Bu dersin amacı psikolojik danışmanların okul ortamında veya başka danışmanlık süreçlerinde karşılaşabilecekleri kriz olgularını değerlendirmeleri ve doğru uygulamalarla yönetebilmeleri için teorik ve pratik bilgi edinmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tarihsel Bağlamda Kriz,Kriz Kavramı ve Önemli Kriz Kuramları,Stres-Travma-Kriz süreçleri ve bu süreçlerde verilen tepkiler,Krize müdahale bağlamında danışana yaklaşım,Roberts'ın 7 Aşamalı Krize Müdahale Modeli,Örnek bir kriz olgusunda Roberts'ın 7 Aşamalı Krize Müdahale Modelinin Uygulanması,Çözüm Odaklı Krize Müdahale Yaklaşımı,Yılmazlık Terapisi: Yılmazlık kavramı ve Genel prensipler,Yılmazlık Terapisi: Terapi süreci ve müdahaleler,Zorbalık Mağduru ile Çalışmak,Okullarda Krize Müdahale; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Kriz durumları nedir tanımlar.
10, 13, 16, 9
A
Krize müdahale ile ilgili yaklaşımları sıralar.
13, 16, 9
A
Krize müdahale tekniklerini açıklar.
10, 16, 4, 9
A
Kriz danışmasında takip edilmesi gereken aşamaları sıralar.
10, 16, 4, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tarihsel Bağlamda Kriz
Konuyla ilgili okumaları yapar.
2
Kriz Kavramı ve Önemli Kriz Kuramları
Konuyla ilgili okumaları yapar.
3
Stres-Travma-Kriz süreçleri ve bu süreçlerde verilen tepkiler
Konuyla ilgili okumaları yapar.
4
Krize müdahale bağlamında danışana yaklaşım
Konuyla ilgili okumaları yapar.
5
Roberts'ın 7 Aşamalı Krize Müdahale Modeli
Konuyla ilgili okumaları yapar.
6
Örnek bir kriz olgusunda Roberts'ın 7 Aşamalı Krize Müdahale Modelinin Uygulanması
Konuyla ilgili okumaları yapar.
7
Çözüm Odaklı Krize Müdahale Yaklaşımı
Konuyla ilgili okumaları yapar.
8
Yılmazlık Terapisi: Yılmazlık kavramı ve Genel prensipler
Konuyla ilgili okumaları yapar.
9
Yılmazlık Terapisi: Terapi süreci ve müdahaleler
Konuyla ilgili okumaları yapar.
10
Zorbalık Mağduru ile Çalışmak
Konuyla ilgili okumaları yapar.
11
Okullarda Krize Müdahale
Konuyla ilgili okumaları yapar.
Kaynak
1. Roberts, A. R. (2000). Crisis Intervention Handbook, Oxford University Press: NY
2. Hart, A., Blincow, D. &Thomas, H. (2007). Resilient Therapy: Working with Children and Families, Reutledge: NY
3. Kolski, T.D., Jongsma, A.E. (2016). Kriz Danışması ve Travmatik Olaylarda Tedavi Planlayıcı (çev ed: Z.D. Yöndem). Nobel Akademi: Ankara
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
30
30
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
60
60
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
118
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(118/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
KRİZE MÜDAHALE
-
Güz Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Seç. Alan Eğitimi
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Ferah ÇEKİCİ
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Enis TUŞTAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı psikolojik danışmanların okul ortamında veya başka danışmanlık süreçlerinde karşılaşabilecekleri kriz olgularını değerlendirmeleri ve doğru uygulamalarla yönetebilmeleri için teorik ve pratik bilgi edinmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tarihsel Bağlamda Kriz,Kriz Kavramı ve Önemli Kriz Kuramları,Stres-Travma-Kriz süreçleri ve bu süreçlerde verilen tepkiler,Krize müdahale bağlamında danışana yaklaşım,Roberts'ın 7 Aşamalı Krize Müdahale Modeli,Örnek bir kriz olgusunda Roberts'ın 7 Aşamalı Krize Müdahale Modelinin Uygulanması,Çözüm Odaklı Krize Müdahale Yaklaşımı,Yılmazlık Terapisi: Yılmazlık kavramı ve Genel prensipler,Yılmazlık Terapisi: Terapi süreci ve müdahaleler,Zorbalık Mağduru ile Çalışmak,Okullarda Krize Müdahale; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Kriz durumları nedir tanımlar.
10, 13, 16, 9
A
Krize müdahale ile ilgili yaklaşımları sıralar.
13, 16, 9
A
Krize müdahale tekniklerini açıklar.
10, 16, 4, 9
A
Kriz danışmasında takip edilmesi gereken aşamaları sıralar.
10, 16, 4, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tarihsel Bağlamda Kriz
Konuyla ilgili okumaları yapar.
2
Kriz Kavramı ve Önemli Kriz Kuramları
Konuyla ilgili okumaları yapar.
3
Stres-Travma-Kriz süreçleri ve bu süreçlerde verilen tepkiler
Konuyla ilgili okumaları yapar.
4
Krize müdahale bağlamında danışana yaklaşım
Konuyla ilgili okumaları yapar.
5
Roberts'ın 7 Aşamalı Krize Müdahale Modeli
Konuyla ilgili okumaları yapar.
6
Örnek bir kriz olgusunda Roberts'ın 7 Aşamalı Krize Müdahale Modelinin Uygulanması
Konuyla ilgili okumaları yapar.
7
Çözüm Odaklı Krize Müdahale Yaklaşımı
Konuyla ilgili okumaları yapar.
8
Yılmazlık Terapisi: Yılmazlık kavramı ve Genel prensipler
Konuyla ilgili okumaları yapar.
9
Yılmazlık Terapisi: Terapi süreci ve müdahaleler
Konuyla ilgili okumaları yapar.
10
Zorbalık Mağduru ile Çalışmak
Konuyla ilgili okumaları yapar.
11
Okullarda Krize Müdahale
Konuyla ilgili okumaları yapar.
Kaynak
1. Roberts, A. R. (2000). Crisis Intervention Handbook, Oxford University Press: NY
2. Hart, A., Blincow, D. &Thomas, H. (2007). Resilient Therapy: Working with Children and Families, Reutledge: NY
3. Kolski, T.D., Jongsma, A.E. (2016). Kriz Danışması ve Travmatik Olaylarda Tedavi Planlayıcı (çev ed: Z.D. Yöndem). Nobel Akademi: Ankara
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
X
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.