Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KÜLTÜREL ANTROPOLOJİ-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Cansu ÇİPRUT
Dersi VerenlerDoç.Dr. Can CEYLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSosyal/kültürel antropoloji disiplininin tarihsel gelişimini, temel kavramları, yöntemini ve bakış açısını değerlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; 1.“Kültür” kavramına giriş,2.Antropolojinin Temel Konuları ve “Kültür” Kavramı,3.Sosyal ve Kültürel Antropolojinin Tarihçesi ve Gelişimi-I: Sömürgecilik dönemi,
keşif yazını ve “masa başı” antropologları
,4.Sosyal ve Kültürel Antropolojinin Tarihçesi ve Gelişimi-II:Sosyal evrimci
yaklaşım, eleştirisi ve tarihsel tikelcilik yaklaşımı,5.Sosyal ve Kültürel Antropolojide Yöntem: Katılarak gözlem tekniği, özneler
arası ilişki ve etik.
,6.Kültür ve Ekoloji ilişkisi,7.Kültür ve Üretim Biçimleri,8.Kültür ve Ekonomi Bağlamı,9.Toplumsal Cinsiyet ve Evlilik,10.Aile, Akrabalık ve Soy Sistemleri,11.Sosyal Organizasyon
,12.Din Antropolojisi,13.Kültürel Değişme, Küreselleşme ve Antropoloji,14.Küreselleşme ve Uygulamalı Antropoloji; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci;
1.Antropolojinin alt alanlarını, sosyal ve kültürel antropolojinin bir bilim olarak kökenini, gelişimini, tarihçesini ve temel kavramlarını değerlendirebilecektir.10, 16, 19, 9A, E
1.1.Sosyal/Kültürel antropolojinin bir bilim olarak kökenini, gelişimini, tarihçesini çözümler.10, 16, 19, 9A, E
1.2.Kültür kavramını ve kültürün özelliklerini yorumlar.10, 16, 19, 9A, E
1.3.Antropolojinin kültür kavramını ve kültürlere bakış açısını sorgular.10, 16, 19, 9A, E
2.Sosyal ve Kültürel Antropolojinin yöntemini formüle edebilecektir. 10, 16, 19, 9A, E
2.1.Sosyal ve Kültürel Antropolojide “alan çalışması” tekniklerini, katılarak gözlem tekniğini ve “etnografya” yöntemini birleştirir.10, 16, 19, 9A, E
2.2.Sosyal ve Kültürel Antropolojide etnografya örneklerinden metinler okuyarak tartışır. 10, 16, 19, 9A, E
2.3.Sosyal ve Kültürel Antropolojide araştırma yöntemlerinin ve katılarak gözlem yönteminin etik sorunlarını tartışır. 10, 16, 19, 9A, E
3.Kültür analizinin temel konularını kavrayabilecek ve bütüncül bakış açısı geliştirebilecektir.10, 16, 19, 9A, E
3.1.Ekoloji, üretim biçimleri ve ekonomi ilişkilerini çözümler.10, 16, 19, 9A, E
3.2.Sosyal organizasyon biçimlerini sınıflar.10, 16, 19, 9A, E
3.3.Aile, evlilik, akrabalık, soy kavramlarını, kültür içerisindeki rolünü ve farklı kültürlerdeki görünümlerini değerlendirir.10, 16, 19, 9A, E
3.4.Din ile ilgili kurumları, işlevlerini, inanç ve ritüelleri, farklı kültürlerdeki görünümlerini karşılaştırır.16, 19, 9A, E, H
4.Kültürel değişme kavramını yorumlayabilecektir.10, 16, 19, 9A, E
4.1.Toplum içerisindeki kurumların, sembollerin, sosyal yapıların etkileşimini, zaman içerisindeki değişimini, farklı formlar altında görünümlerini karşılaştırır. 10, 16, 19, 9A, E
4.2.Küreselleşmenin insan toplulukları ve kültür üzerindeki etkilerini değerlendirir.10, 16, 19, 9A, E
4.3.Günümüzde antropolojinin uygulama alanlarını ve dünyadaki örneklerini karşılaştırır.10, 16, 19, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11.“Kültür” kavramına girişDers Okuması
22.Antropolojinin Temel Konuları ve “Kültür” KavramıDers Okuması
33.Sosyal ve Kültürel Antropolojinin Tarihçesi ve Gelişimi-I: Sömürgecilik dönemi,
keşif yazını ve “masa başı” antropologları
Ders Okuması
44.Sosyal ve Kültürel Antropolojinin Tarihçesi ve Gelişimi-II:Sosyal evrimci
yaklaşım, eleştirisi ve tarihsel tikelcilik yaklaşımı
Ders Okuması
55.Sosyal ve Kültürel Antropolojide Yöntem: Katılarak gözlem tekniği, özneler
arası ilişki ve etik.
Ders Okuması
66.Kültür ve Ekoloji ilişkisiDers Okuması
77.Kültür ve Üretim BiçimleriDers Okuması
88.Kültür ve Ekonomi BağlamıDers Okuması
99.Toplumsal Cinsiyet ve EvlilikDers okuması
1010.Aile, Akrabalık ve Soy SistemleriDers Okuması
1111.Sosyal Organizasyon
Ders Okuması
1212.Din AntropolojisiDers Okuması
1313.Kültürel Değişme, Küreselleşme ve AntropolojiDers Okuması
1414.Küreselleşme ve Uygulamalı AntropolojiDers Okuması
Kaynak
Ders notları •Benedict, Ruth. [1934] 2003. Kültür Kalıpları. Çev.Nilgün Şarman. İstanbul: Payel Yayınları. •Chagnon, Napoleon A. [1968] 2004. Yanomamö: Savaşa Doğanlar. Çev. Burcu Bölükbaşı. İstanbul: Epsilon Yayıncılık. •Cook, James. [1893]. 2006. “Birinci Yolculuk (1768-1769) “. Dünyanın Çevresinde Yolculuk Öyküleri. Çev. Aysen Altınel. İstanbul: İthaki Yayınları. S. 33-67. Delaney, C. Tohum ve Toprak: Türk Köy Toplumunda Cinsiyet ve Kozmoloji. Çev. Selda Somuncuoğlu- Aksu Bora. İstanbul: İletişim Yayınları. •Douglas, Mary. [1966]. 2007. Saflık ve Tehlike: Kirlilik ve Tabu Kavramlarının Bir Çözümlemesi. Çev. Emine Ayhan. İstanbul: Metis Yayınları. •Güvenç, Bozkurt. 1996. İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi. •Haviland, William A. 2008. Kültürel Antropoloji. Çev. İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu. İstanbul: Kaknüs Yayınları. •Malinowski, B. Büyü, Bilim ve Din. Payel Y. •Özbudun, Sibel ve Şafak, Balkı. 2005. Antropoloji: Kuramlar/Kuramcılar (Antropoloji Kuramlarına Bakış). Ankara: Dipnot Yayınları. •Wulf, Christoph. [2004]. 2009. Tarihsel Kültürel Antropoloji. Çev. Özgür Dünya Sarısoy. Ankara: Dipnot Yayınları. s. 109-134.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi3412
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı14040
Genel Sınav ve Hazırlığı14040
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KÜLTÜREL ANTROPOLOJİ-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Cansu ÇİPRUT
Dersi VerenlerDoç.Dr. Can CEYLAN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSosyal/kültürel antropoloji disiplininin tarihsel gelişimini, temel kavramları, yöntemini ve bakış açısını değerlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; 1.“Kültür” kavramına giriş,2.Antropolojinin Temel Konuları ve “Kültür” Kavramı,3.Sosyal ve Kültürel Antropolojinin Tarihçesi ve Gelişimi-I: Sömürgecilik dönemi,
keşif yazını ve “masa başı” antropologları
,4.Sosyal ve Kültürel Antropolojinin Tarihçesi ve Gelişimi-II:Sosyal evrimci
yaklaşım, eleştirisi ve tarihsel tikelcilik yaklaşımı,5.Sosyal ve Kültürel Antropolojide Yöntem: Katılarak gözlem tekniği, özneler
arası ilişki ve etik.
,6.Kültür ve Ekoloji ilişkisi,7.Kültür ve Üretim Biçimleri,8.Kültür ve Ekonomi Bağlamı,9.Toplumsal Cinsiyet ve Evlilik,10.Aile, Akrabalık ve Soy Sistemleri,11.Sosyal Organizasyon
,12.Din Antropolojisi,13.Kültürel Değişme, Küreselleşme ve Antropoloji,14.Küreselleşme ve Uygulamalı Antropoloji; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci;
1.Antropolojinin alt alanlarını, sosyal ve kültürel antropolojinin bir bilim olarak kökenini, gelişimini, tarihçesini ve temel kavramlarını değerlendirebilecektir.10, 16, 19, 9A, E
1.1.Sosyal/Kültürel antropolojinin bir bilim olarak kökenini, gelişimini, tarihçesini çözümler.10, 16, 19, 9A, E
1.2.Kültür kavramını ve kültürün özelliklerini yorumlar.10, 16, 19, 9A, E
1.3.Antropolojinin kültür kavramını ve kültürlere bakış açısını sorgular.10, 16, 19, 9A, E
2.Sosyal ve Kültürel Antropolojinin yöntemini formüle edebilecektir. 10, 16, 19, 9A, E
2.1.Sosyal ve Kültürel Antropolojide “alan çalışması” tekniklerini, katılarak gözlem tekniğini ve “etnografya” yöntemini birleştirir.10, 16, 19, 9A, E
2.2.Sosyal ve Kültürel Antropolojide etnografya örneklerinden metinler okuyarak tartışır. 10, 16, 19, 9A, E
2.3.Sosyal ve Kültürel Antropolojide araştırma yöntemlerinin ve katılarak gözlem yönteminin etik sorunlarını tartışır. 10, 16, 19, 9A, E
3.Kültür analizinin temel konularını kavrayabilecek ve bütüncül bakış açısı geliştirebilecektir.10, 16, 19, 9A, E
3.1.Ekoloji, üretim biçimleri ve ekonomi ilişkilerini çözümler.10, 16, 19, 9A, E
3.2.Sosyal organizasyon biçimlerini sınıflar.10, 16, 19, 9A, E
3.3.Aile, evlilik, akrabalık, soy kavramlarını, kültür içerisindeki rolünü ve farklı kültürlerdeki görünümlerini değerlendirir.10, 16, 19, 9A, E
3.4.Din ile ilgili kurumları, işlevlerini, inanç ve ritüelleri, farklı kültürlerdeki görünümlerini karşılaştırır.16, 19, 9A, E, H
4.Kültürel değişme kavramını yorumlayabilecektir.10, 16, 19, 9A, E
4.1.Toplum içerisindeki kurumların, sembollerin, sosyal yapıların etkileşimini, zaman içerisindeki değişimini, farklı formlar altında görünümlerini karşılaştırır. 10, 16, 19, 9A, E
4.2.Küreselleşmenin insan toplulukları ve kültür üzerindeki etkilerini değerlendirir.10, 16, 19, 9A, E
4.3.Günümüzde antropolojinin uygulama alanlarını ve dünyadaki örneklerini karşılaştırır.10, 16, 19, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11.“Kültür” kavramına girişDers Okuması
22.Antropolojinin Temel Konuları ve “Kültür” KavramıDers Okuması
33.Sosyal ve Kültürel Antropolojinin Tarihçesi ve Gelişimi-I: Sömürgecilik dönemi,
keşif yazını ve “masa başı” antropologları
Ders Okuması
44.Sosyal ve Kültürel Antropolojinin Tarihçesi ve Gelişimi-II:Sosyal evrimci
yaklaşım, eleştirisi ve tarihsel tikelcilik yaklaşımı
Ders Okuması
55.Sosyal ve Kültürel Antropolojide Yöntem: Katılarak gözlem tekniği, özneler
arası ilişki ve etik.
Ders Okuması
66.Kültür ve Ekoloji ilişkisiDers Okuması
77.Kültür ve Üretim BiçimleriDers Okuması
88.Kültür ve Ekonomi BağlamıDers Okuması
99.Toplumsal Cinsiyet ve EvlilikDers okuması
1010.Aile, Akrabalık ve Soy SistemleriDers Okuması
1111.Sosyal Organizasyon
Ders Okuması
1212.Din AntropolojisiDers Okuması
1313.Kültürel Değişme, Küreselleşme ve AntropolojiDers Okuması
1414.Küreselleşme ve Uygulamalı AntropolojiDers Okuması
Kaynak
Ders notları •Benedict, Ruth. [1934] 2003. Kültür Kalıpları. Çev.Nilgün Şarman. İstanbul: Payel Yayınları. •Chagnon, Napoleon A. [1968] 2004. Yanomamö: Savaşa Doğanlar. Çev. Burcu Bölükbaşı. İstanbul: Epsilon Yayıncılık. •Cook, James. [1893]. 2006. “Birinci Yolculuk (1768-1769) “. Dünyanın Çevresinde Yolculuk Öyküleri. Çev. Aysen Altınel. İstanbul: İthaki Yayınları. S. 33-67. Delaney, C. Tohum ve Toprak: Türk Köy Toplumunda Cinsiyet ve Kozmoloji. Çev. Selda Somuncuoğlu- Aksu Bora. İstanbul: İletişim Yayınları. •Douglas, Mary. [1966]. 2007. Saflık ve Tehlike: Kirlilik ve Tabu Kavramlarının Bir Çözümlemesi. Çev. Emine Ayhan. İstanbul: Metis Yayınları. •Güvenç, Bozkurt. 1996. İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi. •Haviland, William A. 2008. Kültürel Antropoloji. Çev. İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu. İstanbul: Kaknüs Yayınları. •Malinowski, B. Büyü, Bilim ve Din. Payel Y. •Özbudun, Sibel ve Şafak, Balkı. 2005. Antropoloji: Kuramlar/Kuramcılar (Antropoloji Kuramlarına Bakış). Ankara: Dipnot Yayınları. •Wulf, Christoph. [2004]. 2009. Tarihsel Kültürel Antropoloji. Çev. Özgür Dünya Sarısoy. Ankara: Dipnot Yayınları. s. 109-134.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04