Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TRAVMA VE PSİKO-EĞİTİM (ÇOCUK VE ERGENLER)-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Genel Kültür
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Ersin ERDOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilerin, travma ve travmaya müdahale ile ilgili süreç ve yöntemlerini bilmesi ,öğrenmesi. En önemlisi de travmaya ruhsal müdahalenin ne zaman oloacağını,travma türlerini ve akabinde psikoeğitim müdahele yöntemlerini öğrenip, geliştirmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Travmanın tanımı, psikoeğitimin tanımı ,çocuk ve ergenler ile yetişkinlerin travma ve travma sonrası tepkileri arasındaki temel farklar,Travmadan etkilenme düzeyinin yaş ve cinsiyetlere göre değişkenliği,Travma sonrası bilişsel,duygusal,davranışsal tepkiler (yaş ve dönemlere göre),Travma sonrası psikoeğitim,Travma sonrası psikoeğitim,Kayıp ve Yas,Kayıp ve yas durumunda çocuk ve ergenlerdeki olsaı tepkiler(yaş ve dönemlere göre),Kayıp ve yas durumunda ergenlerdeki olası tepkiler(yaş ve dönemlere göre),Okullarda yaşanabilecek travma durumlarında okulun psikolojik danışmanın neler yapabileceği,Okullarda yaşanabilecek travma durumlarında okul öğretmenlerinin neler yapabileceği,Travma olayı olan okullarda öğretmen ve psikolojik danışmanların görev ve sorumlulukları,Travma olayı olan okullarda okul kriz ekibinin görev ve sorumlulukları,Yas süreci, sağlıklı yas ve Kübler Ross’ un Ölüm/Yas Evreleri,Genel tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenciler travmayı betimlerler10, 13, 37, 4, 6, 9
Travma türlerinin çocuk ve ergenlerdeki müdahalelerini tanırlar10, 13, 37, 4, 6, 9E
Yaş-cinsiyet faktörlerinin travma olaylarındaki etkilenme düzeylerini ayırt eder10, 13, 37, 4, 6, 9E
Travma olaylarında sağlıklı müdahaleyi değerlendirirler10, 13, 37, 4, 6, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Travmanın tanımı, psikoeğitimin tanımı ,çocuk ve ergenler ile yetişkinlerin travma ve travma sonrası tepkileri arasındaki temel farklarLevine,P.,1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
2Travmadan etkilenme düzeyinin yaş ve cinsiyetlere göre değişkenliğiLevine,P.,1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
3Travma sonrası bilişsel,duygusal,davranışsal tepkiler (yaş ve dönemlere göre)Levine,P.,1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
4Travma sonrası psikoeğitimLevine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
5Travma sonrası psikoeğitimLevine,P ve Knie,M,1999. İlgili bölüm
6Kayıp ve YasM.Pişkin. ,2014. Video
7Kayıp ve yas durumunda çocuk ve ergenlerdeki olsaı tepkiler(yaş ve dönemlere göre)Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
8Kayıp ve yas durumunda ergenlerdeki olası tepkiler(yaş ve dönemlere göre)Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
9Okullarda yaşanabilecek travma durumlarında okulun psikolojik danışmanın neler yapabileceğiLevine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
10Okullarda yaşanabilecek travma durumlarında okul öğretmenlerinin neler yapabileceğiLevine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
11Travma olayı olan okullarda öğretmen ve psikolojik danışmanların görev ve sorumluluklarıLevine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
12Travma olayı olan okullarda okul kriz ekibinin görev ve sorumluluklarıLevine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
13Yas süreci, sağlıklı yas ve Kübler Ross’ un Ölüm/Yas EvreleriLevine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
14Genel tekrarLevine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. Bütün bölümler
Kaynak
Levine, peter. (1997) Kaplanı Uyandırmak, BetaKides yayınları Levine,P. ve Kline,M.(1999). Ey travma Bizden Uzak Dur, Doğan Yayıncılık
Pişkin,M.Ölüm ve Yas (Video)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme224
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi2612
Okul Dışı Diğer Faaliyetler122
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer248
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı224
Ara Sınav ve Hazırlığı166
Genel Sınav ve Hazırlığı188
Performans Görevi, Bakım Planı188
Toplam İş Yükü (Saat)80
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(80/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TRAVMA VE PSİKO-EĞİTİM (ÇOCUK VE ERGENLER)-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Genel Kültür
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ülkü TOSUN
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Ersin ERDOĞAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilerin, travma ve travmaya müdahale ile ilgili süreç ve yöntemlerini bilmesi ,öğrenmesi. En önemlisi de travmaya ruhsal müdahalenin ne zaman oloacağını,travma türlerini ve akabinde psikoeğitim müdahele yöntemlerini öğrenip, geliştirmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Travmanın tanımı, psikoeğitimin tanımı ,çocuk ve ergenler ile yetişkinlerin travma ve travma sonrası tepkileri arasındaki temel farklar,Travmadan etkilenme düzeyinin yaş ve cinsiyetlere göre değişkenliği,Travma sonrası bilişsel,duygusal,davranışsal tepkiler (yaş ve dönemlere göre),Travma sonrası psikoeğitim,Travma sonrası psikoeğitim,Kayıp ve Yas,Kayıp ve yas durumunda çocuk ve ergenlerdeki olsaı tepkiler(yaş ve dönemlere göre),Kayıp ve yas durumunda ergenlerdeki olası tepkiler(yaş ve dönemlere göre),Okullarda yaşanabilecek travma durumlarında okulun psikolojik danışmanın neler yapabileceği,Okullarda yaşanabilecek travma durumlarında okul öğretmenlerinin neler yapabileceği,Travma olayı olan okullarda öğretmen ve psikolojik danışmanların görev ve sorumlulukları,Travma olayı olan okullarda okul kriz ekibinin görev ve sorumlulukları,Yas süreci, sağlıklı yas ve Kübler Ross’ un Ölüm/Yas Evreleri,Genel tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrenciler travmayı betimlerler10, 13, 37, 4, 6, 9
Travma türlerinin çocuk ve ergenlerdeki müdahalelerini tanırlar10, 13, 37, 4, 6, 9E
Yaş-cinsiyet faktörlerinin travma olaylarındaki etkilenme düzeylerini ayırt eder10, 13, 37, 4, 6, 9E
Travma olaylarında sağlıklı müdahaleyi değerlendirirler10, 13, 37, 4, 6, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Travmanın tanımı, psikoeğitimin tanımı ,çocuk ve ergenler ile yetişkinlerin travma ve travma sonrası tepkileri arasındaki temel farklarLevine,P.,1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
2Travmadan etkilenme düzeyinin yaş ve cinsiyetlere göre değişkenliğiLevine,P.,1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
3Travma sonrası bilişsel,duygusal,davranışsal tepkiler (yaş ve dönemlere göre)Levine,P.,1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
4Travma sonrası psikoeğitimLevine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
5Travma sonrası psikoeğitimLevine,P ve Knie,M,1999. İlgili bölüm
6Kayıp ve YasM.Pişkin. ,2014. Video
7Kayıp ve yas durumunda çocuk ve ergenlerdeki olsaı tepkiler(yaş ve dönemlere göre)Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
8Kayıp ve yas durumunda ergenlerdeki olası tepkiler(yaş ve dönemlere göre)Levine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
9Okullarda yaşanabilecek travma durumlarında okulun psikolojik danışmanın neler yapabileceğiLevine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
10Okullarda yaşanabilecek travma durumlarında okul öğretmenlerinin neler yapabileceğiLevine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
11Travma olayı olan okullarda öğretmen ve psikolojik danışmanların görev ve sorumluluklarıLevine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
12Travma olayı olan okullarda okul kriz ekibinin görev ve sorumluluklarıLevine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
13Yas süreci, sağlıklı yas ve Kübler Ross’ un Ölüm/Yas EvreleriLevine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. İlgili bölümler
14Genel tekrarLevine,P.1997; Levine,P.ve Knie,M.,1999. Bütün bölümler
Kaynak
Levine, peter. (1997) Kaplanı Uyandırmak, BetaKides yayınları Levine,P. ve Kline,M.(1999). Ey travma Bizden Uzak Dur, Doğan Yayıncılık
Pişkin,M.Ölüm ve Yas (Video)

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04