Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EVLİLİK ÖNCESİ PSİKOLOJİK DANIŞMA | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı kuramsal bilgiler ışığında aile ve evlilik ilişkileri sorunlarının anlaşılması ve evlilik öncesinde bireylere sunulacak psikolojik danışma sürecinin öğretilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Evlilik Öncesi Dönem ve Romantik İlişkiler,Eş Seçimi ve Eş Seçiminde Önemli Faktörler,Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmada Ele Alınan Konular ,Evlilik Öncesi Grupla Psikolojik Danışma,Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmada Kullanılan Teknikler,Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmada Kullanılan Alıştırmalar,Ara Sınav,Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programlar,Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmanın Etkileri ,Aşk ve Aşk Kuramları,Evlilik Öncesi Dönem ve Romantik İlişkilerde Sorunlar,Bağlanma Kuramları ve Romantik İlişkiler,Yakın İlişkiler,Türkiye'de Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bu dersin sonunda öğrenci; 1. Eş seçim kuramlarını açıklar. 1.1. Çekiciliğin belirleyicilerini tanımlar. 1.2. Kendi yakın ilişkilerini bilimsel bir çerçevede analiz eder. 1.3. Eş seçimini etkileyen kişisel ve çevresel faktörleri yorumlar. | 10, 13, 15, 16, 19, 4 | A, E, G |
2. Sağlıklı yakın ilişkilerin özelliklerini açıklar. 2.1. Bağlanma bakış açısına göre çocukluktaki ve yetişkinlikteki yakın ilişkileri yorumlar. 2.2. Aile kurumunun işlevlerini açıklar. 2.3. Bireylerin cinsel sağlık gereksinimlerini sıralar. | 10, 16, 19, 5, 6, 9 | A, E, G |
3. Evlilik öncesinde uygulanacak psikolojik danışma süreçlerini planlar. 3.1. Evlilik öncesi psiko-eğitim programları hazırlar. 3.2. Bu süreçte kullanılabilecek psikolojik danışma tekniklerini uygular. 3.3. Evlilik öncesinde psikolojik danışmada kullanılan alıştırmaları uygular. | 10, 16, 19, 37, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Evlilik Öncesi Dönem ve Romantik İlişkiler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
2 | Eş Seçimi ve Eş Seçiminde Önemli Faktörler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
3 | Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmada Ele Alınan Konular | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
4 | Evlilik Öncesi Grupla Psikolojik Danışma | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
5 | Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmada Kullanılan Teknikler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
6 | Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmada Kullanılan Alıştırmalar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
7 | Ara Sınav | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
8 | Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programlar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
9 | Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmanın Etkileri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
10 | Aşk ve Aşk Kuramları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
11 | Evlilik Öncesi Dönem ve Romantik İlişkilerde Sorunlar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
12 | Bağlanma Kuramları ve Romantik İlişkiler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
13 | Yakın İlişkiler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
14 | Türkiye'de Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır |
Kaynak |
Evlilik Öncesi Psikolojik Danışma ( Melek Kalkan, Zeynep Hamamcı, İlhan Yalçın, Yayınevi: Anı Yayıncılık)Evlilik Ve Yakın İlişkiler ( Nilüfer Özabacı) Evlilik Okulu ( Haluk Yavuzer REMZİ KİTABEVİ ) Evlilik Öncesi Çift Eğitimi (Yrd. Doç. Dr. Bülent Şen NOBEL AKADEMİK YAYINCILIK) Aşk Evlilik Sadakatsizlik (Prof. Dr. Mehmet Z. Sungur BÜYÜKADA YAYINCILIK) Evlenmeden Önce (Doğan Cüceloğlu REMZİ KİTABEVİ) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 15 | 15 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 17 | 17 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(80/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EVLİLİK ÖNCESİ PSİKOLOJİK DANIŞMA | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı kuramsal bilgiler ışığında aile ve evlilik ilişkileri sorunlarının anlaşılması ve evlilik öncesinde bireylere sunulacak psikolojik danışma sürecinin öğretilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Evlilik Öncesi Dönem ve Romantik İlişkiler,Eş Seçimi ve Eş Seçiminde Önemli Faktörler,Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmada Ele Alınan Konular ,Evlilik Öncesi Grupla Psikolojik Danışma,Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmada Kullanılan Teknikler,Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmada Kullanılan Alıştırmalar,Ara Sınav,Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programlar,Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmanın Etkileri ,Aşk ve Aşk Kuramları,Evlilik Öncesi Dönem ve Romantik İlişkilerde Sorunlar,Bağlanma Kuramları ve Romantik İlişkiler,Yakın İlişkiler,Türkiye'de Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Bu dersin sonunda öğrenci; 1. Eş seçim kuramlarını açıklar. 1.1. Çekiciliğin belirleyicilerini tanımlar. 1.2. Kendi yakın ilişkilerini bilimsel bir çerçevede analiz eder. 1.3. Eş seçimini etkileyen kişisel ve çevresel faktörleri yorumlar. | 10, 13, 15, 16, 19, 4 | A, E, G |
2. Sağlıklı yakın ilişkilerin özelliklerini açıklar. 2.1. Bağlanma bakış açısına göre çocukluktaki ve yetişkinlikteki yakın ilişkileri yorumlar. 2.2. Aile kurumunun işlevlerini açıklar. 2.3. Bireylerin cinsel sağlık gereksinimlerini sıralar. | 10, 16, 19, 5, 6, 9 | A, E, G |
3. Evlilik öncesinde uygulanacak psikolojik danışma süreçlerini planlar. 3.1. Evlilik öncesi psiko-eğitim programları hazırlar. 3.2. Bu süreçte kullanılabilecek psikolojik danışma tekniklerini uygular. 3.3. Evlilik öncesinde psikolojik danışmada kullanılan alıştırmaları uygular. | 10, 16, 19, 37, 9 | A, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Evlilik Öncesi Dönem ve Romantik İlişkiler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
2 | Eş Seçimi ve Eş Seçiminde Önemli Faktörler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
3 | Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmada Ele Alınan Konular | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
4 | Evlilik Öncesi Grupla Psikolojik Danışma | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
5 | Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmada Kullanılan Teknikler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
6 | Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmada Kullanılan Alıştırmalar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
7 | Ara Sınav | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
8 | Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programlar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
9 | Evlilik Öncesi Psikolojik Danışmanın Etkileri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
10 | Aşk ve Aşk Kuramları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
11 | Evlilik Öncesi Dönem ve Romantik İlişkilerde Sorunlar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
12 | Bağlanma Kuramları ve Romantik İlişkiler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
13 | Yakın İlişkiler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
14 | Türkiye'de Evlilik Öncesi İlişki Geliştirme Programları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır |
Kaynak |
Evlilik Öncesi Psikolojik Danışma ( Melek Kalkan, Zeynep Hamamcı, İlhan Yalçın, Yayınevi: Anı Yayıncılık)Evlilik Ve Yakın İlişkiler ( Nilüfer Özabacı) Evlilik Okulu ( Haluk Yavuzer REMZİ KİTABEVİ ) Evlilik Öncesi Çift Eğitimi (Yrd. Doç. Dr. Bülent Şen NOBEL AKADEMİK YAYINCILIK) Aşk Evlilik Sadakatsizlik (Prof. Dr. Mehmet Z. Sungur BÜYÜKADA YAYINCILIK) Evlenmeden Önce (Doğan Cüceloğlu REMZİ KİTABEVİ) |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |