Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI I-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersin YardımcılarıBelirtilen kaynaklar ve ders notları
Dersin AmacıBu dersin amacı zihinsel bozuklukların sınıflandırma sisteminin tarihini anlamak(DSM 5) ve güçlü yanlarını ve sınırlarını değerlendirmek, yaygın zihinsel bozuklukların temel özelliklerini anlamak ve tanımlamak, yaygın zihinsel bozuklukların psikolojik tedavi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak,zihinsel bozukluğu olan bireyler ve aileleri için topluluk ve / veya ülke çapında kaynaklar / organizasyonlardaki farkındalığı arttırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Davranış Bozukluklarının Tarihsel Süreci,Davranış bozukluklarını ele alan temel yaklaşımlar,Depresyon Bozuklukları,Bipolar Bozukluklar,Anksiyete Bozuklukları- Anksiyete kavramı, Özgül Fobi ve Sosyal Fobi,Anksiyete Bozuklukları- Panik Bozukluk, Agorafobi, Ayrılma Anksiyetesi ve Selektif mutizm,Anksiyete bozukluklarında progresif kas gevşemesi ve imajinatif teknikler,Obsesif Kompulsif Bozukluk,Diğer Obsesif Kompulsif Bozukluklar,Beslenme ve Yeme Bozuklukları,Dissosiyatif Bozukluklar,Somatizasyon Bozuklukları,Travma ve Stresle ilgili bozukluklar,Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Psikopatolojiyi tanımlar. 10, 16, 9A
Anormallik kriterlerini anlatır. 10, 16, 9A
Psikopatolojinin paradigmalarını değerlendirir10, 16, 20, 4, 9A
Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı'nın içeriklerini kavrar16, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Davranış Bozukluklarının Tarihsel SüreciDanışma kuramları ve kişilik kuramları notlarının incelenerek psikopatoloji tanımlarının değerlendirilmesi
2Davranış bozukluklarını ele alan temel yaklaşımlarkişilik kuramları ders notlarının incelenmesi
3Depresyon BozukluklarıDSM depresyon bozuklukları başlıklarının okunması
4Bipolar BozukluklarDSM bipolar bozukluklar başlıklarının okunması
5Anksiyete Bozuklukları- Anksiyete kavramı, Özgül Fobi ve Sosyal FobiDSM anksiyete bozuklukları başlığı altında özgül fobi ve sosyal fobinin okunması
6Anksiyete Bozuklukları- Panik Bozukluk, Agorafobi, Ayrılma Anksiyetesi ve Selektif mutizmDSM anksiyete bozuklukları başlıklarının okunması
7Anksiyete bozukluklarında progresif kas gevşemesi ve imajinatif tekniklerAnksiyeteye davranışçı yöntemlerle müdahale süreçlerinin araştırılması
8Obsesif Kompulsif BozuklukDSM obsesif kompulsif bozukluklar başlıklarının okunması
9Diğer Obsesif Kompulsif BozukluklarDSM obsesif kompulsif bozukluklar başlıklarının okunması
10Beslenme ve Yeme BozukluklarıDSM beslenme ve yeme bozuklukları başlıklarının okunması
11Dissosiyatif BozukluklarDSM dissosiyatif bozukluklar başlıklarının okunması
12Somatizasyon BozukluklarıDSM somatoform bozukluklar başlıklarının okunması
13Travma ve Stresle ilgili bozukluklarDSM'de Travma ve diğer ströserlerle ilişkili bozukluklar başlıklarının okunması
14Genel Tekrar
Kaynak
Kring, A. M., Johnson, S., & Davison, G. C. (2017). Anormal Psikolojisi.(M.Şahin, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Morrison, J. (2016). DSM 5'i Kolaylaştıran Klinisyenler için Tanı Rehberi. (M. şahin, H. Uğur Kural). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi212
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı7214
Genel Sınav ve Hazırlığı14228
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)100
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI I-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersin YardımcılarıBelirtilen kaynaklar ve ders notları
Dersin AmacıBu dersin amacı zihinsel bozuklukların sınıflandırma sisteminin tarihini anlamak(DSM 5) ve güçlü yanlarını ve sınırlarını değerlendirmek, yaygın zihinsel bozuklukların temel özelliklerini anlamak ve tanımlamak, yaygın zihinsel bozuklukların psikolojik tedavi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak,zihinsel bozukluğu olan bireyler ve aileleri için topluluk ve / veya ülke çapında kaynaklar / organizasyonlardaki farkındalığı arttırmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Davranış Bozukluklarının Tarihsel Süreci,Davranış bozukluklarını ele alan temel yaklaşımlar,Depresyon Bozuklukları,Bipolar Bozukluklar,Anksiyete Bozuklukları- Anksiyete kavramı, Özgül Fobi ve Sosyal Fobi,Anksiyete Bozuklukları- Panik Bozukluk, Agorafobi, Ayrılma Anksiyetesi ve Selektif mutizm,Anksiyete bozukluklarında progresif kas gevşemesi ve imajinatif teknikler,Obsesif Kompulsif Bozukluk,Diğer Obsesif Kompulsif Bozukluklar,Beslenme ve Yeme Bozuklukları,Dissosiyatif Bozukluklar,Somatizasyon Bozuklukları,Travma ve Stresle ilgili bozukluklar,Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Psikopatolojiyi tanımlar. 10, 16, 9A
Anormallik kriterlerini anlatır. 10, 16, 9A
Psikopatolojinin paradigmalarını değerlendirir10, 16, 20, 4, 9A
Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı'nın içeriklerini kavrar16, 4, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Davranış Bozukluklarının Tarihsel SüreciDanışma kuramları ve kişilik kuramları notlarının incelenerek psikopatoloji tanımlarının değerlendirilmesi
2Davranış bozukluklarını ele alan temel yaklaşımlarkişilik kuramları ders notlarının incelenmesi
3Depresyon BozukluklarıDSM depresyon bozuklukları başlıklarının okunması
4Bipolar BozukluklarDSM bipolar bozukluklar başlıklarının okunması
5Anksiyete Bozuklukları- Anksiyete kavramı, Özgül Fobi ve Sosyal FobiDSM anksiyete bozuklukları başlığı altında özgül fobi ve sosyal fobinin okunması
6Anksiyete Bozuklukları- Panik Bozukluk, Agorafobi, Ayrılma Anksiyetesi ve Selektif mutizmDSM anksiyete bozuklukları başlıklarının okunması
7Anksiyete bozukluklarında progresif kas gevşemesi ve imajinatif tekniklerAnksiyeteye davranışçı yöntemlerle müdahale süreçlerinin araştırılması
8Obsesif Kompulsif BozuklukDSM obsesif kompulsif bozukluklar başlıklarının okunması
9Diğer Obsesif Kompulsif BozukluklarDSM obsesif kompulsif bozukluklar başlıklarının okunması
10Beslenme ve Yeme BozukluklarıDSM beslenme ve yeme bozuklukları başlıklarının okunması
11Dissosiyatif BozukluklarDSM dissosiyatif bozukluklar başlıklarının okunması
12Somatizasyon BozukluklarıDSM somatoform bozukluklar başlıklarının okunması
13Travma ve Stresle ilgili bozukluklarDSM'de Travma ve diğer ströserlerle ilişkili bozukluklar başlıklarının okunması
14Genel Tekrar
Kaynak
Kring, A. M., Johnson, S., & Davison, G. C. (2017). Anormal Psikolojisi.(M.Şahin, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Morrison, J. (2016). DSM 5'i Kolaylaştıran Klinisyenler için Tanı Rehberi. (M. şahin, H. Uğur Kural). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04