Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ I-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Asude ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİnsanın yaşam boyunca devam eden gelişimini (fiziksel, algısal, bilişsel, dil, duygusal, sosyal, ahlak ve kişilik) gelişim modelleri, teorileri ve araştırmaları doğrultusunda anlatmak ve öğrencilerin bu konu hakkına temel düzeyde bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Gelişim psikolojisi hakkında öğrencilere teorik bilgileri öğretmenin yanında bu teorik bilgilerinin alandaki uygulamasını vaka örnekleriyle, canlandırmalarla ve gözlemle de öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Gelişim Psikolojisinin Genel Kavramları,Gelişim Psikolojisi Teorileri ve Araştırma Yöntemleri,Biyolojik Başlangıç, Doğum Öncesi ve Doğum Sonrası Gelişim,Bebeklik (Fiziksel ve Algısal Gelişimi),Bebeklik (Dil ve Bilişsel Gelişimi),Bebeklik (Sosyal-Duygusal, Ahlak ve Kişilik Gelişimi),Bebeklik (Sosyal-Duygusal, Ahlak ve Kişilik Gelişimi),Erken Çocukluk (Fiziksel ve Algısal Gelişimi),Erken Çocukluk (Dil ve Bilişsel Gelişimi),Erken Çocukluk (Sosyal- Duygusal, Ahlak ve Kişilik Gelişimi),Orta ve Geç Çocukluk (Fiziksel ve Algısal Gelişimi),Orta ve Geç Çocukluk (Dil ve Bilişsel Gelişimi),Orta ve Geç Çocukluk (Sosyal-Duygusal, Ahlak ve Kişilik Gelişimi); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Gelişim psikolojisi tanımı, kavramları, doğası, özellikleri, süreçleri, temel konuları hakkında tartışabilmek.A, E
2. Gelişim psikolojisi teorilerini (psikanalitik, bilişsel, davranışsal, sosyal bilişsel, etolojik, ekolojik, eklektik teoriler) ve araştırma yöntemlerini (veri toplama yöntemleri, araştırma desenleri, araştırmanın zaman uzamı, etiğe uygun araştırma ) ve araştırma yöntemleri hakkında tartışabilmek. tartışabilmek.16, 9A
3. Biyolojik başlangıcı, doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası gelişim süreçlerini, kalıtım örüntülerini ve genetik biliminin prensiplerini ve yöntemlerini tartışabilmek10, 16, 9A
4. Bebeklik dönemi fiziksel, algısal, bilişsel, dil, sosyal, duygusal, ahlaki ve kişilik gelişimi hakkında tartışabilmek10, 16, 9A
5. Erken çocukluk dönemi fiziksel, algısal, bilişsel, dil, sosyal, duygusal, ahlaki ve kişilik gelişimi hakkında tartışabilmek10, 16, 9A
6. Orta ve Geç Çocukluk dönemi fiziksel, algısal, bilişsel, dil, sosyal, duygusal, ahlaki ve kişilik gelişimi hakkında tartışabilmek.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gelişim Psikolojisinin Genel Kavramlarıİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
2Gelişim Psikolojisi Teorileri ve Araştırma Yöntemleriİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
3Biyolojik Başlangıç, Doğum Öncesi ve Doğum Sonrası Gelişimİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
4Bebeklik (Fiziksel ve Algısal Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
5Bebeklik (Dil ve Bilişsel Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
6Bebeklik (Sosyal-Duygusal, Ahlak ve Kişilik Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
7Bebeklik (Sosyal-Duygusal, Ahlak ve Kişilik Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
8Erken Çocukluk (Fiziksel ve Algısal Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
9Erken Çocukluk (Dil ve Bilişsel Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
10Erken Çocukluk (Sosyal- Duygusal, Ahlak ve Kişilik Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
11Orta ve Geç Çocukluk (Fiziksel ve Algısal Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
12Orta ve Geç Çocukluk (Dil ve Bilişsel Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
13Orta ve Geç Çocukluk (Sosyal-Duygusal, Ahlak ve Kişilik Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
Kaynak
Santrock, J. W. (2015). Yaşam Boyu Gelişim- Gelişim Psikolojisi. İstanbul: Nobel Yayınları
Önerilen Kitaplar 1. Bee, H & Boyd, D (2009). Çocuk Gelişim Psikolojisi. İstanbul: Kaknüs Yayınları 2. Morris, D. (2009). Muhteşem Bebek- Yaşamın İlk İki Yılının Büyüleyici Öyküsü, İstanbul. Domingo Yayınevi. 3. Morris, D.(2014). Çocuk. (Çocukluğun İlk Yaşlarında Çocuklar Nasıl Düşünür, Öğrenir ve Büyür)İstanbul : İş Bankası Kültür ve Yayınevi Önerilen Filmler Yağmur Adam, Benim Adım Sam, Her çocuk özeldir, Benjamin Button, Çocukluk (Boyhood), Sineklerin Tanrısı, Cennetin Çocukları, İvan’ın Çocukluğu, Çizgili Pijamalı Çocuk, Arı Kovanın Ruhu, Davulun Sesi, Yepyeni Bir Hayat Yaşamaya Değer, Pan’ın Labirenti, Kara Ekmek, Tomboy, Kasap Çırağı, Bisikletli Çocuk, Cennetin Rengi, Mommo Kız Kardeşim, Güneş İmparatoru

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12224
Genel Sınav ve Hazırlığı20240
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)106
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ I-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Asude ÖZDEMİR
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİnsanın yaşam boyunca devam eden gelişimini (fiziksel, algısal, bilişsel, dil, duygusal, sosyal, ahlak ve kişilik) gelişim modelleri, teorileri ve araştırmaları doğrultusunda anlatmak ve öğrencilerin bu konu hakkına temel düzeyde bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Gelişim psikolojisi hakkında öğrencilere teorik bilgileri öğretmenin yanında bu teorik bilgilerinin alandaki uygulamasını vaka örnekleriyle, canlandırmalarla ve gözlemle de öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Gelişim Psikolojisinin Genel Kavramları,Gelişim Psikolojisi Teorileri ve Araştırma Yöntemleri,Biyolojik Başlangıç, Doğum Öncesi ve Doğum Sonrası Gelişim,Bebeklik (Fiziksel ve Algısal Gelişimi),Bebeklik (Dil ve Bilişsel Gelişimi),Bebeklik (Sosyal-Duygusal, Ahlak ve Kişilik Gelişimi),Bebeklik (Sosyal-Duygusal, Ahlak ve Kişilik Gelişimi),Erken Çocukluk (Fiziksel ve Algısal Gelişimi),Erken Çocukluk (Dil ve Bilişsel Gelişimi),Erken Çocukluk (Sosyal- Duygusal, Ahlak ve Kişilik Gelişimi),Orta ve Geç Çocukluk (Fiziksel ve Algısal Gelişimi),Orta ve Geç Çocukluk (Dil ve Bilişsel Gelişimi),Orta ve Geç Çocukluk (Sosyal-Duygusal, Ahlak ve Kişilik Gelişimi); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Gelişim psikolojisi tanımı, kavramları, doğası, özellikleri, süreçleri, temel konuları hakkında tartışabilmek.A, E
2. Gelişim psikolojisi teorilerini (psikanalitik, bilişsel, davranışsal, sosyal bilişsel, etolojik, ekolojik, eklektik teoriler) ve araştırma yöntemlerini (veri toplama yöntemleri, araştırma desenleri, araştırmanın zaman uzamı, etiğe uygun araştırma ) ve araştırma yöntemleri hakkında tartışabilmek. tartışabilmek.16, 9A
3. Biyolojik başlangıcı, doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası gelişim süreçlerini, kalıtım örüntülerini ve genetik biliminin prensiplerini ve yöntemlerini tartışabilmek10, 16, 9A
4. Bebeklik dönemi fiziksel, algısal, bilişsel, dil, sosyal, duygusal, ahlaki ve kişilik gelişimi hakkında tartışabilmek10, 16, 9A
5. Erken çocukluk dönemi fiziksel, algısal, bilişsel, dil, sosyal, duygusal, ahlaki ve kişilik gelişimi hakkında tartışabilmek10, 16, 9A
6. Orta ve Geç Çocukluk dönemi fiziksel, algısal, bilişsel, dil, sosyal, duygusal, ahlaki ve kişilik gelişimi hakkında tartışabilmek.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gelişim Psikolojisinin Genel Kavramlarıİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
2Gelişim Psikolojisi Teorileri ve Araştırma Yöntemleriİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
3Biyolojik Başlangıç, Doğum Öncesi ve Doğum Sonrası Gelişimİlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
4Bebeklik (Fiziksel ve Algısal Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
5Bebeklik (Dil ve Bilişsel Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
6Bebeklik (Sosyal-Duygusal, Ahlak ve Kişilik Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
7Bebeklik (Sosyal-Duygusal, Ahlak ve Kişilik Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
8Erken Çocukluk (Fiziksel ve Algısal Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
9Erken Çocukluk (Dil ve Bilişsel Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
10Erken Çocukluk (Sosyal- Duygusal, Ahlak ve Kişilik Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
11Orta ve Geç Çocukluk (Fiziksel ve Algısal Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
12Orta ve Geç Çocukluk (Dil ve Bilişsel Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
13Orta ve Geç Çocukluk (Sosyal-Duygusal, Ahlak ve Kişilik Gelişimi)İlgili konuya ilişkin okuma ve araştırmaları yapar.
Kaynak
Santrock, J. W. (2015). Yaşam Boyu Gelişim- Gelişim Psikolojisi. İstanbul: Nobel Yayınları
Önerilen Kitaplar 1. Bee, H & Boyd, D (2009). Çocuk Gelişim Psikolojisi. İstanbul: Kaknüs Yayınları 2. Morris, D. (2009). Muhteşem Bebek- Yaşamın İlk İki Yılının Büyüleyici Öyküsü, İstanbul. Domingo Yayınevi. 3. Morris, D.(2014). Çocuk. (Çocukluğun İlk Yaşlarında Çocuklar Nasıl Düşünür, Öğrenir ve Büyür)İstanbul : İş Bankası Kültür ve Yayınevi Önerilen Filmler Yağmur Adam, Benim Adım Sam, Her çocuk özeldir, Benjamin Button, Çocukluk (Boyhood), Sineklerin Tanrısı, Cennetin Çocukları, İvan’ın Çocukluğu, Çizgili Pijamalı Çocuk, Arı Kovanın Ruhu, Davulun Sesi, Yepyeni Bir Hayat Yaşamaya Değer, Pan’ın Labirenti, Kara Ekmek, Tomboy, Kasap Çırağı, Bisikletli Çocuk, Cennetin Rengi, Mommo Kız Kardeşim, Güneş İmparatoru

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04