Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, temel kavramlar, değerlendirme, danışan ve danışman rolleri, kültürel ilgi ve müdahale stratejileri / teknikleri dahil olmak üzere psikolojik danışma ve psikoterapiye yönelik teorik yaklaşımları incelemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Ders Planını Gözden Geçirme,Psikanalitik Terapi,Adlerian Terapi,Birey Merkezli Terapi,Davranış Terapisi, Rasyonel Duygusal Davranış Terapisi,Bilişsel Terapi,Gestalt Terapisi,Gerçeklik Terapisi,Varoluşçu Terapi,Aile Terapileri,Aile Terapileri-2,Transaksiyonel Analiz,Öyküsel Terapi,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Her bir danışma kuramının birbirine benzeyen yönlerini açıklar. | 10, 13, 16, 5 | |
Danışma kuramlarının her birinin özelliklerini anlatır. | 16, 9 | A, E |
Her bir danışma kuramında kullanılan teknikleri açıklar ve birbiriyle karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Ders Planını Gözden Geçirme | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
2 | Psikanalitik Terapi | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
3 | Adlerian Terapi | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
4 | Birey Merkezli Terapi | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
5 | Davranış Terapisi, Rasyonel Duygusal Davranış Terapisi | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
6 | Bilişsel Terapi | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
7 | Gestalt Terapisi | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
8 | Gerçeklik Terapisi | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
9 | Varoluşçu Terapi | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
10 | Aile Terapileri | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
11 | Aile Terapileri-2 | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
12 | Transaksiyonel Analiz | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
13 | Öyküsel Terapi | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
14 | Genel Değerlendirme | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
Kaynak |
Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). Psikolojik Danışma ve Psikoterapi Kuramları. Örnek Uygulamalarla Temel ve Güncel Kuramlar. Ankara: Pegem Yayıncılık. |
Ruh Sağlığı Profesyonelleri İçin El Kitabı: Kuram, İlke ve Teknikler. (Edt: A.Malkoç & M. Aslan) 2020. Nobel Akademi Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, temel kavramlar, değerlendirme, danışan ve danışman rolleri, kültürel ilgi ve müdahale stratejileri / teknikleri dahil olmak üzere psikolojik danışma ve psikoterapiye yönelik teorik yaklaşımları incelemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, Ders Planını Gözden Geçirme,Psikanalitik Terapi,Adlerian Terapi,Birey Merkezli Terapi,Davranış Terapisi, Rasyonel Duygusal Davranış Terapisi,Bilişsel Terapi,Gestalt Terapisi,Gerçeklik Terapisi,Varoluşçu Terapi,Aile Terapileri,Aile Terapileri-2,Transaksiyonel Analiz,Öyküsel Terapi,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Her bir danışma kuramının birbirine benzeyen yönlerini açıklar. | 10, 13, 16, 5 | |
Danışma kuramlarının her birinin özelliklerini anlatır. | 16, 9 | A, E |
Her bir danışma kuramında kullanılan teknikleri açıklar ve birbiriyle karşılaştırır. | 10, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Ders Planını Gözden Geçirme | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
2 | Psikanalitik Terapi | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
3 | Adlerian Terapi | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
4 | Birey Merkezli Terapi | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
5 | Davranış Terapisi, Rasyonel Duygusal Davranış Terapisi | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
6 | Bilişsel Terapi | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
7 | Gestalt Terapisi | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
8 | Gerçeklik Terapisi | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
9 | Varoluşçu Terapi | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
10 | Aile Terapileri | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
11 | Aile Terapileri-2 | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
12 | Transaksiyonel Analiz | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
13 | Öyküsel Terapi | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
14 | Genel Değerlendirme | Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). |
Kaynak |
Karataş, Z., & Yavuzer, Y. (2018). Psikolojik Danışma ve Psikoterapi Kuramları. Örnek Uygulamalarla Temel ve Güncel Kuramlar. Ankara: Pegem Yayıncılık. |
Ruh Sağlığı Profesyonelleri İçin El Kitabı: Kuram, İlke ve Teknikler. (Edt: A.Malkoç & M. Aslan) 2020. Nobel Akademi Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |