek, yaygın zihinsel bozuklukların temel özelliklerini anlamak ve tanımlamak, yaygın zihinsel bozuklukların psikolojik tedavi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak,zihinsel bozukluğu olan bireyler ve aileleri için topluluk ve / veya ülke çapında kaynaklar / organizasyonlardaki farkındalığı arttırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Nörogelişimsel Bozukluklar- Eye ve Otizm Spektrum Bozukluğu,Nörogelişimsel Bozukluklar-2 ,Nörogelişimsel Bozukluklar- iletişim Bozuklukları, Tik Bozuklukları ve hareket Bozuklukları,Şizofreni Spektrum Bozukluğu,Diğer Psikotik Bozukluklar,Kişilik Bozuklukları/ Genel tanım ve A kümesi Kişilik Bozuklukları,Kişilik Bozuklukları/ B ve C Kümesi Kişilik Bozuklukları,Yıkıcı Bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım Bozuklukları,Dışa Atım Bozuklukları,Uyku-Uyanıklık Bozuklukları,Cinsel İşlev Bozuklukları,Cinsiyet Disforisi ve Parafililer,Madde İle ilişkili Bozukluklar ve Bağımlılık Bozuklukları,Nörobilişsel Bozukluklar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Psikopatolojiyi tanımlar. 16, 20, 4, 9A
Davranış bozuklukları tanı kriterlerini Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı'nda aktarıldığı şekilde ifade eder.10, 16, 20, 4, 9A
Ruhsal bozukların belirtilerini, sebeplerini ve sağaltımını tartışır. 10, 16, 20, 4, 9A
Anormallik kriterlerini anlatır.10, 16, 20, 4, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Nörogelişimsel Bozukluklar- Eye ve Otizm Spektrum BozukluğuDSM EYE ve Otizm başlıklarının okunması
2Nörogelişimsel Bozukluklar-2 DSM DEHB ve özel öğrenme bozukluklarının okunması
3Nörogelişimsel Bozukluklar- iletişim Bozuklukları, Tik Bozuklukları ve hareket BozukluklarıDSM İletişim bozuklukları, Tik ve Motor Bozuklukların okunması
4Şizofreni Spektrum BozukluğuDSM Şizofreni kriterlerinin okunması
5Diğer Psikotik Bozukluklarsanrısal bozukluk, kısa psikotik bozukluk,şizofreniform bozukluk ve şizoaffektif bozuklukların DSM kriterlerinin okunması
6Kişilik Bozuklukları/ Genel tanım ve A kümesi Kişilik BozukluklarıA Kümesi Kişilik Bozuklukları kriterlerinin okunması
7Kişilik Bozuklukları/ B ve C Kümesi Kişilik BozukluklarıB ve C kümesi Kişilik Bozuklukları kriterlerinin okunması
8Yıkıcı Bozukluklar, Dürtü Denetimi ve Davranım BozukluklarıYıkıcı bozuklukları ve dürtü kontrol bozuklukları tanılarının okunması
9Dışa Atım BozukluklarıDışaatım Bozuklukları kriterlerinin okunması
10Uyku-Uyanıklık BozukluklarıUyku-uyanıklık bozuklukları, insomnia, narkolepsi, hipersomnia, uyku terörü tanılarının araştırılması
11Cinsel İşlev Bozukluklarıcinsel işlev bozukluklarının DSM kriterleri ile Freud'un cinsel bozukluklara yönelik açıklamalarının incelenmesi
12Cinsiyet Disforisi ve Parafililercinsiyet disforisi ve parafililerle ilgiliDSM kriterlerinin okunması ve parafili ile ilişkili bilimsel makalelerin araştırılması
13Madde İle ilişkili Bozukluklar ve Bağımlılık BozukluklarıEntoksikasyon, tolerans, kötüye kullanım tanımlarının araştırılması
14Nörobilişsel BozukluklarDSM Nörobilişsel bozuklukların okunması
Kaynak
Kring, A. M., Johnson, S., & Davison, G. C. (2017). Anormal Psikolojisi.(M.Şahin, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Morrison, J. (2016). DSM 5'i Kolaylaştıran Klinisyenler için Tanı Rehberi. (M. şahin, H. Uğur Kural). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04