Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRK İŞARET DİLİ-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Genel Kültür
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Begüm Mine DOĞAN AKOVALIGİL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste, temel seviyede Türk İşaret Dili’nin (TİD) öğretilmesi ile öğrencileri, işitme engellilerin kültür yapısı hakkında bilgilendirmek ve TİD alfabesi, temel kelimeleri ve dilbilgisi yapısı aktarılarak öğrencilere, işitme engeliler ile günlük hayatta iletişim kurma becerileri kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; TİD parmak alfabe işaretleri ve TİD ,TİD temel, basit cümle kalıpları, günlük konuşmada kullanılan işaretler,TİD adıllar (zamirler), kısa temel kapalı ve açık uçlu sorular ve cevap cümleleri,TİD ile temel çevre ve temel ulaşım-ilgili eylemlerin işaretleri, olumlu – olumsuz, emir soru ve cümle kalıpları,,TİD temel aile bireyleri ve akraba işaretleri; zıt anlamlı kelimeler, olumlu – olumsuz, emir soru ve cümle kalıpları,,TİD ile zaman ifadeleri, pratik uygulama,TİD kavramlarının tekrarı, el ve mimik çalışmalarının öneminin aktarılması, pratik uygulama,TİD ile temel duygu işaretleri, pratik uygulama,TİD ile temel sağlık işaretleri, pratik uygulama,TİD ile temel fiil işaretleri, pratik uygulama,TİD ile sayısal ifadeler ve ilgili eylemleri, pratik uygulama,Karşılıklı iletişimde akıcılık sağlama amaçlı çalışmalar,Temel kavramları kullanarak karşılıklı konuşma, cümle kurma, anladığını aktarma çalışmaları,Genel tekrar ve kısa metin çalışmaları ile pratik uygulama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Temel seviyede Türk İşaret Dili’ni kullanır.16, 6E
İşitme engellilerin kültür yapısını tanımlar.16A
Temel kelimeler ve dilbilgisi yapısını kullanır.16, 6E
İşitme engelliler ile günlük hayatta iletişim kurma becerilerini gerçekleştirir.16F
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1TİD parmak alfabe işaretleri ve TİD MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
2TİD temel, basit cümle kalıpları, günlük konuşmada kullanılan işaretlerMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
3TİD adıllar (zamirler), kısa temel kapalı ve açık uçlu sorular ve cevap cümleleriMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
4TİD ile temel çevre ve temel ulaşım-ilgili eylemlerin işaretleri, olumlu – olumsuz, emir soru ve cümle kalıpları,MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
5TİD temel aile bireyleri ve akraba işaretleri; zıt anlamlı kelimeler, olumlu – olumsuz, emir soru ve cümle kalıpları,MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
6TİD ile zaman ifadeleri, pratik uygulamaMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
7TİD kavramlarının tekrarı, el ve mimik çalışmalarının öneminin aktarılması, pratik uygulamaMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
8TİD ile temel duygu işaretleri, pratik uygulamaMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
9TİD ile temel sağlık işaretleri, pratik uygulamaMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
10TİD ile temel fiil işaretleri, pratik uygulamaMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
11TİD ile sayısal ifadeler ve ilgili eylemleri, pratik uygulamaMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
12Karşılıklı iletişimde akıcılık sağlama amaçlı çalışmalarMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
13Temel kavramları kullanarak karşılıklı konuşma, cümle kurma, anladığını aktarma çalışmalarıMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
14Genel tekrar ve kısa metin çalışmaları ile pratik uygulamaMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
Kaynak
1. Karabulut, R. (Ed.). (2022). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. Eğiten Kitap. 2. MEB. (2015). Türk İşaret Dili Sözlüğü. Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. 3. Selvi, H. H. (Ed.). (2020). Uygulamalarla işitme engellilerin eğitimi ve öğretimi. Eğiten Kitap.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi155
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer11515
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı12020
Ara Sınav ve Hazırlığı11515
Genel Sınav ve Hazırlığı12020
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)103
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(103/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TÜRK İŞARET DİLİ-Bahar Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Genel Kültür
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU ÖSER
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Begüm Mine DOĞAN AKOVALIGİL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu derste, temel seviyede Türk İşaret Dili’nin (TİD) öğretilmesi ile öğrencileri, işitme engellilerin kültür yapısı hakkında bilgilendirmek ve TİD alfabesi, temel kelimeleri ve dilbilgisi yapısı aktarılarak öğrencilere, işitme engeliler ile günlük hayatta iletişim kurma becerileri kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; TİD parmak alfabe işaretleri ve TİD ,TİD temel, basit cümle kalıpları, günlük konuşmada kullanılan işaretler,TİD adıllar (zamirler), kısa temel kapalı ve açık uçlu sorular ve cevap cümleleri,TİD ile temel çevre ve temel ulaşım-ilgili eylemlerin işaretleri, olumlu – olumsuz, emir soru ve cümle kalıpları,,TİD temel aile bireyleri ve akraba işaretleri; zıt anlamlı kelimeler, olumlu – olumsuz, emir soru ve cümle kalıpları,,TİD ile zaman ifadeleri, pratik uygulama,TİD kavramlarının tekrarı, el ve mimik çalışmalarının öneminin aktarılması, pratik uygulama,TİD ile temel duygu işaretleri, pratik uygulama,TİD ile temel sağlık işaretleri, pratik uygulama,TİD ile temel fiil işaretleri, pratik uygulama,TİD ile sayısal ifadeler ve ilgili eylemleri, pratik uygulama,Karşılıklı iletişimde akıcılık sağlama amaçlı çalışmalar,Temel kavramları kullanarak karşılıklı konuşma, cümle kurma, anladığını aktarma çalışmaları,Genel tekrar ve kısa metin çalışmaları ile pratik uygulama; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Temel seviyede Türk İşaret Dili’ni kullanır.16, 6E
İşitme engellilerin kültür yapısını tanımlar.16A
Temel kelimeler ve dilbilgisi yapısını kullanır.16, 6E
İşitme engelliler ile günlük hayatta iletişim kurma becerilerini gerçekleştirir.16F
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1TİD parmak alfabe işaretleri ve TİD MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
2TİD temel, basit cümle kalıpları, günlük konuşmada kullanılan işaretlerMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
3TİD adıllar (zamirler), kısa temel kapalı ve açık uçlu sorular ve cevap cümleleriMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
4TİD ile temel çevre ve temel ulaşım-ilgili eylemlerin işaretleri, olumlu – olumsuz, emir soru ve cümle kalıpları,MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
5TİD temel aile bireyleri ve akraba işaretleri; zıt anlamlı kelimeler, olumlu – olumsuz, emir soru ve cümle kalıpları,MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
6TİD ile zaman ifadeleri, pratik uygulamaMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
7TİD kavramlarının tekrarı, el ve mimik çalışmalarının öneminin aktarılması, pratik uygulamaMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
8TİD ile temel duygu işaretleri, pratik uygulamaMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
9TİD ile temel sağlık işaretleri, pratik uygulamaMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
10TİD ile temel fiil işaretleri, pratik uygulamaMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
11TİD ile sayısal ifadeler ve ilgili eylemleri, pratik uygulamaMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
12Karşılıklı iletişimde akıcılık sağlama amaçlı çalışmalarMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
13Temel kavramları kullanarak karşılıklı konuşma, cümle kurma, anladığını aktarma çalışmalarıMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
14Genel tekrar ve kısa metin çalışmaları ile pratik uygulamaMEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015)
Kaynak
1. Karabulut, R. (Ed.). (2022). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. Eğiten Kitap. 2. MEB. (2015). Türk İşaret Dili Sözlüğü. Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. 3. Selvi, H. H. (Ed.). (2020). Uygulamalarla işitme engellilerin eğitimi ve öğretimi. Eğiten Kitap.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04