Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRAVMA VE PSİKO-EĞİTİM (ÇOCUK VE ERGENLER) | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Genel Kültür |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Ersin ERDOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, travma ve travmaya müdahale ile ilgili süreç ve yöntemlerini bilmesi ,öğrenmesi. En önemlisi de travmaya ruhsal müdahalenin ne zaman oloacağını,travma türlerini ve akabinde psikoeğitim müdahele yöntemlerini öğrenip, geliştirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Travmanın tanımı, psikoeğitimin tanımı ,çocuk ve ergenler ile yetişkinlerin travma ve travma sonrası tepkileri arasındaki temel farklar,Travmadan etkilenme düzeyinin yaş ve cinsiyetlere göre değişkenliği,Travma sonrası bilişsel,duygusal,davranışsal tepkiler (yaş ve dönemlere göre),Travma sonrası psikoeğitim,Travma sonrası psikoeğitim,Kayıp ve Yas,Kayıp ve yas durumunda çocuk ve ergenlerdeki olsaı tepkiler(yaş ve dönemlere göre),Kayıp ve yas durumunda ergenlerdeki olası tepkiler(yaş ve dönemlere göre),Okullarda yaşanabilecek travma durumlarında okulun psikolojik danışmanın neler yapabileceği,Okullarda yaşanabilecek travma durumlarında okul öğretmenlerinin neler yapabileceği,Travma olayı olan okullarda öğretmen ve psikolojik danışmanların görev ve sorumlulukları,Travma olayı olan okullarda okul kriz ekibinin görev ve sorumlulukları,Yas süreci, sağlıklı yas ve Kübler Ross’ un Ölüm/Yas Evreleri,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler travmayı betimlerler | 10, 13, 37, 4, 6, 9 | |
Travma türlerinin çocuk ve ergenlerdeki müdahalelerini tanırlar | 10, 13, 37, 4, 6, 9 | E |
Yaş-cinsiyet faktörlerinin travma olaylarındaki etkilenme düzeylerini ayırt eder | 10, 13, 37, 4, 6, 9 | E |
Travma olaylarında sağlıklı müdahaleyi değerlendirirler | 10, 13, 37, 4, 6, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Travmanın tanımı, psikoeğitimin tanımı ,çocuk ve ergenler ile yetişkinlerin travma ve travma sonrası tepkileri arasındaki temel farklar | Levine,P.,1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
2 | Travmadan etkilenme düzeyinin yaş ve cinsiyetlere göre değişkenliği | Levine,P.,1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
3 | Travma sonrası bilişsel,duygusal,davranışsal tepkiler (yaş ve dönemlere göre) | Levine,P.,1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
4 | Travma sonrası psikoeğitim | Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
5 | Travma sonrası psikoeğitim | Levine,P ve Knie,M,1999. İlgili bölüm |
6 | Kayıp ve Yas | M.Pişkin. ,2014. Video |
7 | Kayıp ve yas durumunda çocuk ve ergenlerdeki olsaı tepkiler(yaş ve dönemlere göre) | Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
8 | Kayıp ve yas durumunda ergenlerdeki olası tepkiler(yaş ve dönemlere göre) | Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
9 | Okullarda yaşanabilecek travma durumlarında okulun psikolojik danışmanın neler yapabileceği | Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
10 | Okullarda yaşanabilecek travma durumlarında okul öğretmenlerinin neler yapabileceği | Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
11 | Travma olayı olan okullarda öğretmen ve psikolojik danışmanların görev ve sorumlulukları | Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
12 | Travma olayı olan okullarda okul kriz ekibinin görev ve sorumlulukları | Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
13 | Yas süreci, sağlıklı yas ve Kübler Ross’ un Ölüm/Yas Evreleri | Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
14 | Genel tekrar | Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. Bütün bölümler |
Kaynak |
Levine, peter. (1997) Kaplanı Uyandırmak, BetaKides yayınları Levine,P. ve Kline,M.(1999). Ey travma Bizden Uzak Dur, Doğan Yayıncılık |
Pişkin,M.Ölüm ve Yas (Video) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 2 | 4 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 6 | 12 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 4 | 8 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 2 | 4 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 8 | 8 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(80/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TRAVMA VE PSİKO-EĞİTİM (ÇOCUK VE ERGENLER) | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Genel Kültür |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ülkü TOSUN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Ersin ERDOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, travma ve travmaya müdahale ile ilgili süreç ve yöntemlerini bilmesi ,öğrenmesi. En önemlisi de travmaya ruhsal müdahalenin ne zaman oloacağını,travma türlerini ve akabinde psikoeğitim müdahele yöntemlerini öğrenip, geliştirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Travmanın tanımı, psikoeğitimin tanımı ,çocuk ve ergenler ile yetişkinlerin travma ve travma sonrası tepkileri arasındaki temel farklar,Travmadan etkilenme düzeyinin yaş ve cinsiyetlere göre değişkenliği,Travma sonrası bilişsel,duygusal,davranışsal tepkiler (yaş ve dönemlere göre),Travma sonrası psikoeğitim,Travma sonrası psikoeğitim,Kayıp ve Yas,Kayıp ve yas durumunda çocuk ve ergenlerdeki olsaı tepkiler(yaş ve dönemlere göre),Kayıp ve yas durumunda ergenlerdeki olası tepkiler(yaş ve dönemlere göre),Okullarda yaşanabilecek travma durumlarında okulun psikolojik danışmanın neler yapabileceği,Okullarda yaşanabilecek travma durumlarında okul öğretmenlerinin neler yapabileceği,Travma olayı olan okullarda öğretmen ve psikolojik danışmanların görev ve sorumlulukları,Travma olayı olan okullarda okul kriz ekibinin görev ve sorumlulukları,Yas süreci, sağlıklı yas ve Kübler Ross’ un Ölüm/Yas Evreleri,Genel tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenciler travmayı betimlerler | 10, 13, 37, 4, 6, 9 | |
Travma türlerinin çocuk ve ergenlerdeki müdahalelerini tanırlar | 10, 13, 37, 4, 6, 9 | E |
Yaş-cinsiyet faktörlerinin travma olaylarındaki etkilenme düzeylerini ayırt eder | 10, 13, 37, 4, 6, 9 | E |
Travma olaylarında sağlıklı müdahaleyi değerlendirirler | 10, 13, 37, 4, 6, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Travmanın tanımı, psikoeğitimin tanımı ,çocuk ve ergenler ile yetişkinlerin travma ve travma sonrası tepkileri arasındaki temel farklar | Levine,P.,1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
2 | Travmadan etkilenme düzeyinin yaş ve cinsiyetlere göre değişkenliği | Levine,P.,1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
3 | Travma sonrası bilişsel,duygusal,davranışsal tepkiler (yaş ve dönemlere göre) | Levine,P.,1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
4 | Travma sonrası psikoeğitim | Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
5 | Travma sonrası psikoeğitim | Levine,P ve Knie,M,1999. İlgili bölüm |
6 | Kayıp ve Yas | M.Pişkin. ,2014. Video |
7 | Kayıp ve yas durumunda çocuk ve ergenlerdeki olsaı tepkiler(yaş ve dönemlere göre) | Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
8 | Kayıp ve yas durumunda ergenlerdeki olası tepkiler(yaş ve dönemlere göre) | Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
9 | Okullarda yaşanabilecek travma durumlarında okulun psikolojik danışmanın neler yapabileceği | Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
10 | Okullarda yaşanabilecek travma durumlarında okul öğretmenlerinin neler yapabileceği | Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
11 | Travma olayı olan okullarda öğretmen ve psikolojik danışmanların görev ve sorumlulukları | Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
12 | Travma olayı olan okullarda okul kriz ekibinin görev ve sorumlulukları | Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
13 | Yas süreci, sağlıklı yas ve Kübler Ross’ un Ölüm/Yas Evreleri | Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler |
14 | Genel tekrar | Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. Bütün bölümler |
Kaynak |
Levine, peter. (1997) Kaplanı Uyandırmak, BetaKides yayınları Levine,P. ve Kline,M.(1999). Ey travma Bizden Uzak Dur, Doğan Yayıncılık |
Pişkin,M.Ölüm ve Yas (Video) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |