Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİREYLE PSİKOLOJİK DANIŞMA UYGULAMASI I-Güz Dönemi1+223
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ, Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersin YardımcılarıÖğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları, örnek vakalar, videolar
Dersin AmacıBu derste öğrencilerin süpervizyon altında ve psikolojik danışma meslek etiği ilkeleri doğrultusunda terapötik koşulları sağlamaları, psikolojik danışma sürecini yapılandırmaları ve psikolojik danışma aşamalarına uygun biçimde süreci yürütmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders içeriğinin ve kapsamının aday psikolojik danışmanlar ile süpervizörler eşliğinde paylaşılması, danışma süreci aşamalarına giriş ve ön görüşme süreci hakkında bilgilendirme.,Danışmanın başlangıç, gelişme ve sonlandırma aşamaları hakkında bilgi verilmesi, temel ve ileri danışma teknikleri ve role play gruplarının oluşturulması. ,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme ,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme ,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarından sonlandırmaya ilişkin süpervizyon; psikolojik danışma oturumu yönetme ve psikolojik danışma zorluklarına ilişkin genel bir değerlendirme,Aday Psikolojik danışmanların akran değerlendirmesi ,Süpervizyon sürecinin genel değerlendirmesi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Psikolojik danışma sürecinin aşamalarını açıklar.15, 16, 37, 9E
Psikolojik Danışmada kullanılan temel teknikleri uygular.15, 16, 37, 4, 9E, H
Psikolojik Danışmada kullanılan ileri teknikleri uygular.15, 16, 37, 4, 9E, H
Uygun danışma becerilerini uygular.16, 37, 6, 9E, H
Süpervizyon ilişkisi kapsamında danışma becerilerinin yerinde kullanılıp kullanılmadığını tartışır.10, 16, 19, 37E
Vaka sonuçlarını raporlaştırır.5E, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ders içeriğinin ve kapsamının aday psikolojik danışmanlar ile süpervizörler eşliğinde paylaşılması, danışma süreci aşamalarına giriş ve ön görüşme süreci hakkında bilgilendirme.Psikolojik danışmada temel konular ve kavramların incelenmesi
2Danışmanın başlangıç, gelişme ve sonlandırma aşamaları hakkında bilgi verilmesi, temel ve ileri danışma teknikleri ve role play gruplarının oluşturulması. Psikolojik danışmada önemli temel teknikler hakkında bilgilenme
3Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme Psikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi
4Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme Psikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi
5Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirmePsikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi
6Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirmePsikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi
7Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirmePsikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi
8Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirmeSüpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi.
9Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirmeSüpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi.
10Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirmeSüpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi.
11Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirmeSüpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi.
12Psikolojik danışma oturumlarından sonlandırmaya ilişkin süpervizyon; psikolojik danışma oturumu yönetme ve psikolojik danışma zorluklarına ilişkin genel bir değerlendirmeSüpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi.
13Aday Psikolojik danışmanların akran değerlendirmesi Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi.
14Süpervizyon sürecinin genel değerlendirmesi Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi.
Kaynak
1. Cormier, S. ve Hackney, H.(2009). Psikolojik Danışma Stratejiler ve Müdahaleler. (Çev. Ed: Süleyman Doğan ve Barış Yaka). Ankara: Pegem 2. Danish, S. J., D’Augelli, A. R., & Hauer, A. L. (1994). Yardım becerileri: Temel eğitim programı (F. Akkoyun Çev.). Ankara: Form Ofset 3. Egan, G. (2004). Yardım becerileri alıştırmaları: Psikolojik danışmaya giriş (F. Akkoyun Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım 4. Egan, G. (2010). Psikolojik Danışma Becerileri (Ö.Yüksel Çev.). İstanbul: Kaknüs 5. Egan, G. (2014). Psikolojik Danışma Becerileri: Danışma Becerileri Üzerine Alıştırmalar (M. Baturay Çev.). İstanbul: Kaknüs 6. Flagan-Sommers, J. & Flagan-Sommers, R. (2014). Klinik Görüşme Psikolojik Değerlendirme Esaslar. İstanbul: İthaki 7. Meier, S. T., &Davis, S. R. (2006). Psikolojik danışma: Temel öğeler (S. Doğan, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, S. Denizli Çev.). Ankara: Pegem. 8. Voltan-Acar, N. (2009). Terapötik iletişim kişilerarası ilişkiler. Ankara: Nobel. 9. Yüksel-Şahin, F. (2018). Psikolojik Danışmanlar için El Kitabı. Ankara: Nobel
ders notları ve videolar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14114
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı717
Genel Sınav ve Hazırlığı717
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)98
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(98/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİREYLE PSİKOLOJİK DANIŞMA UYGULAMASI I-Güz Dönemi1+223
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ferah ÇEKİCİ, Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersin YardımcılarıÖğretim elemanı tarafından hazırlanan ders notları, örnek vakalar, videolar
Dersin AmacıBu derste öğrencilerin süpervizyon altında ve psikolojik danışma meslek etiği ilkeleri doğrultusunda terapötik koşulları sağlamaları, psikolojik danışma sürecini yapılandırmaları ve psikolojik danışma aşamalarına uygun biçimde süreci yürütmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Ders içeriğinin ve kapsamının aday psikolojik danışmanlar ile süpervizörler eşliğinde paylaşılması, danışma süreci aşamalarına giriş ve ön görüşme süreci hakkında bilgilendirme.,Danışmanın başlangıç, gelişme ve sonlandırma aşamaları hakkında bilgi verilmesi, temel ve ileri danışma teknikleri ve role play gruplarının oluşturulması. ,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme ,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme ,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme,Psikolojik danışma oturumlarından sonlandırmaya ilişkin süpervizyon; psikolojik danışma oturumu yönetme ve psikolojik danışma zorluklarına ilişkin genel bir değerlendirme,Aday Psikolojik danışmanların akran değerlendirmesi ,Süpervizyon sürecinin genel değerlendirmesi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Psikolojik danışma sürecinin aşamalarını açıklar.15, 16, 37, 9E
Psikolojik Danışmada kullanılan temel teknikleri uygular.15, 16, 37, 4, 9E, H
Psikolojik Danışmada kullanılan ileri teknikleri uygular.15, 16, 37, 4, 9E, H
Uygun danışma becerilerini uygular.16, 37, 6, 9E, H
Süpervizyon ilişkisi kapsamında danışma becerilerinin yerinde kullanılıp kullanılmadığını tartışır.10, 16, 19, 37E
Vaka sonuçlarını raporlaştırır.5E, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Ders içeriğinin ve kapsamının aday psikolojik danışmanlar ile süpervizörler eşliğinde paylaşılması, danışma süreci aşamalarına giriş ve ön görüşme süreci hakkında bilgilendirme.Psikolojik danışmada temel konular ve kavramların incelenmesi
2Danışmanın başlangıç, gelişme ve sonlandırma aşamaları hakkında bilgi verilmesi, temel ve ileri danışma teknikleri ve role play gruplarının oluşturulması. Psikolojik danışmada önemli temel teknikler hakkında bilgilenme
3Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme Psikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi
4Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirme Psikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi
5Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirmePsikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi
6Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirmePsikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi
7Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirmePsikolojik danışman adayının seans yapması ve oturuma ait videonun öğretim üyesine teslim edilmesi
8Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirmeSüpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi.
9Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirmeSüpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi.
10Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirmeSüpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi.
11Psikolojik danışma oturumlarına ilişkin süpervizyon ve değerlendirmeSüpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi.
12Psikolojik danışma oturumlarından sonlandırmaya ilişkin süpervizyon; psikolojik danışma oturumu yönetme ve psikolojik danışma zorluklarına ilişkin genel bir değerlendirmeSüpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi.
13Aday Psikolojik danışmanların akran değerlendirmesi Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi.
14Süpervizyon sürecinin genel değerlendirmesi Süpervizyon kapsamında önerilen kaynakların incelenmesi.
Kaynak
1. Cormier, S. ve Hackney, H.(2009). Psikolojik Danışma Stratejiler ve Müdahaleler. (Çev. Ed: Süleyman Doğan ve Barış Yaka). Ankara: Pegem 2. Danish, S. J., D’Augelli, A. R., & Hauer, A. L. (1994). Yardım becerileri: Temel eğitim programı (F. Akkoyun Çev.). Ankara: Form Ofset 3. Egan, G. (2004). Yardım becerileri alıştırmaları: Psikolojik danışmaya giriş (F. Akkoyun Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım 4. Egan, G. (2010). Psikolojik Danışma Becerileri (Ö.Yüksel Çev.). İstanbul: Kaknüs 5. Egan, G. (2014). Psikolojik Danışma Becerileri: Danışma Becerileri Üzerine Alıştırmalar (M. Baturay Çev.). İstanbul: Kaknüs 6. Flagan-Sommers, J. & Flagan-Sommers, R. (2014). Klinik Görüşme Psikolojik Değerlendirme Esaslar. İstanbul: İthaki 7. Meier, S. T., &Davis, S. R. (2006). Psikolojik danışma: Temel öğeler (S. Doğan, D. Y. Bektaş, E. Ö. Kocabaş, S. Denizli Çev.). Ankara: Pegem. 8. Voltan-Acar, N. (2009). Terapötik iletişim kişilerarası ilişkiler. Ankara: Nobel. 9. Yüksel-Şahin, F. (2018). Psikolojik Danışmanlar için El Kitabı. Ankara: Nobel
ders notları ve videolar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04