Bir psikolojik yardım hizmeti olan, çocuklarımızın ruh sağlığını korumayı geliştirmeyi amaçlayan psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin, okul idaresi, veliler ve öğretmenlerin katılımı ve katkısı olmadan kendisinden beklenen işlevi yerine getirmesi güçtür. Dolayısıyla bu derste vaka örnekleri, uygulama etkinlikleriyle beraber okullarda yaşanılan problemlerin neler olabileceği, müdahale yöntemleri ve okul idaresi, veli, öğretmen işbirliğiyle problemlerin çözümü için nasıl hareket edilebileceğinin anlaşılmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Okullarda rehberlik servisleri hizmetleri,Öğrencilerin rehberliğe ihtiyaç duyduğu alanlar ve vaka örnekleri,Rehberlik hizmetlerinin yakın ilişkide bulunduğu kişi ve kurumlar,Problem alanlarına göre rehberlik ve vaka örnekleri,Öğretim basamaklarına göre rehberlik ve dikkat edilmesi gereken hususlar,Bireysel/grupla rehberlik ve uygulama etkinlikleri,Bireysel/grupla psikolojik danışma ve vaka örnekleri,Pass Bilişsel Müdahale Programı,Pass eşzamanlılık uygulama etkinlikleri,Pass dikkat uygulama etkinlikleri,Pass planlama etkinlikleri,Pass ardıllık etkinlikleri,Anne-Babalara ihtiyaca yönelik rehberlik hizmetleri,Okullarda özel eğitimle ilgili psikolojik danışmanların yaşadıkları sorunlar ve çözüm yolları ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki rehberlik alanlarında karşılaşılabilecek problemlere karşı müdahale yöntemleri hakkında bilgi edinme,
2. Okullarda çalışan psikolojik danışmanların okul idaresi, öğretmenler ve velilerle hangi konularda ve nasıl işbirliği yapmaları gerektiğinin anlaşılması,
3. Pass bilişsel müdahale programının öğrenilmesi.
10, 13, 16, 19, 6, 8, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Okullarda rehberlik servisleri hizmetleri
2
Öğrencilerin rehberliğe ihtiyaç duyduğu alanlar ve vaka örnekleri
3
Rehberlik hizmetlerinin yakın ilişkide bulunduğu kişi ve kurumlar
4
Problem alanlarına göre rehberlik ve vaka örnekleri
5
Öğretim basamaklarına göre rehberlik ve dikkat edilmesi gereken hususlar
6
Bireysel/grupla rehberlik ve uygulama etkinlikleri
7
Bireysel/grupla psikolojik danışma ve vaka örnekleri
8
Pass Bilişsel Müdahale Programı
9
Pass eşzamanlılık uygulama etkinlikleri
10
Pass dikkat uygulama etkinlikleri
11
Pass planlama etkinlikleri
12
Pass ardıllık etkinlikleri
13
Anne-Babalara ihtiyaca yönelik rehberlik hizmetleri
14
Okullarda özel eğitimle ilgili psikolojik danışmanların yaşadıkları sorunlar ve çözüm yolları
Kaynak
Gürbüz, B. (2018). Öğrenme problemlerine yönelik bilişsel müdahale programının öğrenme performansına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Ders Saati
0
0
0
Ders Saati
0
0
0
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
OKULLARDA PROBLEM ODAKLI MÜDAHALELER
-
Bahar Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Seç. Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Yelda YILDIZ ÖNAL
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bir psikolojik yardım hizmeti olan, çocuklarımızın ruh sağlığını korumayı geliştirmeyi amaçlayan psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin, okul idaresi, veliler ve öğretmenlerin katılımı ve katkısı olmadan kendisinden beklenen işlevi yerine getirmesi güçtür. Dolayısıyla bu derste vaka örnekleri, uygulama etkinlikleriyle beraber okullarda yaşanılan problemlerin neler olabileceği, müdahale yöntemleri ve okul idaresi, veli, öğretmen işbirliğiyle problemlerin çözümü için nasıl hareket edilebileceğinin anlaşılmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Okullarda rehberlik servisleri hizmetleri,Öğrencilerin rehberliğe ihtiyaç duyduğu alanlar ve vaka örnekleri,Rehberlik hizmetlerinin yakın ilişkide bulunduğu kişi ve kurumlar,Problem alanlarına göre rehberlik ve vaka örnekleri,Öğretim basamaklarına göre rehberlik ve dikkat edilmesi gereken hususlar,Bireysel/grupla rehberlik ve uygulama etkinlikleri,Bireysel/grupla psikolojik danışma ve vaka örnekleri,Pass Bilişsel Müdahale Programı,Pass eşzamanlılık uygulama etkinlikleri,Pass dikkat uygulama etkinlikleri,Pass planlama etkinlikleri,Pass ardıllık etkinlikleri,Anne-Babalara ihtiyaca yönelik rehberlik hizmetleri,Okullarda özel eğitimle ilgili psikolojik danışmanların yaşadıkları sorunlar ve çözüm yolları ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Kişisel-sosyal, eğitsel ve mesleki rehberlik alanlarında karşılaşılabilecek problemlere karşı müdahale yöntemleri hakkında bilgi edinme,
2. Okullarda çalışan psikolojik danışmanların okul idaresi, öğretmenler ve velilerle hangi konularda ve nasıl işbirliği yapmaları gerektiğinin anlaşılması,
3. Pass bilişsel müdahale programının öğrenilmesi.
10, 13, 16, 19, 6, 8, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Okullarda rehberlik servisleri hizmetleri
2
Öğrencilerin rehberliğe ihtiyaç duyduğu alanlar ve vaka örnekleri
3
Rehberlik hizmetlerinin yakın ilişkide bulunduğu kişi ve kurumlar
4
Problem alanlarına göre rehberlik ve vaka örnekleri
5
Öğretim basamaklarına göre rehberlik ve dikkat edilmesi gereken hususlar
6
Bireysel/grupla rehberlik ve uygulama etkinlikleri
7
Bireysel/grupla psikolojik danışma ve vaka örnekleri
8
Pass Bilişsel Müdahale Programı
9
Pass eşzamanlılık uygulama etkinlikleri
10
Pass dikkat uygulama etkinlikleri
11
Pass planlama etkinlikleri
12
Pass ardıllık etkinlikleri
13
Anne-Babalara ihtiyaca yönelik rehberlik hizmetleri
14
Okullarda özel eğitimle ilgili psikolojik danışmanların yaşadıkları sorunlar ve çözüm yolları
Kaynak
Gürbüz, B. (2018). Öğrenme problemlerine yönelik bilişsel müdahale programının öğrenme performansına etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.