Bu dersin amacı, öğrencilerin temel istatistiksel kavramları anlamak, öğrencileri çıkarımsal istatistiklere hazırlamak, istatistiksel anlamlılığın anlamını kavramak, hipotez testi yapmak, istatistiksel test sonuçlarını yorumlayabilmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Kurs tanıtımı-Müfredat-Temel kavramlar,Temel kavramlar-Frekans,Konum,Dağılım,Şekil,İki Değişkenli İlişkiler,İki Değişkenli İlişkiler,İki Değişkenli İlişkiler,İstatistiksel anlamlılık (örneklem dağılımı),İstatistiksel anlamlılık (örneklem dağılımı),İstatistiksel anlamlılık (örneklem dağılımı),Hipotez testi (Tek örneklem t testi),Hipotez testi (bağımsız grup t testi),Hipotez testi (bağımsız grup t testi); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. İstatistikteki temel kavramları ve terimleri açıklar
12, 16, 6, 9
A, E
2. konum istatistiklerinin anlamını ve kullanımını açıklar, konum istatistiklerini hesaplar
12, 16, 6, 9
A, E
3. Dağılım istatistiklerinin anlamını ve kullanımını açıklar, konum istatistiklerini hesaplar
12, 16, 6, 9
A, E
4. Korelasyon istatistiklerinin ne zaman kullanıldığını ve iki değişkenli ilişkinin anlamını açıklar
12, 16, 6, 9
A, E
5. Hipotez testini açıklar
12, 16, 6, 9
A, E
6. Verilen veriler için hangi istatistiksel testin kullanılacağına karar verir
12, 16, 6, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Kurs tanıtımı-Müfredat-Temel kavramlar
Dersin içerik tanıtımı
2
Temel kavramlar-Frekans
Ödev
3
Konum
Ödev
4
Dağılım
Ödev
5
Şekil
Ödev
6
İki Değişkenli İlişkiler
Ödev
7
İki Değişkenli İlişkiler
Ödev
8
İki Değişkenli İlişkiler
Ödev
9
İstatistiksel anlamlılık (örneklem dağılımı)
Ödev
10
İstatistiksel anlamlılık (örneklem dağılımı)
Ödev
11
İstatistiksel anlamlılık (örneklem dağılımı)
Ödev
12
Hipotez testi (Tek örneklem t testi)
Ödev
13
Hipotez testi (bağımsız grup t testi)
Ödev
14
Hipotez testi (bağımsız grup t testi)
Ödev
Kaynak
1. Bruce THOMPSON (2006). Foundations of Behavioral Statistics: An insight-based approach. The Guilford Press.
2. Neil J. SALKIND (2000). Statistics for People Who Hate Statistics. Sage.
3. Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., ve Köklü, N. (2019). Sosyal bilimler için istatistik (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
2
28
56
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
32
32
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
32
32
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
TEMEL İSTATİSTİK
-
Güz Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Nadire Gülçin YILDIZ
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Recep MİNGA
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilerin temel istatistiksel kavramları anlamak, öğrencileri çıkarımsal istatistiklere hazırlamak, istatistiksel anlamlılığın anlamını kavramak, hipotez testi yapmak, istatistiksel test sonuçlarını yorumlayabilmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Kurs tanıtımı-Müfredat-Temel kavramlar,Temel kavramlar-Frekans,Konum,Dağılım,Şekil,İki Değişkenli İlişkiler,İki Değişkenli İlişkiler,İki Değişkenli İlişkiler,İstatistiksel anlamlılık (örneklem dağılımı),İstatistiksel anlamlılık (örneklem dağılımı),İstatistiksel anlamlılık (örneklem dağılımı),Hipotez testi (Tek örneklem t testi),Hipotez testi (bağımsız grup t testi),Hipotez testi (bağımsız grup t testi); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. İstatistikteki temel kavramları ve terimleri açıklar
12, 16, 6, 9
A, E
2. konum istatistiklerinin anlamını ve kullanımını açıklar, konum istatistiklerini hesaplar
12, 16, 6, 9
A, E
3. Dağılım istatistiklerinin anlamını ve kullanımını açıklar, konum istatistiklerini hesaplar
12, 16, 6, 9
A, E
4. Korelasyon istatistiklerinin ne zaman kullanıldığını ve iki değişkenli ilişkinin anlamını açıklar
12, 16, 6, 9
A, E
5. Hipotez testini açıklar
12, 16, 6, 9
A, E
6. Verilen veriler için hangi istatistiksel testin kullanılacağına karar verir
12, 16, 6, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Kurs tanıtımı-Müfredat-Temel kavramlar
Dersin içerik tanıtımı
2
Temel kavramlar-Frekans
Ödev
3
Konum
Ödev
4
Dağılım
Ödev
5
Şekil
Ödev
6
İki Değişkenli İlişkiler
Ödev
7
İki Değişkenli İlişkiler
Ödev
8
İki Değişkenli İlişkiler
Ödev
9
İstatistiksel anlamlılık (örneklem dağılımı)
Ödev
10
İstatistiksel anlamlılık (örneklem dağılımı)
Ödev
11
İstatistiksel anlamlılık (örneklem dağılımı)
Ödev
12
Hipotez testi (Tek örneklem t testi)
Ödev
13
Hipotez testi (bağımsız grup t testi)
Ödev
14
Hipotez testi (bağımsız grup t testi)
Ödev
Kaynak
1. Bruce THOMPSON (2006). Foundations of Behavioral Statistics: An insight-based approach. The Guilford Press.
2. Neil J. SALKIND (2000). Statistics for People Who Hate Statistics. Sage.
3. Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., ve Köklü, N. (2019). Sosyal bilimler için istatistik (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.