Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
1990'LARDA KÜLTÜR, TOPLUM VE SİYASET | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Genel Kültür |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, küreselleşmenin ve milenyumun eşiğinde ve içinde olma durumlarının deneyimlendiği bir dönem olarak, 1990-2000 on-yılı hakkında katılımcıların zihinlerinde, bilimsel çerçeve içerisinde, genel bir fotoğraf oluşturmasına yardımcı olmaktır. Dönemin sürekliliklerinin ve kopuşlarının vurgulanmasıyla, toplum, siyaset ve kültür kodlarındaki değişimler irdelenecektir. Katılımcı bireylerin içine doğdukları ortamı tasavvur edebilmeleri için, döneme dair afişler, gazeteler, filmler ve tematik eserler araç olarak derste yer alacaktır. İzlence, 1990’lardaki durumu irdelenecek olan kültür, sosyoloji ve siyaset teorilerine dair temel eserlerin teorik çerçeveyi oluşturmak için incelenmesiyle başlar. Takiben, 1990’ların revaçta olan başlıklarda ne gibi bir seyir izlediği ortaya konur ve disiplinler-arası bakış yardımıyla tartışılır. Kapanış, arşiv çalışmasına dayanan sunumların sınıfta paylaşılmasıyla ve son tartışma ile yer bulacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş - Tanışma,Kültür Kuramı,Sosyoloji Kuramı,Siyaset Kuramı,Disiplinlerarası Çalışmak,Küreselleşmenin Kıyısında Kültür: Dünya ve Türkiye,Küreselleşmenin Kıyısında Toplum: Dünya ve Türkiye,Küreselleşmenin Kıyısında Siyaset: Dünya ve Türkiye,Medya ve Kadın,Popüler Kültür ve Gelecek Projeksiyonu,Metinde İz Sürmek: Nurdan Gürbilek ve Türkiye,Film: Şirket (1993),Arşiv Çalışması Sunumu,Arşiv Çalışması Sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders, bir genel kültür dersi mahiyetindedir ve lisans derecesinde takip edilebilir. | 10, 16, 37, 5, 9 | A, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş - Tanışma | - |
2 | Kültür Kuramı | 1) Clifford Geertz, Kültürlerin Yorumlanması, Dost Kitabevi, (2010) ss. 17-50, ss. 221-263. 2) Marshall Berman – Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, İletişim Yayınları, (1994), ss. 27-60. |
3 | Sosyoloji Kuramı | 1) Antony Giddens – Sosyoloji – Kısa Fakat Eleştirel Bir Giriş, Phoenix Yayınları, (2005), ss. 1-21, ss. 129-58. |
4 | Siyaset Kuramı | 1) Andrew Heywood – Siyaset, Adres Yayınları, (2013), ss. 27-39, ss. 68-84. |
5 | Disiplinlerarası Çalışmak | 1) Belkıs Ayhan Tarhan – “Küreselleşmenin Disiplinlerarası Hikayeleri”, Küreselleşmenin Yüzleri, Everest Yayınları, (2005), ss. 145-64. |
6 | Küreselleşmenin Kıyısında Kültür: Dünya ve Türkiye | 1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 27-98. |
7 | Küreselleşmenin Kıyısında Toplum: Dünya ve Türkiye | 1) Zygmunt Bauman – Küreselleşme, Ayrıntı Yayınları, (2012), ss. 60-80. 2) Rıfat Bali – Tarz-ı Hayat’tan Life Style’a, İletişim Yayınları, (2011), ss. 306-38. |
8 | Küreselleşmenin Kıyısında Siyaset: Dünya ve Türkiye | 1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 99-116. 2) Feroz Ahmad – Bir Kimlik Peşinde Türkiye, İstanbul Bilgi Ünv. Yayınları, (2014), s. 157-96. 3) İrfan Kaya Ülger, “Yugoslavya’nın Parçalanmasında Uluslararası Toplumun Rolü”, Türkiye Günlüğü, 36, (Eylül-Ekim 1995), ss. 55-64. |
9 | Medya ve Kadın | 1) Deniz Kandiyoti, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, (İstanbul, Metis Yay., 2011), ss. 20-65. 2) John Keane, Medya ve Demokrasi, Ayrıntı Yayınları, (1993), ss. 45-70. |
10 | Popüler Kültür ve Gelecek Projeksiyonu | 1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 381-404. 2) Nabi Avcı, “Arabesk Müzik Tartışmalarına Grotesk Bir Derkenar”, Türkiye Günlüğü, 5, (Ağustos 1989). 3) Alvin Toffler – Üçüncü Dalga, Koridor Yayıncılık, (2008), ss. 449-542. |
11 | Metinde İz Sürmek: Nurdan Gürbilek ve Türkiye | 1) Nurdan Gürbilek – Vitrinde Yaşamak, Metis Yayınları, (2014), ss. 21-39, ss. 53-80, ss. 92-101, ss. 110-123. |
12 | Film: Şirket (1993) | - |
13 | Arşiv Çalışması Sunumu | Ödev Sunumu |
14 | Arşiv Çalışması Sunumu | Ödev Sunumu |
Kaynak |
Her haftanın okuması, dönem başında toplu bir föy halinde fotokopi ofisine bırakılacaktır. |
Önerilen ek kaynaklar, dersin okuma föyünde yer alacaktır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | ||||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | ||||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | ||||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | ||||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | ||||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | ||||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | ||||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | ||||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | ||||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | ||||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 2 | 4 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 1 | 1 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 61 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(61/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
1990'LARDA KÜLTÜR, TOPLUM VE SİYASET | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Genel Kültür |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı, küreselleşmenin ve milenyumun eşiğinde ve içinde olma durumlarının deneyimlendiği bir dönem olarak, 1990-2000 on-yılı hakkında katılımcıların zihinlerinde, bilimsel çerçeve içerisinde, genel bir fotoğraf oluşturmasına yardımcı olmaktır. Dönemin sürekliliklerinin ve kopuşlarının vurgulanmasıyla, toplum, siyaset ve kültür kodlarındaki değişimler irdelenecektir. Katılımcı bireylerin içine doğdukları ortamı tasavvur edebilmeleri için, döneme dair afişler, gazeteler, filmler ve tematik eserler araç olarak derste yer alacaktır. İzlence, 1990’lardaki durumu irdelenecek olan kültür, sosyoloji ve siyaset teorilerine dair temel eserlerin teorik çerçeveyi oluşturmak için incelenmesiyle başlar. Takiben, 1990’ların revaçta olan başlıklarda ne gibi bir seyir izlediği ortaya konur ve disiplinler-arası bakış yardımıyla tartışılır. Kapanış, arşiv çalışmasına dayanan sunumların sınıfta paylaşılmasıyla ve son tartışma ile yer bulacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş - Tanışma,Kültür Kuramı,Sosyoloji Kuramı,Siyaset Kuramı,Disiplinlerarası Çalışmak,Küreselleşmenin Kıyısında Kültür: Dünya ve Türkiye,Küreselleşmenin Kıyısında Toplum: Dünya ve Türkiye,Küreselleşmenin Kıyısında Siyaset: Dünya ve Türkiye,Medya ve Kadın,Popüler Kültür ve Gelecek Projeksiyonu,Metinde İz Sürmek: Nurdan Gürbilek ve Türkiye,Film: Şirket (1993),Arşiv Çalışması Sunumu,Arşiv Çalışması Sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders, bir genel kültür dersi mahiyetindedir ve lisans derecesinde takip edilebilir. | 10, 16, 37, 5, 9 | A, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş - Tanışma | - |
2 | Kültür Kuramı | 1) Clifford Geertz, Kültürlerin Yorumlanması, Dost Kitabevi, (2010) ss. 17-50, ss. 221-263. 2) Marshall Berman – Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, İletişim Yayınları, (1994), ss. 27-60. |
3 | Sosyoloji Kuramı | 1) Antony Giddens – Sosyoloji – Kısa Fakat Eleştirel Bir Giriş, Phoenix Yayınları, (2005), ss. 1-21, ss. 129-58. |
4 | Siyaset Kuramı | 1) Andrew Heywood – Siyaset, Adres Yayınları, (2013), ss. 27-39, ss. 68-84. |
5 | Disiplinlerarası Çalışmak | 1) Belkıs Ayhan Tarhan – “Küreselleşmenin Disiplinlerarası Hikayeleri”, Küreselleşmenin Yüzleri, Everest Yayınları, (2005), ss. 145-64. |
6 | Küreselleşmenin Kıyısında Kültür: Dünya ve Türkiye | 1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 27-98. |
7 | Küreselleşmenin Kıyısında Toplum: Dünya ve Türkiye | 1) Zygmunt Bauman – Küreselleşme, Ayrıntı Yayınları, (2012), ss. 60-80. 2) Rıfat Bali – Tarz-ı Hayat’tan Life Style’a, İletişim Yayınları, (2011), ss. 306-38. |
8 | Küreselleşmenin Kıyısında Siyaset: Dünya ve Türkiye | 1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 99-116. 2) Feroz Ahmad – Bir Kimlik Peşinde Türkiye, İstanbul Bilgi Ünv. Yayınları, (2014), s. 157-96. 3) İrfan Kaya Ülger, “Yugoslavya’nın Parçalanmasında Uluslararası Toplumun Rolü”, Türkiye Günlüğü, 36, (Eylül-Ekim 1995), ss. 55-64. |
9 | Medya ve Kadın | 1) Deniz Kandiyoti, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, (İstanbul, Metis Yay., 2011), ss. 20-65. 2) John Keane, Medya ve Demokrasi, Ayrıntı Yayınları, (1993), ss. 45-70. |
10 | Popüler Kültür ve Gelecek Projeksiyonu | 1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 381-404. 2) Nabi Avcı, “Arabesk Müzik Tartışmalarına Grotesk Bir Derkenar”, Türkiye Günlüğü, 5, (Ağustos 1989). 3) Alvin Toffler – Üçüncü Dalga, Koridor Yayıncılık, (2008), ss. 449-542. |
11 | Metinde İz Sürmek: Nurdan Gürbilek ve Türkiye | 1) Nurdan Gürbilek – Vitrinde Yaşamak, Metis Yayınları, (2014), ss. 21-39, ss. 53-80, ss. 92-101, ss. 110-123. |
12 | Film: Şirket (1993) | - |
13 | Arşiv Çalışması Sunumu | Ödev Sunumu |
14 | Arşiv Çalışması Sunumu | Ödev Sunumu |
Kaynak |
Her haftanın okuması, dönem başında toplu bir föy halinde fotokopi ofisine bırakılacaktır. |
Önerilen ek kaynaklar, dersin okuma föyünde yer alacaktır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder. | ||||||
2 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder. | ||||||
3 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | ||||||
4 | PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular. | ||||||
5 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler. | X | |||||
6 | Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer. | ||||||
7 | Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur. | ||||||
8 | Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder. | X | |||||
9 | Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur. | ||||||
10 | Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder. | X | |||||
11 | Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır. | X | |||||
12 | Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir. | X | |||||
13 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir. | ||||||
14 | Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular. | ||||||
15 | Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular. | ||||||
16 | Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |