Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BOŞANMA VE BOŞANMA ARABULUCULUĞU | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Ersin ERDOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders; boşanma olgusunu ve boşanma sürecinde arabuluculuk yöntemini giriş düzeyinde ele alan bir ders niteliğindedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Boşanmayla İlgili Popüler Bir Filmin İzlenip Tartışılması: Benton, R. (Yönetmen). (1979). Kramer Kramer’a karşı [Film]. Columbia Pictures.,Ders akışı hakkında bilgilendirme,Boşanma Olgusu,Türkiye’de Boşanmalar,Boşanmanın Çocuklar Üzerindeki Etkileri,Boşanmanın Yetişkinler/Ebeveynler Üzerindeki Etkileri,Boşanma Sonucu Oluşan Tek Ebeveynli Aileler,Arabuluculuk Nedir?,Arabuluculukta etik kavramlar,Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu Yönetmeliği,Boşanma Arabuluculuğu,Boşanma Arabuluculuğu-devam,Öğrenci semineri: Boşanma arabuluculuğuna ilişkin makale sunumları,Öğrenci semineri: Boşanma arabuluculuğuna ilişkin makale sunumları-2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Arabuluculuk mevzuatını bilir. | 16, 9 | E |
Boşanma olgusunu bilir ve açıklar | 10, 16, 19, 4, 9 | E |
Boşanmanın Çocuklar üzerindeki etkisini açıklar | 10, 16, 4, 9 | E |
Boşanmanın yetişkinler üzerindeki etkisini açıklar | 10, 16, 4, 9 | E |
Boşanma arabuluculuğunun önemini kavrar | 10, 16, 18, 19, 20, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | Boşanmayla İlgili Popüler Bir Filmin İzlenip Tartışılması: Benton, R. (Yönetmen). (1979). Kramer Kramer’a karşı [Film]. Columbia Pictures. | filmin eleştirilerini araştırmak |
1 | Ders akışı hakkında bilgilendirme | |
2 | Boşanma Olgusu | |
3 | Türkiye’de Boşanmalar | Türkiye boşanma nedenleri araştırması TBNA 2014. Çizge Tanıtım ve Kırtasiye. https://www.ailevecalisma.gov.tr/uploads/athgm/uploads/pages/arastirmalar/tbna2014-kitap.pdf • T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2015). Türkiye’de evlilik tercihleri Nisan 2015. incelenmesi |
4 | Boşanmanın Çocuklar Üzerindeki Etkileri | Boşanma ve çocuğunuz: Çocuğunuzun boşanmanızla baş etmesine nasıl yardımcı olursunuz? (S. Katlan, Çev.). HYB Yayıncılık eser inceleme |
5 | Boşanmanın Yetişkinler/Ebeveynler Üzerindeki Etkileri | T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2015). Halkın boşanmaya ilişkin tutumları araştırması 1996. içeriğinin okunması |
6 | Boşanma Sonucu Oluşan Tek Ebeveynli Aileler | tek ebeveynli ailelerde ortaya çıkan psikolojik etkiler ile ilgili bilimsel makalelerin araştırılması |
7 | Arabuluculuk Nedir? | Adalet Bakanlığı. (2018). Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu Yönetmeliği (RG: 30439). okunması |
8 | Arabuluculukta etik kavramlar | Adalet Bakanlığı Arabuluculuk Daire Başkanlığı. (tarihsiz). Türkiye Arabulucular Etik Kuralları okunması |
9 | Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu Yönetmeliği | Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliği (RG: 30145). https://alternatifcozumler.adalet.gov.tr/Resimler/Mevzuat/312020115054uzla%C5%9Ft%C4%B1rma%20y%C3%B6netmeli%C4%9Fi.pdf • Adalet Bakanlığı. (2018). Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu Yönetmeliği (RG: 30439). kaynaklarının okunması |
10 | Boşanma Arabuluculuğu | Temel arabuluculuk eğitimi: Katılımcı kitabı (2. bs.). Arcs Matbaacılık. https://adb.adalet.gov.tr/arabuluculukkatilimcielkitabi.pdf incelenmesi |
11 | Boşanma Arabuluculuğu-devam | Temel arabuluculuk eğitimi: Katılımcı kitabı (2. bs.). Arcs Matbaacılık. https://adb.adalet.gov.tr/arabuluculukkatilimcielkitabi.pdf incelenmes |
12 | Öğrenci semineri: Boşanma arabuluculuğuna ilişkin makale sunumları | İlgili makale araştırması yapma ve sunuma hazırlanma |
13 | Öğrenci semineri: Boşanma arabuluculuğuna ilişkin makale sunumları-2 | İlgili bilimsel makaleleri araştırma ve sunum hazırlama |
Kaynak |
F. (1997). Boşanma ve çocuğunuz: Çocuğunuzun boşanmanızla baş etmesine nasıl yardımcı olursunuz? (S. Katlan, Çev.). HYB Yayıncılık. (Orijinal çalışmanın basım tarihi 1995) • DeVito, J. A. (2015). Human communication: The basic course (13th ed.). Pearson. • Gladding, S. T. (2012). Aile terapisi: Tarihi, kuram ve uygulamaları. (İ. Keklik & İ. Yıldırım, Çev. Ed.). Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği. (Orijinal çalışmanın basım tarihi 2011) • Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2002). Counseling today’s families (4. bs.). Thomson Brooks/Cole. • Hetherington, E. M. & Stanley-Hagan, M. (1999). The adjustment of children with divorced parents: A risk and resiliency perspective. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40(1), 129-140. Academic Search Premier veri tabanından elde edildi. • Parkinson, L. (2018). Aile arabuluculuğu. (Y. F. Yücel, Çev.). Adalet Bakanlığı. (Orijinal çalışmanın basım tarihi 2017) https://adb.adalet.gov.tr/ekitap/ailearabuluculugu.pdf • T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2014). Türkiye aile yapısı araştırması TAYA 2006. Uzerler Matbaacılık. https://www.ailevecalisma.gov.tr/uploads/athgm/uploads/pages/arastirmalar/taya2006.pdf • T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2014). Türkiye aile yapısı araştırması TAYA 2011. Uzerler Matbaacılık. |
Adalet Bakanlığı Arabuluculuk Daire Başkanlığı. (tarihsiz). Türkiye Arabulucular Etik Kuralları. https://adb.adalet.gov.tr/Sayfalar/Teskilat/mevzuat/etik_kurallar.html • Adalet Bakanlığı. (2017). Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliği (RG: 30145). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | ||||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | ||||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | ||||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | ||||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | ||||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 15 | 2 | 30 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 15 | 2 | 30 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 1 | 2 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 12 | 1 | 12 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 2 | 2 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 2 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 118 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(118/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BOŞANMA VE BOŞANMA ARABULUCULUĞU | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Ersin ERDOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders; boşanma olgusunu ve boşanma sürecinde arabuluculuk yöntemini giriş düzeyinde ele alan bir ders niteliğindedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Boşanmayla İlgili Popüler Bir Filmin İzlenip Tartışılması: Benton, R. (Yönetmen). (1979). Kramer Kramer’a karşı [Film]. Columbia Pictures.,Ders akışı hakkında bilgilendirme,Boşanma Olgusu,Türkiye’de Boşanmalar,Boşanmanın Çocuklar Üzerindeki Etkileri,Boşanmanın Yetişkinler/Ebeveynler Üzerindeki Etkileri,Boşanma Sonucu Oluşan Tek Ebeveynli Aileler,Arabuluculuk Nedir?,Arabuluculukta etik kavramlar,Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu Yönetmeliği,Boşanma Arabuluculuğu,Boşanma Arabuluculuğu-devam,Öğrenci semineri: Boşanma arabuluculuğuna ilişkin makale sunumları,Öğrenci semineri: Boşanma arabuluculuğuna ilişkin makale sunumları-2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Arabuluculuk mevzuatını bilir. | 16, 9 | E |
Boşanma olgusunu bilir ve açıklar | 10, 16, 19, 4, 9 | E |
Boşanmanın Çocuklar üzerindeki etkisini açıklar | 10, 16, 4, 9 | E |
Boşanmanın yetişkinler üzerindeki etkisini açıklar | 10, 16, 4, 9 | E |
Boşanma arabuluculuğunun önemini kavrar | 10, 16, 18, 19, 20, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
0 | Boşanmayla İlgili Popüler Bir Filmin İzlenip Tartışılması: Benton, R. (Yönetmen). (1979). Kramer Kramer’a karşı [Film]. Columbia Pictures. | filmin eleştirilerini araştırmak |
1 | Ders akışı hakkında bilgilendirme | |
2 | Boşanma Olgusu | |
3 | Türkiye’de Boşanmalar | Türkiye boşanma nedenleri araştırması TBNA 2014. Çizge Tanıtım ve Kırtasiye. https://www.ailevecalisma.gov.tr/uploads/athgm/uploads/pages/arastirmalar/tbna2014-kitap.pdf • T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2015). Türkiye’de evlilik tercihleri Nisan 2015. incelenmesi |
4 | Boşanmanın Çocuklar Üzerindeki Etkileri | Boşanma ve çocuğunuz: Çocuğunuzun boşanmanızla baş etmesine nasıl yardımcı olursunuz? (S. Katlan, Çev.). HYB Yayıncılık eser inceleme |
5 | Boşanmanın Yetişkinler/Ebeveynler Üzerindeki Etkileri | T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2015). Halkın boşanmaya ilişkin tutumları araştırması 1996. içeriğinin okunması |
6 | Boşanma Sonucu Oluşan Tek Ebeveynli Aileler | tek ebeveynli ailelerde ortaya çıkan psikolojik etkiler ile ilgili bilimsel makalelerin araştırılması |
7 | Arabuluculuk Nedir? | Adalet Bakanlığı. (2018). Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu Yönetmeliği (RG: 30439). okunması |
8 | Arabuluculukta etik kavramlar | Adalet Bakanlığı Arabuluculuk Daire Başkanlığı. (tarihsiz). Türkiye Arabulucular Etik Kuralları okunması |
9 | Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu Yönetmeliği | Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliği (RG: 30145). https://alternatifcozumler.adalet.gov.tr/Resimler/Mevzuat/312020115054uzla%C5%9Ft%C4%B1rma%20y%C3%B6netmeli%C4%9Fi.pdf • Adalet Bakanlığı. (2018). Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu Yönetmeliği (RG: 30439). kaynaklarının okunması |
10 | Boşanma Arabuluculuğu | Temel arabuluculuk eğitimi: Katılımcı kitabı (2. bs.). Arcs Matbaacılık. https://adb.adalet.gov.tr/arabuluculukkatilimcielkitabi.pdf incelenmesi |
11 | Boşanma Arabuluculuğu-devam | Temel arabuluculuk eğitimi: Katılımcı kitabı (2. bs.). Arcs Matbaacılık. https://adb.adalet.gov.tr/arabuluculukkatilimcielkitabi.pdf incelenmes |
12 | Öğrenci semineri: Boşanma arabuluculuğuna ilişkin makale sunumları | İlgili makale araştırması yapma ve sunuma hazırlanma |
13 | Öğrenci semineri: Boşanma arabuluculuğuna ilişkin makale sunumları-2 | İlgili bilimsel makaleleri araştırma ve sunum hazırlama |
Kaynak |
F. (1997). Boşanma ve çocuğunuz: Çocuğunuzun boşanmanızla baş etmesine nasıl yardımcı olursunuz? (S. Katlan, Çev.). HYB Yayıncılık. (Orijinal çalışmanın basım tarihi 1995) • DeVito, J. A. (2015). Human communication: The basic course (13th ed.). Pearson. • Gladding, S. T. (2012). Aile terapisi: Tarihi, kuram ve uygulamaları. (İ. Keklik & İ. Yıldırım, Çev. Ed.). Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği. (Orijinal çalışmanın basım tarihi 2011) • Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2002). Counseling today’s families (4. bs.). Thomson Brooks/Cole. • Hetherington, E. M. & Stanley-Hagan, M. (1999). The adjustment of children with divorced parents: A risk and resiliency perspective. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 40(1), 129-140. Academic Search Premier veri tabanından elde edildi. • Parkinson, L. (2018). Aile arabuluculuğu. (Y. F. Yücel, Çev.). Adalet Bakanlığı. (Orijinal çalışmanın basım tarihi 2017) https://adb.adalet.gov.tr/ekitap/ailearabuluculugu.pdf • T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2014). Türkiye aile yapısı araştırması TAYA 2006. Uzerler Matbaacılık. https://www.ailevecalisma.gov.tr/uploads/athgm/uploads/pages/arastirmalar/taya2006.pdf • T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2014). Türkiye aile yapısı araştırması TAYA 2011. Uzerler Matbaacılık. |
Adalet Bakanlığı Arabuluculuk Daire Başkanlığı. (tarihsiz). Türkiye Arabulucular Etik Kuralları. https://adb.adalet.gov.tr/Sayfalar/Teskilat/mevzuat/etik_kurallar.html • Adalet Bakanlığı. (2017). Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliği (RG: 30145). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | ||||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | ||||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | ||||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | ||||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | ||||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |