Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OKULLARDA RPD UYG. (ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI) | - | Güz Dönemi | 2+6 | 5 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ, Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR, Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN, Doç.Dr. Nadire Gülçin YILDIZ, Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerdeki eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal RPD etkinliklerinin incelenmesi, test ve test dışı tekniklerin uygulanması ve yorumlanması; çeşitli konularda grup rehberliği, programlarının geliştirilerek uygulanması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Oryantasyon,-Öğrenci tanıma yöntemleri (öğrenci bilgi fişi, risk haritası) -Riba ve Rehberlik Planını tanıtma ,-Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi) -BEP’in tanıtılması, dosyalanması ve sınıf rehber öğretmenlerine müşavirlik yapılması -Öğrenci görüşmesi gözlemlenmesi -Sınıf çalışması ,-BİLSEM’in tanıtılması, yönlendirme işlemlerinin tanıtılması, seminer gözlemi -BİLSEM’e öğrenci seçiminde nelere dikkat ediliyor, kriterler neler, evraklar neler? -Veli görüşmesi yapılırken gözlem formlarının kullanımı -Veli iletişiminde dikkat edilmesi gerekenler ,Holland Mesleki Tercih Envanteri- uygulama ve raporlama,Grup rehberliği: Mesleki hedef belirleme,Grup rehberliği: Öfke kontrolü,Aile Semineri: Aile içi iletişim,Devamsızlık Nedenleri Anketi-uygulama ve raporlama,Devamsızlık Nedenleri Anketi- bireysel görüşme,Başarısızlık nedenleri anketi-uygulama ve raporlama,Başarısızlık nedenleri anketi: bireysel görüşme,Seminer: Maddebağımlılığı ,Seminer: Teknoloji bağımlılığı ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
10, 16, 8, 9 | E, F, H | |
Gelişim dönemine uygun eğitsel rehberlik çalışmaları düzenler. | E, F, H | |
Gelişim dönemine uygun mesleki rehberlik çalışmalarında yeterlilik gösterir. | 10, 6, 9 | E, F, H |
Gelişim dönemine uygun kişisel rehlerlik çalışmalarını düzenlemede yeterlilik gösterir. | 10, 6, 9 | E, F, H |
Rehberlik ve psikolojik danışma birimi ile ilgili olan kurul ve komisyonların işleyişine ilişkin yeterlilik gösterir. | 16, 6, 9 | E, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oryantasyon | Öğrencilerin gelişimsel özelliklerine uygun oryantasyon çalışmaları |
2 | -Öğrenci tanıma yöntemleri (öğrenci bilgi fişi, risk haritası) -Riba ve Rehberlik Planını tanıtma | |
3 | -Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi) -BEP’in tanıtılması, dosyalanması ve sınıf rehber öğretmenlerine müşavirlik yapılması -Öğrenci görüşmesi gözlemlenmesi -Sınıf çalışması | |
4 | -BİLSEM’in tanıtılması, yönlendirme işlemlerinin tanıtılması, seminer gözlemi -BİLSEM’e öğrenci seçiminde nelere dikkat ediliyor, kriterler neler, evraklar neler? -Veli görüşmesi yapılırken gözlem formlarının kullanımı -Veli iletişiminde dikkat edilmesi gerekenler | |
5 | Holland Mesleki Tercih Envanteri- uygulama ve raporlama | |
6 | Grup rehberliği: Mesleki hedef belirleme | |
7 | Grup rehberliği: Öfke kontrolü | |
8 | Aile Semineri: Aile içi iletişim | |
9 | Devamsızlık Nedenleri Anketi-uygulama ve raporlama | |
10 | Devamsızlık Nedenleri Anketi- bireysel görüşme | |
11 | Başarısızlık nedenleri anketi-uygulama ve raporlama | |
12 | Başarısızlık nedenleri anketi: bireysel görüşme | |
13 | Seminer: Maddebağımlılığı | |
14 | Seminer: Teknoloji bağımlılığı |
Kaynak |
Özyürek, R. (2012). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık. Schmitz, J. E. J. (2017). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Öğrenciler İçin Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları. Nobel Yayın Dağıtım. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 15 | 3 | 45 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 6 | 84 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 14 | 6 | 84 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 10 | 2 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 20 | 2 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 301 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(301/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OKULLARDA RPD UYG. (ÖĞRETMENLİK UYGULAMASI) | - | Güz Dönemi | 2+6 | 5 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Meslek Bilgisi |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ, Doç.Dr. Asude ÖZDEMİR, Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN, Doç.Dr. Nadire Gülçin YILDIZ, Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerdeki eğitsel, mesleki ve kişisel/sosyal RPD etkinliklerinin incelenmesi, test ve test dışı tekniklerin uygulanması ve yorumlanması; çeşitli konularda grup rehberliği, programlarının geliştirilerek uygulanması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Oryantasyon,-Öğrenci tanıma yöntemleri (öğrenci bilgi fişi, risk haritası) -Riba ve Rehberlik Planını tanıtma ,-Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi) -BEP’in tanıtılması, dosyalanması ve sınıf rehber öğretmenlerine müşavirlik yapılması -Öğrenci görüşmesi gözlemlenmesi -Sınıf çalışması ,-BİLSEM’in tanıtılması, yönlendirme işlemlerinin tanıtılması, seminer gözlemi -BİLSEM’e öğrenci seçiminde nelere dikkat ediliyor, kriterler neler, evraklar neler? -Veli görüşmesi yapılırken gözlem formlarının kullanımı -Veli iletişiminde dikkat edilmesi gerekenler ,Holland Mesleki Tercih Envanteri- uygulama ve raporlama,Grup rehberliği: Mesleki hedef belirleme,Grup rehberliği: Öfke kontrolü,Aile Semineri: Aile içi iletişim,Devamsızlık Nedenleri Anketi-uygulama ve raporlama,Devamsızlık Nedenleri Anketi- bireysel görüşme,Başarısızlık nedenleri anketi-uygulama ve raporlama,Başarısızlık nedenleri anketi: bireysel görüşme,Seminer: Maddebağımlılığı ,Seminer: Teknoloji bağımlılığı ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
10, 16, 8, 9 | E, F, H | |
Gelişim dönemine uygun eğitsel rehberlik çalışmaları düzenler. | E, F, H | |
Gelişim dönemine uygun mesleki rehberlik çalışmalarında yeterlilik gösterir. | 10, 6, 9 | E, F, H |
Gelişim dönemine uygun kişisel rehlerlik çalışmalarını düzenlemede yeterlilik gösterir. | 10, 6, 9 | E, F, H |
Rehberlik ve psikolojik danışma birimi ile ilgili olan kurul ve komisyonların işleyişine ilişkin yeterlilik gösterir. | 16, 6, 9 | E, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oryantasyon | Öğrencilerin gelişimsel özelliklerine uygun oryantasyon çalışmaları |
2 | -Öğrenci tanıma yöntemleri (öğrenci bilgi fişi, risk haritası) -Riba ve Rehberlik Planını tanıtma | |
3 | -Sınıf gözlemi (öğrenci gözlemi) -BEP’in tanıtılması, dosyalanması ve sınıf rehber öğretmenlerine müşavirlik yapılması -Öğrenci görüşmesi gözlemlenmesi -Sınıf çalışması | |
4 | -BİLSEM’in tanıtılması, yönlendirme işlemlerinin tanıtılması, seminer gözlemi -BİLSEM’e öğrenci seçiminde nelere dikkat ediliyor, kriterler neler, evraklar neler? -Veli görüşmesi yapılırken gözlem formlarının kullanımı -Veli iletişiminde dikkat edilmesi gerekenler | |
5 | Holland Mesleki Tercih Envanteri- uygulama ve raporlama | |
6 | Grup rehberliği: Mesleki hedef belirleme | |
7 | Grup rehberliği: Öfke kontrolü | |
8 | Aile Semineri: Aile içi iletişim | |
9 | Devamsızlık Nedenleri Anketi-uygulama ve raporlama | |
10 | Devamsızlık Nedenleri Anketi- bireysel görüşme | |
11 | Başarısızlık nedenleri anketi-uygulama ve raporlama | |
12 | Başarısızlık nedenleri anketi: bireysel görüşme | |
13 | Seminer: Maddebağımlılığı | |
14 | Seminer: Teknoloji bağımlılığı |
Kaynak |
Özyürek, R. (2012). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Uygulamaları. Pegem Akademi Yayıncılık. Schmitz, J. E. J. (2017). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Öğrenciler İçin Kapsamlı Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları. Nobel Yayın Dağıtım. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | X | |||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | X | |||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | X | |||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | X | |||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | X | |||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | X | |||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | ||||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | X | |||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | X | |||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | X | |||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |