Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
1990'LARDA KÜLTÜR, TOPLUM VE SİYASET-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Genel Kültür
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, küreselleşmenin ve milenyumun eşiğinde ve içinde olma durumlarının deneyimlendiği bir dönem olarak, 1990-2000 on-yılı hakkında katılımcıların zihinlerinde, bilimsel çerçeve içerisinde, genel bir fotoğraf oluşturmasına yardımcı olmaktır. Dönemin sürekliliklerinin ve kopuşlarının vurgulanmasıyla, toplum, siyaset ve kültür kodlarındaki değişimler irdelenecektir. Katılımcı bireylerin içine doğdukları ortamı tasavvur edebilmeleri için, döneme dair afişler, gazeteler, filmler ve tematik eserler araç olarak derste yer alacaktır. İzlence, 1990’lardaki durumu irdelenecek olan kültür, sosyoloji ve siyaset teorilerine dair temel eserlerin teorik çerçeveyi oluşturmak için incelenmesiyle başlar. Takiben, 1990’ların revaçta olan başlıklarda ne gibi bir seyir izlediği ortaya konur ve disiplinler-arası bakış yardımıyla tartışılır. Kapanış, arşiv çalışmasına dayanan sunumların sınıfta paylaşılmasıyla ve son tartışma ile yer bulacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş - Tanışma,Kültür Kuramı,Sosyoloji Kuramı,Siyaset Kuramı,Disiplinlerarası Çalışmak,Küreselleşmenin Kıyısında Kültür: Dünya ve Türkiye,Küreselleşmenin Kıyısında Toplum: Dünya ve Türkiye,Küreselleşmenin Kıyısında Siyaset: Dünya ve Türkiye,Medya ve Kadın,Popüler Kültür ve Gelecek Projeksiyonu,Metinde İz Sürmek: Nurdan Gürbilek ve Türkiye,Film: Şirket (1993),Arşiv Çalışması Sunumu,Arşiv Çalışması Sunumu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders, bir genel kültür dersi mahiyetindedir ve lisans derecesinde takip edilebilir. 10, 16, 37, 5, 9A, F, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş - Tanışma-
2Kültür Kuramı1) Clifford Geertz, Kültürlerin Yorumlanması, Dost Kitabevi, (2010) ss. 17-50, ss. 221-263. 2) Marshall Berman – Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, İletişim Yayınları, (1994), ss. 27-60.
3Sosyoloji Kuramı1) Antony Giddens – Sosyoloji – Kısa Fakat Eleştirel Bir Giriş, Phoenix Yayınları, (2005), ss. 1-21, ss. 129-58.
4Siyaset Kuramı1) Andrew Heywood – Siyaset, Adres Yayınları, (2013), ss. 27-39, ss. 68-84.
5Disiplinlerarası Çalışmak1) Belkıs Ayhan Tarhan – “Küreselleşmenin Disiplinlerarası Hikayeleri”, Küreselleşmenin Yüzleri, Everest Yayınları, (2005), ss. 145-64.
6Küreselleşmenin Kıyısında Kültür: Dünya ve Türkiye1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 27-98.
7Küreselleşmenin Kıyısında Toplum: Dünya ve Türkiye1) Zygmunt Bauman – Küreselleşme, Ayrıntı Yayınları, (2012), ss. 60-80. 2) Rıfat Bali – Tarz-ı Hayat’tan Life Style’a, İletişim Yayınları, (2011), ss. 306-38.
8Küreselleşmenin Kıyısında Siyaset: Dünya ve Türkiye1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 99-116. 2) Feroz Ahmad – Bir Kimlik Peşinde Türkiye, İstanbul Bilgi Ünv. Yayınları, (2014), s. 157-96. 3) İrfan Kaya Ülger, “Yugoslavya’nın Parçalanmasında Uluslararası Toplumun Rolü”, Türkiye Günlüğü, 36, (Eylül-Ekim 1995), ss. 55-64.
9Medya ve Kadın1) Deniz Kandiyoti, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, (İstanbul, Metis Yay., 2011), ss. 20-65. 2) John Keane, Medya ve Demokrasi, Ayrıntı Yayınları, (1993), ss. 45-70.
10Popüler Kültür ve Gelecek Projeksiyonu1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 381-404. 2) Nabi Avcı, “Arabesk Müzik Tartışmalarına Grotesk Bir Derkenar”, Türkiye Günlüğü, 5, (Ağustos 1989). 3) Alvin Toffler – Üçüncü Dalga, Koridor Yayıncılık, (2008), ss. 449-542.
11Metinde İz Sürmek: Nurdan Gürbilek ve Türkiye1) Nurdan Gürbilek – Vitrinde Yaşamak, Metis Yayınları, (2014), ss. 21-39, ss. 53-80, ss. 92-101, ss. 110-123.
12Film: Şirket (1993)-
13Arşiv Çalışması SunumuÖdev Sunumu
14Arşiv Çalışması SunumuÖdev Sunumu
Kaynak
Her haftanın okuması, dönem başında toplu bir föy halinde fotokopi ofisine bırakılacaktır.
Önerilen ek kaynaklar, dersin okuma föyünde yer alacaktır.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer224
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11212
Genel Sınav ve Hazırlığı11616
Performans Görevi, Bakım Planı111
Toplam İş Yükü (Saat)61
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(61/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
1990'LARDA KÜLTÜR, TOPLUM VE SİYASET-Güz Dönemi2+023
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeç. Genel Kültür
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Halime Safiye ATALAY
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDersin amacı, küreselleşmenin ve milenyumun eşiğinde ve içinde olma durumlarının deneyimlendiği bir dönem olarak, 1990-2000 on-yılı hakkında katılımcıların zihinlerinde, bilimsel çerçeve içerisinde, genel bir fotoğraf oluşturmasına yardımcı olmaktır. Dönemin sürekliliklerinin ve kopuşlarının vurgulanmasıyla, toplum, siyaset ve kültür kodlarındaki değişimler irdelenecektir. Katılımcı bireylerin içine doğdukları ortamı tasavvur edebilmeleri için, döneme dair afişler, gazeteler, filmler ve tematik eserler araç olarak derste yer alacaktır. İzlence, 1990’lardaki durumu irdelenecek olan kültür, sosyoloji ve siyaset teorilerine dair temel eserlerin teorik çerçeveyi oluşturmak için incelenmesiyle başlar. Takiben, 1990’ların revaçta olan başlıklarda ne gibi bir seyir izlediği ortaya konur ve disiplinler-arası bakış yardımıyla tartışılır. Kapanış, arşiv çalışmasına dayanan sunumların sınıfta paylaşılmasıyla ve son tartışma ile yer bulacaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş - Tanışma,Kültür Kuramı,Sosyoloji Kuramı,Siyaset Kuramı,Disiplinlerarası Çalışmak,Küreselleşmenin Kıyısında Kültür: Dünya ve Türkiye,Küreselleşmenin Kıyısında Toplum: Dünya ve Türkiye,Küreselleşmenin Kıyısında Siyaset: Dünya ve Türkiye,Medya ve Kadın,Popüler Kültür ve Gelecek Projeksiyonu,Metinde İz Sürmek: Nurdan Gürbilek ve Türkiye,Film: Şirket (1993),Arşiv Çalışması Sunumu,Arşiv Çalışması Sunumu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu ders, bir genel kültür dersi mahiyetindedir ve lisans derecesinde takip edilebilir. 10, 16, 37, 5, 9A, F, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş - Tanışma-
2Kültür Kuramı1) Clifford Geertz, Kültürlerin Yorumlanması, Dost Kitabevi, (2010) ss. 17-50, ss. 221-263. 2) Marshall Berman – Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor, İletişim Yayınları, (1994), ss. 27-60.
3Sosyoloji Kuramı1) Antony Giddens – Sosyoloji – Kısa Fakat Eleştirel Bir Giriş, Phoenix Yayınları, (2005), ss. 1-21, ss. 129-58.
4Siyaset Kuramı1) Andrew Heywood – Siyaset, Adres Yayınları, (2013), ss. 27-39, ss. 68-84.
5Disiplinlerarası Çalışmak1) Belkıs Ayhan Tarhan – “Küreselleşmenin Disiplinlerarası Hikayeleri”, Küreselleşmenin Yüzleri, Everest Yayınları, (2005), ss. 145-64.
6Küreselleşmenin Kıyısında Kültür: Dünya ve Türkiye1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 27-98.
7Küreselleşmenin Kıyısında Toplum: Dünya ve Türkiye1) Zygmunt Bauman – Küreselleşme, Ayrıntı Yayınları, (2012), ss. 60-80. 2) Rıfat Bali – Tarz-ı Hayat’tan Life Style’a, İletişim Yayınları, (2011), ss. 306-38.
8Küreselleşmenin Kıyısında Siyaset: Dünya ve Türkiye1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 99-116. 2) Feroz Ahmad – Bir Kimlik Peşinde Türkiye, İstanbul Bilgi Ünv. Yayınları, (2014), s. 157-96. 3) İrfan Kaya Ülger, “Yugoslavya’nın Parçalanmasında Uluslararası Toplumun Rolü”, Türkiye Günlüğü, 36, (Eylül-Ekim 1995), ss. 55-64.
9Medya ve Kadın1) Deniz Kandiyoti, Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar, (İstanbul, Metis Yay., 2011), ss. 20-65. 2) John Keane, Medya ve Demokrasi, Ayrıntı Yayınları, (1993), ss. 45-70.
10Popüler Kültür ve Gelecek Projeksiyonu1) Fredric Jameson – Post Modernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı, Yapı Kredi Yayınları, (1994), ss. 381-404. 2) Nabi Avcı, “Arabesk Müzik Tartışmalarına Grotesk Bir Derkenar”, Türkiye Günlüğü, 5, (Ağustos 1989). 3) Alvin Toffler – Üçüncü Dalga, Koridor Yayıncılık, (2008), ss. 449-542.
11Metinde İz Sürmek: Nurdan Gürbilek ve Türkiye1) Nurdan Gürbilek – Vitrinde Yaşamak, Metis Yayınları, (2014), ss. 21-39, ss. 53-80, ss. 92-101, ss. 110-123.
12Film: Şirket (1993)-
13Arşiv Çalışması SunumuÖdev Sunumu
14Arşiv Çalışması SunumuÖdev Sunumu
Kaynak
Her haftanın okuması, dönem başında toplu bir föy halinde fotokopi ofisine bırakılacaktır.
Önerilen ek kaynaklar, dersin okuma föyünde yer alacaktır.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanı kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
4
PDR alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli müdahaleyi uygular.
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla konsültasyonuna başvurur.
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Uluslararası mesleki gelişmeleri izlemek için en az B1 düzeyinde İngilizce bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
14
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
15
Psikolojik ölçme araçlarını amacına uygun olarak ve etik ilkeler doğrultusunda uygular.
16
Mesleki bir konuda, uygun araştırma yöntemini seçerek araştırma yapar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:02Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:04