Öğrencilerin, intihar ve intiharın önlenmesi ile ilgili süreç ve yöntemleri bilmek ,öğrenmek.En önemlisi de intiharın konuşulabilir bir durum olduğunu ve önlemenin de bu noktada olabileceği ve sağlıklı müdahele yöntemlerini öğrenip,geliştirmek.
Dersin Amacı
İntihar ve intiharın dinamiklerini sözel olarka ifade eder.
İntihar çeşitlerini ifade eder.
Farklı yaşam dönemleri ve farklı yaşlarda olası intihar için riskleri ifade eder.
İntiharı önlemeye yönelik çeşitli strateji ve müdahaleleri tartışır.
Dersin İçeriği
Bu ders; İntiharın tanımı,İntihar düşüncesi,intihar teşebbüsü ve intiharın gerçekleşmesi arasındaki farklar,İntiharların yaş ve cinsiyetlere göre değişkenliği,Dezavantajlı gruplarda intihar eyleminin görülme sıklığı ve müdahale
,İntihara ilişkin açıklamalar yapan kuramların incelenmesi ,İntihar girişiminin öngörülebilmesi, intihar olasılığının psikometrik açıdan ölçülmesi, intihar eylemi için risk faktörleri ve intiharı önlemede koruyucu faktörlerin belirlenmesi ,İntihar girişiminin öngörülebilmesi, intihar olasılığığın psikometrik açıdan ölçülmesi, intihar eylemi için risk faktörleri ve intiharı önlemede koruyucu faktörlerin belirlenmesi ,Yaşam dönemleri ve intihar, krizler ve intihar, gelişimsel krizler ve intihar ilişkisi,Eğitim ortamlarında intihar girişimi ve intihar eylemi, okul çalışanlarının yasal sorumlulukları ve okul psikolojik danışmanının intihar olayına ilişkin sorumluluk ve görevleri ve etkin müdahale yöntemleri ,Eğitim ortamlarında intihar girişimi ve intihar eylemi, okul çalışanlarının yasal sorumlulukları ve okul psikolojik danışmanının intihar olayına ilişkin sorumluluk ve görevleri ve etkin müdahale yöntemleri ,Okulda kriz yönetimi ve intihar girişimi olan öğrencilerin takibi ,Örnek vaka incelemesi- intihar girişiminde bulunmuş gençlerle yapılan bireysel psikolojik danışma seanslarının incelenmesi ,Örnek vaka incelemesi- intihar girişiminde bulunmuş gençlerle yapılan bireysel psikolojik danışma seanslarının incelenmesi ,Okullarda kriz eylem planının oluşturulması ve örnek uygulamaların incelenmesi ,Okullarda kriz eylem planının oluşturulması ve örnek uygulamaların incelenmesi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
İntihar girişimi ve intihar eylemi, nedenleri ve etkileyen etmenler.
İntiharı açıklayan kuramlar,
Yaşam dönemleri, krizler ve intihar ilişkisi
Okulda intiharın önlenmesi için kriz eylem planının oluşturulması
İntihar girişimini önlemeye yönelik strateji ve müdahaleler
10, 13, 16, 4
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
İntiharın tanımı,İntihar düşüncesi,intihar teşebbüsü ve intiharın gerçekleşmesi arasındaki farklar
2
İntiharların yaş ve cinsiyetlere göre değişkenliği
3
Dezavantajlı gruplarda intihar eyleminin görülme sıklığı ve müdahale
4
İntihara ilişkin açıklamalar yapan kuramların incelenmesi
5
İntihar girişiminin öngörülebilmesi, intihar olasılığının psikometrik açıdan ölçülmesi, intihar eylemi için risk faktörleri ve intiharı önlemede koruyucu faktörlerin belirlenmesi
6
İntihar girişiminin öngörülebilmesi, intihar olasılığığın psikometrik açıdan ölçülmesi, intihar eylemi için risk faktörleri ve intiharı önlemede koruyucu faktörlerin belirlenmesi
7
Yaşam dönemleri ve intihar, krizler ve intihar, gelişimsel krizler ve intihar ilişkisi
8
Eğitim ortamlarında intihar girişimi ve intihar eylemi, okul çalışanlarının yasal sorumlulukları ve okul psikolojik danışmanının intihar olayına ilişkin sorumluluk ve görevleri ve etkin müdahale yöntemleri
9
Eğitim ortamlarında intihar girişimi ve intihar eylemi, okul çalışanlarının yasal sorumlulukları ve okul psikolojik danışmanının intihar olayına ilişkin sorumluluk ve görevleri ve etkin müdahale yöntemleri
10
Okulda kriz yönetimi ve intihar girişimi olan öğrencilerin takibi
11
Örnek vaka incelemesi- intihar girişiminde bulunmuş gençlerle yapılan bireysel psikolojik danışma seanslarının incelenmesi
12
Örnek vaka incelemesi- intihar girişiminde bulunmuş gençlerle yapılan bireysel psikolojik danışma seanslarının incelenmesi
13
Okullarda kriz eylem planının oluşturulması ve örnek uygulamaların incelenmesi
14
Okullarda kriz eylem planının oluşturulması ve örnek uygulamaların incelenmesi
Kaynak
Alptekin,K.,Duyan V.(2009).İntihar ve İntiharı Önleme.Kültür Kitabevi.
Eskin, M. (2015). İntihar: Açıklama Değerlendirme Tedavi ve Önleme. Türk Psikologlar Derneği Yayınları .
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
2
28
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Genel Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
112
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
İNTİHAR VE İNTİHARIN ÖNLENMESİ
-
Bahar Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Seç. Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Ersin ERDOĞAN
Dersin Yardımcıları
Öğrencilerin, intihar ve intiharın önlenmesi ile ilgili süreç ve yöntemleri bilmek ,öğrenmek.En önemlisi de intiharın konuşulabilir bir durum olduğunu ve önlemenin de bu noktada olabileceği ve sağlıklı müdahele yöntemlerini öğrenip,geliştirmek.
Dersin Amacı
İntihar ve intiharın dinamiklerini sözel olarka ifade eder.
İntihar çeşitlerini ifade eder.
Farklı yaşam dönemleri ve farklı yaşlarda olası intihar için riskleri ifade eder.
İntiharı önlemeye yönelik çeşitli strateji ve müdahaleleri tartışır.
Dersin İçeriği
Bu ders; İntiharın tanımı,İntihar düşüncesi,intihar teşebbüsü ve intiharın gerçekleşmesi arasındaki farklar,İntiharların yaş ve cinsiyetlere göre değişkenliği,Dezavantajlı gruplarda intihar eyleminin görülme sıklığı ve müdahale
,İntihara ilişkin açıklamalar yapan kuramların incelenmesi ,İntihar girişiminin öngörülebilmesi, intihar olasılığının psikometrik açıdan ölçülmesi, intihar eylemi için risk faktörleri ve intiharı önlemede koruyucu faktörlerin belirlenmesi ,İntihar girişiminin öngörülebilmesi, intihar olasılığığın psikometrik açıdan ölçülmesi, intihar eylemi için risk faktörleri ve intiharı önlemede koruyucu faktörlerin belirlenmesi ,Yaşam dönemleri ve intihar, krizler ve intihar, gelişimsel krizler ve intihar ilişkisi,Eğitim ortamlarında intihar girişimi ve intihar eylemi, okul çalışanlarının yasal sorumlulukları ve okul psikolojik danışmanının intihar olayına ilişkin sorumluluk ve görevleri ve etkin müdahale yöntemleri ,Eğitim ortamlarında intihar girişimi ve intihar eylemi, okul çalışanlarının yasal sorumlulukları ve okul psikolojik danışmanının intihar olayına ilişkin sorumluluk ve görevleri ve etkin müdahale yöntemleri ,Okulda kriz yönetimi ve intihar girişimi olan öğrencilerin takibi ,Örnek vaka incelemesi- intihar girişiminde bulunmuş gençlerle yapılan bireysel psikolojik danışma seanslarının incelenmesi ,Örnek vaka incelemesi- intihar girişiminde bulunmuş gençlerle yapılan bireysel psikolojik danışma seanslarının incelenmesi ,Okullarda kriz eylem planının oluşturulması ve örnek uygulamaların incelenmesi ,Okullarda kriz eylem planının oluşturulması ve örnek uygulamaların incelenmesi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
İntihar girişimi ve intihar eylemi, nedenleri ve etkileyen etmenler.
İntiharı açıklayan kuramlar,
Yaşam dönemleri, krizler ve intihar ilişkisi
Okulda intiharın önlenmesi için kriz eylem planının oluşturulması
İntihar girişimini önlemeye yönelik strateji ve müdahaleler
10, 13, 16, 4
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
İntiharın tanımı,İntihar düşüncesi,intihar teşebbüsü ve intiharın gerçekleşmesi arasındaki farklar
2
İntiharların yaş ve cinsiyetlere göre değişkenliği
3
Dezavantajlı gruplarda intihar eyleminin görülme sıklığı ve müdahale
4
İntihara ilişkin açıklamalar yapan kuramların incelenmesi
5
İntihar girişiminin öngörülebilmesi, intihar olasılığının psikometrik açıdan ölçülmesi, intihar eylemi için risk faktörleri ve intiharı önlemede koruyucu faktörlerin belirlenmesi
6
İntihar girişiminin öngörülebilmesi, intihar olasılığığın psikometrik açıdan ölçülmesi, intihar eylemi için risk faktörleri ve intiharı önlemede koruyucu faktörlerin belirlenmesi
7
Yaşam dönemleri ve intihar, krizler ve intihar, gelişimsel krizler ve intihar ilişkisi
8
Eğitim ortamlarında intihar girişimi ve intihar eylemi, okul çalışanlarının yasal sorumlulukları ve okul psikolojik danışmanının intihar olayına ilişkin sorumluluk ve görevleri ve etkin müdahale yöntemleri
9
Eğitim ortamlarında intihar girişimi ve intihar eylemi, okul çalışanlarının yasal sorumlulukları ve okul psikolojik danışmanının intihar olayına ilişkin sorumluluk ve görevleri ve etkin müdahale yöntemleri
10
Okulda kriz yönetimi ve intihar girişimi olan öğrencilerin takibi
11
Örnek vaka incelemesi- intihar girişiminde bulunmuş gençlerle yapılan bireysel psikolojik danışma seanslarının incelenmesi
12
Örnek vaka incelemesi- intihar girişiminde bulunmuş gençlerle yapılan bireysel psikolojik danışma seanslarının incelenmesi
13
Okullarda kriz eylem planının oluşturulması ve örnek uygulamaların incelenmesi
14
Okullarda kriz eylem planının oluşturulması ve örnek uygulamaların incelenmesi
Kaynak
Alptekin,K.,Duyan V.(2009).İntihar ve İntiharı Önleme.Kültür Kitabevi.
Eskin, M. (2015). İntihar: Açıklama Değerlendirme Tedavi ve Önleme. Türk Psikologlar Derneği Yayınları .
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.