Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI I | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersin Yardımcıları | Belirtilen kaynaklar ve ders notları |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı zihinsel bozuklukların sınıflandırma sisteminin tarihini anlamak(DSM 5) ve güçlü yanlarını ve sınırlarını değerlendirmek, yaygın zihinsel bozuklukların temel özelliklerini anlamak ve tanımlamak, yaygın zihinsel bozuklukların psikolojik tedavi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak,zihinsel bozukluğu olan bireyler ve aileleri için topluluk ve / veya ülke çapında kaynaklar / organizasyonlardaki farkındalığı arttırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Davranış Bozukluklarının Tarihsel Süreci,Davranış bozukluklarını ele alan temel yaklaşımlar,Depresyon Bozuklukları,Bipolar Bozukluklar,Anksiyete Bozuklukları- Anksiyete kavramı, Özgül Fobi ve Sosyal Fobi,Anksiyete Bozuklukları- Panik Bozukluk, Agorafobi, Ayrılma Anksiyetesi ve Selektif mutizm,Anksiyete bozukluklarında progresif kas gevşemesi ve imajinatif teknikler,Obsesif Kompulsif Bozukluk,Diğer Obsesif Kompulsif Bozukluklar,Beslenme ve Yeme Bozuklukları,Dissosiyatif Bozukluklar,Somatizasyon Bozuklukları,Travma ve Stresle ilgili bozukluklar,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikopatolojiyi tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Anormallik kriterlerini anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Psikopatolojinin paradigmalarını değerlendirir | 10, 16, 20, 4, 9 | A |
Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı'nın içeriklerini kavrar | 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Davranış Bozukluklarının Tarihsel Süreci | Danışma kuramları ve kişilik kuramları notlarının incelenerek psikopatoloji tanımlarının değerlendirilmesi |
2 | Davranış bozukluklarını ele alan temel yaklaşımlar | kişilik kuramları ders notlarının incelenmesi |
3 | Depresyon Bozuklukları | DSM depresyon bozuklukları başlıklarının okunması |
4 | Bipolar Bozukluklar | DSM bipolar bozukluklar başlıklarının okunması |
5 | Anksiyete Bozuklukları- Anksiyete kavramı, Özgül Fobi ve Sosyal Fobi | DSM anksiyete bozuklukları başlığı altında özgül fobi ve sosyal fobinin okunması |
6 | Anksiyete Bozuklukları- Panik Bozukluk, Agorafobi, Ayrılma Anksiyetesi ve Selektif mutizm | DSM anksiyete bozuklukları başlıklarının okunması |
7 | Anksiyete bozukluklarında progresif kas gevşemesi ve imajinatif teknikler | Anksiyeteye davranışçı yöntemlerle müdahale süreçlerinin araştırılması |
8 | Obsesif Kompulsif Bozukluk | DSM obsesif kompulsif bozukluklar başlıklarının okunması |
9 | Diğer Obsesif Kompulsif Bozukluklar | DSM obsesif kompulsif bozukluklar başlıklarının okunması |
10 | Beslenme ve Yeme Bozuklukları | DSM beslenme ve yeme bozuklukları başlıklarının okunması |
11 | Dissosiyatif Bozukluklar | DSM dissosiyatif bozukluklar başlıklarının okunması |
12 | Somatizasyon Bozuklukları | DSM somatoform bozukluklar başlıklarının okunması |
13 | Travma ve Stresle ilgili bozukluklar | DSM'de Travma ve diğer ströserlerle ilişkili bozukluklar başlıklarının okunması |
14 | Genel Tekrar |
Kaynak |
Kring, A. M., Johnson, S., & Davison, G. C. (2017). Anormal Psikolojisi.(M.Şahin, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Morrison, J. (2016). DSM 5'i Kolaylaştıran Klinisyenler için Tanı Rehberi. (M. şahin, H. Uğur Kural). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | ||||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | ||||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | ||||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | ||||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 1 | 2 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(100/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI I | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersin Yardımcıları | Belirtilen kaynaklar ve ders notları |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı zihinsel bozuklukların sınıflandırma sisteminin tarihini anlamak(DSM 5) ve güçlü yanlarını ve sınırlarını değerlendirmek, yaygın zihinsel bozuklukların temel özelliklerini anlamak ve tanımlamak, yaygın zihinsel bozuklukların psikolojik tedavi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olmak,zihinsel bozukluğu olan bireyler ve aileleri için topluluk ve / veya ülke çapında kaynaklar / organizasyonlardaki farkındalığı arttırmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Davranış Bozukluklarının Tarihsel Süreci,Davranış bozukluklarını ele alan temel yaklaşımlar,Depresyon Bozuklukları,Bipolar Bozukluklar,Anksiyete Bozuklukları- Anksiyete kavramı, Özgül Fobi ve Sosyal Fobi,Anksiyete Bozuklukları- Panik Bozukluk, Agorafobi, Ayrılma Anksiyetesi ve Selektif mutizm,Anksiyete bozukluklarında progresif kas gevşemesi ve imajinatif teknikler,Obsesif Kompulsif Bozukluk,Diğer Obsesif Kompulsif Bozukluklar,Beslenme ve Yeme Bozuklukları,Dissosiyatif Bozukluklar,Somatizasyon Bozuklukları,Travma ve Stresle ilgili bozukluklar,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Psikopatolojiyi tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Anormallik kriterlerini anlatır. | 10, 16, 9 | A |
Psikopatolojinin paradigmalarını değerlendirir | 10, 16, 20, 4, 9 | A |
Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı'nın içeriklerini kavrar | 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Davranış Bozukluklarının Tarihsel Süreci | Danışma kuramları ve kişilik kuramları notlarının incelenerek psikopatoloji tanımlarının değerlendirilmesi |
2 | Davranış bozukluklarını ele alan temel yaklaşımlar | kişilik kuramları ders notlarının incelenmesi |
3 | Depresyon Bozuklukları | DSM depresyon bozuklukları başlıklarının okunması |
4 | Bipolar Bozukluklar | DSM bipolar bozukluklar başlıklarının okunması |
5 | Anksiyete Bozuklukları- Anksiyete kavramı, Özgül Fobi ve Sosyal Fobi | DSM anksiyete bozuklukları başlığı altında özgül fobi ve sosyal fobinin okunması |
6 | Anksiyete Bozuklukları- Panik Bozukluk, Agorafobi, Ayrılma Anksiyetesi ve Selektif mutizm | DSM anksiyete bozuklukları başlıklarının okunması |
7 | Anksiyete bozukluklarında progresif kas gevşemesi ve imajinatif teknikler | Anksiyeteye davranışçı yöntemlerle müdahale süreçlerinin araştırılması |
8 | Obsesif Kompulsif Bozukluk | DSM obsesif kompulsif bozukluklar başlıklarının okunması |
9 | Diğer Obsesif Kompulsif Bozukluklar | DSM obsesif kompulsif bozukluklar başlıklarının okunması |
10 | Beslenme ve Yeme Bozuklukları | DSM beslenme ve yeme bozuklukları başlıklarının okunması |
11 | Dissosiyatif Bozukluklar | DSM dissosiyatif bozukluklar başlıklarının okunması |
12 | Somatizasyon Bozuklukları | DSM somatoform bozukluklar başlıklarının okunması |
13 | Travma ve Stresle ilgili bozukluklar | DSM'de Travma ve diğer ströserlerle ilişkili bozukluklar başlıklarının okunması |
14 | Genel Tekrar |
Kaynak |
Kring, A. M., Johnson, S., & Davison, G. C. (2017). Anormal Psikolojisi.(M.Şahin, Çev.) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Morrison, J. (2016). DSM 5'i Kolaylaştıran Klinisyenler için Tanı Rehberi. (M. şahin, H. Uğur Kural). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | ||||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | ||||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | ||||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | ||||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |