Madde bağımlılığının özellikleri, çocuk gelişimine vurgu ve bağımlılığın duygusal ve sosyal gelişime nasıl müdahale ettiği; yasadışı uyuşturucular ve yan etkileri, danışma ve korunma yaklaşımları, madde bağımlılığı için alternatif tedaviler hakkında bilgilendirme.
Dersin İçeriği
Bu ders; Temel Kavramlar,Madde Bağımlılığına Giriş,Bağımlılığı Anlama,Tasdik Edilmiş Madde Bağımlılıkları,Yasadışı Madde Bağımlılığı,Yasadışı Madde Bağımlılığı,Sosyal Medya Bağımlılığı,Yeme Bağımlılığı,Bağımlılık ve Şiddet,Bağımlılığı Yönetme (danışmanlık),Bağımlılığı Yönetme (önleme ve okul çalışmaları),Bağımlılığı Yönetme (alternatif terapiler),Grup Çalışması,Grup Çalışması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bu ders sonunda öğrenciler,
5, 9
A
Madde bağımlılığı alanındaki felsefi, tarihi ve güncel eğilimleri anlayabilir.
5, 9
A
Madde bağımlılığının özelliklerini tanımlayabilir.
5, 9
A
Madde bağımlılığının çeşitlerini ve yaygınlığını özetleyebilir.
5, 9
A
Madde bağımlılığının nedenlerini tanımlayabilir.
5, 9
A
Madde bağımlılığı olan bireyin davranışını, bilişsel, akademik, sosyal ve davranışsal özelliklerini anlayabilir.
5, 9
A
Özel uyuşturucu ilaçları ve yan etkilerini bilir.
5, 9
A
Madde bağımlılığında özel yaklaşımları, danışmanlık ve terapi yaklaşımlarını bilir.
5, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Temel Kavramlar
2
Madde Bağımlılığına Giriş
3
Bağımlılığı Anlama
4
Tasdik Edilmiş Madde Bağımlılıkları
5
Yasadışı Madde Bağımlılığı
6
Yasadışı Madde Bağımlılığı
7
Sosyal Medya Bağımlılığı
8
Yeme Bağımlılığı
9
Bağımlılık ve Şiddet
10
Bağımlılığı Yönetme (danışmanlık)
11
Bağımlılığı Yönetme (önleme ve okul çalışmaları)
12
Bağımlılığı Yönetme (alternatif terapiler)
13
Grup Çalışması
14
Grup Çalışması
Kaynak
Raoul Goldberg (2012). Addictive Behaviour in Children and Young Adults: The Struggle for Freedom
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
10
2
20
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
88
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(88/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
BAĞIMLILIK VE BAĞIMLILIKLA MÜCADELE
-
Güz Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Seç. Genel Kültür
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Aslı Burçak TAŞÖREN
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Cavit YEŞİLDAĞ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Madde bağımlılığının özellikleri, çocuk gelişimine vurgu ve bağımlılığın duygusal ve sosyal gelişime nasıl müdahale ettiği; yasadışı uyuşturucular ve yan etkileri, danışma ve korunma yaklaşımları, madde bağımlılığı için alternatif tedaviler hakkında bilgilendirme.
Dersin İçeriği
Bu ders; Temel Kavramlar,Madde Bağımlılığına Giriş,Bağımlılığı Anlama,Tasdik Edilmiş Madde Bağımlılıkları,Yasadışı Madde Bağımlılığı,Yasadışı Madde Bağımlılığı,Sosyal Medya Bağımlılığı,Yeme Bağımlılığı,Bağımlılık ve Şiddet,Bağımlılığı Yönetme (danışmanlık),Bağımlılığı Yönetme (önleme ve okul çalışmaları),Bağımlılığı Yönetme (alternatif terapiler),Grup Çalışması,Grup Çalışması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bu ders sonunda öğrenciler,
5, 9
A
Madde bağımlılığı alanındaki felsefi, tarihi ve güncel eğilimleri anlayabilir.
5, 9
A
Madde bağımlılığının özelliklerini tanımlayabilir.
5, 9
A
Madde bağımlılığının çeşitlerini ve yaygınlığını özetleyebilir.
5, 9
A
Madde bağımlılığının nedenlerini tanımlayabilir.
5, 9
A
Madde bağımlılığı olan bireyin davranışını, bilişsel, akademik, sosyal ve davranışsal özelliklerini anlayabilir.
5, 9
A
Özel uyuşturucu ilaçları ve yan etkilerini bilir.
5, 9
A
Madde bağımlılığında özel yaklaşımları, danışmanlık ve terapi yaklaşımlarını bilir.
5, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Temel Kavramlar
2
Madde Bağımlılığına Giriş
3
Bağımlılığı Anlama
4
Tasdik Edilmiş Madde Bağımlılıkları
5
Yasadışı Madde Bağımlılığı
6
Yasadışı Madde Bağımlılığı
7
Sosyal Medya Bağımlılığı
8
Yeme Bağımlılığı
9
Bağımlılık ve Şiddet
10
Bağımlılığı Yönetme (danışmanlık)
11
Bağımlılığı Yönetme (önleme ve okul çalışmaları)
12
Bağımlılığı Yönetme (alternatif terapiler)
13
Grup Çalışması
14
Grup Çalışması
Kaynak
Raoul Goldberg (2012). Addictive Behaviour in Children and Young Adults: The Struggle for Freedom
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.